Extreme reactie op muziekoverlast

20-07-2017 14:33 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai!

Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:

Sinds anderhalf jaar woon ik in een lief oud huis in een lief rustig dorp. We hebben het hier enorm naar onze zin, alleen is er één ding dat mijn zomers hier bij vlagen een beetje verpest: een buurman wil nogal ns op warme zomeravonden muziek aan hebben in de tuin (meestal niet eens belachelijk hard, maar het klinkt hier nogal door) en jongetjes die op het pleintje achter mijn tuin voetballen nemen nog wel ns een bluetooth speaker mee waarop ze muziek draaien. Gebeurt allebei niet vreselijk vaak en gaat niet vreselijk hard, maar ik reageer er extreem gestressed op, en ik begrijp werkelijk niet waarom. Alle andere soorten geluid (er zijn hier altijd wel mensen (ook wijzelf) aan het klussen, er is veel land/tuinbouw, er rijden groepen motorrijders over de dijk) kan ik prima hebben, ik werk ook veel op festivals alwaar het continue teringherrie is en daar slaap ik zonodig gewoon doorheen, maar zodra ik thuis maar muziek buiten denk te horen, krijg ik buikpijn en kan ik me nergens meer op concentreren, behalve op luisteren of ze nu nog steeds muziek aan het draaien zijn. In het begin had ik dat overigens ook bij het bijbehorende geschreeuw bij het voetballen, maar daar ben ik nu helemaal aan gewend.

In het geval van jongetjes met bluetooth-speaker doe ik er overigens wel wat aan, ga ik vragen of het uit/zachter mag, want ik vind het ook niet normaal om overal waar je heen gaat maar vrolijk je muziek om je heen te strooien. Daar moet ik overigens wel flink wat moed voor bij elkaar schrapen, maar ik dacht dat als ik meer invloed zou uitoefenen op de overlast, ik er ook minder last van zou hebben. Overigens hebben de jongetjes in kwestie al een tijdje geen speaker meer meegenomen sinds de laatste keer dat ik er wat van zei, dus wie weet helpt het nog echt ook ;-D
Buurman is een ander verhaal, die draait muziek in z'n eigen huis met de deur open, en onze tuin ligt net recht tegenover die deur. Als het tot heel laat doorgaat zeggen we er wel wat van, en dan zetten ze het ook meteen zacht/uit, maar verder kunnen we die mensen natuurlijk niet verbieden om muziek in hun eigen tuin te draaien. En ik wil die lui ook graag te vriend houden. En vooral: ik wil gewoon zelf niet zo overgevoelig reageren! Maar ik krijg de stress niet weggeredeneerd.

Oftewel, ik zou graag wat doen aan mijn eigen reactie op het fenomeen muziek op gehoorsafstand van mijn huis. Maar ik weet niet hoe of wat. Ik ben verder heel nuchter, niet stress-gevoelig en niet bang aangelegd. Ik ben wel een conflictvermijder, dus ik vermoed dat dat dan is waar de stress vandaan komt: Dat ik me meteen ga voorbereiden op het feit dat ik er dan misschien tóch iets van moet gaan zeggen en wat er dan allemaal wel niet mis kan gaan (?)
Iemand ideeën? Therapie lijkt me nogal ver gaan voor zoiets relatief kleins, aan de andere kant verpest het wel de mooiste dagen die mijn huis en omgeving te bieden hebben, dus ik heb er wel wat voor over om er vanaf te komen...
Weet je, of het nou mag of niet, ik word er best wel eens beu van om elk moment van de dag met ongewenste muziek te worden geconfronteerd. Collega's die heel de dag 538 op hebben staan. Kom je daarna in de supermarkt, schalt ook zo'n soort zender uit de luidsprekers. Op straat schijnen veel mensen het in de zomer nodig te vinden om de mede-weggebruikers te vergasten op hun boem-boem-box die luidkeels uit hun wijd geopende autoramen schalt. En echt, ik ben geen muziekhater, vind veel soorten muziek leuk, van zeer klassiek tot top-40, van rock&roll tot metal tot ballads, maar wáárom is het tegenwoordig normaal dat wáár je ook komt, er altijd wel muziek aan het blèren is, en als je dat niet leuk vindt, dan ben je een zeurkous?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
vrouwjagersma schreef:
20-07-2017 21:41
Ik heb het wel gelezen, maar ik ben het niet eens met je interpretatie. Geen rechter gaat je gelijk geven wanneer je de buurman daagt omdat hij om half negen 's avonds op matig geluidsniveau naar muziek luistert. Dan kun jij nog wel zeggen dat het voor jou geluidhinder is, maar een kenmerk van geluidhinder is dat de mate van hinder ervaren verschilt van persoon tot persoon.
Ik geef geen interpretatie, maar gewoon een letterlijke vertaling van de wet. Die jij niet schijnt te snappen, ook niet nu je hem gelezen hebt.
Ten eerste begon jij over dingen die helemaal niet vallen onder toestellen en geluidsapparaten.
Ten tweede is 'hinder' dus juist het criterium. Ja, hinder is subjectief. Maar het criterium wordt dus niet objectief bepaald, maar door degeen/de omwonende die er hinder van ondervindt. Dát is het criterium, dat iemand er last van heeft. Of niet.

En verder eens met Pejeka. Maar dat was al duidelijk.
.
Het lijkt me niet handig dit topic te kapen. Ik snap wellicht meer dan jij denkt, maar ik denk dat het beter is dit zijpad te laten voor wat het is.
Dus, TO, ik snap je probleem.
vrouwjagersma schreef:
20-07-2017 21:51
Het lijkt me niet handig dit topic te kapen. Ik snap wellicht meer dan jij denkt, maar ik denk dat het beter is dit zijpad te laten voor wat het is.
Dus, TO, ik snap je probleem.
Dat geloof ik graag, Maar jouw uitleg van deze apv-bepaling toont aan dat je die in elk geval niet snapt.
En dit is ook geen zijpad, want TO kan die apv aangrijpen om haar probleem op te lossen. Deze bepaling is er juist speciaal in opgenomen voor haar probleem.
Maar natuurlijk spreek je eerst de buurman er zelf even op aan, en zeg je hem dát je hinder ondervindt.
.
impala schreef:
20-07-2017 21:39
Nee, ik zeg niet ís aangevuld. Ik zeg: kán aangevuld zijn. Check de apv van je eigen gemeente voor details.
En de apv gaat bóven huurcontracten.
Dan nog is de vraag niet of je gelijk hebt, maar of je het krijgt.
Hier in de buurt zeker geen resultaat.
Er was eens een ruzie met mensen en die gingen tegen elkaar op muziek draaien.
De ene een heel irritante opera op repeat, de ander een remix van dat liedje van dirty dancing.
En dat door elkaar om 23 u.
Zelfs voor hier wat te gortig dus politie gebeld. Deden niks.
Eerst omdat ze me niet konden horen vanwege de muziek, dus op mijn slaapkamer onder mijn deken weer gebeld.
Ik werd geacht met mijn kind op de arm door de buurt te zoeken naar de desbetreffende adressen en moest dan de namen van die mensen gaan vragen en zelf even in gesprek gaan.
Als dat niet hielp mocht ik wel terugbellen em dan even de precieze adressen doorgeven.
En daar gingen ze misschien wel mee praten als er nog een keer zoiets gebeurde.
Het-groepje schreef:
20-07-2017 21:55
Dan nog is de vraag niet of je gelijk hebt, maar of je het krijgt.
Hier in de buurt zeker geen resultaat.
Er was eens een ruzie met mensen en die gingen tegen elkaar op muziek draaien.
De ene een heel irritante opera op repeat, de ander een remix van dat liedje van dirty dancing.
En dat door elkaar om 23 u.
Zelfs voor hier wat te gortig dus politie gebeld. Deden niks.
Eerst omdat ze me niet konden horen vanwege de muziek, dus op mijn slaapkamer onder mijn deken weer gebeld.
Ik werd geacht met mijn kind op de arm door de buurt te zoeken naar de desbetreffende adressen en moest dan de namen van die mensen gaan vragen en zelf even in gesprek gaan.
Als dat niet hielp mocht ik wel terugbellen em dan even de precieze adressen doorgeven.
En daar gingen ze misschien wel mee praten als er nog een keer zoiets gebeurde.
Dat is waar. Maar je kunt de politie -en desnoods de burgemeester, en desnoods de rechter- er dan weer op wijzen dat zij de apv dienen te handhaven.
Maar begin eerst eens met de buurman. Misschien reageert hij wel net zo als die jochies met hun bluetooth speakers en zegt hij sorry, ik was me er niet van bewust dat je er last van hebt. Ik zal er rekening mee houden.
.
Echt, Impala en ik meen dit best goed, het is verstandiger om mensen niet in 5 opeenvolgende posts te zeggen dat ze dingen niet snappen. En ik begeef me nu op glad ijs, omdat je me wilt laten zien dat ik het gewoon echt niet gesnapt heb en dat jij niets anders kunt dan daarom aan me uitleggen waarom ik dingen niet snap, maar dit is gewoon niet een handige zet in een discussie. Of ik die verwijzing naar de apv nou grondig gelezen heb of gescand, uit jurisprudentie blijkt dat leefgeluiden door rechters als bekend verondersteld worden en dat al dan niet ruim geformuleerde apv's daar niets aan af doen, waarmee we weer terug bij af zijn: geluidhinder is objectief, de apv is zwartwit, maar leefgeluiden vallen niet onder geluidhinder, ook al ervaren mensen dat wel zo.
vrouwjagersma schreef:
20-07-2017 21:59
Echt, Impala en ik meen dit best goed, het is verstandiger om mensen niet in 5 opeenvolgende posts te zeggen dat ze dingen niet snappen. En ik begeef me nu op glad ijs, omdat je me wilt laten zien dat ik het gewoon echt niet gesnapt heb en dat jij niets anders kunt dan daarom aan me uitleggen waarom ik dingen niet snap, maar dit is gewoon niet een handige zet in een discussie. Of ik die verwijzing naar de apv nou grondig gelezen heb of gescand, uit jurisprudentie blijkt dat leefgeluiden door rechters als bekend verondersteld worden en dat al dan niet ruim geformuleerde apv's daar niets aan af doen, waarmee we weer terug bij af zijn: geluidhinder is objectief, de apv is zwartwit, maar leefgeluiden vallen niet onder geluidhinder, ook al ervaren mensen dat wel zo.
Hoe ik wil discussieren maak ik zelf wel uit. En als jij een verkeerde uitleg geeft aan een relevante apv-bepaling, dan zet ik dat even recht. Niet alleen om mijn gelijk te halen of jou 'de les te lezen', maar vooral om TO te helpen met haar probleem.
Verder gaat je argumentatie weer mank, want muziek is geen 'leefgeluid'. Leefgeluiden zijn praten, lopen, boren, de wc doortrekken. In het geval van muziek van de buren is het criterium voor geluidhinder niet objectief maar juist subjectief en wél afhankelijk van de ervaring van de buren.

edit: tenzij de gemeente dus aanvullende bepalingen heeft opgenomen, dus check altijd de apv van je eigen gemeente.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 22:21
15.68% gewijzigd
.
Moosey schreef:
20-07-2017 19:56
Flauw, Starshine. Ik schrijf juist dat ik me aan heel weinig geluid erger behalve aan (in mijn ogen) nodeloze muziek én dat ik wil leren begrijpen waarom ik me daar zo aan erger en daar wat aan wil doen. Niet nodig om me dan neer te zetten als een zeikwijf wat overal last van heeft, want dat is juist het geval niet.

En wat betreft hutjes op de hei, geloof me, als het bestond (binnen een uur rijden van mijn werknetwerk) dan was ik er absoluut voor gegaan, meteen. Maar een huis zonder buren is voor een normaal mens niet te betalen helaas.
Ik had het dan ook niet tegen jou
Impala; Als je de TO wil helpen met haar probleem, doe je er wellicht verstandig aan haar tekst eens begrijpend te lezen. Je walst nogal over die zeer schappelijke, het bij zichzelf zoekende tekst heen. Geeft niet, de een heeft de kunde een tekst te lezen zoals die er staat, de ander heeft de kunde diezelfde tekst compleet anders te lezen en zich als gelijkdenkentehebbende, denigrerende grammofoonplaat te profileren.

TO; succes met het vinden van een bevredigende oplossing.
CL2 schreef:
20-07-2017 22:22
Impala; Als je de TO wil helpen met haar probleem, doe je er wellicht verstandig aan haar tekst eens begrijpend te lezen. Je walst nogal over die zeer schappelijke, het bij zichzelf zoekende tekst heen. Geeft niet, de een heeft de kunde een tekst te lezen zoals die er staat, de ander heeft de kunde diezelfde tekst compleet anders te lezen en zich als gelijkdenkentehebbende, denigrerende grammofoonplaat te profileren.

TO; succes met het vinden van een bevredigende oplossing.
Hoezo? Mijn advies is heel simpel: spreek de buurman aan en zeg dat je er last van hebt. Dat walst toch nergens overheen?
En weet dat je die apv achter de hand hebt, dat geeft je misschien een wat beter gevoel daarbij.

Ik begrijp TO en wat ze schrijft juist heel erg goed.
.
Ik doe m'n best om verdraagzaam te zijn, maar naarmate ik ouder word krijg ik het steeds moeilijker om begrip op te brengen voor wie zich het recht toeëigent* om in mijn plaats even te bepalen wat ik wel en niet kan hebben. De redenering lijkt vaak niet verder te gaan dan 'ik kan hier zelf tegen dus voor een ander moet het ook maar kunnen'. Tja. Lijkt me socialer om er bij voorbaat van uit te gaan dat wat je doet mogelijk als overlast ervaren wordt.

Naast de al eerder genoemde tips (oordoppen en zelf achtergrondgeluid maken, bijvoorbeeld met een ventilator) nog twee praktische suggesties voor TO:

-Misschien is de buur die vanuit z'n huis muziek in zijn tuin laat spelen ertoe over te halen iets te organiseren - bijvoorbeeld met draadloze luidsprekers, of een apart geknutseld hokje voor extra luidsprekers op het terras - waardoor hij niet meer met de huidige luidsprekers de afstand van huis tot tuin moet overbruggen. Dan hoeft de muziek natuurlijk minder hard om voor hem in de tuin hetzelfde volume te bereiken. Het zou niet nodig mogen zijn, maar ik zou er in jouw plaats desnoods zelf voor willen betalen.

-Wat ver draagt zijn vooral de diepe tonen. Nogal wat mensen maken de rare keuze om die bastonen behoorlijk te versterken. Snap ik zelf niks van want vind dat zoiets de muziek volkomen verknoeit, maar goed: die mensen bestaan. Je kan altijd proberen of je de buur ertoe kan bewegen op z'n minst die bastonen te verminderen. Die zijn ook het moeilijkste tegen te houden met oordoppen of door zelf deuren en ramen te sluiten.

*Zal tegenwoordig wel 'toe-eigent' zijn, maar dat vind ik een stomme spelling. :-D
Dat advies is leuk, maar daar vraagt ze niet om. Lees de OP nou nog eens. Je dramt door met een oplossing die ze niet zoekt.
CL2 schreef:
20-07-2017 22:28
Dat advies is leuk, maar daar vraagt ze niet om. Lees de OP nou nog eens. Je dramt door met een oplossing die ze niet zoekt.
Eh, sorry maar de eerste zin luidt:
Ik heb een (vind ik) ontzettend stom probleem, maar ik heb er toch last van, dus dacht maar ns om raad te vragen:
.
Ja, dus IK heb een probleem en dan volgt de uitleg waarmee. En die komt neer op de wens hier zelf anders mee om te kunnen gaan. Om zelf de stress hieromtrent te reduceren. Ze geeft zelf aan dat een beetje muziek moet kunnen en naar de buurman te gaan als het te laat wordt of te hard gaat. Jij adviseert om een ik-heb-het-recht-om-gevecht aan te gaan met apv's, de wet, etc. Dat komt niet op hetzelfde neer.
CL2 schreef:
20-07-2017 22:37
Ja, dus IK heb een probleem en dan volgt de uitleg waarmee. En die komt neer op de wens hier zelf anders mee om te kunnen gaan. Om zelf de stress hieromtrent te reduceren. Ze geeft zelf aan dat een beetje muziek moet kunnen en naar de buurman te gaan als het te laat wordt of te hard gaat. Jij adviseert om een ik-heb-het-recht-om-gevecht aan te gaan met apv's, de wet, etc. Dat komt niet op hetzelfde neer.
Omdat ze dénkt dat de buurman in zijn recht staat en ze zich er wel bij neer moet leggen. En dat proberen veel mensen haar hier ook wijs te maken. Maar dat is dus niet zo.
Ik geef een ander advies, leg uit hoe de regels zijn en het is aan TO om te beslissen wat ze ermee wil doen.
Ík geloof niet dat ik er verder nog meer aan toe te voegen heb en heb ook geen zin om een potje ruzie te gaan maken met anderen op haar topic, dus ik hou het hierbij wat betreft reacties op mijn reacties.
impala wijzigde dit bericht op 20-07-2017 22:45
2.01% gewijzigd
.
Ik zou het zelf niet durven, maar als je durft: spreek hem er toch op aan op een beleefde, niet-geïrriteerde manier. Jij hebt ook recht om in de zomer in alle rust in je tuin te zitten zonder de debiele radio van een ander.

Ik kan zelf absoluut niet tegen zulke dingen. Toen ik nog de bus nam, zaten er altijd rotjongeren hun techno te draaien. Dat stopte toen ik Mozart loeihard begon te spelen. Heerlijk, dat Requiem dat door de bus galmde.
Bloody_Mary schreef:
20-07-2017 22:41
Ik zou het zelf niet durven, maar als je durft: spreek hem er toch op aan op een beleefde, niet-geïrriteerde manier. Jij hebt ook recht om in de zomer in alle rust in je tuin te zitten zonder de debiele radio van een ander.

Ik kan zelf absoluut niet tegen zulke dingen. Toen ik nog de bus nam, zaten er altijd rotjongeren hun techno te draaien. Dat stopte toen ik Mozart loeihard begon te spelen. Heerlijk, dat Requiem dat door de bus galmde.
Oog om oog is dan nooit de oplossing die ik zou aanbevelen. De kans op escalatie is te groot en ik huldig het principe: wat jij niet wil dat jou geschiedt... Er zijn vast weer ándere mensen geweest die zich dan dus aan Mozart ergerden.
.
Ik heb niet alles gelezen maar vind je verhaal echt herkenbaar! In ieder geval tot op zekere hoogte. Overdag maakt geluid me niets uit, dan stoor ik me er niet aan. Maar zodra ik naar bed ga verandert dat. Dan erger ik me aan ieder geluid wat ik buiten hoor, zachte muziek vanuit het dorp tijdens een dorpsfeest, radio van de buren, zelfs aan de buren die op normale toon buiten zitten te kletsen erger ik me kapot. En het stomste is dat ik het echt heel onredelijk van mezelf vind ook nog. Tegenwoordig hou ik mezelf rustig door de ventilator aan te zetten waarmee ik het meeste geluid wel kan overstemmen. En ik gebruik ook mindfulness oefeningen die ik ooit in slaaptherapie hebt geleerd. Heb dus gelukkig tools om er mee om te gaan nu, daarvoor kon ik mezelf echt ongezond opwinden van ergernis.
impala schreef:
20-07-2017 22:40
Omdat ze dénkt dat de buurman in zijn recht staat en ze zich er wel bij neer moet leggen. En dat proberen veel mensen haar hier ook wijs te maken. Maar dat is dus niet zo.
Ik geef een ander advies, leg uit hoe de regels zijn en het is aan TO om te beslissen wat ze ermee wil doen.
Ík geloof niet dat ik er verder nog meer aan toe te voegen heb en heb ook geen zin om een potje ruzie te gaan maken met anderen op haar topic, dus ik hou het hierbij wat betreft reacties op mijn reacties.
Jouw goed recht. Sterkte ermee.
impala schreef:
20-07-2017 22:44
Oog om oog is dan nooit de oplossing die ik zou aanbevelen. De kans op escalatie is te groot en ik huldig het principe: wat jij niet wil dat jou geschiedt... Er zijn vast weer ándere mensen geweest die zich dan dus aan Mozart ergerden.
Ja dat was uiteraard de bedoeling, maar ik zou het idd nooit doen met een buurman om die reden.
Zichzelf repeterende platen zijn ergerlijk.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
CL2 schreef:
20-07-2017 22:55
Jouw goed recht. Sterkte ermee.
Ik wil nog wel weten hoe luid het bulderlachen van de politie klinkt als je ze laat komen omdat de buurman overdag op normaal volume muziek aan heeft staan.

Joh hier komt de politie niet eens als een paar vrachtwagens een uur lang de enige toegangsweg naar mijn wijk blokkeren.
Ik vrees dat die bulderlach de muziek ruimschoots verslaat. Sta je daar met je ja-maar-ik heb het recht om-apv. Bezorgt ze misschien wel een leuke dienst. :biggrin:

TO; lullig dat jouw topic nu zo verloopt. Excuus voor mijn bijdrage daarin. Ik hoop oprecht dat je een oplossing vindt voor je stress. Dat is gewoon niet leuk.
Haha, ik was fijn een film aan het kijken (op normaal volume ;-D) en ondertussen heeft dit een beetje lopen escaleren hier ;-)

Ten eerste: Starshine, sorry, ik voelde me onterecht aangesproken blijkbaar. Ook al zo iets wat me zelden overkomt, zo zie je maar dat ik op dit ene puntje toch wat overgevoelig reageer ;-)

Vrouwjagersma, CL2, ja, ik zocht inderdaad meer naar oplossingen bij mezelf dan bij de buurman. Neemt niet weg dat het toch best fijn is om te horen dat andere mensen het ook niet helemaal normaal vinden, dat je maar in ongewenste muziek moet zitten. Aan de andere kant is dit topic ook wel weer een eye-opener voor mezelf: Ik mag dan (heel hypocriet misschien) wel weer graag hard muziek draaien in de auto, bij voorkeur met een raampje open.. Praat ik voor mezelf goed door te denken dat mensen daar toch maar heel even last van hebben. Eye-opener in die zin dat andere mensen dus weer van andere dingen last hebben, en dat de buurman waarschijnlijk net zo oblivious is qua de irritatie die hij veroorzaakt als ik wanneer ik in de auto het volume omhoog draai.

Impala, fijn om te weten hoe het wettelijk zit, ik wist inderdaad niet dat het zo in elkaar stak (al zal de politie er niet meteen op in actie komen) Het moet wel heel ver gaan moet ik met rechters etc gaan dreigen, maar mocht ik ooit op de rand van een burnout komen door de muziek dan zal ik eraan denken. Vooralsnog hou ik m liever te vriend.

Vlaamsevink, goeie suggestie om (daarvoor moet de irritatie ook zeker nog stijgen) ns te kijken naar een gezamenlijke oplossing. Toevalligerwijs ben ik geluidstechnicus, dus ik kan wel wat aandragen.

Bloody Mary ;-D Ik hou het bij fantasie, maar ik was wel even geneigd om een speaker achterin de tuin te zetten en hard Charlie Parker op te zetten ten behoeve van de bluetooth-jongetjes. Ik zou het nooit doen, maar het lijkt me wél leuk ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven