Gezondheid alle pijlers

Hernia: heel veel pijn wat helpt het best?

22-07-2017 14:55 49 berichten
Shit, over anderhalve week op vakantie (wel binnen Nederland gelukkig) en sinds deze week een lage rug hernia... Ik heb vreselijk veel pijn: slik de hoogste dosering pcm en ibuprofen maar het helpt nauwelijks. Kan eigenlijk niet lopen of zitten al probeer ik wel iets in beweging te blijven. Slapen gaat ook slecht: word telkens waker door de pijn en moet dan weer proberen te gaan verliggen.

As. maandag ga ik naar de huisarts, al zou het zomaar kunnen dat ik dit weekend nog de hap bel omdat het af en toe echt niet uit te houden is en erger lijkt te worden... Voor het eerst sinds mijn kindertijd gehuild om pijn, dat zegt wel wat bij mij.

Het huisje dat we hebben gehuurd kan ik niet meer annuleren en ik wil het ook laten doorgaan voor onze zoon, we hebben ons er zo op verheugd. Desnoods blijf ik bij het huis en gaan mijn man en zoonlief zonder mij uitstapjes doen maar natuurlijk zou ik wel graag iets meemaken.

Welke medicatie werkte bij jullie het beste bij zenuwpijn/hernia?

Het liefst had ik aankomende week nog een injectie met corticosteorïden maar dat zal wel niet meer lukken.
Ik krijg Tramadol wat ik samen met de pcm en ibuprofen mag slikken.
Hopelijk helpt het.
Ik snap je. Het wordt beter te verdragen naarmate het langer duurt, maar daar heb je nu niets aan. Beterschap! :hug:
Vraag dan ook om maagbeschermers bij de Tramadol als je ze op laat/gaat halen. Ik ging er vreselijk van aan de race, en daar wordt je met rugklachten helemaal niet blij van.
Ik had nog gevraagd naar maagbeschermers via de telefoon, was niet nodig bij de Tramadol, evt. wel bij de ibuprofen.

Ik lees juist weer dat het verstopt! Nou ja, we gaan het beleven, liever verstopt dan er telkens uit moeten met rugpijn omdat je aan de race bent. :lol: Met het oog daarop ook liever geen misselijk/overgeef bijwerkingen. :-[

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Tramadol was bij mij ook het enige dat een beetje hielp. Sterkte!
Natte tosti..
Ik raak er juist ook van verstopt. Tramadol kan ik nemen zonder laxeer, Oxycodon absoluut niet. Niet wachten tot je verstopt raakt hoor, want man man, dat wil je ook niet...........
Hoop dat de pijnstilling wat helpt!
Ik kon toen ik met mijn rug lag niet eens naar de wc :-? Eerste nacht met luiers van babydochter doorgekomen. Dagen daarna plasfles en luiers... Ja, dat was een avontuur zullen we maar zeggen...

Hopelijk helpt deze medicatie TO! Ik kreeg toen advies paracetamol en ibufrofen. En dan 24 uur wachten in verband met spiegel opbouwen. Totdat mijn man 's avonds voor de 3e keer met de HAP aan de lijn hing en letterlijk zei: "luister mevrouw, dit gáát niet, het doet NIKS, en wachten is geen optie... dus u zult met iets beters moeten komen anders bel ik over een half uur 112 om haar op te laten halen". Oeps 8-)

'S middags had ik de assistente aan de lijn en die zei alleen maar: "tja, duurt gewoon 24 uur mevrouw...". Totdat ik tegen haar zei "goh, ik ben 3 maanden geleden bevallen, zonder pijnbestrijding, en ik heb geen enkele wee gehad die zo heftig was als de pijnscheuten die ik nu elke 10 minuten heb!". Nadat ik toen ook nog halvewege het gesprek de telefoon weggooide door een pijn aanval zei ze dan toch: "ik ga even een arts erbij roepen...".
Begin ook met dagelijks buikspier oefeningen (evt overleg fysio).
Daarmee maak je de spieren sterker en kan je nw aanvallen in de toekomst voorkomen.
Ook ik heb 10 jr rugklachten (gehad) tot morfine toe om uit bed te komen.
Liever voorkomen dus gaan trainen en al 3 jr geen last meer ook al daag ik de onderrug behoorlijk uit.
Suc6
O erg! Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen.
Zelf heb ik een nek-hernia gehad en daarmee kwam ik huilend op neurologie. Daar zag ik mensen die niet meer konden bewegen van de pijn...ik kon nog wel een soort van lopen. De vingers van mijn rechterhand voelde ik niet meer.
Door rust heb ik een operatie weten te voorkomen, maar het blijft een zwakke plek.
Ik slikte van alles door elkaar, ik weet bij God niet meer wat.
De dokter gaf me het advies te blijven bewegen, maar ik was kapot, ook door slaapgebrek, dus ik besloot vooral veel te liggen en zo weinig mogelijk te bewegen.
En dat hielp. Het is nu twee jaar gelden en het is niet meer teruggekomen.
reply schreef:
22-07-2017 21:00
Begin ook met dagelijks buikspier oefeningen (evt overleg fysio).
Daarmee maak je de spieren sterker en kan je nw aanvallen in de toekomst voorkomen.
Ook ik heb 10 jr rugklachten (gehad) tot morfine toe om uit bed te komen.
Liever voorkomen dus gaan trainen en al 3 jr geen last meer ook al daag ik de onderrug behoorlijk uit.
Suc6
Een hernia is geen aanval maar een disc die scheef is gezakt en tegen de zenuw aandrukt. Die krijg je niet terug op zijn plek met sterke buikspieren.

Natuurlijk is een sterk spiercorset goed, want daarmee kun je de druk op je wervelschijven iets verminderen. Maar dan moet je niet alleen de buik maar ook de rug trainen, want al die spieren moeten even sterk zijn om je goed in balans te houden. Train je alleen de buik, dan worden die spieren strakker dan de rug, en heb je een nog groter probleem.

Maar met een hernia is dat corset trainen vrijwel onmogelijk. Ik probeer het al jaren telkens opnieuw, met de fysio, en telkens opnieuw moeten we die pogingen staken.
Hoe weet je dat het een hernia is en geen spit?
Spit is gewoon een verzamelnaam voor rugklachten. Mijn symptomen lijken het meest op die van een hernia of ischias. Dat lastste heb ik al eens gehad tijdens mijn zwangerschap.

Vanochtend bij de ha geweest en hij dacht ook aan een hernia. Reflexen wel in orde. Doorverwezen naar de neuroloog en nog meer medicatie, hij vond dat ik beroerd liep... Ik vond eigenlijk dat dat best goed ging. :-D

Ik begin nu die tramadol te voelen trouwens: alles voelt zwaar, rare dromen en algeheel 'niet helemaal erbij' gevoel. Hopelijk trekt dat nog wat bij.
Hier ervaring met problemen in de nek-regio
destijds heb ik daar ook tramadol voor gekregen en ik was er echt compleet high van, als in, ik was niet echt meer ergens verantwoordelijk voor te houden. ik hoop dat het bij jou meevalt
en let inderdaad op of je gaat verstoppen, ook dat was bij mij het geval
hopelijk kun je snel bij de neuroloog terecht
maar als ik eerlijk ben zou ik er nog niet vanuit gaan dat het goed komt met de vakantie, als het echt een hernia is
Alle medicatie is sympthoom bestrijding. dUs je moet je rust nemen

Hernia is uitstulping van tussenwervelschijf die tegen je zenuwen aan drukt en je dus last van zenuwpijn in benen' bekken blaas ed krijgt. Met natuurlijk uitval van benen, dwarslaesie achtig idee,bij grote hernia met zware klachten.

Je moet 3 mnd in rust met medicatie dan kan de uitstulping terug trekken zodat je geen hernia meer hebt.dit is bij kleine/middelgrote uitstulpingen.

Wat ook kan is dat je rustig aan doet en je door neurlogen/neurochirurg geopereerd word aan hernia. Zodat de uitstulping weg genomen word. Want bij mri scan kan gezien worden hoe groot de uitstulping is.

En rustig aan is dan heel veel liggen, per dag, minimale beweging.

Dus ga via huisarts van neurologie in ziekenhuis, en laat mri scan doen, dan weet je iig zeker of je hernia hebt of iets anders.
Bij mij hielp 'hangen' wel even. Dan moet je aan je handen ergens aan hangen (moet maar net kunnen in je huis, dat wel). Dan was alles even los.
Verder op je rug op de bank met je onderbenen over de leuning, zodat je benen in 90 graden staan. Dan kan je rug ook ontspannen.
Sterkte zeg. Ik ben zelf uiteindelijk aan mijn hernia geopereerd...
Pinda-Kaas schreef:
24-07-2017 12:51
Hier ervaring met problemen in de nek-regio
destijds heb ik daar ook tramadol voor gekregen en ik was er echt compleet high van, als in, ik was niet echt meer ergens verantwoordelijk voor te houden. ik hoop dat het bij jou meevalt
en let inderdaad op of je gaat verstoppen, ook dat was bij mij het geval
hopelijk kun je snel bij de neuroloog terecht
maar als ik eerlijk ben zou ik er nog niet vanuit gaan dat het goed komt met de vakantie, als het echt een hernia is
De huisarts zag dat ook niet zo zitten, die vakantie... We zien wel, het liefst ga ik toch wel mee. Aan de andere kant: de halve dag op bed liggen doe ik toch liever in mijn eigen huis.

Het voelt een beetje zoals morfine, ik had zo'n pompje na mijn keizersnede. Die heb al snel niet meer gebruikt omdat ik er zo groggy van werd...

Ik heb trouwens ook nog diclofenac erbij gekregen, eigenlijk voor erbij maar misschien eerst maar proberen in plaats van. Wellicht is de werking voor mij hetzelfde maar dan zonder deze bijwerkingen.
Hetvrijewoord schreef:
24-07-2017 13:38
De huisarts zag dat ook niet zo zitten, die vakantie... We zien wel, het liefst ga ik toch wel mee. Aan de andere kant: de halve dag op bed liggen doe ik toch liever in mijn eigen huis.

Het voelt een beetje zoals morfine, ik had zo'n pompje na mijn keizersnede. Die heb al snel niet meer gebruikt omdat ik er zo groggy van werd...

Ik heb trouwens ook nog diclofenac erbij gekregen, eigenlijk voor erbij maar misschien eerst maar proberen in plaats van. Wellicht is de werking voor mij hetzelfde maar dan zonder deze bijwerkingen.
klopt, het is ook een soort morfine alleen valt het niet onder opiaten dacht ik
ik had ook de combi diclofenac en tramadol
als je ze allebei hebt gekregen ook allebei slikken zoals voorgeschreven, ze hebben allebei een andere werking
je hebt, denk ik, de diclofenac gekregen in het geval dat het een ontsteking is namelijk en niet per se als pijnstiller (dit was bij mij wel zo destijds, de diclofenac hielp niet voldoende bij de pijn)
Overigens kreeg ik óók nog diazepam als spierverslapper, ja ik was behoorlijk de weg kwijt kan ik je zeggen
was echt een topzomer voor me
Ik kreeg destijds spierverslappers en ibuprofen. En heb een jaar stoned in bed gelegen...
Fryskfaam schreef:
24-07-2017 13:12
Alle medicatie is sympthoom bestrijding. dUs je moet je rust nemen

Hernia is uitstulping van tussenwervelschijf die tegen je zenuwen aan drukt en je dus last van zenuwpijn in benen' bekken blaas ed krijgt. Met natuurlijk uitval van benen, dwarslaesie achtig idee,bij grote hernia met zware klachten.

Je moet 3 mnd in rust met medicatie dan kan de uitstulping terug trekken zodat je geen hernia meer hebt.dit is bij kleine/middelgrote uitstulpingen.

Wat ook kan is dat je rustig aan doet en je door neurlogen/neurochirurg geopereerd word aan hernia. Zodat de uitstulping weg genomen word. Want bij mri scan kan gezien worden hoe groot de uitstulping is.

En rustig aan is dan heel veel liggen, per dag, minimale beweging.

Dus ga via huisarts van neurologie in ziekenhuis, en laat mri scan doen, dan weet je iig zeker of je hernia hebt of iets anders.
Wat je hier allemaal schrijft, klopt echt niet Fryskfaam.

Ten eerste wordt (bed)rust al jaren niet meer geadviseerd. Door te rusten verslapt je spiercorset waardoor de instabiliteit in je rug juist toe kan nemen, met alle ellendige gevolgen (toename van de pijn, forser worden van de hernia, etc) van dien. Men adviseert dus juist om in beweging te blijven zoveel als lukt.

Daarnaast zorgt niet elke hernia voor alle klachten. Er kunnen (bij een lage rug hernia) klachten zoals toename van pijn of juist verlies van gevoel en functie in bekken, billen, benen, voeten optreden. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan bij het naar de toilet gaan (incontinentie of juist geen kracht kunnen zetten bij het plassen of ontlasten). Maar dat hoeft dus niet, en ook zeker niet alles tegelijk. Soms hebben mensen zelfs een forse hernia zonder klachten.

En tenslotte is beeldvormend onderzoek (MRI, röntgen, discografie, enz) niet zaligmakend. Bij mij werd tijdens operaties tot twee maal toe een forse hernia geconstateerd, terwijl in het beeldvormend onderzoekstraject geen enkele bevestiging daarvan werd gevonden.
Pinda-Kaas schreef:
24-07-2017 14:11
Overigens kreeg ik óók nog diazepam als spierverslapper, ja ik was behoorlijk de weg kwijt kan ik je zeggen
was echt een topzomer voor me
Dat wilde de huisarts ook nog voorschrijven. Nou ben ik helemaal niet anti medicatie als het nodig is maar we hebben toch maar besloten dat nog eventjes te laten zitten, het kan altijd nog indien nodig. :proud:
Wat betreft die bedrust: dat klopt inderdaad niet. Rustig blijven bewegen als het kan. Zo kan een hernia juist ook oplossen is ons een paar jaar geleden door de neuroloog verteld.

Ik ga maar weer eens uit bed en wat bewegen. ;-)
Ja pas op hoor met de tramadol. Ik heb het dus een aantal weken gebruikt maar ik was echt mezelf niet meer. Liep zo door rood licht zonder te kijken, kon m'n hoofd er niet bijhouden. Uiteindelijk ook gigantische hoofdpijnen gekregen dat me echt heel gedwongen te stoppen met de tramadol. Gelukkig had ik toen al minder last van de hernia. Hoofdpijn heeft nog wel 2 weken aangehouden.

Veel succes en sterkte!
-NummerZoveel- schreef:
24-07-2017 14:43
Wat je hier allemaal schrijft, klopt echt niet Fryskfaam.

Ten eerste wordt (bed)rust al jaren niet meer geadviseerd. Door te rusten verslapt je spiercorset waardoor de instabiliteit in je rug juist toe kan nemen, met alle ellendige gevolgen (toename van de pijn, forser worden van de hernia, etc) van dien. Men adviseert dus juist om in beweging te blijven zoveel als lukt.

Daarnaast zorgt niet elke hernia voor alle klachten. Er kunnen (bij een lage rug hernia) klachten zoals toename van pijn of juist verlies van gevoel en functie in bekken, billen, benen, voeten optreden. Daarnaast kunnen er problemen ontstaan bij het naar de toilet gaan (incontinentie of juist geen kracht kunnen zetten bij het plassen of ontlasten). Maar dat hoeft dus niet, en ook zeker niet alles tegelijk. Soms hebben mensen zelfs een forse hernia zonder klachten.

En tenslotte is beeldvormend onderzoek (MRI, röntgen, discografie, enz) niet zaligmakend. Bij mij werd tijdens operaties tot twee maal toe een forse hernia geconstateerd, terwijl in het beeldvormend onderzoekstraject geen enkele bevestiging daarvan werd gevonden.
Nu niet meer, inderdaad. Ik moest (1997) wel in bed blijven. Heb een jaar plat geleden, min of meer. Toen zat de hernia zó verkleefd, dat er moest worden geopereerd. Pffff.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven