Napraattopic deel 87

29-06-2017 21:33 3404 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
impala schreef:
01-07-2017 14:56
Ik klik eigenlijk nooit linkjes aan zonder uitleg, maar na jouw comment wel even gedaan. En nu snap ik de :monkey: ook ;-)
Heel goed filmpje ja. Jammer dat we geen smiley met een tuinslang hebben. Forummers genoeg though, met zo'n ding :proud:
Ik vind het echt een mooi voorbeeld van groepsgedrag, het ontstaan ervan.

Misschien kunnen ze hier een tuinslang smiley ontwerpen om een fittie op tijd mee te blussen :proud:
Meds heeft wel gelijk. Er gebeurt echt niks vandaag.
SuzanneSuus schreef:
01-07-2017 13:38
En omdat er meer mannen posten wellicht?
Edit: en ook mannen modereren
Zet je schrap.

Je edit klopt niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
01-07-2017 15:25
Zet je schrap.

Je edit klopt niet.

Hoe weet jij dat?

Ik heb ook ooit uit (redelijk) betrouwbare bron vernomen dat er idd een mannelijke mod is.
Ana_Isabel_ schreef:
01-07-2017 15:00
Ik vind het echt een mooi voorbeeld van groepsgedrag, het ontstaan ervan.

Misschien kunnen ze hier een tuinslang smiley ontwerpen om een fittie op tijd mee te blussen :proud:
Ben bang dat hij ánders gebruikt gaat worden :monkey:

Ik vinnet wel gezellig vandaag :D
.
-Puss-in-Bootz- schreef:
01-07-2017 15:26
Hoe weet jij dat?

Ik heb ook ooit uit (redelijk) betrouwbare bron vernomen dat er idd een mannelijke mod is.
Er is er idd eentje die normaal doet. Die ene die (heel soms) ook humor heeft en altijd vriendelijk is. Die had gisteren dienst, denk ik.
impala wijzigde dit bericht op 01-07-2017 16:26
12.86% gewijzigd
.
impala schreef:
01-07-2017 15:28
Ben bang dat hij ánders gebruikt gaat worden :monkey:

Ik vinnet wel gezellig vandaag :D
Zodra er iets gezegd wordt, wat niet in goede aarde valt heb je zo "woesjjjjj" 30 tuinslangen te pakken.
Ja, tis best oke vandaag ;-)
Ana_Isabel_ schreef:
01-07-2017 14:43
Prachtig voorbeeld van hoe een cultuur ontstaat.En hartstikke waar.
Ja het is hartstikke waar als je kijkt naar groepsmanipulatie. De conclusie dat op deze manier als vanzelf eenzelfde groepsdynamiek ontstaat is naar mijn mening echt heel ver gezocht. Het lijkt meer op een kunstmatig zoeken naar een reden waarom er bepaalde gewoonten en gebruiken zijn ontstaan. Het is logisch dat we dingen aannemen van elkaar toch? Ook vaak zonder toetsing en eigen waarheidsvinding. Dat is juist een van de belangrijkste redenen waarom mensen een ontwikkeling hebben doorgemaakt; iemand ontdekt iets en anderen borduren er op voort. Ik vind het dan wel erg makkelijk om een groepje boze apen de groepsmentaliteit te laten voorstellen in een negatief beeld. Het is een beetje alsof je met een hamer op je duim slaat en daaruit concludeert dat gereedschap gevaarlijk is. Erg hoog duh-gehalte als je het mij vraagt.
shifty schreef:
01-07-2017 16:16
Ja het is hartstikke waar als je kijkt naar groepsmanipulatie. De conclusie dat op deze manier als vanzelf eenzelfde groepsdynamiek ontstaat is naar mijn mening echt heel ver gezocht. Het lijkt meer op een kunstmatig zoeken naar een reden waarom er bepaalde gewoonten en gebruiken zijn ontstaan. Het is logisch dat we dingen aannemen van elkaar toch? Ook vaak zonder toetsing en eigen waarheidsvinding. Dat is juist een van de belangrijkste redenen waarom mensen een ontwikkeling hebben doorgemaakt; iemand ontdekt iets en anderen borduren er op voort. Ik vind het dan wel erg makkelijk om een groepje boze apen de groepsmentaliteit te laten voorstellen in een negatief beeld. Het is een beetje alsof je met een hamer op je duim slaat en daaruit concludeert dat gereedschap gevaarlijk is. Erg hoog duh-gehalte als je het mij vraagt.
Neem jij de tuinslang niet wat te letterlijk?
Niks duhs aan volgens mij, namelijk. Zo werkt het gewoon, zo worden groepsnormen vastgesteld. Inderdaad vaak tot het punt dat niemand meer weet waaróm we dingen eigenlijk perse zo moeten doen. Tot dat aan een Harrie gevraagd wordt natuurlijk ;-)
impala wijzigde dit bericht op 01-07-2017 16:28
6.82% gewijzigd
.
Ik vind het helemaal niet erg om een meeloper of herhaling van andere posters te zijn:

Shifty, ik lees je graag.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
01-07-2017 15:25
Zet je schrap.

Je edit klopt niet.
Het ging over Fok
Je bent zelf een theepot
feow schreef:
01-07-2017 16:22
Ik vind het helemaal niet erg om een meeloper of herhaling van andere posters te zijn:

Shifty, ik lees je graag.

:smooch:
:blob:
anoniem_216133 wijzigde dit bericht op 01-07-2017 18:10
Reden: 1 x is zat anders gaan mensen nog wat van ons denken ..
97.01% gewijzigd
Star* schreef:
01-07-2017 15:06
Meds heeft wel gelijk. Er gebeurt echt niks vandaag.
Nope. Ik hoop dat er tijdens de meets wél iets gebeurd en dat de smeuïge details hier worden neergeplempt.
Fee-de-Goede schreef:
01-07-2017 14:49
Heel goed. Wij gaan in oktober. Kunnen ze mooi mijn kinderen onderpoepen. ;)

Wanneer in oktober?
Wij hebben een seizoenspas, dan ga ik die dag kijken of ik een lief feetje zie :A:
impala schreef:
01-07-2017 16:21
Neem jij de tuinslang niet wat te letterlijk?
Niks duhs aan volgens mij, namelijk. Zo werkt het gewoon, zo worden groepsnormen vastgesteld. Inderdaad vaak tot het punt dat niemand meer weet waaróm we dingen eigenlijk perse zo moeten doen. Tot dat aan een Harrie gevraagd wordt natuurlijk ;-)

Het hoge duh-gehalte komt wat mij betreft voort uit het feit dat het juist heel erg voor de hand ligt dat het zo werkt. Dus ik ben het er heel erg mee eens dat het zo werkt. Ik vind alleen dat het zo algemeen en voor de hand liggend is dat je er vrijwel elke conclusie aan kan verbinden die je wil en vervolgens kan roepen dat die dus klopt. Ja duh! (<-- zie je daar is ie).

In het filmpje wordt geïllustreerd dat een groep leert en wat ze geleerd hebben overbrengen op een individu. Het individu leert van de groep, past dit in praktijk toe en wordt onderdeel van de groep die deze kennis op nieuwe individuen over brengt. Hierdoor ontstaat kennis bij individuen op basis van wat ze van de groep geleerd hebben zonder dat ze deze kennis op basis van eigen ervaring opgedaan hebben.
Tot zover niks nieuws onder de zon toch? Dat is de manier waarop we in feite al onze gezamenlijke kennis vergaren en delen.

Vervolgens wordt er gesuggereerd dat hierdoor oneigenlijke kennis in stand blijft omdat deze als waar wordt aangenomen zonder dat deze opnieuw getoetst wordt. En ja dat is ook zeker een (voor de hand liggende) waarheid. Maar gelukkig zijn we geen geen apen en ook geen schapen maar blijven we telkens de waarheid opnieuw uitvinden. En ja, het is fijn als we zo nu en dan een Harry in ons midden hebben die kritisch kijkt naar de gevestigde orde. Maar doorslaan als een kleuter in de 'waarom-fase' is dan weer niet heel constructief.

Dus ja, natuurlijk werkt het zo. En nee, dat hoeft niet negatief te zijn. Van elkaar leren en van elkaar dingen aannemen om er van te leren is ook een heel positief aspect hiervan. Dus ik vind dat er met dit filmpje/voorbeeld een negatieve uitleg wordt gegeven aan een voor de hand liggend fenomeen waardoor die negatieve uitleg als onomstotelijke waarheid wordt gepresenteerd.

Vandaar ook mijn voorbeeld van hamer-op-duim-is-au-dus-gereedschap-is-gevaarlijk. Daar is ook niks aan gelogen maar het laat wel de voordelen van gereedschap buiten beschouwing.
Shifty relax
BridgetteDubois schreef:
01-07-2017 17:47
Wanneer in oktober?
Wij hebben een seizoenspas, dan ga ik die dag kijken of ik een lief feetje zie :A:

Eerste of 2e maandag, studiedag.

Ik zal met mijn toverstaf rondhuppelen. ;)
ThunderassMan schreef:
01-07-2017 17:31
Nope. Ik hoop dat er tijdens de meets wél iets gebeurd en dat de smeuïge details hier worden neergeplempt.
RellerT
shifty schreef:
01-07-2017 18:07
Het hoge duh-gehalte komt wat mij betreft voort uit het feit dat het juist heel erg voor de hand ligt dat het zo werkt. Dus ik ben het er heel erg mee eens dat het zo werkt. Ik vind alleen dat het zo algemeen en voor de hand liggend is dat je er vrijwel elke conclusie aan kan verbinden die je wil en vervolgens kan roepen dat die dus klopt. Ja duh! (<-- zie je daar is ie).

In het filmpje wordt geïllustreerd dat een groep leert en wat ze geleerd hebben overbrengen op een individu. Het individu leert van de groep, past dit in praktijk toe en wordt onderdeel van de groep die deze kennis op nieuwe individuen over brengt. Hierdoor ontstaat kennis bij individuen op basis van wat ze van de groep geleerd hebben zonder dat ze deze kennis op basis van eigen ervaring opgedaan hebben.
Tot zover niks nieuws onder de zon toch? Dat is de manier waarop we in feite al onze gezamenlijke kennis vergaren en delen.

Vervolgens wordt er gesuggereerd dat hierdoor oneigenlijke kennis in stand blijft omdat deze als waar wordt aangenomen zonder dat deze opnieuw getoetst wordt. En ja dat is ook zeker een (voor de hand liggende) waarheid. Maar gelukkig zijn we geen geen apen en ook geen schapen maar blijven we telkens de waarheid opnieuw uitvinden. En ja, het is fijn als we zo nu en dan een Harry in ons midden hebben die kritisch kijkt naar de gevestigde orde. Maar doorslaan als een kleuter in de 'waarom-fase' is dan weer niet heel constructief.

Dus ja, natuurlijk werkt het zo. En nee, dat hoeft niet negatief te zijn. Van elkaar leren en van elkaar dingen aannemen om er van te leren is ook een heel positief aspect hiervan. Dus ik vind dat er met dit filmpje/voorbeeld een negatieve uitleg wordt gegeven aan een voor de hand liggend fenomeen waardoor die negatieve uitleg als onomstotelijke waarheid wordt gepresenteerd.

Vandaar ook mijn voorbeeld van hamer-op-duim-is-au-dus-gereedschap-is-gevaarlijk. Daar is ook niks aan gelogen maar het laat wel de voordelen van gereedschap buiten beschouwing.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
ThunderassMan schreef:
01-07-2017 17:31
Dan moet er eerst een topic over geopend worden.Anders mag het niet.
Ana_Isabel_ schreef:
01-07-2017 18:34
Dan moet er eerst een topic over geopend worden.Anders mag het niet.
Ik denk niet dat het mag hoor, een topic openen om na te krakelen over een meet. Hoewel het wel leuk zou zijn natuurlijk.
Ana_Isabel_ schreef:
01-07-2017 18:33
:hihi:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ana_Isabel_ schreef:
Dat ie het vervelend vindt als iemand open deuren intrapt om zijn gelijk te bewijzen terwijl die open deuren net zo goed een ander gelijk kunnen bewijzen, omdat het maar net is hoe iemand er naar kijkt en dat wisten we in dit geval toch al.
Fee-de-Goede schreef:
RellerT
Ikke? :A:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven