Entertainment alle pijlers

Welke boeken beslist lezen in 2026?

02-01-2026 14:57 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn goede voornemen is om meer te gaan lezen. Maar de keuze is reuze! Welke boeken mag ik beslist niet op de plank laten liggen?

Ik lees het liefst in de originele taal, dat mag ook Engels of Duits zijn, dus tips uit dat taalgebied zijn ook welkom.
Ik volg even!
Tvp!
Ik lees heel graag de boeken van Robert Galbraith. Als je van thrillers houdt niet principieel tegen J.K. Rowling bent (want zij is het, onder pseudoniem!) zeker aan beginnen want je kan er echt helemaal in onderdompelen. Leest als een film.
TVP. Sowieso zoek ik gave thriller-tips.
Zonder het detective element.

Ik ben nu net begonnen aan November van Thomas op de Heuvel.
Heb je een voorkeur voor genre? Heb je wat voorbeelden van boeken die je mooi vindt?
This is an unacceptable timeline
greenmoustache schreef:
02-01-2026 16:00
TVP. Sowieso zoek ik gave thriller-tips.
Zonder het detective element.

Ik ben nu net begonnen aan November van Thomas op de Heuvel.
Ik heb November gelijk ook even op mijn leeslijstje gezet. Klinkt interessant!
Als je van thrillers houdt.
Helen fields de serie met Erika Foster
Chris Carter de serie met Robert Hunter
Camilla Lackenberg de serie met Patrik Hedström
Wat betreft thrillers geef ik de voorkeur aan literaire thrillers. Maar verder heb ik niet echt een voorkeur.

Het laatste boek waar ik blij van werd was What a way to go van Bella Mackie. En ik heb Die Vermessung der Welt laatst herlezen. Daarnaast afgelopen jaar een aantal boeken van Murakami gelezen.
Tja, volgens hebban was afgelopen jaar Daar waar de rivierkreeften zingen het mooiste boek volgens de lezers (Ik heb het niet uitgelezen, kon er niet doorkomen, misschien lukt t jou
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Marcha01 schreef:
02-01-2026 16:50
Als je van thrillers houdt.
Helen fields de serie met Erika Foster
Chris Carter de serie met Robert Hunter
Camilla Lackenberg de serie met Patrik Hedström
Leuke tips, Erika Foster is trouwens van Robert Bryndza, die vind ik ook heel goed: ik heb net het laatste boek van die serie uit en kan niet wachten tot er een nieuwe uitkomt 😁.
Oh leuk topic!

Ben je bekend met Goodreads? Die adviseert je vaak titels op basis van de boeken die je hebt gelezen. Daar zitten soms wel leuke dingen tussen.
Een andere tip is dat ze elke 3 maanden een aantal challenges hebben waar steeds verschillende titels voor in aanmerking komen. Dat levert soms ook wel verrassende titels op en geeft je de mogelijkheid om een beetje buiten je vaste range te kijken.
loulou39 schreef:
02-01-2026 17:08
Leuke tips, Erika Foster is trouwens van Robert Bryndza, die vind ik ook heel goed: ik heb net het laatste boek van die serie uit en kan niet wachten tot er een nieuwe uitkomt 😁.
Klopt, Erika Foster is van Robert Bryndza ik heb de serie in een adem uitgelezen. Het laatste deel moest ik betalen bij Kobo dus daar wacht ik nog mee tot het gratis is. Maar ik ben zo benieuwd. Ik vind een serie lezen zo fijn, je leert de personages dan zo kennen.

Helen Fields is een serie met Luc Callanach en Ava Turner, ook echt een aanrader en dat soort boeken lees ik dus voor het slapen gaan :)
Marcha01 schreef:
02-01-2026 17:21
Klopt, Erika Foster is van Robert Bryndza ik heb de serie in een adem uitgelezen. Het laatste deel moest ik betalen bij Kobo dus daar wacht ik nog mee tot het gratis is. Maar ik ben zo benieuwd. Ik vind een serie lezen zo fijn, je leert de personages dan zo kennen.

Helen Fields is een serie met Luc Callanach en Ava Turner, ook echt een aanrader en dat soort boeken lees ik dus voor het slapen gaan :)
Ik moest ook betalen voor het laatste deel, ik had zo lang gewacht in Kobo, maar heb hem uiteindelijk toch maar gekocht omdat ik het zo graag wilde lezen 😅. En ik heb net naar aanleiding van jouw post, meteen maar het eerste deel van Helen Fields met Luc Callanach en Ava Turner gedownload in Kobo, ben benieuwd 👍🏻.
(Ik lees trouwens ook altijd in bed voor het slapengaan, soms is een boek dan zo spannend dat ik niet eens meer naar de wc durf 😂)

On topic: ik vind de serie van Kate Marshall van Robert Bryndza ook goed. En de boeken van Karin Slaughter, Carla Kovach en Freida mcFadden lezen ook altijd heel lekker.
Maar het hangt er ook zo van af waar je van houdt, hou je van thrillers of waargebeurd, romans, of Dan Brown-achtige boeken?
loulou39 wijzigde dit bericht op 02-01-2026 20:45
1.08% gewijzigd
Ik vind thrillers die een serie zijn juist weer vreselijk.
Ik wil lezen over de slachtoffers en daders en hun gedachtes/motieven en niet over degene die deze zaak onderzoeken. Jammer want tegenwoordig zijn er wel heel veel series in dit genre.
Ik houd dus van stand alone’s.

Bij andere genres kan ik series veel meer waarderen. Maar goed ik lees dus wel mee hier.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
02-01-2026 17:43
Ik vind thrillers die een serie zijn juist weer vreselijk.
Ik wil lezen over de slachtoffers en daders en hun gedachtes/motieven en niet over degene die deze zaak onderzoeken. Jammer want tegenwoordig zijn er wel heel veel series in dit genre.
Ik houd dus van stand alone’s.

Bij andere genres kan ik series veel meer waarderen. Maar goed ik lees dus wel mee hier.
Dat heb ik dus ook! En heb dezelfde ervaring. Veel thrillers zijn een 'detective' verhaal
Ik ben altijd fan van de waargebeurde boeken. Zo vind ik Vaarwel mijn liefste heel mooi en het boek van Bokito vooral heel leuk om te lezen. Heel aangrijpend vond ik Toen ik je zag van Isa Hoes.
Vooral de wat oudere boeken tik je heel voordelig op de kop op Vinted
Ik lees hele andere dingen dan de meeste mensen vermoed ik: ik verzamel boeken over Afrika en dan met name over wildlife en game rangers. Daarnaast ook veel biografieën. Ik heb een paar keer een thriller geprobeerd of iets als de rivierkreeften of de zeven zussen, maar ik heb daar dus helemaal niks mee. Jammere is dat in alle Facebookgroepen en topics hier op Viva het meestal op die twee genres neerkomt. Maar daarvoor is Goodreads inderdaad heel fijn!
Naïef - het blijft een compliment
Charlie591 schreef:
02-01-2026 15:57
Ik lees heel graag de boeken van Robert Galbraith. Als je van thrillers houdt niet principieel tegen J.K. Rowling bent (want zij is het, onder pseudoniem!) zeker aan beginnen want je kan er echt helemaal in onderdompelen. Leest als een film.
Ja, ik vind ze wel wat langdradig soms. Maar ik tel wel echt af tot de volgende 😁
Ik vond alleen bij het laatste boek dat relatiegezeur zo vervelend. Als dat volgend boek nog niet geregeld is, dan stop ik met lezen
Het Viva forum is papaja.
Van Freida mcFadden is net een boek verfilmd.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Elodea schreef:
02-01-2026 16:51
Wat betreft thrillers geef ik de voorkeur aan literaire thrillers. Maar verder heb ik niet echt een voorkeur.

Het laatste boek waar ik blij van werd was What a way to go van Bella Mackie. En ik heb Die Vermessung der Welt laatst herlezen. Daarnaast afgelopen jaar een aantal boeken van Murakami gelezen.
Oh die ziet er leuk uit.

Heb je van Murakami al De jacht op het verloren schaap gelezen? Vond ik een van zijn leukste.

Recente literaire boeken die ook populair zijn/fijn weglezen die ik zou aanraden zijn:
Circe van Madeline Miller - hervertelling van Griekse mythen over de tovenares Circe.
The Secret History van Donna Tartt - murder/mystery in een academische setting én kritiek op snobbisme.
Klara and the Sun van Kazuo Ishiguro - verteld vanuit het perspectief van Klara, een gezelschapsrobot op zonne-energie, speelt in de nabije toekomst.
Iets van Margaret Atwood (The Handmaid's Tale of Alias Grace) - speculatieve fictie/historische fictie waarin de impact op vrouwenlevens centraal staat.
Maus van Art Spiegelman - strip waarin de auteur de ervaringen van zijn vader tijdens de holocaust en erna verbeeldt in een zwart-wit (letterlijk) kat-en-muisspel.
Autobiografie van mijn lichaam van Lize Spit - De titel zegt het al goed: aan de hand van hoe ze zich verhoudt tot haar lichaam ontleed ze de impact van haar jeugd met alcoholistische/onstabiele ouders.
De Mitsukoshi Troostbaby Company van Auke Hulst - Moeilijke te beschrijven waar het over gaat zonder het plot weg te geven, maar heel gaaf verhaal-in-verhaal met licht science fiction randje (levensechte robots, tijdreizen) over verlies, schuldgevoel, eenzaamheid.

Oudere literaire klassiekers die nog steeds de moeite waard zijn:
Midnight's Children van Salman Rushdie - magisch realisme; kinderen geboren op het moment dat de moderne staat van India het licht ziet hebben magische krachten en hun leven is verweven met wat er speelt in het kersverse land.
Stoner van John Williams - een portret van een 'klein leven' van een man uit een boerenfamilie die een academische carrière ambieert en zichzelf professioneel en in de liefde in de weg zit.
Frankenstein van Mary Shelly - iedereen kent het monster en de dokter, het originele verhaal is nog steeds boeiend.
Northanger Abbey van Jane Austen - jonge vrouw van bescheiden komaf komt terecht in de rijke wereld van de bewoners van een abdij, waar het zou spoken.
To Kill a Mockingbird van Harper Lee - een misdaadzaak en proces in de gesegregeerde Verenigde Staten dat het diepe racisme blootlegt, en laat zien hoe mensen daar tegen vechten.

Ik lees ook graag escapisme maar daarvan zou ik niet zo gauw zeggen: dit móet je lezen, omdat dat puur smaak is. Bovenstaande boeken hebben m.i. iets extra's te bieden naast lekker weglezen waardoor ze me zijn bijgebleven.
This is an unacceptable timeline
Als je Bella Mackie leuk vindt, kun je eens beginnen aan de boeken van Liane Moriarty. Ik vond vooral The husbands secret en What Alice forgot heel goed.
Het boek wat op mij indruk heeft gemaakt het laatste jaar: Lessons in chemistry.
NIET RECENTE BOEKEN:
Die Zauberberg van Thomas Mann
Catcher in the Rye van J. Salinger
Travels with Charley van J. Steinbeck
The secret History van D. Tartt
Keep the Aspidistra flying van G. Orwell
geen motto. Na knolselder en pastinaak: Lucy!
Kattentuintje schreef:
02-01-2026 18:14
Ik lees hele andere dingen dan de meeste mensen vermoed ik: ik verzamel boeken over Afrika en dan met name over wildlife en game rangers. Daarnaast ook veel biografieën. Ik heb een paar keer een thriller geprobeerd of iets als de rivierkreeften of de zeven zussen, maar ik heb daar dus helemaal niks mee. Jammere is dat in alle Facebookgroepen en topics hier op Viva het meestal op die twee genres neerkomt. Maar daarvoor is Goodreads inderdaad heel fijn!
Je bent niet de enige. Ik verzamel vanalles over Afrika waaronder ook boeken. Waargebeurd allemaal. Veel over dieren maar ook biografieën over vrouwenverminking bv. Maar ik houd ook van literaire thrillers en detectives
Be yourself, everyone else is already taken. Oscar Wilde
Voor de mensen die the secret history aanraden, ik vond the Goldfinch, ook van Donna Tart, ook een heel mooi boek.

En onlangs heeft by any other name van Jodi Picoult veel indruk op me gemaakt. Gaat over de tijd van Shakespeare en de toneelstukken van die tijd, afwisselend met de huidige tijd. Ik heb er enorm van genoten.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven