Eten van heel weinig
donderdag 13 juli 2017 om 00:01
Deze maand zit letterlijk alles tegen. T mobile thuis komt wéér met een te hoge factuur omdat het bellen compleet nog niet was geactiveerd terwijl ik dit uitdrukkelijk verzocht had, twee keer rijd ik mijn fiets kapot.. Een oud barrel dat eigenlijk niet meer te redden is maargoed.. Je moet toch iets.. Vriend heeft stukken aan de auto.. Met andere woorden wij gaan het enorm krap krijgen...
Ik moet tot de zorgtoeslag zien te doen met 24 euro en 93 cent op de bank. Heb nog voor twee dagen aardappelen en wat rijst in huis, en twee potten groente.. Wie heeft er creatieve tips om tot de 20ste te kunnen eten?
Ik moet tot de zorgtoeslag zien te doen met 24 euro en 93 cent op de bank. Heb nog voor twee dagen aardappelen en wat rijst in huis, en twee potten groente.. Wie heeft er creatieve tips om tot de 20ste te kunnen eten?
donderdag 13 juli 2017 om 09:56
Ik zou zeggen: een actie van goedkope basisproducten voor komende week om in ieder geval geen honger te lijden en een plan voor de nabije en verdere toekomst.
Het valt mij op dat er veel geoordeeld wordt. In het algemeen wijt men schulden aan de schuldenaar zelf. Uit mijn werkervaring weet ik dat er natuurlijk altijd een aandeel bij de persoon zelf ligt maar in de praktijk kan het hebben van schuld (al is het maar 1 onbetaalde rekening) gauw leiden tot een sneeuwbaleffect. De 'wereld van de schulden' is er een waarin 'geld verdiend wordt' aan mensen die schulden hebben. Zo gauw je te maken krijgt met incassobureaus en/of malafide budgetbeheerder/bewindvoerder ben je de sigaar. Een bedrag van E100 loopt al gauw op tot bijv. E500.
Tel daarbij op een belastingdienst die achteraf berekent of jij ergens recht op had of niet en de chaos is compleet.
Geen probleem als je een normaal inkomen hebt, maar zo niet dan blijf je het ene gat met het andere vullen.
Inmiddels is er zelfs wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat mensen door de stress van schulden alleen nog op standje overleven gaan en van dag tot dag leven. Dus geen lange termijnplanning meer maken.
Ik wil hier overigens geen pleidooi houden voor de schuldenaar maar het ook vanuit een ander perspectief belichten.
Het valt mij op dat er veel geoordeeld wordt. In het algemeen wijt men schulden aan de schuldenaar zelf. Uit mijn werkervaring weet ik dat er natuurlijk altijd een aandeel bij de persoon zelf ligt maar in de praktijk kan het hebben van schuld (al is het maar 1 onbetaalde rekening) gauw leiden tot een sneeuwbaleffect. De 'wereld van de schulden' is er een waarin 'geld verdiend wordt' aan mensen die schulden hebben. Zo gauw je te maken krijgt met incassobureaus en/of malafide budgetbeheerder/bewindvoerder ben je de sigaar. Een bedrag van E100 loopt al gauw op tot bijv. E500.
Tel daarbij op een belastingdienst die achteraf berekent of jij ergens recht op had of niet en de chaos is compleet.
Geen probleem als je een normaal inkomen hebt, maar zo niet dan blijf je het ene gat met het andere vullen.
Inmiddels is er zelfs wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat mensen door de stress van schulden alleen nog op standje overleven gaan en van dag tot dag leven. Dus geen lange termijnplanning meer maken.
Ik wil hier overigens geen pleidooi houden voor de schuldenaar maar het ook vanuit een ander perspectief belichten.
donderdag 13 juli 2017 om 09:58
Voor 2 weken eten in huis heb ik niet denk ik. Maar ik heb altijd standaard in huis: aardappelen, uien, rijst, pasta, tortilla's, tomatensaus, bruine bonen, bloem, eieren, melk, soep, brood (in de vriezer), gehakt (in de vriezer), kipfilet (in de vriezer), zakken voorgesneden groentemix (chinees, Italiaans, soepgroente, allemaal in de vriezer), een diepvriespizza, pindakaas, kaas. Als 1 van deze dingen op is, koop ik dat direct weer, om de voorraad aan te vullen. Ik ben ook verbaasd dat anderen niet zo'n voorraad hebben. Altijd makkelijk als je eens laat thuis bent en geen zin in boodschappen of zo.
