Ik mis het verliefd zijn...

10-02-2009 12:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit al jaren in een goede relatie. Ik heb een lieve man die gek op me is en ik ben erg blij met 'm. Kan me absoluut geen leven zonder hem voorstellen...

...maar het is wel allemaal bekend terrein. De vlinders die we hadden zijn gesetteld en ik hou echt wel van 'm, maar ik ben af en toe wel nieuwsgierig naar hoe het zou zijn bij een ander. Geval van Groener Gras, zeg maar. Hier heb ik al mijn hele relatie last van, telkens komt dat gevoel op en ebt het weer weg, echt in periodes.

Toen ik afgelopen jaar weer eens niet lekker in mijn relatie zat en niet precies wist wat ik wilde, kwam ik in een klassieke situatie: Ik werd verliefd op een collega die interesse voor me toonde.

Het was een moeilijke periode, waarbij ik erg op zoek moest naar wat ik nu eigenlijk wilde en pittige keuzes moest maken. Al die tijd is mijn man heel begripvol geweest. Hij wist ervan en is een rots in de branding geweest.

Ondertussen zijn we een tijd verder, zijn de omstandigheden veranderd en is de echte verliefdheid voor die collega eigenlijk wel voorbij. Alleen nu zit ik met een restprobleem: Ik mis 'het verliefd zijn' enorm!

Ik ging met enorm veel plezier naar mijn werk, ik had energie voor 10, ik straalde enorm, mijn seksleven kreeg een rijdlang een behoorlijk boost doordat ik stiekem over die ander fantaseerde...

Nu alles weer terug is bij het oude is mijn werk prima, maar lang niet meer zo bijzonder, kan ik mijn bed haast niet uitkomen (okay, ook de schuld van de winter), zie ik er okay (maar niet bijzonder) uit en mijn seksleven is weer in z'n oude routine gesukkeld...

Even weer die rush van verliefdheid was heerlijk, maar dat maakt wel dat ik 'm dubbel zo mis nu in mijn fijne oude vertrouwde, maar niet meer zo spectaculaire relatie. Natuurlijk zaten er ook tientallen nare kanten aan het hele verhaal en ik zou het niet over willen doen als ik van te voren wist wat me te wachten had gestaan, maar toch...

Nadeel is ook dat ik nog steeds met die collega samenwerk. Als ik er niet elke dag mee geconfronteerd werd, zou ik er al lang overheen zijn, denk ik. Nu krijg ik af en toe nog wel eens een opmerking of blik, waardoor ik weer terug verlang naar de afgelopen zomer en de extase die ik toen voelde als ik even zijn aandacht had. (Er is overigens nooit iets gebeurd tussen ons, voor de duidelijkheid). Ik voelde me zo lekker toen! (Op de top-momenten natuurlijk, ik heb ook af en toe mijn ogen uit mijn hoofd gehuild hierover).

Die natural High die je dus krijgt van verliefdheid, die zou ik ook zo graag willen hebben in mijn huidige relatie! (Maar ik hoorde laatst dat maar 10 % van de mensen in staat is om dat stofje dat hier voor zorgt, nog aan te maken in een langere relatie)

Goed, conclusie: Ik ben niet op zoek naar adviezen, ik ben blij met mijn eigen mannetje en geniet van mijn leven. Maar ik wilde wel gewoon even mijn verhaal kwijt en ik hoop dat er toevallig lezers zijn die dit gevoel herkennen. Gewoon weten dat ik niet de enige ben die met zoiets worstelt. Dus herken je dit? Laat het weten!
Ik herken het wel een beetje. Heb je wel eens van de 80-20 theorie gehoord?

Deze gaat ervan uit dat, hoe goed je relatie is, je maximaal 80 % krijgt van wat je eigenlijk zou willen. Onherroepelijk kom je ooit iemand tegen die je net die 20% lijkt te kunnen geven die je in je relatie mist. Irrationeel denk je dan dat die 20% nodig zijn om je echt gelukkig te maken. Je moet echter niet vergeten dat je daarmee de 80% die je hebt over boord gooit en uiteindelijk met 20% overblijft.

Kortom, gefocused op het verliefde gevoel of de leuke eigenschappen die je collega heeft, vergeet je al snel hoe goed en fijn je relatie met je vriend is. Ik denk dat je zou moeten leren accepteren dat je nu eenmaal niet alles kunt hebben in het leven. En een langdurige, vertrouwde, fijne relatie en een eeuwigdurend verliefd gevoel is onhaalbaar. Ik ben bang dat je van de koude kermis thuis komt als je besluit je relatie op te geven omdat je verliefde gevoelens mist (die ook bij een ander op den duur over zullen gaan).
The time is now
Probeer te genieten van het intense gevoel dat je voor je partner hebt. Het is dan niet dat bepaalde stofje dat aangemaakt wordt, maar het is vast ook een heel bijzonder gevoel.

Ik vind overigens wel dat je eerlijk moet zijn naar je man toe, als je deze gevoelens al lang hebt. Ook hij verdient iemand die voor 200% voor hem kiest en niet iemand die op zoek is naar verliefde gevoelens bij o.a. collega's.
Ik zou ook eerlijk zijn naar je man toe. Zeg wat je voor hem voelt en dat dat ook erg bijzonder en speciaal is, maar dat je de spanning mist. Vergeet niet dat je man er misschien ook wel precies zo over denkt. Misschien kunnen jullie juist door erover te praten weer dichter naar elkaar toegroeien en misschien weer dingen doen die jullie in het begin van jullie relatie ook deden, misschien wat vaker spontane "acties", of het spel van verleiden en verleid worden opnieuw ontdekken? Verder vind ik het een heel herkenbaar verhaal...
Had het nog niet op deze manier verwoord gezien, maar ik begrijp de 80-20 regel wel. Dat is precies ook de les die ik heb geleerd van mijn afgelopen jaar!

En mijn man wet alles hoor. Hij kent me langer dan vandaag en weet dat ik eens in de zoveel tijd overvallen wordt door een 'Is dit het nou?' gevoel. Hij weet ook precies hoe hij daar mee om moet gaan (en da's ook een van de procentjes van die 80 % ). Hij wist dus van die verliefdheid en hij weet ook dat ik nu mijn zaken weer op orde heb, maar wel het verliefd zijn zelf mis. En hij probeert dus ook heel hard om mij daarin tegemoet te komen (ook omdat hij het zelf ok wel leuk vind om zijn verliefdheidsgevoelens aan te wakkeren, want het kan voor geen enkele relatie kwijt om de passie een beetje op te stoken, natuurlijk)

Ik moest gewoon even mijn verhaal kwijt, kijken of meer mensen dit herkennen....
Samen dingen gaan doen. In het begin moet je zoeken en soms zin maken om iets te ondernemen, maar geleidelijk aan gaat dat weer vanzelf.

Je raakt gewoon ontwend om samen dingen te ondernemen, is mijn ervaring. Zelf verbaasde ik me erover hoe leuk mijn man eigenlijk was, toen ik weer meer met hem ging 'rondhangen'.
Oké, ik zal kijken of ik eraan kan gaan werken. Je hebt ook gewoon gelijk, en ik voel me ook nogal dom dat ik daar zelf niet opgekomen ben. Maar het ontwent inderdaad helemaal. Ik ga is kijken hoe ik hem achter die rotsite weg kan krijgen.

heel erg bedankt Mimosa123
Jullie hebben het samen getroffen!!!

Je kan jezelf zijn bij je man en hij begrijpt het dat je verliefd was op een ander en ook dat je dat gevoel van verliefd zijn mist. Hij betrekt het niet op zichzelf en weet ermee om te gaan. En jij voelt je goed genoeg en vertrouwd genoeg om het eerlijk te delen en bent betrouwbaar want je hebt niets met de collega gedaan.

Hele mooie 80%. Wellicht zelfs nog wel meer.

En leuke dingen doen is altijd goed zoals Mimosa aangeeft. Lekker een weekendje weg samen, bioscoop, uit eten gaan, of juist iets actief . En dan niet alleen nu, maar gewoon wat regelmatiger. Desnoods op voorhand al dingen plannen/reserveren zodat het er ook echt van komt.
Wat ik al zei heel herkenbaar. Zelf maak ik dit nu mee vanaf "de andere kant". Mijn vriend zat in een dip wat onze relatie betreft en heeft iemand anders leren kennen. De spanning werd opgebouwd tot het moment dat onze relatie door hem werd beëindigd. Na ongeveer 3 keren met haar te hebben afgesproken is hij erachter gekomen wat hij eigenlijk had achtergelaten. Kreeg het besef dat ie eigenlijk alles had wat zijn hartje begeerde, maar enkel de spanning miste die hij ook had in het begin van onze relatie. Heel voorzichtig spreken we nu weer af en ook ík merk dat het onze relatie nu weer opleeft. Al heb ik wel de tijd nodig om alles te kunnen verwerken wat er de afgelopen tijd is gebeurd achter mijn rug om. Maar omdat ik het enigszins nog kan snappen, wil ik onze relatie nog een kans geven en het lijkt erop dat we er sterker dan ooit samen uit gaan komen.
Sommige stellen hebben dat gevoel samen , die houden van spanning maar willen elkaar voor geen goud kwijt . Die gaan bijvoorbeeld naar erotische dansfeesten , of nog een stapje verder .

Hoe raar het ook mag klinken ; door dat er iets kan / mag met anderen worden ze juist weer erg verliefd op elkaar . Waarschijnlijk omdat je je partner weer bekijkt alsof je hem voor het eerst ziet .

Ik wil niks promoten , want zoiets is niet zaligmakend of een gegarandeerd succes , maar het zou een optie kunnen zijn om samen spanning te zoeken .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
@ CherylZ: Succes! Doorzetten hoor, het kost waarschijnlijk wat moeite om dingen te vinden die je allebei leuk vind, maar uiteindelijk kom je ze tegen!

@ wzk: Dank je. Soms weet je iets wel, maar dringt het pas tot je door tot een ander het zegt. Gelukkig wist ik het ondertusen al, maar ik heb het echt getroffen met mijn man!

Overigens is plannen en afspraken maken bij ons ook een must, ant door onregelmatige werktijden en een druk sociaal leven is het soms niet doenlijk om 'spontaan' samen te zijn. Dan kan een vaste avond of elke week een avond afspreken echt een goede oplossing zijn!

@ supermonkey: Wat jammer dat je vriend er pas achter kwam toen hij het al had uitgemaakt, dat is vast erg moeilijk geweest en ook naar om uit te leggen aan je omgeving. Heel veel succes samen!

@ Blijfgewoonbianca: Heel herkenbaar, ik heb die spanning, dat gevoel van begeerlijk zijn (niet alleen van hem), gewoon nodig, heb ik gemerkt. Ik haal dat nu uit avondjes lekker stappen en onschuldig flirten, maar mijn man is ook wel in voor een wat minder onschuldig sexleven. We hebben het er wel over, maar de stap is nog niet gemaakt. Misschien in de toekomst...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven