Plant Based Diet - wie ook?

woensdag 19 juli 2017 om 13:29
Ik kon nog geen topic vinden over het Plant Based Diet, dus bij deze wilde ik 'em graag openen.
Onlangs hebben we de documentaire 'Forks over Knives' gezien op Netflix en was voor zowel man als ik een eye-opener. Voor man speelde zijn gezondheid mee, hij ziet steeds meer mannen in zijn leeftijdscategorie (+ 40) ernstig ziek worden. Ik zie het ook als een reden mijn groenten-intake te verhogen en mijn suiker-intake te verlagen. Daarnaast speelt er voor mij dierenleed en milieu mee.
Aangezien we op een uitzondering na al veel vegetarisch aten was voor ons de stap niet zo groot. Thuis hebben we de ommezwaai volledig gemaakt en eten we dus Plant Based. Dat doen we nu een week en ik voel me er goed bij. De eerste dagen hoofdpijn en een zwaar gevoel in mijn hoofd, maar nu kan ik zeggen: ja, ik voel me goed, energieker en de kleine plekjes eczeem op mijn buik en duim beginnen te verdwijnen.
De enige uitdaging vind ik nog buiten de deur eten. Ik woon in een klein dorp en niet in de buurt van een grote stad waar vegan eten steeds meer kan. We hebben voor nu dan ook besloten dat even zo te laten. Zo vaak eten we niet buiten de deur en kiezen dan zoveel mogelijk voor vegetarisch.
Dat een stukje achtergrond, wie doet het ook, of heeft er ervaring mee, of wil het doen? Misschien is het leuk om wat vragen te kunnen stellen, recepten te delen of restaurants.
Onlangs hebben we de documentaire 'Forks over Knives' gezien op Netflix en was voor zowel man als ik een eye-opener. Voor man speelde zijn gezondheid mee, hij ziet steeds meer mannen in zijn leeftijdscategorie (+ 40) ernstig ziek worden. Ik zie het ook als een reden mijn groenten-intake te verhogen en mijn suiker-intake te verlagen. Daarnaast speelt er voor mij dierenleed en milieu mee.
Aangezien we op een uitzondering na al veel vegetarisch aten was voor ons de stap niet zo groot. Thuis hebben we de ommezwaai volledig gemaakt en eten we dus Plant Based. Dat doen we nu een week en ik voel me er goed bij. De eerste dagen hoofdpijn en een zwaar gevoel in mijn hoofd, maar nu kan ik zeggen: ja, ik voel me goed, energieker en de kleine plekjes eczeem op mijn buik en duim beginnen te verdwijnen.
De enige uitdaging vind ik nog buiten de deur eten. Ik woon in een klein dorp en niet in de buurt van een grote stad waar vegan eten steeds meer kan. We hebben voor nu dan ook besloten dat even zo te laten. Zo vaak eten we niet buiten de deur en kiezen dan zoveel mogelijk voor vegetarisch.
Dat een stukje achtergrond, wie doet het ook, of heeft er ervaring mee, of wil het doen? Misschien is het leuk om wat vragen te kunnen stellen, recepten te delen of restaurants.

woensdag 19 juli 2017 om 13:50
Als er 1 documentaire is waarbij dingen worden opgeblazen of onjuist worden weergegeven, dan is het wel in Forks over Knives...
Ik was er zelf ook bijna ingetrapt, totdat ik de wetenschappelijke publicaties die werden aangehaald, ging opzoeken (ben gezondheids-wetenschapper).
Met gezond eten en je voedingspatroon verbeteren is helemaal niks mis hoor, maar geloof niet alles wat er in die documentaire wordt gezegd.
Ik was er zelf ook bijna ingetrapt, totdat ik de wetenschappelijke publicaties die werden aangehaald, ging opzoeken (ben gezondheids-wetenschapper).
Met gezond eten en je voedingspatroon verbeteren is helemaal niks mis hoor, maar geloof niet alles wat er in die documentaire wordt gezegd.

woensdag 19 juli 2017 om 14:04
Ik heb deze documentaire ook gezien, en aansluitend heb ik de website van de arts Michael Greger ontdekt (en zijn boek How not to Die). Ik ben er wel van overtuigd geraakt dat we zeker geen vlees en dierlijke producten nodig hebben voor onze gezondheid, en dat ik dus zoveel mogelijk vegetarisch wil gaan eten. Dit overigens niet alleen voor mijn gezondheid maar natuurlijk ook voor dierenwelzijn en het milieu.
Alleen volledig plantbased gaat me echt te ver. Het zal best dat het enorm gezond is (hoewel ik wel benieuwd ben maxi14, naar jouw bevindingen over die wetenschappelijke publicaties?), maar enigszins makkelijk kunnen leven en soms genieten van dingen die niet 'mogen' gaat voor mij voor.
Maar ben afgelopen maand dus wel begonnen met meer groente/fruit/bonen en geen vlees meer. Dat vind ik voor mezelf voldoende.
Alleen volledig plantbased gaat me echt te ver. Het zal best dat het enorm gezond is (hoewel ik wel benieuwd ben maxi14, naar jouw bevindingen over die wetenschappelijke publicaties?), maar enigszins makkelijk kunnen leven en soms genieten van dingen die niet 'mogen' gaat voor mij voor.
Maar ben afgelopen maand dus wel begonnen met meer groente/fruit/bonen en geen vlees meer. Dat vind ik voor mezelf voldoende.

woensdag 19 juli 2017 om 14:08
woensdag 19 juli 2017 om 14:08
Misschien sluit dit topic aan? eten/how-not-to-die/list_messages/384727
woensdag 19 juli 2017 om 14:09
Ik vind overigens wel dat jij heel snel conclusies trekt over wat het dieet met je doet. Als je het een maand of twee volgt kun je pas echt iets zeggen daarover.

woensdag 19 juli 2017 om 14:17
Veganistisch lijkt me plant-only, en dan ook nog duurzaam, eerlijk en met wat filosofie erachter. Veganisme strekt zich ook uit tot schoenen, bank (zit- en voor -zaken), verzorgingsproducten, matras etc.Lucylucille schreef: ↑19-07-2017 14:08Is Plant Based nou gewoon een nieuwe hippe benaming voor veganistisch eten, of wat?

woensdag 19 juli 2017 om 14:22
Ik ben heel benieuwd naar je inzichten Maxi.maxi14 schreef: ↑19-07-2017 13:50Als er 1 documentaire is waarbij dingen worden opgeblazen of onjuist worden weergegeven, dan is het wel in Forks over Knives...

woensdag 19 juli 2017 om 14:25
Ik ga even spieken, bedankt!_Marana_ schreef: ↑19-07-2017 14:08Misschien sluit dit topic aan? eten/how-not-to-die/list_messages/384727
Ik trek geen conclusies, het zijn zaken die me opvallen. Maar zou het niet kunnen dat je al geringe verschillen merkt als je aanzienlijk gezonder gaat eten?
woensdag 19 juli 2017 om 14:27
Jawel, maar je eet een week zo en de eerste dagen waren wel met hoofdpijn etc, dus dat je je goed voelt is pas sinds een dag of drie. Eczeem kan om vele redenen verdwijnen, bijv door ander eten, of andere zeep/geen zeep te gebruiken, door ander weer, door minder stress, etc.
Als je door dit dieet tekorten krijgt, bijv bepaalde vitaminen en mineralen, zul je dat effect pas na enkele maanden voelen. Dan pas kun je echt oordelen wat het met je doet dus. Let met name op je vitamine B.
Als je door dit dieet tekorten krijgt, bijv bepaalde vitaminen en mineralen, zul je dat effect pas na enkele maanden voelen. Dan pas kun je echt oordelen wat het met je doet dus. Let met name op je vitamine B.
woensdag 19 juli 2017 om 14:50
Plaatjes gemanipuleerd of op zijn minst verkeerd uitgelegd, waardoor het leek dat er enorme effecten waren, belangrijke andere verklaringen voor bepaalde bevindingen vergeten te melden- dat soort dingen. Als je zoekt op Denise Minger + Forks over Knives, dan kom je op een blog dat dit soort dingen aan de kaak stelt.

woensdag 19 juli 2017 om 15:00
Gezonder of eenzijdig? Ik ga de docu kijken. Ik geloof wel in een eetpatroon waarbij groente de belangrijkste component is, maar dit klinkt nogal doorgeslagen.

woensdag 19 juli 2017 om 15:08
https://deniseminger.com/2011/09/22/for ... -critique/
Dit artikel bedoel je denk ik. Ik ga het even lezen, altijd interessant (en nodig) om dingen van meerdere kanten te belichten.
Dit artikel bedoel je denk ik. Ik ga het even lezen, altijd interessant (en nodig) om dingen van meerdere kanten te belichten.

woensdag 19 juli 2017 om 17:56
'Het' plant based diet? Er zijn wel regelmatig topics over plantaardig/veganistisch/vegetarisch eten. Laatst nog een paar en ook wel eens op de eten pijler om recepten uit te wisselen. Ik eet grotendeels plantaardig en anders zo veel mogelijk vegetarisch, maar zie het eigenlijk niet als 'het dieet'....het is gewoon een manier van eten/leven. Vandaar denk ik dat je het misschien niet kon vinden onder deze noemer. Er is ook een topic over het boek 'how not to die' maar deze topics monden heel vaak uit in een welles nietes discussie over of plantaardig nou wel of niet gezond(er) zou zijn dan een dieet met vlees enz. enz. enz.
Buiten de deur eten vind ik absoluut een uitdaging blijven. Vaak is er gewoon niks op de kaart zonder kaas/ei. Ik til er dan ook niet te zwaar aan, maar merk met de tijd dat tóch iets met vlees eten het me eigenlijk niet waard is. Niet om mijn gezondheid, en het milieu zal dat ene stukje vlees ook wel kunnen hebben, maar om het dierenleed (principe).
Dat je je na een weekje beter voelt is wel fijn. Ik denk dat het een goed idee is om in de loop van de jaren je bloed 1 of 2 keer per jaar te laten checken, dan kan je controleren of je tekorten oploopt of niet. Zo niet en voel je je verder goed, lijkt het me prima. Het kan natuurlijk dat je in korte tijd positieve verschillen merkt, maar het kan ook dat je over de langere tijd langzaam tekorten oploopt die opeens heel vervelend worden. Daarom is het goed om het in de gaten te houden. Niet dat het een must is, er zijn mensen die jaren plantaardig eten en nergens last van hebben, er zijn mensen die zeggen dat ze al snel ergens last van kregen, en de meeste mensen die welke vorm van eten dan ook aanhouden laten hun bloed ook niet controleren.
Buiten de deur eten vind ik absoluut een uitdaging blijven. Vaak is er gewoon niks op de kaart zonder kaas/ei. Ik til er dan ook niet te zwaar aan, maar merk met de tijd dat tóch iets met vlees eten het me eigenlijk niet waard is. Niet om mijn gezondheid, en het milieu zal dat ene stukje vlees ook wel kunnen hebben, maar om het dierenleed (principe).
Dat je je na een weekje beter voelt is wel fijn. Ik denk dat het een goed idee is om in de loop van de jaren je bloed 1 of 2 keer per jaar te laten checken, dan kan je controleren of je tekorten oploopt of niet. Zo niet en voel je je verder goed, lijkt het me prima. Het kan natuurlijk dat je in korte tijd positieve verschillen merkt, maar het kan ook dat je over de langere tijd langzaam tekorten oploopt die opeens heel vervelend worden. Daarom is het goed om het in de gaten te houden. Niet dat het een must is, er zijn mensen die jaren plantaardig eten en nergens last van hebben, er zijn mensen die zeggen dat ze al snel ergens last van kregen, en de meeste mensen die welke vorm van eten dan ook aanhouden laten hun bloed ook niet controleren.

woensdag 19 juli 2017 om 17:57
Ja, niet te verwarren met veganist ZIJN natuurlijk, want je ziet het al in dit topic, dan word je wel op je plek gezet hè, want veganist zijn is wel heel wat andersLucylucille schreef: ↑19-07-2017 14:08Is Plant Based nou gewoon een nieuwe hippe benaming voor veganistisch eten, of wat? Ik zie het verschil niet echt, behalve dat jij inderdaad ook suiker uit je dieet wil schrappen.
Ik zou dit soort hippe dieetjes onder begeleiding van de huisarts/diëtiste uitvoeren, niet op eigen houtje.

woensdag 19 juli 2017 om 23:21
Ik eet sinds enkele weken circa 95% plantaardig. Veel groenten en fruit, en zo min mogelijk bewerkte producten. De uitzonderingen zijn met name buiten de deur, en vlees/vis dan altijd biologisch (buiten de deur eten komt niet heel vaak voor ivm voedselallergieen).
Mijn zoon (5) weigert peulvruchten (muz erwtjes en sperziebonen) en heeft een soja allergie. Hij krijgt daarom 2-3 keer in de week vis/vlees en eet circa 2 eieren per week. Geen zuivel ivm intolerantie. Mijn vriend zit een beetje tussen mij en zoon in.
Grootste verandering die ik tot nu toe gemerkt zat hem in mijn stofwisseling. Ik denk door de grote hoeveelheid vezels. Verder eet ik meer/frequenter, maar ik val langzaam wat af (in combinatie met meer sport). Voel me hier lekker bij, voor mezelf, milieu en dierenwelzijn. En denk ook dat heel af en toe wat flexibiliteit het een stuk behapbaarder maakt. Wil zeker dit "dieet" (levenswijze) structureel aanhouden.
Mijn zoon (5) weigert peulvruchten (muz erwtjes en sperziebonen) en heeft een soja allergie. Hij krijgt daarom 2-3 keer in de week vis/vlees en eet circa 2 eieren per week. Geen zuivel ivm intolerantie. Mijn vriend zit een beetje tussen mij en zoon in.
Grootste verandering die ik tot nu toe gemerkt zat hem in mijn stofwisseling. Ik denk door de grote hoeveelheid vezels. Verder eet ik meer/frequenter, maar ik val langzaam wat af (in combinatie met meer sport). Voel me hier lekker bij, voor mezelf, milieu en dierenwelzijn. En denk ook dat heel af en toe wat flexibiliteit het een stuk behapbaarder maakt. Wil zeker dit "dieet" (levenswijze) structureel aanhouden.
donderdag 10 augustus 2017 om 21:08
Ik eet nu bijna een jaar vegetarisch en probeer verder de hoeveelheid kaas te beperken (ik hou van kaas!). Eieren eet ik weinig en melk drink ik ook niet. Het bevalt me uitstekend! In het begin heeft mijn lijf echt tijd nodig gehad aan mijn nieuwe manier van eten, met name mbt de eiwitten. Ik had veel langer spierpijn na het sporten en voelde me soms een wrak. Inmiddels heb ik veel meer kennis over plantaardige eiwitten en voelt het alsof ik een goede balans heb gevonden.
Mijn huisarts gaf aan dat ik alleen bloed hoef te prikken indien ik klachten heb. Indien ik niet vermoeid o.i.d. ben, hoef ik het niet te prikken. Ik denk ook dat je het prima op eigen houtje kunt doen, zonder diëtist, mits je je goed inleest en echt verdiept in voeding. Vitamine B12 supplementen slikken bijvoorbeeld, uitzoeken hoe je aan je plantaardige eiwitten komt, etc.
Mocht je trouwens zwanger zijn/willen worden, dan zou ik het wel eerst even met de huisarts bespreken...
Ik ben blij dat steeds meer mensen bewust bezig zijn met voeding!
Mijn huisarts gaf aan dat ik alleen bloed hoef te prikken indien ik klachten heb. Indien ik niet vermoeid o.i.d. ben, hoef ik het niet te prikken. Ik denk ook dat je het prima op eigen houtje kunt doen, zonder diëtist, mits je je goed inleest en echt verdiept in voeding. Vitamine B12 supplementen slikken bijvoorbeeld, uitzoeken hoe je aan je plantaardige eiwitten komt, etc.
Mocht je trouwens zwanger zijn/willen worden, dan zou ik het wel eerst even met de huisarts bespreken...
Ik ben blij dat steeds meer mensen bewust bezig zijn met voeding!
vrijdag 11 augustus 2017 om 13:02
heb je dan ook de (nu op netflix) docu What The Health gezien?? daar schrok ik me helemaal ellendig van. Ook ik ben nu overgestapt op een plant based diet. Wat mij vooral verrast is dat er zoveel VERVANGERS bestaan, waardoor je eigenlijk niets tekort komt. Je kunt zelfs gewoon omeletjes blijven eten. Ik heb een soort mix gekocht, gewoon een poeder gemaakt van casave en aardappel, en daar druppel je wat water bij en vervolgens kun je een 'omelet' bakken. Smaakt nog beter dan het echte spul. En ik heb room'kaas', en gewone 'kaas' en zelfs mayonaise, allemaal plantaardig. Gewoon bij een nederlandse webshop (ik weet niet of ik de naam mag noemen ivm reclame), maar via google kun je veel plekken vinden denk ik.
Alleen heb ik mij voorgenomen om dus thuis volledig plantaardig te eten, maar als ik buiten de deur eet niet. Dat is gewoon bijna niet haalbaar joh. Maar zo vaak eet ik niet buiten de deur dus ik eet nu voor 95% veganistisch en het bevalt echt super.
Alleen heb ik mij voorgenomen om dus thuis volledig plantaardig te eten, maar als ik buiten de deur eet niet. Dat is gewoon bijna niet haalbaar joh. Maar zo vaak eet ik niet buiten de deur dus ik eet nu voor 95% veganistisch en het bevalt echt super.
To read is to travel.
zondag 13 augustus 2017 om 20:07