Sjaak afhaak
vrijdag 21 juli 2017 om 17:27
Even stoom afblazen hoor. Zojuist zegt een kennis weer eens, vlak voor onze afspraak, af. Plan was om even bij te kletsen en de start van het weekend te vieren. Vriendin appt echter dat ze de hele middag al met 'X' op een terrasje zit en "het zo gezellig" is. Appje daar achteraan: "Maar wij twee plannen natuurlijk snel een nieuwe afspraak hoor."
Wat is dat toch met mensen die het zo makkelijk vinden een afspraak af te blazen? Het gebeurt echt met enige regelmaat dat een afspraak last minute sneuvelt. "Er kwam iets tussen." "Het komt toch niet zo goed uit." "Helemaal vergeten." "Ik heb bij nader inzien toch niet zo'n zin."
Voor mij zelf geldt: afspraak is afspraak. Natuurlijk, als spreekwoordelijk de wereld vergaat zeg ik heel incidenteel ook af. Maar dat gebeurt me niet vaker dan eens per jaar en dan is het echt overmacht. Daar voel ik mij dan heel vervelend over en probeer gelijk een nieuwe afspraak te maken in plaats van vrijblijvend: we bellen nog."
Echter ken ik een hele bups mensen die rustig regelmatig verstek laten gaan. Als je dan vervolgens eens (een vriend die vaker niet dan wel op komt dagen) laten weten dat je dit "niet zo cool vindt", want je bent al onderweg, dan krijg je een lelijk gezicht terug.
Ik snap het niet.
Wat is dat toch met mensen die het zo makkelijk vinden een afspraak af te blazen? Het gebeurt echt met enige regelmaat dat een afspraak last minute sneuvelt. "Er kwam iets tussen." "Het komt toch niet zo goed uit." "Helemaal vergeten." "Ik heb bij nader inzien toch niet zo'n zin."
Voor mij zelf geldt: afspraak is afspraak. Natuurlijk, als spreekwoordelijk de wereld vergaat zeg ik heel incidenteel ook af. Maar dat gebeurt me niet vaker dan eens per jaar en dan is het echt overmacht. Daar voel ik mij dan heel vervelend over en probeer gelijk een nieuwe afspraak te maken in plaats van vrijblijvend: we bellen nog."
Echter ken ik een hele bups mensen die rustig regelmatig verstek laten gaan. Als je dan vervolgens eens (een vriend die vaker niet dan wel op komt dagen) laten weten dat je dit "niet zo cool vindt", want je bent al onderweg, dan krijg je een lelijk gezicht terug.
Ik snap het niet.
zaterdag 22 juli 2017 om 08:56
Zo iemand ken ik ook.MrsLady schreef: ↑22-07-2017 00:40Vind het een wat makkelijke conclusie. Als ik even terug kijk naar de vriendin die ik eerder beschreef dan deed ze dat niet alleen bij mij, maar ook bij anderen. Precies de reden dat ze vriendinnen verslijt bij het leven. Het is echt wel een leuke meid, maar op een gegeven moment is het klaar. En dat moment bereikt ze, helaas voor haar, bij iedereen. Dat kan bij de vriendin van TO net zo goed aan de hand zijn waardoor het niet aan TO ligt. Daarnaast kan ik me voorstellen dat als TO degene waar vriendin mee op het terras zat niet kende, dat vriendin ook niet zo happig was om TO erbij te hebben. Dan verandert namelijk toch de hele sfeer. Maar dit is allemaal invullen. We weten niet wat er echt aan de hand is, maar het zegt zeker niet per se iets over TO.
Een vriendin die ik heb leren kennen tijdens mijn studie. Gelijk na lessen wat gaan drinken met een groepje was prima maar afspraken maken met haar was een ramp. Meer dan de helft van de tijd kwam ze gewoon niet opdagen en liet niet meer van zich horen tot je haar daarna weer zag op school. Dat deed ze met werkelijk iedere vriendschap en er viel ook niet over te praten. Ik heb dat vrij snel afgekapt en sprak gewoon niet meer met haar af. Ik heb haar later nog wel eens gesproken en toen gaf ze aan het zo lastig te vinden vrienden te maken en geen vriendschappen vast te kunnen houden. Ik heb het nog wel geprobeerd uit te leggen maar ik geloof niet dat het aan kwam.
zaterdag 22 juli 2017 om 10:00
In deze casus vind ik het erg lullig van die kennis.
Ik snap dat ze op een leuke plek zat en niet weg wilde, maar ze had je op zn minst moeten uitnodigen erbij te komen zitten. Ik had dat ook zelf gevraagd en was er gewokn bij komen zitten ( geen enkel probleem ook).
Maaarrr daarentegen krijg ik zelf altijd de kriebels van de afspraak is afspraak mensen. Ik heb zelf zo n dwingeland kennis ( ik wil er ook niet meer mee om gaan). zij doet standaard moeilijk als je een afspraak wil afzeggen. En juist bij haar heb ik die drang altijd.
Als is 2 weken van te voren een afspraak maak kan het dus best zijn dat mn kinderen een slechte week hadden, ik de nacht ervoor niet slaap en dus die dag te moe ben om de afspraak door te laten gaan.
Ik snap dat ze op een leuke plek zat en niet weg wilde, maar ze had je op zn minst moeten uitnodigen erbij te komen zitten. Ik had dat ook zelf gevraagd en was er gewokn bij komen zitten ( geen enkel probleem ook).
Maaarrr daarentegen krijg ik zelf altijd de kriebels van de afspraak is afspraak mensen. Ik heb zelf zo n dwingeland kennis ( ik wil er ook niet meer mee om gaan). zij doet standaard moeilijk als je een afspraak wil afzeggen. En juist bij haar heb ik die drang altijd.
Als is 2 weken van te voren een afspraak maak kan het dus best zijn dat mn kinderen een slechte week hadden, ik de nacht ervoor niet slaap en dus die dag te moe ben om de afspraak door te laten gaan.
zaterdag 22 juli 2017 om 11:16
Oh ik ben daar heel makkelijk in juist. Ik zeg weleens af en mijn vriendinnen ook. Ik kan me goed voorstellen dat het soms even niet uitkomt want dat heb ik zelf ook. Gelukkig gaat dit behoorlijk gelijk op. Ik vind het fijn om die vrijheid te ervaren dat een afspraak gemaakt is maar dan toch niet goed uit blijkt te komen en deze dan zonder gedoe verzet kan worden. Iedereen is weleens te druk, moe of plant perongeluk wat dubbel.
zaterdag 22 juli 2017 om 12:00
Ditte, ik vind afbellen omdat je moe, ziek, druk of een domme planner bent iets heel anders dan bewust een hele middag op een terras zitten terwijl je weet dat je nog een afspraak hebt en dan die afspraak op het laatste moment afbelt omdat het zo gezellig is op dat terras.
Dat is toch een kutboodschap? Dit terras en deze persoon vind ik fijner dan bij jou zijn.
Dat is toch een kutboodschap? Dit terras en deze persoon vind ik fijner dan bij jou zijn.
zaterdag 22 juli 2017 om 12:01
Wat zeggen de kennissen/vrienden als je het ter sprake bent? Of trekken ze een lelijk gezicht en zijn ze stil?
Mensen kunnen nog zo leuk zijn maar dit is naar gedrag. Misschien zit dit in hun aard en doen ze het bij iedereen. Misschien zijn ze gewoon "Just not that into you". In beide gevallen zou ik er wel klaar mee zijn. Sporadisch moet kunnen; ik ben ook wel eens te moe. Maar als het structureel gebeurt en met kutexcuses, exit!
Mensen kunnen nog zo leuk zijn maar dit is naar gedrag. Misschien zit dit in hun aard en doen ze het bij iedereen. Misschien zijn ze gewoon "Just not that into you". In beide gevallen zou ik er wel klaar mee zijn. Sporadisch moet kunnen; ik ben ook wel eens te moe. Maar als het structureel gebeurt en met kutexcuses, exit!
zaterdag 22 juli 2017 om 12:13
Dus als je vriendin doodop is vanwege bv gebroken nachten dan moet ze toch de afspraak met jou nakomem die ze dagen eerder heeft gemaakt?
doornroosje9 schreef: ↑22-07-2017 11:52Afspraak is afspraak. Voor mij iig. Natuurlijk kan er iets tussenkomen zoals een afgebrand huis, maar als je iets afspreekt met een ander, kom je die afspraak na.
zaterdag 22 juli 2017 om 12:29
Absoluut niet. Dat vind ik een prima reden. Maar niet 'ik heb geen zin' of laks zijn in het nakomen van een afspraak.juliadenders schreef: ↑22-07-2017 12:13Dus als je vriendin doodop is vanwege bv gebroken nachten dan moet ze toch de afspraak met jou nakomem die ze dagen eerder heeft gemaakt?
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 22-07-2017 12:36
0.75% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 22 juli 2017 om 12:39
Mensen doen gewoon waar ze zin in hebben en waar ze zich prettig bij voelen, ongeacht hoe de ander dit ervaart.
We plukken zo de vruchten van de opvoeding die in Nederland gehanteerd wordt.
Want dat is hoe kinderen opgevoed worden, dat alles om hen draait, dat ze geen rekening hoeven te houden met anderen, want dan moeten ze zich inhouden "en dan kunnen ze zich niet goed ontplooien".
En dan krijg je dit als ze volwassen zijn.
Ik zou trouwens afhouden bij het maken van een nieuwe afspraak. Of er gewoon geen rekening mee houden zodat je zelf moet afhaken de volgende keer. Daar leren ze misschien iets mee. Want met woorden bereik je met zulke mensen niets.
We plukken zo de vruchten van de opvoeding die in Nederland gehanteerd wordt.
Want dat is hoe kinderen opgevoed worden, dat alles om hen draait, dat ze geen rekening hoeven te houden met anderen, want dan moeten ze zich inhouden "en dan kunnen ze zich niet goed ontplooien".
En dan krijg je dit als ze volwassen zijn.
Ik zou trouwens afhouden bij het maken van een nieuwe afspraak. Of er gewoon geen rekening mee houden zodat je zelf moet afhaken de volgende keer. Daar leren ze misschien iets mee. Want met woorden bereik je met zulke mensen niets.
zaterdag 22 juli 2017 om 12:46
Klinkt cru, maar niet meer met deze mensen afspreken.
Ik heb mensen die dit regelmatig doen gewoon uit mijn leven weggestreept (door het te laten verwateren). Het scheelt heel wat teleurstelling en stress.
Is lang geleden dat iets bij mij is afgezegd en ik heb toch regelmatig afspraken. Heerlijk, maar je moet dus wel die Afhaak Sjaaks eruit vissen.
Ik heb mensen die dit regelmatig doen gewoon uit mijn leven weggestreept (door het te laten verwateren). Het scheelt heel wat teleurstelling en stress.
Is lang geleden dat iets bij mij is afgezegd en ik heb toch regelmatig afspraken. Heerlijk, maar je moet dus wel die Afhaak Sjaaks eruit vissen.
zaterdag 22 juli 2017 om 16:59
Ik had een afspraak met mijn vriendin om op zondag nog voor haar verjaardag op bezoek te komen. Stond ze zaterdag avond ineens voor de deur, na een uurtje ging ze met haar verjaardagscadeau naar huis, en toen ik zei " Nou zie je morgen" zegt ze ineens nee ik ga morgen shoppen met mijn vriend, dat vond ik echt raar.
Andere keer, afgesproken voor op zondag, wij met hele gezin op weg, zijn we vlak voor de deur, krijgen we een appje, ' het komt toch niet zo goed uit want vriend is ziek' , wij gezegd waarom zeg je dat niet eerder , we hebben je al 4 keer geprobeerd te bellen ( voor iets anders ) en ze zaten gewoon al rokend en koffie drinkend in de tuin. Niks zieke vriend. Nooit eens uit zichzelf bellen , of terug bellen. Maar wel een uitnodiging voor haar dochters verjaardag , nou dikke doei he. Dit was maar een greep uit vele afspraak ergernissen met haar.
Andere keer, afgesproken voor op zondag, wij met hele gezin op weg, zijn we vlak voor de deur, krijgen we een appje, ' het komt toch niet zo goed uit want vriend is ziek' , wij gezegd waarom zeg je dat niet eerder , we hebben je al 4 keer geprobeerd te bellen ( voor iets anders ) en ze zaten gewoon al rokend en koffie drinkend in de tuin. Niks zieke vriend. Nooit eens uit zichzelf bellen , of terug bellen. Maar wel een uitnodiging voor haar dochters verjaardag , nou dikke doei he. Dit was maar een greep uit vele afspraak ergernissen met haar.
zaterdag 22 juli 2017 om 20:28
k.middleton schreef: ↑21-07-2017 21:34Hier kan ik me helemaal in vinden.
Als het weekend inluiden en bijkletsen plaatsvindt bij een van jullie thuis op de bank kan ik me best voorstellen dat je liever blijft hangen op een terras waar je t heel gezellig hebt.
In dit geval: het was geen 'thuis-date', we zouden het weekeinde samen inluiden in de stad.
Maar maakt dat écht uit? Je spreekt samen af met als doel samen een leuke tijd te hebben. Het zou geen verschil mogen maken of je nu samen op een strand gaat zitten, uiteten gaat, een terrasje pakt of gewoon een thuis-date hebt. Het gaat om het gezelschap, om een leuke tijd met je tweeën. Ik zelf maak geen onderscheid in 'met wie' of 'waar'.
Wat jij stelt komt op mij over als: "een afspraak is een afspraak tenzij zich wat leukers, toffers, spannenders voordoet, dan ben ik out of here." Dat maakt op mij best een egocentrische indruk. Waar trek jij de grens?
brightlights wijzigde dit bericht op 22-07-2017 20:32
Reden: Typo
Reden: Typo
2.52% gewijzigd
zaterdag 22 juli 2017 om 23:32
Ik heb er echt een hekel aan als mensen op het laatste moment afzeggen. Zelf hou je ook je agenda/planning vrij voor die persoon.
Als iemand een goede reden heeft dan is het prima en zal ik er niks van zeggen. Echter bij het verhaal van BrightLights zie ik geen goede reden en is het gewoon onbeschoft. Ik zou er toch wat van zeggen denk ik want je blijft er zelf mee lopen.
Ik heb onlangs ook zo'n akkefietje gehad. Er zouden 6 man blijven eten. Ik had een aantal dagen daarvoor de hapjes bedacht, inkopen gedaan, drank gehaald etc. Koelkast vol, dingen die ik zelf niet eens mag/kan eten dus speciaal voor de gasten. En ja hoor... Afzeggen een dag van te voren. Reden: het stond niet in de agenda (3 maanden geleden afgesproken), het zinnetje: voor ons gaat het niet lukken, we zijn toevallig net een weekend weg etc.
Ik ben daar gauw klaar mee dan en heb niet meer gereageerd en daarmee weten ze denk ik ook dat ik boos ben aangezien ik altijd netjes reageer.
Verder heb ik nog zo'n vriendin die ik misschien 3-4 keer per jaar zie en die elke keer ziek is als ik met haar afspreek. Altijd hoofdpijn.
Als iemand een goede reden heeft dan is het prima en zal ik er niks van zeggen. Echter bij het verhaal van BrightLights zie ik geen goede reden en is het gewoon onbeschoft. Ik zou er toch wat van zeggen denk ik want je blijft er zelf mee lopen.
Ik heb onlangs ook zo'n akkefietje gehad. Er zouden 6 man blijven eten. Ik had een aantal dagen daarvoor de hapjes bedacht, inkopen gedaan, drank gehaald etc. Koelkast vol, dingen die ik zelf niet eens mag/kan eten dus speciaal voor de gasten. En ja hoor... Afzeggen een dag van te voren. Reden: het stond niet in de agenda (3 maanden geleden afgesproken), het zinnetje: voor ons gaat het niet lukken, we zijn toevallig net een weekend weg etc.
Ik ben daar gauw klaar mee dan en heb niet meer gereageerd en daarmee weten ze denk ik ook dat ik boos ben aangezien ik altijd netjes reageer.
Verder heb ik nog zo'n vriendin die ik misschien 3-4 keer per jaar zie en die elke keer ziek is als ik met haar afspreek. Altijd hoofdpijn.
zondag 23 juli 2017 om 08:15
Ik vind redenen zoals "kind ziek dus slecht geslapen, erg moe of er komt plotseling iets belangrijks tussen als een zieke moeder of iets dergelijks" heel legitiem.
Maar de reden die TO's vriendin aangaf (het is zo gezellig hier dus ik kom mijn afspraak met jou niet na), ronduit kwetsend voor TO en heel onbeschoft.
Het getuigt van een hele egoïstische instelling.
Voor mij geldt ook "afspraak is afspraak", tenzij er een echt goede reden is voor afzeggen.
Dat is geen dwingelanderij, dat is fatsoenlijk en respectvol naar de ander.
Maar de reden die TO's vriendin aangaf (het is zo gezellig hier dus ik kom mijn afspraak met jou niet na), ronduit kwetsend voor TO en heel onbeschoft.
Het getuigt van een hele egoïstische instelling.
Voor mij geldt ook "afspraak is afspraak", tenzij er een echt goede reden is voor afzeggen.
Dat is geen dwingelanderij, dat is fatsoenlijk en respectvol naar de ander.
zondag 23 juli 2017 om 08:18
Dan ben je echt ingeruild voor iets wat ze liever deed. Zulke vrienden hoef ik niet.beetjegek schreef: ↑22-07-2017 16:59Ik had een afspraak met mijn vriendin om op zondag nog voor haar verjaardag op bezoek te komen. Stond ze zaterdag avond ineens voor de deur, na een uurtje ging ze met haar verjaardagscadeau naar huis, en toen ik zei " Nou zie je morgen" zegt ze ineens nee ik ga morgen shoppen met mijn vriend, dat vond ik echt raar.
Ben ondertussen heel selectief geworden.
zondag 23 juli 2017 om 14:55
Och ik heb dat laatst nog gehad, ging eerst lunchen met de ene vriendin en zou daarna koffie gaan drinken met een andere vriendin. Dit lukte niet meer qua tijd, dit uitgelegd en vriendin vond dit prima. Zij zegt ook weleens af vanwege werk, kind etc. Ik ervaar het juist als heel prettig op deze manier, even uitleggen en nieuwe date plannen. Die we dan ook beide nakomen. Het zou wat anders zijn als het altijd afgezegd zou worden en er geen nieuwe afspraak komt.
Het ultiem vasthouden aan afspraak is afspraak ervaar ik als erg beklemmend. Dan moet ik me dus en de ander ook maar in allerlei bochten gaan wringen terwijk het soms gewoon ff niet uitkomt. Niks mis mee toch? Het zit hem in de balans.
Het ultiem vasthouden aan afspraak is afspraak ervaar ik als erg beklemmend. Dan moet ik me dus en de ander ook maar in allerlei bochten gaan wringen terwijk het soms gewoon ff niet uitkomt. Niks mis mee toch? Het zit hem in de balans.
zondag 23 juli 2017 om 17:56
Je hoeft je niet aan 'beklemmende' afspraken te houden als je die in de eerste plaats niet maakt.ditte_ schreef: ↑23-07-2017 14:55Och ik heb dat laatst nog gehad, ging eerst lunchen met de ene vriendin en zou daarna koffie gaan drinken met een andere vriendin. Dit lukte niet meer qua tijd, dit uitgelegd en vriendin vond dit prima. Zij zegt ook weleens af vanwege werk, kind etc. Ik ervaar het juist als heel prettig op deze manier, even uitleggen en nieuwe date plannen. Die we dan ook beide nakomen. Het zou wat anders zijn als het altijd afgezegd zou worden en er geen nieuwe afspraak komt.
Ik kan me niet voorstellen dat die vriendin dat werkelijk prima vindt als jij dat vaak doet.
zondag 23 juli 2017 om 20:49
We doen het beide soms aangezien het soms gewoon echt niet goed uitkomt ondanks dat je beide eerst de intentie had om af te spreken. En gelukkig heb ik vriendschappen waarbij we onze ergernissen direct uitspreken. Ik ben daar iig heel relaxt in, volgende keer beter. Maar ik zie mijn vriendinnen dan ook wekelijks waardoor het niet erg als het eens een keer toch niet goed uitkomt.Paarsebloem schreef: ↑23-07-2017 17:56Je hoeft je niet aan 'beklemmende' afspraken te houden als je die in de eerste plaats niet maakt.
Ik kan me niet voorstellen dat die vriendin dat werkelijk prima vindt als jij dat vaak doet.
zondag 23 juli 2017 om 22:47
Toen ik nog met mn ex was waren we bevriend met een lesbisch stel. Hartstikke aardige meiden, maar als het op afspreken aan kwam kon je er helemaal niet van op aan of ze echt wel zouden komen of niet. Hadden we in de ochtend nog contact en dat ze er veel zin in hadden, belden ze rustig een uur van te voren op dat ze "zwak ziek en zielig" waren. Om er dan vervolgens via facebook achter te komen dat ze met andere mensen hadden afgesproken.
Of ze belden dat ze geen geld hadden voor de pont, en ook geen zin hadden om via de snelweg te rijden, terwijl dat qua tijd geen verschil maakt. Maar dan gingen ze wel gezellig naar de dierentuin.
Toen mn ex en ik uit elkaar gingen zeiden ze dat ze niet wilden kiezen tussen hem en mij, prima maar er wordt niet gepraat over hem als julle hier zijn. We hebben 1x nig afgesproken, toen ging het steeds over mn ex, en later kreeg ik te horen dat ik toen zoveel over hem sprak terwijl hun steeds begonnen. Ik heb toen gezegd dat ik liever geen contact met met ze wil en dat ze maar lekker met mn ex mogen klitten. Volgens mijj vonden zij dat ook niet erg aangezien ik meteen overal geblokkeeerd ben. Wel een opluchting. Zulke mensen vreten echt teveel energie.
TO ik snap je best als je dat heel vervelend vind. Ik had haar na de zoveelste keer ook ontvriend en geblokkeerd.
Of ze belden dat ze geen geld hadden voor de pont, en ook geen zin hadden om via de snelweg te rijden, terwijl dat qua tijd geen verschil maakt. Maar dan gingen ze wel gezellig naar de dierentuin.
Toen mn ex en ik uit elkaar gingen zeiden ze dat ze niet wilden kiezen tussen hem en mij, prima maar er wordt niet gepraat over hem als julle hier zijn. We hebben 1x nig afgesproken, toen ging het steeds over mn ex, en later kreeg ik te horen dat ik toen zoveel over hem sprak terwijl hun steeds begonnen. Ik heb toen gezegd dat ik liever geen contact met met ze wil en dat ze maar lekker met mn ex mogen klitten. Volgens mijj vonden zij dat ook niet erg aangezien ik meteen overal geblokkeeerd ben. Wel een opluchting. Zulke mensen vreten echt teveel energie.
TO ik snap je best als je dat heel vervelend vind. Ik had haar na de zoveelste keer ook ontvriend en geblokkeerd.
maandag 24 juli 2017 om 07:01
Hee Brighlights,
Hier even een iets andere benadering en ik hoop dat je het goed vind om er op een andere manier naar te kijken.
Je vertelt dat de mensen die makkelijk en kort van tevoren afzeggen leuke gezellige mensen zijn.
Dus is het ook vast een verlies om deze mensen niet meer in je leven te hebben. En dus is het het waard om erin te investeren.
Zou het helpen als je nog wat meer voor jezelf gaat staan en in reakties op vrienden die makkelijk afzeggen een duidelijke reaktie teruggeeft.
Als voorbeeld de vriendin op het terras. Zij appt je een bericht dat ze met X op het terras zit en het heel gezellig is. En dat ze later weer een keer met jou afspreekt. Jij appt terug met: Ik vind dit echt niet kunnen.
Een ander zegt af met de woorden: het kom toch niet zo goed uit. Dan zeg jij: oh, wat jammer.
Of een ander zegt: ik ben het vergeten. Dan zeg je: maar dat vind ik wel jammer. Ik heb mijn ochtend ervoor vrijgehouden (of wat tijdstip dan ook).
Ik bedoel ermee te zeggen dat je wat meer je gevoel van dat moment weergeeft. Een ander krijgt dus een duidelijke boodschap en zal in het vervolg ws niet meer zo makkelijk afzeggen.
Met de vriendin van het terras gaf je aan haar de komende tijd even de 'silent treatment' te geven.
Doe dat niet. Ze zal het niet snappen. Zeker niet als je toendertijd geen stevige reaktie hebt teruggegeven zoals ik hierboven heb beschreven maar vooral in verontwaardiging hebt gezeten.
Het neemt wat kwetsbaarheid om je zo op te stellen naar je vrienden maar het is het ook waard als je wilt investeren in die vrienden en je een gelijkwaardige boodschap terug wilt geven en daarmee je gevoel laat zien.
En daarmee je vrienden laat zien wat voor soort vriendin ze "in huis" hebben. Eentje die voor haarzelf staat en graag goed en serieus behandeld wil worden.
Hier even een iets andere benadering en ik hoop dat je het goed vind om er op een andere manier naar te kijken.
Je vertelt dat de mensen die makkelijk en kort van tevoren afzeggen leuke gezellige mensen zijn.
Dus is het ook vast een verlies om deze mensen niet meer in je leven te hebben. En dus is het het waard om erin te investeren.
Zou het helpen als je nog wat meer voor jezelf gaat staan en in reakties op vrienden die makkelijk afzeggen een duidelijke reaktie teruggeeft.
Als voorbeeld de vriendin op het terras. Zij appt je een bericht dat ze met X op het terras zit en het heel gezellig is. En dat ze later weer een keer met jou afspreekt. Jij appt terug met: Ik vind dit echt niet kunnen.
Een ander zegt af met de woorden: het kom toch niet zo goed uit. Dan zeg jij: oh, wat jammer.
Of een ander zegt: ik ben het vergeten. Dan zeg je: maar dat vind ik wel jammer. Ik heb mijn ochtend ervoor vrijgehouden (of wat tijdstip dan ook).
Ik bedoel ermee te zeggen dat je wat meer je gevoel van dat moment weergeeft. Een ander krijgt dus een duidelijke boodschap en zal in het vervolg ws niet meer zo makkelijk afzeggen.
Met de vriendin van het terras gaf je aan haar de komende tijd even de 'silent treatment' te geven.
Doe dat niet. Ze zal het niet snappen. Zeker niet als je toendertijd geen stevige reaktie hebt teruggegeven zoals ik hierboven heb beschreven maar vooral in verontwaardiging hebt gezeten.
Het neemt wat kwetsbaarheid om je zo op te stellen naar je vrienden maar het is het ook waard als je wilt investeren in die vrienden en je een gelijkwaardige boodschap terug wilt geven en daarmee je gevoel laat zien.
En daarmee je vrienden laat zien wat voor soort vriendin ze "in huis" hebben. Eentje die voor haarzelf staat en graag goed en serieus behandeld wil worden.