kat vangt vogels

26-06-2017 19:48 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze eerste buiten-kat komt steeds (nu 3x) binnen met een gevangen vogel.
We hebben zijn nagels geknipt en hij heeft een belletje om.
In de winter komt hij met muizen thuis.
Ik vind dit erg vervelend en zielig voor de gevangen dieren.
Iemand tips om te voorkomen dat hij de vogels kan vangen?
ps: binnen houden is geen optie omdat dit een extreem fel diertje is.
Java schreef:
30-06-2017 19:53
Huh? Dus jij vindt het prima om verantwoordelijk te zijn voor het uitsterven van Nederlandse vogelsoorten, zo lang jij je uitheemse huisdier maar niet hoeft in te tomen? Wat aso zeg.

Hulde aan Johannaknots, die de schade tenminste nog probeert te beperken.
.
.
Doe niet zo onnozel.
De verstedelijking, landbouw, maaibeleid van gemeenten etc. en dus de *dingdong* mens heeft een veel en veel groter aandeel hierin.
Hetvrijewoord schreef:
01-07-2017 21:48
.
.
Doe niet zo onnozel.
De verstedelijking, landbouw, maaibeleid van gemeenten etc. en dus de *dingdong* mens heeft een veel en veel groter aandeel hierin.
De kat is wel degelijk een factor van belang. Uit onderzoek blijkt dat een deel van de katten niet jaagt, een ander deel van de katten jaagt wel, en zij vangen veel prooien per week. Ze zijn wel degelijk een bedreiging van het voortbestaan van dieren zoals vogels en eekhoorntjes.

http://www.ipsnews.be/artikel/huiskat-b ... it-de-tuin
Fenarah schreef:
01-07-2017 18:17
Wat treurig dat je kat dit doet.
Een kat is een huisdier, maar voor katten gelden niet dezelfde regels als voor honden.
Ik heb altijd met veel plezier cavia's gehouden. In de zomer in de tuin, met een hekje rondom het grasveld. Een maand geleden zijn ze uitgemoord door een kat.
Ik mocht de stukjes cavia uit het gaas pulken.
Omdat iemand anders vind dat zijn kat heilig is, en het niet nodig is om hem in eigen tuin te houden, kan ik mijn jarenlange hobby opgeven, waar ik zoveel plezier van had.
Dat vind ik echt heel verdrietig.
En in het begin had ik natuurlijk ook wraak-ideeën, zoals mijn tuin vol lelies zetten, of glas op de schutting. Maar goed, ik ben een dierenvriend en uiteindelijk is het de schuld van de eigenaren.
Wat ik niet begrijp is dat je je kat blootstelt aan alle gevaren van het buitenleven. Een goed afgezette tuin voorkomt platgereden katten, uitstervende vogels, en uit elkaar getrokken cavia's. Maar dit is te veel moeite voor de gemiddelde katteneigenaar.
Fenerah, ik vind het heel erg voor je dat je op zo'n manier je cavia terug moet vinden. En de eigenaar is natuurlijk niet te achterhalen, zelfs al zou je een vermoeden hebben.
Zelf was ik heel erg gek op de eekhoorntjes die mijn tuin regelmatig bezochten, maar daar is ook een einde aan gekomen door het gejaag van buurkatten. De katten eigenaren blijven maar doen alsof 'het de natuur is', maar het zijn huisdieren , en op het moment dat de eigenaar besluit die dieren los te laten lopen, zorgen zij ervoor dat er zoveel onnodig leed plaatsvindt.

Beste TO Johanna Knots, het is te prijzen dat je probeert de schade te verminderen. Het beste zou zijn als je de kat ook op eigen terrein kunt houden, want dat scheelt volgens mij het meeste. Ik weet niet of dat in jouw geval haalbaar is, maar het lijkt me wel een oplossing.
Veel katteneigenaren zijn egoïsten die vinden dat de liefhebberij van andere mensen maar moet wijken voor die van hen.
iones schreef:
01-07-2017 23:22
Veel katteneigenaren zijn egoïsten die vinden dat de liefhebberij van andere mensen maar moet wijken voor die van hen.
Dat vind ik ook. Als een hond poept is dat vies en zou dat alleen op eigen terrein mogen, maar katten poepen overal (ook in zandbakken enz) en dan mag het ineens
Yep, ze hanteren een dubbele moraal.
Wat mij betreft wordt het gewoon verplicht je huisdier bij je te houden.

Scheelt ook nog eens veel kattenleed, met minder doodgereden katten, mindere ziekteverspreiding, ongeplande nestjes, etc.

En wedden dat mensen hun kater sneller castreren als hij thuis op de bank sproeit ipv buiten.
iones schreef:
01-07-2017 23:22
.
Bron? Onderzoek?
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2017 12:12
.
Bron? Onderzoek?
Gemakkelijke conclusie die je kunt trekken uit al die egoistische zeikwijven hier die zeggen "ik vind dat mijn kat vrij moet zijn anders is het zielig", en daarmee de vrijheid van een ander ontnemend, omdat die zijn of haar hobby daarmee afgenomen of geschaadt wordt. Daar zijn hier immers al zoveel topics over geweest.

Ik zeg trouwens niet dat alle katteneigenaren egoistisch zijn. Ook in dit topic zie ik dat er katteneigenaren rekening houden met anderen.
iones schreef:
02-07-2017 12:16
Gemakkelijke conclusie die je kunt trekken uit al die egoistische zeikwijven hier die zeggen "ik vind dat mijn kat vrij moet zijn anders is het zielig", en daarmee de vrijheid van een ander ontnemend, omdat die zijn of haar hobby daarmee afgenomen of geschaadt wordt. Daar zijn hier immers al zoveel topics over geweest.

Ik zeg trouwens niet dat alle katteneigenaren egoistisch zijn. Ook in dit topic zie ik dat er katteneigenaren rekening houden met anderen.

Vind je dit zelf nou echt een sterke beargumenteerde conclusie? Echt? :mrgreen:
Ja.
Sommigen mensen leggen de lat niet zo hoog voor zichzelf. Geeft ook niet, die hoeven we niet serieus te nemen.

Zoals ik al eerder schreef is de initiële oorzaak de mens.

"Vroeger hadden de huismussen veel schuilgelegenheden om te vluchten voor katten. Het is niet een toename van katten maar een afname van schuilgelegenheden voor huismussen die er voor zorgen dat huismussen gemakkelijker ten prooi vallen. Huismussen foerageren op de grond of in laag struikgewassen waardoor ze opvallen voor katten.
Naast katten zijn bosuilen en sperwers ook belangrijke predators van de huismus. Van deze twee predators is niet bewezen dat zij een nadelige invloed hebben op het huismussenbestand.
Zangvogels die te maken krijgen met predatie bouwen hun nesten op een veiligere plaats en leren hun jongen efficiënter te vluchten. Wanneer er onvoldoende mogelijkheden zijn voor huismussen om zich aan te passen aan de predatie, vallen ze ten prooi"

Bron: Mussenwerkgroep

"De achteruitgang van de vogels op de lijst heeft een beslissende oorzaak: er is schreeuwend tekort aan natuurlijke omgeving. Berge van Henegouwen raakte de kern in zijn openingstoespraak van de expositie Birdpix. Vogels van de Rode Lijst: „Steeds meer realiseer ik me dat de achteruitgang van ons leefmilieu vaak onmerkbaar is. Waar we nu nog een beetje kunnen genieten van geelgerande waterkevers in een sloot, daar wemelde het vroeger van.”

Dat woord ‘wemelen’ is goed gekozen. Onze weilanden ‘wemelden’ eens van de grutto’s en kieviten, de heggen rondom onze huizen ‘wemelden’ van de mussen en zelfs van de huiszwaluwen ‘wemelde’ het. Dat woord met betrekking tot veel vogelsoorten kunnen we helaas uit het woordenboek schrappen. Vogelbescherming Nederland gebruikt de lijst om maatregelen tot bescherming te nemen, bijvoorbeeld het herstel van ons kustlandschap of het onder water laten lopen van gebieden om een voedselrijke biotoop te kweken. Maar, zoals woordvoerder Kees de Pater van Vogelbescherming liet weten: „Voor een vogelliefhebber zijn het geen gelukkige momenten als je praat met Kamerleden. Vogelbescherming heeft een lage prioriteit.”"

Bron: NRC
Mijn tuin kent alleen maar natuurlijke heggen. En inderdaad die heggen zijn belangrijk voor de mus. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat als katteneigenaren besluiten om hun kat vrij los te laten lopen, er heel veel vogels en andere dieren, zoals egels en eekhoorntjes sneuvelen.
In mijn tuin die dus omgeven is met natuurlijke heggen, en struiken, tref ik jaarlijks 1 of 2 keer een dode merel aan, leuk hoor, voor een vogelliefhebber is dat echt een verdrietig gezicht. Een merel zit op de grond, om een wormpje te eten, en zit dan dus niet in de heg of struik.
En ook die andere dieren, zoals egeltjes willen graag heel blijven.

@ het vrije woord, heb je mijn bron van een vorige post al gelezen ? Over dat de kat wel degelijk de biodiversiteit van de natuurlijke omgeving in de tuin bedreigt ?
Hetvrijewoord schreef:
02-07-2017 13:20
Sommigen mensen leggen de lat niet zo hoog voor zichzelf. Geeft ook niet, die hoeven we niet serieus te nemen.

Zoals ik al eerder schreef is de initiële oorzaak de mens.

"Vroeger hadden de huismussen veel schuilgelegenheden om te vluchten voor katten. Het is niet een toename van katten maar een afname van schuilgelegenheden voor huismussen die er voor zorgen dat huismussen gemakkelijker ten prooi vallen. Huismussen foerageren op de grond of in laag struikgewassen waardoor ze opvallen voor katten.
Naast katten zijn bosuilen en sperwers ook belangrijke predators van de huismus. Van deze twee predators is niet bewezen dat zij een nadelige invloed hebben op het huismussenbestand.
Zangvogels die te maken krijgen met predatie bouwen hun nesten op een veiligere plaats en leren hun jongen efficiënter te vluchten. Wanneer er onvoldoende mogelijkheden zijn voor huismussen om zich aan te passen aan de predatie, vallen ze ten prooi"

Bron: Mussenwerkgroep

"De achteruitgang van de vogels op de lijst heeft een beslissende oorzaak: er is schreeuwend tekort aan natuurlijke omgeving. Berge van Henegouwen raakte de kern in zijn openingstoespraak van de expositie Birdpix. Vogels van de Rode Lijst: „Steeds meer realiseer ik me dat de achteruitgang van ons leefmilieu vaak onmerkbaar is. Waar we nu nog een beetje kunnen genieten van geelgerande waterkevers in een sloot, daar wemelde het vroeger van.”

Dat woord ‘wemelen’ is goed gekozen. Onze weilanden ‘wemelden’ eens van de grutto’s en kieviten, de heggen rondom onze huizen ‘wemelden’ van de mussen en zelfs van de huiszwaluwen ‘wemelde’ het. Dat woord met betrekking tot veel vogelsoorten kunnen we helaas uit het woordenboek schrappen. Vogelbescherming Nederland gebruikt de lijst om maatregelen tot bescherming te nemen, bijvoorbeeld het herstel van ons kustlandschap of het onder water laten lopen van gebieden om een voedselrijke biotoop te kweken. Maar, zoals woordvoerder Kees de Pater van Vogelbescherming liet weten: „Voor een vogelliefhebber zijn het geen gelukkige momenten als je praat met Kamerleden. Vogelbescherming heeft een lage prioriteit.”"

Bron: NRC
Jij legt de lat inderdaad niet hoog. Namelijk maar met een klein aspect van de hele discussie.
Terwijl er zoveel meer bij komt kijken.
tinydancer schreef:
02-07-2017 17:46
Mijn tuin kent alleen maar natuurlijke heggen. En inderdaad die heggen zijn belangrijk voor de mus. Maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat als katteneigenaren besluiten om hun kat vrij los te laten lopen, er heel veel vogels en andere dieren, zoals egels en eekhoorntjes sneuvelen.
In mijn tuin die dus omgeven is met natuurlijke heggen, en struiken, tref ik jaarlijks 1 of 2 keer een dode merel aan, leuk hoor, voor een vogelliefhebber is dat echt een verdrietig gezicht. Een merel zit op de grond, om een wormpje te eten, en zit dan dus niet in de heg of struik.
En ook die andere dieren, zoals egeltjes willen graag heel blijven.

@ het vrije woord, heb je mijn bron van een vorige post al gelezen ? Over dat de kat wel degelijk de biodiversiteit van de natuurlijke omgeving in de tuin bedreigt ?
.
In de voedselketen is dat zo gek niet. De vraag is hoe groot de factor huiskat is en die is niet dusdanig groot zoals eerder wel werd gesteld.
Je hoeft geen eigenaar van een kat te zijn om deels verantwoordelijk te zijn voor het verdwijnen van weide- en zangvogels en nog veel meer dieren. :lightbulb:
Gut, ik wist helemaal niet dat het sommige mensen zo hoog zit en dr kat echt als een vogeltjes moordmachine zien. Tja. Ik zal wel van de categorie mijn opa rookte ook en is nog niet dood zijn, maar ik heb echt wat moeite om te geloven dat de kat oorzaak nummer 1 is van vogels die uitsterven. Ik zie daar toch echt de mens een vele malen grotere hand in hebben. Maar goed, mensen die schelden vind ik sowieso al lastig heel serieus te nemen in hun argumentatie. Dat ze boos zijn en het hoog zit geloof ik meteen. Maar argumenten van scheldende mensen vind ik altijd meteen een stuk minder goofwaardig. Hoeveel bronnen ze er ook bij weten te slepen. Mij krijg je met gescheld in ieder geval niet op andere gedachten.
tinydancer schreef:
01-07-2017 22:10
De kat is wel degelijk een factor van belang. Uit onderzoek blijkt dat een deel van de katten niet jaagt, een ander deel van de katten jaagt wel, en zij vangen veel prooien per week. Ze zijn wel degelijk een bedreiging van het voortbestaan van dieren zoals vogels en eekhoorntjes.

http://www.ipsnews.be/artikel/huiskat-b ... it-de-tuin
Uit dit onderzoek blijkt dus wel dat de kat het voortbestaan van diverse diersoorten bedreigt.
De kat is een van de facetten die mee speelt. Een facet dat beter voorkomen kan worden. En natuurlijk is de mens het ergst van allemaal. Maar het is moeilijker om dat te veranderen. Te grootschalig, te ver heen gegroeid.
Ik knip mijn kat zijn nagels ook, als hij met zn nageltjes overal in blijft hangen.
Wat is daar in hemelsnaam zielig aan? (Ik knip de nagels van mijn kind ook. De horror....)
Het helpt alleen niet tegen jagen, want je rukt de nagels er neem ik aan niet uit? DAT zou wel zielig zijn.

En wat is er in godsnaam nou weer zielig aan een belletje?
Dat hadden ze bij mij ook toen ze jong waren.
Nu verdragen hun halsjes geen bandjes meer, dus hebben ze het niet meer.
Maar ze zijn gelukkig ook te oud om te jagen ;)

Echt hoor, ik ben een softie als het over mijn katten gaat, maar de dingen die hier al als zielig worden beschouwd?
Follow your heart, but take your brain with you....
Gelukkig heeft ons poezenbeest geen vogels meer gevangen.
Geen idee waarom niet.
Hopelijk heeft het belletje en geknipte nagels toch nog geholpen.
Misschien is dit inderdaad sneu voor de kat, maar zeer fijn voor de lieve vogels.

Leven en laten leven!
Precies! En bij voorkeur niet ten koste van anderen want dan is het niet "laten leven" meer. Hooguit selectief dan.
johannaknots schreef:
04-07-2017 08:31
Gelukkig heeft ons poezenbeest geen vogels meer gevangen.
Geen idee waarom niet.
Hopelijk heeft het belletje en geknipte nagels toch nog geholpen.
Misschien is dit inderdaad sneu voor de kat, maar zeer fijn voor de lieve vogels.

Leven en laten leven!
Fijn Johanna!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven