Terecht kwaad?
zondag 16 juli 2017 om 21:31
Acht maanden geleden ben ik bevallen van mijn eerste dochtertje. Sinds haar geboorte (en eigenlijk al tijdens mijn zwangerschap) is er steeds meer conflict tussen mijn vriend en mij. We maken ruzie om de kleinste dingen. Mijn dochtertje is een slechte slaper en hij is kwaad dat ik ’s avonds op haar kamertje zit of dat we geen programma kunnen volgen op TV omdat we met haar moeten bezig zijn. We zijn het ook oneens over de taakverdeling.
Zijn noden lijken altijd voor ons gezin te komen. Hij had bijvoorbeeld een verjaardag van vrienden. Omdat we elkaar de hele week niet hadden gezien, had hij uit zichzelf beloofd om om 19u thuis te zijn. Hij was uiteindelijk maar om kwart voor negen thuis (zonder verwittigen). Voor moederdag had ik een uitstap geregeld met hem en kindje, maar hij besloot op het laatste moment dat hij geen zin had om mee te gaan. Hij geeft ook zonder overleg geld uit aan dure spullen voor zichzelf.
In augustus is er een huwelijk aan mijn kant van de familie. Het is op enkele uren rijden, dus zouden we een volledige dag en nacht weg zijn (kunnen daar blijven slapen). Het zou de eerste maal zijn dat we zo lang zonder dochter weggaan. We hebben nog nooit een babysit gevraagd buiten de familie en ik sta hier persoonlijk nog niet voor open. Dochter is een slechte slaper en ik vind haar hiervoor nog te klein. Ik heb geen kinderen gekregen om ze zomaar ergens te parkeren als het mij uitkomt. Ik had daarom voorgesteld om alleen naar het huwelijk te gaan, zodat hij thuis kon blijven. Hij leek hiermee akkoord.
Vandaag kwam zijn stiefvader op de koffie. Zijn stiefvader is in mijn vriends leven sinds hij 15 jaar is. Hij heeft hem op latere leeftijd geadopteerd en heeft zelf geen biologische kinderen. Stiefvader is de enige ouder waarmee vriend contact heeft en is dus wel belangrijk voor hem, waarvoor ik begrip heb. Stiefvader heeft echter helemaal geen ervaring met kleine kinderen. Vandaag vermelde mijn vriend zomaar ineens dat stiefvader voorgesteld had om op dochter te passen tijdens het huwelijk. Hij had zelfs al een bedje gekocht. Ik ben hiervoor ontzetten kwaad geworden. Ik snap helemaal niet dat mijn vriend dit zonder overleg geregeld heeft en zomaar onze afspraken heeft teniet gedaan. Ik voel mij niet comfortabel met stiefvader als oppas en ik vind dat mijn vriend dat aan hem moet zeggen, dat weigert hij. Hij vindt dat ik het zelf maar moet regelen, zijn mening wordt toch nooit gevraagd. Hij is weggereden met zijn auto en twee uur later is hij nog steeds niet terug. Kind ligt op mijn arm te huilen en ik weet het eigenlijk allemaal niet meer.
Ik weet niet wat ik verder aan moet met de situatie.
Zijn noden lijken altijd voor ons gezin te komen. Hij had bijvoorbeeld een verjaardag van vrienden. Omdat we elkaar de hele week niet hadden gezien, had hij uit zichzelf beloofd om om 19u thuis te zijn. Hij was uiteindelijk maar om kwart voor negen thuis (zonder verwittigen). Voor moederdag had ik een uitstap geregeld met hem en kindje, maar hij besloot op het laatste moment dat hij geen zin had om mee te gaan. Hij geeft ook zonder overleg geld uit aan dure spullen voor zichzelf.
In augustus is er een huwelijk aan mijn kant van de familie. Het is op enkele uren rijden, dus zouden we een volledige dag en nacht weg zijn (kunnen daar blijven slapen). Het zou de eerste maal zijn dat we zo lang zonder dochter weggaan. We hebben nog nooit een babysit gevraagd buiten de familie en ik sta hier persoonlijk nog niet voor open. Dochter is een slechte slaper en ik vind haar hiervoor nog te klein. Ik heb geen kinderen gekregen om ze zomaar ergens te parkeren als het mij uitkomt. Ik had daarom voorgesteld om alleen naar het huwelijk te gaan, zodat hij thuis kon blijven. Hij leek hiermee akkoord.
Vandaag kwam zijn stiefvader op de koffie. Zijn stiefvader is in mijn vriends leven sinds hij 15 jaar is. Hij heeft hem op latere leeftijd geadopteerd en heeft zelf geen biologische kinderen. Stiefvader is de enige ouder waarmee vriend contact heeft en is dus wel belangrijk voor hem, waarvoor ik begrip heb. Stiefvader heeft echter helemaal geen ervaring met kleine kinderen. Vandaag vermelde mijn vriend zomaar ineens dat stiefvader voorgesteld had om op dochter te passen tijdens het huwelijk. Hij had zelfs al een bedje gekocht. Ik ben hiervoor ontzetten kwaad geworden. Ik snap helemaal niet dat mijn vriend dit zonder overleg geregeld heeft en zomaar onze afspraken heeft teniet gedaan. Ik voel mij niet comfortabel met stiefvader als oppas en ik vind dat mijn vriend dat aan hem moet zeggen, dat weigert hij. Hij vindt dat ik het zelf maar moet regelen, zijn mening wordt toch nooit gevraagd. Hij is weggereden met zijn auto en twee uur later is hij nog steeds niet terug. Kind ligt op mijn arm te huilen en ik weet het eigenlijk allemaal niet meer.
Ik weet niet wat ik verder aan moet met de situatie.
zondag 16 juli 2017 om 21:33
Wat vervelend dat jullie zulke conflicten hebben sinds de zwangerschap. Ik kan het me ergens wel voorstellen, nu je beiden ook de rol van ouder hebt, dat het allemaal wat lastiger gaat. Zelf zou ik ook pissig worden als dit zonder overleg gaat. Het lijkt alsof jullie ook niet rustig kunnen praten nu, door de drukte met de kleine en de slechte nachten. Ik denk toch dat alleen praten gaat helpen. Hopelijk komt je vriend snel thuis. Mogelijkheid om even een avond oppas thuis te vragen en met hem uit te gaan, zodat je echt even met elkaar kan praten, zonder dat je ook voor je kindje moet zorgen? Sterkte.
zondag 16 juli 2017 om 21:39
little_angel89 schreef: ↑16-07-2017 21:33Ik denk dat jullie meer dan eens, stevig om tafel moeten.
Waarom staat stiefvader jou tegen?
Ik heb niets tegen die man, integendeel. Ik vind het gewoon geen prettig idee om hem als oppas in te schakelen. Hij is een man alleen en heeft nog nooit voor een baby/peuter gezorgd. Ik voel mij daar niet zo goed bij.
zondag 16 juli 2017 om 21:43
zondag 16 juli 2017 om 21:46
Schoonvader een paar keer mee laten draaien bij jullie thuis en een keer een avond laten oppassen om te kijken of dat allemaal goed gaat? Een keer een nachtje weg en je dochter een nacht laten logeren bij een vertrouwd iemand is volgens mij niet je dochter parkeren hoor. Bovendien ben je niet alleen ouder, maar ook nog vriendin en het lijkt erop dat je vriend meer behoefte heeft aan tijd met jou niet in de ouderrol. Maar dus ook tijd samen, met zijn twee. Natuurlijk zijn jullie als eerste verantwoordelijk voor JULLIE dochter (niet jouw dochter), maar jullie zijn ook nog partners van elkaar. Daar mag of moet je ook aandacht aan besteden. Zeker als jullie daar niet helemaal hetzelfde in staan. Dat is geen ramp, daarin kun je elkaar ook weer vinden als je blijft communiceren.
zondag 16 juli 2017 om 21:46
Vraagje tussen neus en lippen door: je vertelt in je OP over stiefvader, dat hij wil oppassen en jij daar moeite mee hebt. Waar is zijn moeder (die wel ervaring heeft met een baby)?
Buiten dat denk ik dat je moet doen wat je het beste vind/aanvoelt. Mijn zoontje huilde ook zoveel de eerste maanden en ik had ook moeite hem uit handen te geven. Ik hoop dat het een goede compromis oplevert en je relaxed (!) naar de bruiloft kan, Even adempauze. Achteraf gezien had ik daar behoefte aan
Buiten dat denk ik dat je moet doen wat je het beste vind/aanvoelt. Mijn zoontje huilde ook zoveel de eerste maanden en ik had ook moeite hem uit handen te geven. Ik hoop dat het een goede compromis oplevert en je relaxed (!) naar de bruiloft kan, Even adempauze. Achteraf gezien had ik daar behoefte aan
anoniem_301769 wijzigde dit bericht op 16-07-2017 21:51
0.40% gewijzigd
Well, that didn't work.
~An Autobiography~
~An Autobiography~
zondag 16 juli 2017 om 21:51
Dit. Echt, jullie moeten meer tijd voor elkaar maken en beter communiceren.tantesidonia schreef: ↑16-07-2017 21:47Laat stiefvader een paar keer "oefenen"terwijl jullie gewoon thuis zijn. Misschien zie je dat ie het best kan en heb je er een liefhebbende opa en oppas aan!
zondag 16 juli 2017 om 21:56
Hij moet meer overleggen, maar ik vind dat jij ook wel lijdt aan moeder syndroom.
Kind slaapt misschien slecht, maar je doet wel erg beschermend (beetje overdreven naar mijn inziens).
Kindje een nacht bij een oppas laten is echt niet 'je kind ergens parkeren'.
Kan me wel voorstellen dat vriend daar een beetje gek van wordt en zich daarom zo gedraagt als hij doet. Hij mist zijn vriendin, ipv alleen een moederfiguur.
Waarom niet gewoon stiefopa een kans geven? Een nachtje voor een kindje zorgen lukt echt wel (tenzij t een hele vreemde vogel is).
Jullie moeten echt eens goed rond de tafel en je moet de riemen een beetje laten vieren, want anders ben ik bang dat jullie relatie slecht gaat aflopen.
Kind slaapt misschien slecht, maar je doet wel erg beschermend (beetje overdreven naar mijn inziens).
Kindje een nacht bij een oppas laten is echt niet 'je kind ergens parkeren'.
Kan me wel voorstellen dat vriend daar een beetje gek van wordt en zich daarom zo gedraagt als hij doet. Hij mist zijn vriendin, ipv alleen een moederfiguur.
Waarom niet gewoon stiefopa een kans geven? Een nachtje voor een kindje zorgen lukt echt wel (tenzij t een hele vreemde vogel is).
Jullie moeten echt eens goed rond de tafel en je moet de riemen een beetje laten vieren, want anders ben ik bang dat jullie relatie slecht gaat aflopen.
phloxx wijzigde dit bericht op 16-07-2017 22:00
10.90% gewijzigd
-
zondag 16 juli 2017 om 21:58
Poppy4 schreef: ↑16-07-2017 21:46Vraagje tussen neus en lippen door: je vertelt in je OP over stiefvader, dat hij wil oppassen en jij daar moeite mee hebt. Waar is zijn moeder (die wel ervaring heeft met een baby)?
Buiten dat denk ik dat je moet doen wat je het beste vind/aanvoelt. Mijn zoontje huilde ook zoveel de eerste maanden en ik had ook moeite hem uit handen te geven. Ik hoop dat het een goede compromis oplevert en je relaxed (!) naar de bruiloft kan, Even adempauze. Achteraf gezien had ik daar behoefte aan![]()
Het is een ingewikkeld verhaal, maar stiefvader is enige ouder waar mijn vriend nog contact mee heeft. Zijn moeder en stiefvader zijn alweer gescheiden en hij heeft geen contact meer met zijn moeder. Hij is ook enig kind, dus is zijn stiefvader zijn enige "familie" die hij nog heeft. Ik begrijp wil dat dit belangrijk voor hem is en ik zal hem nooit verbieden om mijn dochter te zien, maar direct zo lang oppassen, voel ik mij niet goed bij. Ik zal sowieso niet relaxed naar het feest kunnen. Het is over minder dan een maand, zelfs al kan hij oefenen, het is te kort dag.
zondag 16 juli 2017 om 22:08
Sorry maar te kort dag vind ik onzin. Het Is nog een hele maand! Ze is 8 maanden. Dan 9 maanden. Is een stuk makkelijker in verzorging dan een piepkleintje (vond ik dan). Mijn enorm slechte slaper ging toen ook allang naar het kdv.
Als je de oppas te lang vind. Kan schoonvader mee die kant op en dan in een hotel blijven op jullie kosten. Campingbedje mee en op zijn kamer. Kunne jullie evt tussendoor en na het feest langs.
Als je de oppas te lang vind. Kan schoonvader mee die kant op en dan in een hotel blijven op jullie kosten. Campingbedje mee en op zijn kamer. Kunne jullie evt tussendoor en na het feest langs.
zondag 16 juli 2017 om 22:12
Ik werk halftijds. Tijdens die uren is ze bij mijn moeder.
zondag 16 juli 2017 om 22:12
Je vriend wil duidelijk mee naar dat feest en regelt een oppas. Ja dat had hij moeten overleggen natuurlijk maar als jij er zo in staat zoals je schrijft in je OP snap ik ook weer wel dat hij dat niet gedaan heeft. Jij had het waarschijnlijk nooit goed gevonden. Niet dat zijn stiefvader zou oppassen maar ook geen andere oppas.
Wanneer was de laatste keer dat jullie samen iets hebben gedaan zonder dochter sinds ze er is?
Wanneer was de laatste keer dat jullie samen iets hebben gedaan zonder dochter sinds ze er is?
zondag 16 juli 2017 om 22:13
Als moeder van een dochter die ook ontzettend slecht slaapt durf ik wel te zeggen dat er best mogelijkheden zijn om tijd als partners met elkaar door te brengen. Een programma op tv volgen, wie zegt dat je dochter niet bij jullie kan zijn/slapen terwijl jullie dat doen? Leer de uurtjes die ze wel slaapt waarderen en gebruik die om met elkaar te praten, tv-programma's te kijken, te vrijen, om jullie zelf te zijn. Dat uurtje dat zij eerder naar bed gaat dan jullie kunnen jullie gebruiken als tijd voor elkaar in plaats van ieder voor zich met de computer/tv/tablet bezig zijn. Laat haar op haar eigen kamer slapen zodat de nachten weer voor jullie zelf zijn.
En ook uit eigen ervaring: als je moe bent kan je minder van elkaar hebben. Hij is net zo goed moe, niet alleen jij. Geef elkaar iets meer krediet dan normaal en zoek elkaar weer op.
Dan de andere kant van het verhaal: ik geef mijn dochter ook niet graag aan andere mensen. Ze huilt veel bij anderen (ja, zelfs opa en oma), ze slaapt erg slecht en heeft een sterk eigen willetje. Ik begrijp dus volkomen dat je niet wilt dat iemand anders dan haar vader voor haar zorgt als jij naar die bruiloft gaat. Maar als ik de rest van het verhaal zo lees denk ik juist dat het heel goed zou zijn als jij met je vriend naar die bruiloft zou gaan en als iemand anders voor jullie dochter zou zorgen. Ik heb een beetje het gevoel dat het probleem niet zozeer die stiefvader is maar eerder dat je dochter een nacht door iemand anders dan haar ouders verzorgt zal worden. Wat ik volledig begrijp, ik denk er precies zo over wat je kind ergens anders parkeren betreft. Maar toch, het is denk ik op dit moment belangrijker dat jullie aan jullie relatie werken. Denk aan je dochter, geniet van een dag en nacht als stelletje en spreek met opa af dat hij ieder (half)uur een foto appt zodat je weet dat het goed gaat met jullie oogappeltje. En laat hem alvast oefenen, zoals hierboven voorgesteld.
En ook uit eigen ervaring: als je moe bent kan je minder van elkaar hebben. Hij is net zo goed moe, niet alleen jij. Geef elkaar iets meer krediet dan normaal en zoek elkaar weer op.
Dan de andere kant van het verhaal: ik geef mijn dochter ook niet graag aan andere mensen. Ze huilt veel bij anderen (ja, zelfs opa en oma), ze slaapt erg slecht en heeft een sterk eigen willetje. Ik begrijp dus volkomen dat je niet wilt dat iemand anders dan haar vader voor haar zorgt als jij naar die bruiloft gaat. Maar als ik de rest van het verhaal zo lees denk ik juist dat het heel goed zou zijn als jij met je vriend naar die bruiloft zou gaan en als iemand anders voor jullie dochter zou zorgen. Ik heb een beetje het gevoel dat het probleem niet zozeer die stiefvader is maar eerder dat je dochter een nacht door iemand anders dan haar ouders verzorgt zal worden. Wat ik volledig begrijp, ik denk er precies zo over wat je kind ergens anders parkeren betreft. Maar toch, het is denk ik op dit moment belangrijker dat jullie aan jullie relatie werken. Denk aan je dochter, geniet van een dag en nacht als stelletje en spreek met opa af dat hij ieder (half)uur een foto appt zodat je weet dat het goed gaat met jullie oogappeltje. En laat hem alvast oefenen, zoals hierboven voorgesteld.
zondag 16 juli 2017 om 22:15
Als je er nog niet aan toe bent om een ander op de kleine te laten passen niet doen dan druist volledig tegen je gevoel in. Mijn jongste word 2 in aug en alleen mijn oudste dochter of mijn zoon past een enkele x op hem maar ik ben nooit ver weg max 30 min met de auto. Zeker in het eerste jaar vond ik het moeilijk om de zorg aan iemand anders over te laten wat niet wegneemt dat je wereldje echt klein word.Misschien kan je ook eens vrienden of kennissen bij jullie uitnodigen even een beetje ontspanning.Ik had ook een babyschommeltje ivm het huilen of hij sliep in de box. Het is bijna onmogelijk heel de avond met haar rond te lopen dat ga jezelf ook niet volhouden.Misschien helpt het rond 19.00 met kleine in kinderwagen een stukje te lopen en als zij slaapt laat je gewoon in de wagen tot jezelf naar bed gaat.....je moet creatief denken om de spanningen tussen jullie beide te verminderen
zondag 16 juli 2017 om 22:17
Hij werkt voltijds, ik halftijds, dus doe ik het huishouden. Hij begint vaak om dochter naar bed te brengen, maar ik moet halverwege overnemen. Waar ik mij vooral aan erger is het feit dat als dochter dan eindelijk slaapt, ik nog een heel huishouden moet doen, terwijl mijn vriend klaagt dat er weer een avond naar de vaantjes is.sprietgras schreef: ↑16-07-2017 22:10hoe is jullie taakverdeling? Waarom is vriend nooit s avonds op de kamer bij dochter? Heeft hij wel gebrobeerd meer te doen en heb jij hem de kans gegeven om een goede band op te bouwen?
zondag 16 juli 2017 om 22:23
Maar die avond is dan ook naar de kloten toch? Dat mag hij toch vervelend vinden?Penny17 schreef: ↑16-07-2017 22:17Hij werkt voltijds, ik halftijds, dus doe ik het huishouden. Hij begint vaak om dochter naar bed te brengen, maar ik moet halverwege overnemen. Waar ik mij vooral aan erger is het feit dat als dochter dan eindelijk slaapt, ik nog een heel huishouden moet doen, terwijl mijn vriend klaagt dat er weer een avond naar de vaantjes is.
zondag 16 juli 2017 om 22:24
Dan gaat er overdag toch echt iets mis. Je werkt parttime. Moet best ruimte zijn ergens voor een stofzuiger of een vaatwasseruitruim. Tuurlijk lukt niet alles, moet je ook niet willen, maar er kan een hele hoop.Penny17 schreef: ↑16-07-2017 22:17Hij werkt voltijds, ik halftijds, dus doe ik het huishouden. Hij begint vaak om dochter naar bed te brengen, maar ik moet halverwege overnemen. Waar ik mij vooral aan erger is het feit dat als dochter dan eindelijk slaapt, ik nog een heel huishouden moet doen, terwijl mijn vriend klaagt dat er weer een avond naar de vaantjes is.
En de bordjes van het avondeten opruimen kan ook als vriend dochter naar bed brengt.
zondag 16 juli 2017 om 22:27
Welnee, hoe moeilijk denk je dat het is, oppassen op een kind? Als het maar op tijd gevoed wordt en een schone luier krijgt. Moeilijker is het niet. Als ze huilt krijgt hij haar vast wel weer rustig en als ze wat later slaapt dan normaal is er ook geen man over boord. Ik zou alleen vragen of hij in jullie huis komt, zodat het voor het kindje wat rustiger is. En dat kunnen jullie de komende weken gewoon oefenen een paar uurtjes.