donderdag 13 juli 2017 om 10:01
Super reactie!oranjetulpen schreef: ↑13-07-2017 09:56Ik zou zeggen: een actie van goedkope basisproducten voor komende week om in ieder geval geen honger te lijden en een plan voor de nabije en verdere toekomst.
donderdag 13 juli 2017 om 10:26
Waarschijnlijk is de voorraad die er was al opgegeten.stippensokken schreef: ↑13-07-2017 09:36Ik kan me zo slecht voorstellen dat er mensen zijn die voor twee dagen aardappels, een beetje rijst, twee potten groenten in huis hebben en verder niks. Niks!
donderdag 13 juli 2017 om 10:28
Maar ze heeft niks aan reacties als:' ik geloof niet dat de bewindvoerder jullie van de wal in de sloot geholpen heeft.'
Of
'Waaaauuuuw, heb je dan geen voorraad ofzo?'
Of
'Moet je maar geen schulden maken'
Nodeloos natrappen allemaal.
donderdag 13 juli 2017 om 10:35
En toch zijn er zat mensen zo.stippensokken schreef: ↑13-07-2017 09:36Ik kan me zo slecht voorstellen dat er mensen zijn die voor twee dagen aardappels, een beetje rijst, twee potten groenten in huis hebben en verder niks. Niks!
Ze leven van dag tot dag, denken niet vooruit, en gaan heel slecht met hun beschikbare centen om, waardoor ze aan het einde van de maand in de shit komen, en op de toeslagen moeten wachten.
donderdag 13 juli 2017 om 10:35
.Starshine-2 schreef: ↑13-07-2017 10:28Maar ze heeft niks aan reacties als:' ik geloof niet dat de bewindvoerder jullie van de wal in de sloot geholpen heeft.'
Of
'Waaaauuuuw, heb je dan geen voorraad ofzo?'
Of
'Moet je maar geen schulden maken'
Nodeloos natrappen allemaal.
je hebt zó gelijk! En toch lokt de ene reactie de ander uit, zo lijkt het.
Later is nu
donderdag 13 juli 2017 om 10:56
Wat je noemt zijn producten die ik (veelal) ook standaard in huis heb. Dwz als ik boodschappen heb gedaan. Maar als ik aan het begin van de week 4 broden , 2 pakken melk en een pond kaas haal is het aan het einde van de week echt op. Ik ga niet bij ieder brood naar de supermarkt om nieuw te halen. En dus bestaat mijn voorraad aan het einde van de week voornamelijk uit aangebroken verpakkingen en dingen die ik ooit zonder doel kocht. Kom ik een heel eind mee als het moet, maar als ik nu een paar dagen geen boodschappen kan doen en toch het gezin wil voeden wordt het wel creatief zijn._Marana_ schreef: ↑13-07-2017 09:58Voor 2 weken eten in huis heb ik niet denk ik. Maar ik heb altijd standaard in huis: aardappelen, uien, rijst, pasta, tortilla's, tomatensaus, bruine bonen, bloem, eieren, melk, soep, brood (in de vriezer), gehakt (in de vriezer), kipfilet (in de vriezer), zakken voorgesneden groentemix (chinees, Italiaans, soepgroente, allemaal in de vriezer), een diepvriespizza, pindakaas, kaas. Als 1 van deze dingen op is, koop ik dat direct weer, om de voorraad aan te vullen. Ik ben ook verbaasd dat anderen niet zo'n voorraad hebben. Altijd makkelijk als je eens laat thuis bent en geen zin in boodschappen of zo.
donderdag 13 juli 2017 om 11:04
Ik koop eigenlijk alle houdbare dingen groots in bij de aldi of als het bij de dorpssuper in de aanbieding is. Dan neem ik gelijk 4 pakken ofzo mee. Onze voorraadkast is dan ook redelijk gevuld met houdbare melk, rijst, pasta, mie, potjes groente, tomatenpuree, soep (en zelfgemaakte Vries ik in) ,ranja, koffie (aanbieding want duur), noodles, knakworst, zakjes saus enz
Om het over de vriezer nog maar niet te hebben....
Om het over de vriezer nog maar niet te hebben....
donderdag 13 juli 2017 om 11:22
Kijk eens bij de turkse supermarkten. Daar is groente en fruit heel goedkoop. Pasta is daar ook goed te doen, ik kocht altijd een zak dierenpasta voor €0,39. Verder aan het eind van de middag naar de Lidl en de markt gaan. Bij de Lidl bij ons zetten ze het brood dat weg moet achter de kassa's, dat mocht je gratis meenemen. Als je een vriezer hebt neem je er 3 mee en vries je het in.
En idd de diepvriesgroente, die is veel goedkoper.
En idd de diepvriesgroente, die is veel goedkoper.
donderdag 13 juli 2017 om 12:30
Bij de Turkse supermarkt boodschappen halen, daar is groente/fruit/meel/kruiden/couscous etc. spotgoedkoop. Absoluut geen kaas en vlees kopen, dat is echt te duur en kun je makkelijk zonder. Bovendien moet je het goedkoopste van het goedkoopste niet willen als het om dierlijke producten gaat.
Wortelen zijn goedkoop. Haal een zak peen, courgette (nu 0,29ct bij de Aldi), sperziebonen, tomaat; dat soort goedkope groenten. Kan je eigenlijk overal bij eten; Met aardappelen, door de pasta, rijst, wokken.
Bij de AH zijn die zakken roerbakgroente in de aanbieding, twee voor €3. Met wat pasta, met wat rijst. Ben je voor max €4 ook wel klaar voor twee dagen.
Nog een keer soep, noedels en een keer brood en dan ben je er wel toch? Drie broden (bij de Aldi 0,99 , er zijn er zelfs van 0,79) á €3. Een pot pindakaas/jam en als je nog wat over hebt een doos eieren.
Edit; Oh, en voor je fruit een zak appelen en bananen bij de Lidl. Volgens mij moet dat wel lukken.
Wortelen zijn goedkoop. Haal een zak peen, courgette (nu 0,29ct bij de Aldi), sperziebonen, tomaat; dat soort goedkope groenten. Kan je eigenlijk overal bij eten; Met aardappelen, door de pasta, rijst, wokken.
Bij de AH zijn die zakken roerbakgroente in de aanbieding, twee voor €3. Met wat pasta, met wat rijst. Ben je voor max €4 ook wel klaar voor twee dagen.
Nog een keer soep, noedels en een keer brood en dan ben je er wel toch? Drie broden (bij de Aldi 0,99 , er zijn er zelfs van 0,79) á €3. Een pot pindakaas/jam en als je nog wat over hebt een doos eieren.
Edit; Oh, en voor je fruit een zak appelen en bananen bij de Lidl. Volgens mij moet dat wel lukken.
donderdag 13 juli 2017 om 21:46
Wat vervelend dat jullie zo krap bij kas zitten.
Je kunt goedkoop eten van rijst, roerbakgroenten en een ei. (Ik hoop dat jullie nog chinese kruiden en ketjap in huis hebben).
Een zak aardappels kopen en dit aanvullen met groenten uit de folderaanbiedingen. ( vooral Lidl en Aldi) Soms is vers goedkoop zoals sla met komkommer. Als verse groenten nog wat te duur voor je zijn kun je uitwijken naar diepvriesgroenten.
Je kunt er voordelig koolvisfiletblokken uit de diepvries bij eten of als het nog goedkoper moet vissticks. Zoek uit waar het gehakt in de aanbieding is.
Houdbare weidemelk vind je goedkoop bij de Lidl. Ook brood is daar goedkoop te krijgen maar ga niet te laat op de dag omdat anders soms de goedkoopste broden weg zijn. Rinse appelstroop is goedkoop voor op brood ca 59 cent. Ook bolletjes smeerworst (bij de vleeswaren) zijn goedkoop op brood.
Een zak jonagold- of elstarappels, peren en bananen zijn redelijk betaalbaar fruit.
Maak eerst thuis een boodschappenlijstje en schat in wat alles gaat kosten. Zo kun je nog wat schuiven met producten.
Je kunt goedkoop eten van rijst, roerbakgroenten en een ei. (Ik hoop dat jullie nog chinese kruiden en ketjap in huis hebben).
Een zak aardappels kopen en dit aanvullen met groenten uit de folderaanbiedingen. ( vooral Lidl en Aldi) Soms is vers goedkoop zoals sla met komkommer. Als verse groenten nog wat te duur voor je zijn kun je uitwijken naar diepvriesgroenten.
Je kunt er voordelig koolvisfiletblokken uit de diepvries bij eten of als het nog goedkoper moet vissticks. Zoek uit waar het gehakt in de aanbieding is.
Houdbare weidemelk vind je goedkoop bij de Lidl. Ook brood is daar goedkoop te krijgen maar ga niet te laat op de dag omdat anders soms de goedkoopste broden weg zijn. Rinse appelstroop is goedkoop voor op brood ca 59 cent. Ook bolletjes smeerworst (bij de vleeswaren) zijn goedkoop op brood.
Een zak jonagold- of elstarappels, peren en bananen zijn redelijk betaalbaar fruit.
Maak eerst thuis een boodschappenlijstje en schat in wat alles gaat kosten. Zo kun je nog wat schuiven met producten.
donderdag 13 juli 2017 om 22:24
Lidl einde van de dag ligt er veel afgeprijsd , grote pan nasi maken met prei ui etc voor een dag of drie , aardappelen lekkere stamp van maken met andijvie bv ook voor twee dagen . Afgeprijsd vlees erbij .
Verder brood misschien heb je nog zoet beleg in huis ?
Keer broodje knakworst als avondeten .
Eieren in huis ? Dan kun je met de aardappelen tortilla maken .
Verder brood misschien heb je nog zoet beleg in huis ?
Keer broodje knakworst als avondeten .
Eieren in huis ? Dan kun je met de aardappelen tortilla maken .
donderdag 13 juli 2017 om 22:32
Er zijn facebook pagina's waar mensen die teveel gekookt hebben eten aanbieden. Vind je dit niet fijn of lekker dan bieden ze vaak op dit soort pagina's ook wel boodschappen aan vaak blikjes, zakjes en pakjes maar soms ook verse groente of vlees.
Kijk of er een budgetFood in de buurt zit.
Een kennis die ooit dakloos was ging vaak naar supermarkten waar ze bijvoorbeeld veel dingen te proeven hebben. Toastjes en stokbrood met een smeersel, plakjes worst, kaas en koekjes
Toch een gevulde maag maar wel gratis
Kijk of er een budgetFood in de buurt zit.
Een kennis die ooit dakloos was ging vaak naar supermarkten waar ze bijvoorbeeld veel dingen te proeven hebben. Toastjes en stokbrood met een smeersel, plakjes worst, kaas en koekjes
Toch een gevulde maag maar wel gratis
you go girl
donderdag 20 juli 2017 om 04:25
Toen ik jaren geleden weken lang moest overleven op een paar euro, at ik overdag ontbijtkoek. Was toen super goedkoop, en zitten genoeg calorieën in om de dag door te komen. S'avonds bakte ik een beetje gemengde groente uit zo'n diepvrieszak, met een ei en brood.
Ik ging ook alle supermarkten, marktkraampjes en kaaswinkels bij langs om de gratis kaasjes en worstjes enzo te eten. En ik wist waar ze in de stad stonden om gratis samples uit te delen.
Ik heb ook wel eens mails met klachten over voeding naar winkels gestuurd, meestal kreeg ik dan wel gratis product of tegoedbon ter 'compensatie'. Dan kon ik weer een paar dagen doorkomen
Toen ik echt wanhopig was ook wel met een smoes naar service balie van supermarkt gegaan dat ik zak paella ofzo was kwijtgeraakt na afrekenen maar geen bon had. Soms kreeg ik dan wel gratis een 'nieuwe' zak mee. Als je honger hebt dan word je vanzelf creatief
Ik ging ook alle supermarkten, marktkraampjes en kaaswinkels bij langs om de gratis kaasjes en worstjes enzo te eten. En ik wist waar ze in de stad stonden om gratis samples uit te delen.
Ik heb ook wel eens mails met klachten over voeding naar winkels gestuurd, meestal kreeg ik dan wel gratis product of tegoedbon ter 'compensatie'. Dan kon ik weer een paar dagen doorkomen
Toen ik echt wanhopig was ook wel met een smoes naar service balie van supermarkt gegaan dat ik zak paella ofzo was kwijtgeraakt na afrekenen maar geen bon had. Soms kreeg ik dan wel gratis een 'nieuwe' zak mee. Als je honger hebt dan word je vanzelf creatief
donderdag 20 juli 2017 om 20:05
Jeetje Possa, wat erg dat je op die manier maar moest zien te overleven. Het lijkt me heel zwaar. Maar ongemerkt zitten er in Nederland heel wat mensen te puzzelen met hun laatste centen. Het is nogal een taboe en het is moeilijk om er voor uit te komen dat je zo krap zit. Uit schaamte durven veel mensen helaas geen hulp te vragen.