Date afkappen?
vrijdag 7 juli 2017 om 10:38
Goedemorgen,
Eerder dit jaar heb ik mijn relatie na 1,5 jaar verbroken, omdat mijn ex serieuze issues had vanuit zijn jeugd.
Ik had voor mijn relatie met hem, 3 jaar lang een relatie met een autistische jongen, waardoor ik nu meer op mijn hoede was/ben.
Zelf ben ik bekend met HSP waardoor ik van mening ben dat ik stabiliteit nodig heb in een relatie.
Na het uitmaken ben ik gaan daten met een goede vriend, die ik al 3 jaar kende en waarmee ik altijd een bepaalde "klik" heb gehad.
Deze jongen is al die tijd (3 maanden daten) niet heel duidelijk in wat hij wil (niet uitspreken dat hij een relatie wil, als ik wat liefs zeg maakt hij er een grapje van).
Hier wordt ik nogal onzeker van, ondanks dat we het erg leuk hebben samen.
Echter zijn er wel zaken waardoor ik niet zeker weet of dit het wel is, bijv. een compleet ander beeld hebben van hoe we vakantie willen vieren.
Na 4 maanden ben ik mijn ex weer tegengekomen en ik zag aan hem dat het heel goed met hem gaat. In de tussentijd heb ik wel contact gehad over zijn therapie en proces. Nu ik hem zag, geloofde ik pas echt dat hij de goede kant op gaat.
Lastig! Want nu is de hele reden waarom ik het uitmaakte, weg.
Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik nog gevoelens heb voor hem.
Ik heb eerder deze week aangegeven bij mijn date dat ik het rustiger aan wil doen, omdat ik aan mijzelf wil werken. Hij reageerde heel lief, gelukkig. Maar vraagt nog steeds of we kunnen afspreken.
Echter weet ik nu niet wat te doen, aangezien ik weet dat ik de valkuil heb eerder te neigen naar vertrouwd dan naar iets nieuws.
Help!
Liefs
Eerder dit jaar heb ik mijn relatie na 1,5 jaar verbroken, omdat mijn ex serieuze issues had vanuit zijn jeugd.
Ik had voor mijn relatie met hem, 3 jaar lang een relatie met een autistische jongen, waardoor ik nu meer op mijn hoede was/ben.
Zelf ben ik bekend met HSP waardoor ik van mening ben dat ik stabiliteit nodig heb in een relatie.
Na het uitmaken ben ik gaan daten met een goede vriend, die ik al 3 jaar kende en waarmee ik altijd een bepaalde "klik" heb gehad.
Deze jongen is al die tijd (3 maanden daten) niet heel duidelijk in wat hij wil (niet uitspreken dat hij een relatie wil, als ik wat liefs zeg maakt hij er een grapje van).
Hier wordt ik nogal onzeker van, ondanks dat we het erg leuk hebben samen.
Echter zijn er wel zaken waardoor ik niet zeker weet of dit het wel is, bijv. een compleet ander beeld hebben van hoe we vakantie willen vieren.
Na 4 maanden ben ik mijn ex weer tegengekomen en ik zag aan hem dat het heel goed met hem gaat. In de tussentijd heb ik wel contact gehad over zijn therapie en proces. Nu ik hem zag, geloofde ik pas echt dat hij de goede kant op gaat.
Lastig! Want nu is de hele reden waarom ik het uitmaakte, weg.
Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik nog gevoelens heb voor hem.
Ik heb eerder deze week aangegeven bij mijn date dat ik het rustiger aan wil doen, omdat ik aan mijzelf wil werken. Hij reageerde heel lief, gelukkig. Maar vraagt nog steeds of we kunnen afspreken.
Echter weet ik nu niet wat te doen, aangezien ik weet dat ik de valkuil heb eerder te neigen naar vertrouwd dan naar iets nieuws.
Help!
Liefs
vrijdag 7 juli 2017 om 10:53
Wat dacht je van een keer zelf goed in de spiegel kijken? Je geeft aan stabiliteit nodig te hebben (wie niet trouwens? Daar hoef je geen HSP voor te hebben). Maar gun jij die een ander? Of jezelf?
Vervelend trouwens hoe je bij beiden alleen maar vanuit jezelf redeneert. Heb je je al eens voor proberen te stellen wat dit met beide jongens doet?
Vervelend trouwens hoe je bij beiden alleen maar vanuit jezelf redeneert. Heb je je al eens voor proberen te stellen wat dit met beide jongens doet?
vrijdag 7 juli 2017 om 10:57
Dymphnatam schreef: ↑07-07-2017 10:53Wat dacht je van een keer zelf goed in de spiegel kijken? Je geeft aan stabiliteit nodig te hebben (wie niet trouwens? Daar hoef je geen HSP voor te hebben). Maar gun jij die een ander? Of jezelf?
Jij verwoordt precies wat ik ook voelde bij de eerste post: het draait allemaal om haarzelf.
Het zal de HSP wel zijn, egocentrisch.
Ja, hier kan ik me wel in vinden.Dymphnatam schreef: ↑07-07-2017 10:53Wat dacht je van een keer zelf goed in de spiegel kijken? Je geeft aan stabiliteit nodig te hebben (wie niet trouwens? Daar hoef je geen HSP voor te hebben). Maar gun jij die een ander? Of jezelf?
Het draait wel erg om jou allemaal.
Een relatie verbreken omdat hij issues heeft vanuit het verleden? Dat klinkt niet heel liefdevol.
Waar is jouw 'samen' gevoel? Je redeneert inderdaad erg vanuit jezelf. Maar die jongens hebben ook gevoel hè, vergeet dat niet.
En mensen zijn niet om als een speeltje uit de kast te pakken en weer neer te gooien als je iets leukers of beters tegenkomt of even denkt dat je zelf wat anders nodig hebt. Om het vervolgens toch wel te pakken.
Dat is onbeschoft.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:02
karin12345 schreef: ↑07-07-2017 10:57Jij verwoordt precies wat ik ook voelde bij de eerste post: het draait allemaal om haarzelf.
Dat heeft niks met HSP te maken. Heel veel mensen hebben HSP, echt heel veel.
Maar wel eens met dat wanneer mensen het gaat roepen om gedrag goed te praten, dat een heel naar en egoïstisch trekje is. Maar dat heeft dan meer met karakter te maken dan met de HSP, echt.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:04
Ik geloof niet in HSP.Perzina schreef: ↑07-07-2017 11:02Dat heeft niks met HSP te maken. Heel veel mensen hebben HSP, echt heel veel.
Maar wel eens met dat wanneer mensen het gaat roepen om gedrag goed te praten, dat een heel naar en egoïstisch trekje is. Maar dat heeft dan meer met karakter te maken dan met de HSP, echt.
Hoe zou je moeten en kunnen bepalen of de een gevoeliger is dan de ander?
Wat zijn de criteria?
vrijdag 7 juli 2017 om 11:05
Het laatste wat ik ben, is egocentrisch. Ik ben juist te vaak onderuit gegaan doordat ik mij teveel bezig hield met hoe het met de ander ging.karin12345 schreef: ↑07-07-2017 10:57Jij verwoordt precies wat ik ook voelde bij de eerste post: het draait allemaal om haarzelf.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:06
Een van de kenmerken is dat ik erg gevoelig ben voor prikkels, mij sterk kan inleven in de ander (soms te sterk!) en last kan hebben van sferen/stemmingen van anderen of in bepaalde omgevingen. Hierdoor ben ik bijv. ook sneller vermoeid.karin12345 schreef: ↑07-07-2017 11:04Ik geloof niet in HSP.
Wat zijn de criteria?
vrijdag 7 juli 2017 om 11:06
Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:05Het laatste wat ik ben, is egocentrisch. Ik ben juist te vaak onderuit gegaan doordat ik mij teveel bezig hield met hoe het met de ander ging.
Uit je gedrag valt het niet af te leiden, dat zegt iets anders.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:08
vrijdag 7 juli 2017 om 11:11
Misschien heeft iedereen dat wel in meer of mindere mate.Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:06Een van de kenmerken is dat ik erg gevoelig ben voor prikkels, mij sterk kan inleven in de ander (soms te sterk!) en last kan hebben van sferen/stemmingen van anderen of in bepaalde omgevingen. Hierdoor ben ik bijv. ook sneller vermoeid.
Niet iedereen praat graag en openlijk over zijn gevoelens, dus kun je het ook niet weten.
Prinses op de erwt gedrag dat HSP.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:11
Ik negeer het HSP geneuzel even...
Ik denk dat beide heren het niet zijn, anders zou je niet zo in dubio zitten.
Mijn advies is dus ook beide mannen vaarwel te zeggen, en een tijdje lekker alleen te zijn.
Op een gegeven moment kom je iemand tegen die wel de juiste zekerheid bij je oproept.
Mijn advies is dus ook beide mannen vaarwel te zeggen, en een tijdje lekker alleen te zijn.
Op een gegeven moment kom je iemand tegen die wel de juiste zekerheid bij je oproept.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:16
Probeer HSP hier niet uit te leggen, dat heeft weinig nut. Het zal toch altijd onderuit gehaald worden.
Los daarvan, je lijkt jezelf de rol van genezer op te leggen in relaties. Doe dat niet, daar ga je aan onderdoor. Wees een tijdje single, zoek uit wie je bent en na verloop van tijd kom je wel iemand tegen die perfect bij jou past.
Los daarvan, je lijkt jezelf de rol van genezer op te leggen in relaties. Doe dat niet, daar ga je aan onderdoor. Wees een tijdje single, zoek uit wie je bent en na verloop van tijd kom je wel iemand tegen die perfect bij jou past.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:19
Thanks.. hier heb ik wat aanOliv schreef: ↑07-07-2017 11:16Probeer HSP hier niet uit te leggen, dat heeft weinig nut. Het zal toch altijd onderuit gehaald worden.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:22
ThanksDelite_ schreef: ↑07-07-2017 11:11Ik negeer het HSP geneuzel even...
vrijdag 7 juli 2017 om 11:24
karin12345 schreef: ↑07-07-2017 11:04Ik geloof niet in HSP.
Wat zijn de criteria?
Verdiep je er eens in, lees er eens over.
Met een open blik dan, hè, niet gelijk roeptoeteren zoals je hier doet.
vrijdag 7 juli 2017 om 11:30
Het gegeven dat het zéér moeilijk te bepalen is of iemand gevoeliger is voor prikkels dan een ander, wil niet zeggen dat het niet bestaat natuurlijk. Het is uitermate logisch dat mensen verschillen in de mate waarop prikkels/emoties van anderen worden verwerkt, of je daar nou in gelooft of niet.karin12345 schreef: ↑07-07-2017 11:04Ik geloof niet in HSP.
Wat zijn de criteria?
vrijdag 7 juli 2017 om 11:34
Het komt op mij over alsof je nu doorschiet naar de andere kant. Je hoeft niet in de genezer-rol te kruipen om een relatie te hebben met iemand die nog wat issues te verwerken heeft.Happynurse_41 schreef: ↑07-07-2017 11:19Thanks.. hier heb ik wat aanhet klopt dat ik inderdaad die rol op me neem, ik heb al verschillende therapie-trajecten gevolgd o.a hiervoor. Beetje de aard van het beestje, het is ook nog eens mijn werk n.l
![]()
Je relatie daarom verbreken en dan na paar maanden weer gaan twijfelen doordat het goed lijkt te gaan met die ander?
Beste advies heb je hier al gekregen: Blijf voorlopig even single en werk aan jezelf
vrijdag 7 juli 2017 om 11:38
Happynurse, ik zou je niet adviseren terug te gaan naar je ex. Er is een reden waarom je weg bent gegaan. En jeugdtrauma's verwerken kost tijd en gaat met vallen & opstaan. Het kan ook je karakter gevormd hebben, dat is niet met een paar sessies gefikst. Als stel kan je hier uit komen en elkaar steunen, maar als je het uit hebt gemaakt omdat dit niet ging, zou ik het niet opnieuw proberen. Te groot risico op verdriet bij beiden.
Je kent je huidige date al 3 jaar. Dan lijkt me dat je vertrouwd genoeg met hem bent om hem te vragen wat hij nou wil. 3 maanden daten met iemand die je al 3 jaar kent, kom op hee. Je kent hem dan ook goed genoeg om te bepalen of je een relatie met hem wil. Make up your mind en hak knopen door zou ik zeggen.
En dat je relaties hebt gehad met mannen met issues; dit kan in de toekomst weer gebeuren. Want wij maken allemaal moeilijke periodes mee in ons leven. Dat kan je niet altijd voor zijn. Wat je wel kan doen is werken aan je weerbaarheid. Dat je ondank HPS sterk genoeg in je schoenen staat om om te gaan mensen lastige relaties/situaties.
Je kent je huidige date al 3 jaar. Dan lijkt me dat je vertrouwd genoeg met hem bent om hem te vragen wat hij nou wil. 3 maanden daten met iemand die je al 3 jaar kent, kom op hee. Je kent hem dan ook goed genoeg om te bepalen of je een relatie met hem wil. Make up your mind en hak knopen door zou ik zeggen.
En dat je relaties hebt gehad met mannen met issues; dit kan in de toekomst weer gebeuren. Want wij maken allemaal moeilijke periodes mee in ons leven. Dat kan je niet altijd voor zijn. Wat je wel kan doen is werken aan je weerbaarheid. Dat je ondank HPS sterk genoeg in je schoenen staat om om te gaan mensen lastige relaties/situaties.
Sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am
vrijdag 7 juli 2017 om 11:39
Daar is geen etiketje op te plakken.Turdidae schreef: ↑07-07-2017 11:30Het gegeven dat het zéér moeilijk te bepalen is of iemand gevoeliger is voor prikkels dan een ander, wil niet zeggen dat het niet bestaat natuurlijk. Het is uitermate logisch dat mensen verschillen in de mate waarop prikkels/emoties van anderen worden verwerkt, of je daar nou in gelooft of niet.