Extreme reactie op muziekoverlast
donderdag 20 juli 2017 om 14:33
Haai!
Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:
Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.
In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.
Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:
Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.
In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.
Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
donderdag 20 juli 2017 om 19:47
Is in de rust wonen niet veel goedkoper dan middenin het centrum van een grote stad?
donderdag 20 juli 2017 om 19:50
Nou niet echt nee. Of heb je een suggestie? Wel graag met degelijke openbaar vervoersverbindingen zodat je ook nog op je werk kan komen. In een omgeving waar ook werk ís.Het-groepje schreef: ↑20-07-2017 19:47Is in de rust wonen niet veel goedkoper dan middenin het centrum van een grote stad?
Het lullige is wel dat je, als je bent aangewezen op sociale huur, vaak niet zoveel te kiezen hebt. Dan ben je veroordeeld tot zo'n flat waar ik het eerder over had, met al die herrie-balkons.
Plus: wie midden in een grote stad gaat wonen, die wéét dat er herrie is. Dus die zal meer moeten accepteren, dat is part of the deal. Dit probleem speelt juist in de wijken waar het rustig is. Of zou moeten zijn.
.
donderdag 20 juli 2017 om 19:55
Oef. Herkenbaar. Ik loop er voor bij een psycholoog en start binnenkort een cursus mindfulness. Ook omdat ik me realiseer dat ik niet kan veranderen wat een ander doet, en ik als overlast ervaar, maar wel hoe ik er mee om ga. Maar irritant blijft het.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 20 juli 2017 om 19:56
Flauw, Starshine. Ik schrijf juist dat ik me aan heel weinig geluid erger behalve aan (in mijn ogen) nodeloze muziek én dat ik wil leren begrijpen waarom ik me daar zo aan erger en daar wat aan wil doen. Niet nodig om me dan neer te zetten als een zeikwijf wat overal last van heeft, want dat is juist het geval niet.
En wat betreft hutjes op de hei, geloof me, als het bestond (binnen een uur rijden van mijn werknetwerk) dan was ik er absoluut voor gegaan, meteen. Maar een huis zonder buren is voor een normaal mens niet te betalen helaas.
En wat betreft hutjes op de hei, geloof me, als het bestond (binnen een uur rijden van mijn werknetwerk) dan was ik er absoluut voor gegaan, meteen. Maar een huis zonder buren is voor een normaal mens niet te betalen helaas.
donderdag 20 juli 2017 om 20:00
In sommige gevallen gaat dat op. En dan doe ik oordopjes in, Maar ik vind muziek in de tuin niet onder deze gevallen vallen. Daar is het probleem de muziek, en niet degeen die zich eraan ergert. Wie muziek wil horen in zijn tuin, moet zelf oordopjes in doen. Of in een hutje op de hei gaan wonen.tanteslankie schreef: ↑20-07-2017 19:55Oef. Herkenbaar. Ik loop er voor bij een psycholoog en start binnenkort een cursus mindfulness. Ook omdat ik me realiseer dat ik niet kan veranderen wat een ander doet, en ik als overlast ervaar, maar wel hoe ik er mee om ga. Maar irritant blijft het.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 20:04
3.21% gewijzigd
.
donderdag 20 juli 2017 om 20:00
Ik herken het wel. Collega's van mij hebben de godganse dag de radio aan op het werk. Radio 538 en dat soort gedoe. Ik vind muziek af en toe best leuk, maar echt niet heel de dag dat gejengel en geblèr op de achtergrond. Maar zeg er maar eens iets van. Dan ben je ongezellig, want muziek heel de dag is toch juist léuk? En dan heb je ook nog van die collega's die opeens vinden dat de radio "even harder moet" want "dit is zo'n lekker nummer". Of die om de haverklap delen van liedjes mee gaan zingen, of opeens "naaa-nanana-naa" mee gaan doen.
Negen van de tien keer kan ik me redelijk afsluiten voor het geluid, maar soms, als ik gewoon even iets moet doen waar ik al mijn aandacht bij nodig heb, kan ik die radio met alle liefde het raam uit smijten.
En soms vraag ik me dan ook af waarom het normaal is dat mensen die daar niet op zitten te wachten, wél mee moeten luisteren naar dat 538-gejengel heel de dag. Net zo goed als dat je niet-rokers niet opscheept met jouw rookbehoefte, zadel je mensen die niet van heel de dag radio houden ook niet op met toch dat ding steeds de godganse dag aanzetten, of wel?
Negen van de tien keer kan ik me redelijk afsluiten voor het geluid, maar soms, als ik gewoon even iets moet doen waar ik al mijn aandacht bij nodig heb, kan ik die radio met alle liefde het raam uit smijten.
En soms vraag ik me dan ook af waarom het normaal is dat mensen die daar niet op zitten te wachten, wél mee moeten luisteren naar dat 538-gejengel heel de dag. Net zo goed als dat je niet-rokers niet opscheept met jouw rookbehoefte, zadel je mensen die niet van heel de dag radio houden ook niet op met toch dat ding steeds de godganse dag aanzetten, of wel?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 20 juli 2017 om 20:09
Ja, ik kreeg er zelfs lichamelijke klachten van. Het doet me nu al goed dat ik er aan werk.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 20 juli 2017 om 20:11
impala schreef: ↑20-07-2017 20:00In sommige gevallen gaat dat op. En dan doe ik oordopjes in, Maar ik vind muziek in de tuin niet onder deze gevallen vallen. Daar is het probleem de muziek, en niet degeen die zich eraan ergert. Wie muziek wil horen in zijn tuin, moet zelf oordopjes in doen. Of in een hutje op de hei gaan wonen.
Ik deel je mening maar weet uit ook ervaring dat die ander dat anders ziet. En dus vrolijk door gaat. En ik kan nog geen hutje op de hei betalen helaas. Een dorp bouwen met gelijkgestemden lijkt me ook een strak plan. Ik ken er nog meer zoals wij.
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
donderdag 20 juli 2017 om 20:12
Je kunt tig keer herhalen dat het 'niet normaal' en 'aso' is om iets van de muziek van je buren te horen, maar je weet dat je daarmee nog niet gelijk hebt hé?impala schreef: ↑20-07-2017 20:00In sommige gevallen gaat dat op. En dan doe ik oordopjes in, Maar ik vind muziek in de tuin niet onder deze gevallen vallen. Daar is het probleem de muziek, en niet degeen die zich eraan ergert. Wie muziek wil horen in zijn tuin, moet zelf oordopjes in doen. Of in een hutje op de hei gaan wonen.
Er zijn gewoon regels en wetten over dit soort dingen.
Jouw mening is niet meer dat dat, jouw mening.
En die mening is niet altijd de allemaal geldende norm.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 20 juli 2017 om 20:38
Niet alle regels van beschaving staan in het wetboek.feow schreef: ↑20-07-2017 20:12Je kunt tig keer herhalen dat het 'niet normaal' en 'aso' is om iets van de muziek van je buren te horen, maar je weet dat je daarmee nog niet gelijk hebt hé?
Er zijn gewoon regels en wetten over dit soort dingen.
Jouw mening is niet meer dat dat, jouw mening.
En die mening is niet altijd de allemaal geldende norm.
.
donderdag 20 juli 2017 om 20:42
Trouwens, de apv voorziet hier gewoon in:
Iedere APV kent een vangnetbepaling om geluidhinder te voorkomen. Artikel 4. 6 (Overige geluidhinder), van de model-APV luidt:
Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Activiteitenbesluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
Er is geen decibel grens, Bepalend is of iemand er hinder van ondervindt.
Iedere APV kent een vangnetbepaling om geluidhinder te voorkomen. Artikel 4. 6 (Overige geluidhinder), van de model-APV luidt:
Het is verboden buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Activiteitenbesluit op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
.
donderdag 20 juli 2017 om 20:47
Ik snap je helemaal TO. Dat je niet relaxed in je tuin kan zitten omdat je continu alert bent dat de muziek begint. Ik heb dat ook wel een beetje terwijl ik geen aso buren heb ( wel heb gehad). misschien toch een gesprek aangaan? Of misschien is meditatie wat voor je?
Sterkte!!
Sterkte!!
It's 5 o'clock somewhere
donderdag 20 juli 2017 om 20:56
Ik had een nogal lawaaiige buurman, die versterkt muziek maakte. Vond ik niks van. Totdat hij liedjes over mij begin te spelen en zingen.impala schreef: ↑20-07-2017 20:42Trouwens, de apv voorziet hier gewoon in:
Toen kreeg ik een beetje de verschijnselen zoals beschreven, je gaat er toch op letten etc.
Er zijn politie agenten bij mij thuis geweest die erkenden dat het heel naar aanvoelde, dat continue gebler van mijn naam.
Ze hebben decibellen gemeten en blijkbaar is er een norm voor en die werd overschreden.
Ze hebben de man heel bruut aangesproken en gedreigd bij nog 1 klacht zijn apparatuur in beslag te nemen.
Die decibellen meter wordt hier vaker gebruikt, ook voor mensen die bij een terras wonen enzo.
Dus het lijkt me dat er gewoon een meetbaar iets aan decibellen moet zijn.
donderdag 20 juli 2017 om 21:13
Maar is er hier niet sprake van heel iets anders? TO omschrijft, vind ik, heel netjes en redelijk dat zij ook wel begrijpt dat een groot deel van het probleem bij haar reactie op ervaren overlast is. En het is heel fijn dat veel mensen veel kunnen hebben en dat meen ik serieus, maar dat maakt TO's probleem niet minder groot. Ze is actief op zoek naar manieren om hier beter mee te kunnen omgaan.
Ik ben natuurlijk zo begripvol omdat ik je herken. In mijn geval is er een goede reden voor mijn gevoeligheid voor onverwachte geluiden, ik ben namelijk tamelijk koekkoek. Maar alsnog is het heel storend als je wakker ligt, omdat je zeker wilt weten dat je niets hoort
Ik ben natuurlijk zo begripvol omdat ik je herken. In mijn geval is er een goede reden voor mijn gevoeligheid voor onverwachte geluiden, ik ben namelijk tamelijk koekkoek. Maar alsnog is het heel storend als je wakker ligt, omdat je zeker wilt weten dat je niets hoort
donderdag 20 juli 2017 om 21:14
Een terras is een 'inrichting'. Daar gelden wel decibel-eisen voor. Voor particulieren officeel niet, tenzij jouw gemeente in de apv aanvullende eisen heeft vastgesteld. Dat kan.Het-groepje schreef: ↑20-07-2017 20:56Ik had een nogal lawaaiige buurman, die versterkt muziek maakte. Vond ik niks van. Totdat hij liedjes over mij begin te spelen en zingen.
Toen kreeg ik een beetje de verschijnselen zoals beschreven, je gaat er toch op letten etc.
Er zijn politie agenten bij mij thuis geweest die erkenden dat het heel naar aanvoelde, dat continue gebler van mijn naam.
Ze hebben decibellen gemeten en blijkbaar is er een norm voor en die werd overschreden.
Ze hebben de man heel bruut aangesproken en gedreigd bij nog 1 klacht zijn apparatuur in beslag te nemen.
Die decibellen meter wordt hier vaker gebruikt, ook voor mensen die bij een terras wonen enzo.
Dus het lijkt me dat er gewoon een meetbaar iets aan decibellen moet zijn.
.
donderdag 20 juli 2017 om 21:17
De oplossing is: de buurman aanspreken en zeggen dat je er last van hebt. En vragen of hij een headset op wil doen als hij perse muziek wil luisteren in de tuin. Of zijn deur dichtdoen, als de muziek uit de woonkamer komt.vrouwjagersma schreef: ↑20-07-2017 21:13Maar is er hier niet sprake van heel iets anders? TO omschrijft, vind ik, heel netjes en redelijk dat zij ook wel begrijpt dat een groot deel van het probleem bij haar reactie op ervaren overlast is. En het is heel fijn dat veel mensen veel kunnen hebben en dat meen ik serieus, maar dat maakt TO's probleem niet minder groot. Ze is actief op zoek naar manieren om hier beter mee te kunnen omgaan.
Ik ben natuurlijk zo begripvol omdat ik je herken. In mijn geval is er een goede reden voor mijn gevoeligheid voor onverwachte geluiden, ik ben namelijk tamelijk koekkoek. Maar alsnog is het heel storend als je wakker ligt, omdat je zeker wilt weten dat je niets hoort![]()
.
donderdag 20 juli 2017 om 21:20
Ik denk het eigenlijk niet. Want als de buurman om acht uur 's avonds vrij rustig muziek draait, dan mag dat gewoon. Dat kunnen wij allemaal vervelend vinden, maar dat is niet anders. Ik vind dat ook ingewikkeld, overigens, maar het is echt niet handig om bij muziek op normale geluidssterkte op normale tijden buurmannen gelijk maar aan te spreken.
donderdag 20 juli 2017 om 21:25
Nou, nee dus. Niet als zijn omgeving daar hinder van ondervindt. Zie de algemene apv bepaling. Als je buren hebt die er geen last van hebben, dan mag het wel.vrouwjagersma schreef: ↑20-07-2017 21:20Ik denk het eigenlijk niet. Want als de buurman om acht uur 's avonds vrij rustig muziek draait, dan mag dat gewoon. Dat kunnen wij allemaal vervelend vinden, maar dat is niet anders. Ik vind dat ook ingewikkeld, overigens, maar het is echt niet handig om bij muziek op normale geluidssterkte op normale tijden buurmannen gelijk maar aan te spreken.
.
donderdag 20 juli 2017 om 21:28
Ik zou dan vriendelijk vragen om een bijdrage voor die headset voor mij en mijn kinderen plus bezoek.
Maarja dan heb je weer last van ons gestamp en gehijg als we silent disco doen.
donderdag 20 juli 2017 om 21:30
Ik denk dat je de bepaling niet op die manier kunt interpreteren. Dan zou ik immers ook niet buiten mogen praten als de buren daar hinder van zouden ondervinden. Ik zou ook niet mogen grasmaaien en de kinderen zouden geen trampoline mogen springen. Mijn buurjongen zou niet meer mogen voetballen als de buren daar hinder van ondervinden. Leefgeluiden zijn heel normaal. Ik denk dat er voor TO (en voor mezelf) meer winst is in het accepteren van normale leefgeluiden dan als een verbeten strijder goed contact met buren onmogelijk te maken door te klagen over acceptabel geluid.
Er is echt een wereld van verschil tussen overlast (de buurman draait muziek zo hard dat ik er niet van kan slapen omdat het klinkt alsof de stereo naast mijn bed staat) en leefgeluid (de buurman zit om half negen 's avonds buiten en er waait door mijn open raam vaag iets van muziek naar binnen.
Er is echt een wereld van verschil tussen overlast (de buurman draait muziek zo hard dat ik er niet van kan slapen omdat het klinkt alsof de stereo naast mijn bed staat) en leefgeluid (de buurman zit om half negen 's avonds buiten en er waait door mijn open raam vaag iets van muziek naar binnen.
donderdag 20 juli 2017 om 21:33
Je hebt de bepaling niet (goed) gelezen. Het gaat nadrukkelijk om toestellen of geluidsapparaten in werking:vrouwjagersma schreef: ↑20-07-2017 21:30Ik denk dat je de bepaling niet op die manier kunt interpreteren. Dan zou ik immers ook niet buiten mogen praten als de buren daar hinder van zouden ondervinden. Ik zou ook niet mogen grasmaaien en de kinderen zouden geen trampoline mogen springen. Mijn buurjongen zou niet meer mogen voetballen als de buren daar hinder van ondervinden. Leefgeluiden zijn heel normaal. Ik denk dat er voor TO (en voor mezelf) meer winst is in het accepteren van normale leefgeluiden dan als een verbeten strijder goed contact met buren onmogelijk te maken door te klagen over acceptabel geluid.
Het is verboden (buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Activiteitenbesluit) op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.
.
donderdag 20 juli 2017 om 21:36
Die bepaling is dus aangevuld met allerlei bepalingen per gemeente zeg je zelf. En de algemene regel die bijv door de politie hier wordt gehanteerd is: Tot 22 u mag veel.
Staat ook in veel huurcontracten.
donderdag 20 juli 2017 om 21:39
Nee, ik zeg niet ís aangevuld. Ik zeg: kán aangevuld zijn. Check de apv van je eigen gemeente voor details.Het-groepje schreef: ↑20-07-2017 21:36Die bepaling is dus aangevuld met allerlei bepalingen per gemeente zeg je zelf. En de algemene regel die bijv door de politie hier wordt gehanteerd is: Tot 22 u mag veel.
Staat ook in veel huurcontracten.
En de apv gaat bóven huurcontracten.
.
donderdag 20 juli 2017 om 21:41
Ik heb het wel gelezen, maar ik ben het niet eens met je interpretatie. Geen rechter gaat je gelijk geven wanneer je de buurman daagt omdat hij om half negen 's avonds op matig geluidsniveau naar muziek luistert. Dan kun jij nog wel zeggen dat het voor jou geluidhinder is, maar een kenmerk van geluidhinder is dat de mate van hinder ervaren verschilt van persoon tot persoon.impala schreef: ↑20-07-2017 21:33Je hebt de bepaling niet (goed) gelezen. Het gaat nadrukkelijk om toestellen of geluidsapparaten in werking:
Het is verboden (buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of van het Activiteitenbesluit) op een zodanige wijze toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt.