Geld & Recht alle pijlers

erfenis verwerpen

25-07-2017 20:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus en ik hebben nu flinke buikpijn, want we voelen nu al aan dat we worden belemmerd bij het opvragen van de documenten.
Ondertussen wordenMogen mijn zus en ik papieren opvragen waaruit blijkt hoeveel en welke schulden mijn overleden zus had, namens onze broer?
anoniem_351201 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 23:31
87.76% gewijzigd
De kinderen verwerpen de erfenis, en nu vragen jullie je af of er wel echt schulden zijn? Als je twijfelt kun je de erfenis benificiair aanvaarden, maar je kunt er ook van uitgaan dat de kinderen niet zouden verwerpen als de boedel niet voornamelijk zou bestaan uit schulden.
Tot mijn moeder de nota ontving wisten we allen niet dat mijn zus schulden hadden. Kan mijn zus en ik namens onze broer de documenten inzien en kopieren?
Dit ook om de kosten van zijn bewindvoerder te beperken (en tijdwinst)

Gisteraaf gesprek met exzwager die gaf toe dat schulden op zus naam stond. Papieren liggen ergens in huis.
Waarom verwerpen de kinderen de erfenis?
Chocolol: vanwege schulden op moeders naam. Kinderen zijn nu momenteel op vakantie. Dus hebben hun nog niet gesproken (muv aps van nichtje)
Nou dan weet je toch al dat er schulden zijn. Waarom verwerpen jullie ook niet dan? Waarom moet je weten welke schulden er zijn?
Waarom wil
Je die stukken zien? Kinderen zijn duidelijk op de hoogte van het feit dat er meer schulden zijn dan baten. Jullie kunnen gewoon of verwerpen of beneficiair aanvaarden. Tja dat kost geld maar die kosten zijn voor de betreffende erfgenaam. Allen op 1 akte scheelt geld. Als de enige reden is dat de bewindvoerder de stukken moet zien om namens broer te kunnen verwerpen moet de bewindvoerder notaris bellen.
Hou er wel rekening mee dat als 1 van jullie kinderen heeft de erfenis weer op hun overgaat en ook zij moeten verwerpen enz enz tot aan de zesde graad. Als iedereen verworpen heeft gaat het naar de staat
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 25-07-2017 21:24
6.68% gewijzigd
Ik begrijp niet precies wat je vraag is door alle extra info die in de OP staat, maar gaat het erom dat je broer (die onder bewind staat en in de schuldsanering zit) niet zomaar de erfenis mag verwerpen? En dat hij documenten aan moet leveren aan de gemeente (?) om toestemming te krijgen om te verwerpen?
Schulden zijn er.
Wij verwerpen ook.
Documenten nodig voor broer die een bewindvoerder heeft.
Ja, dat snap ik ook niet. Je zegt dat je sowieso verwerpt. Waar heb je dan die info voor nodig?
Sgroot: hij kan pas verwerpen op moment dat wij akte hebben. En documenten willen we opvragen voor tijdwinst en kosten bewindvoerder
Ik snap het nog steeds niet, dus aan mij heb je niets. Gecondoleerd met het verlies van je zus.
Sterkte.
Probleem bewindvoerder dus en let op het moet binnen drie maanden. Nogmaals laat bewindvoerder bragen wat hij nodig heeft, staat los van jullie verwerping en nogmaals let op je eigen kinderen die ook moeten verwerpen en als zij kinderen hebben ook zij
kliek2017 schreef:
25-07-2017 21:26
Sgroot: hij kan pas verwerpen op moment dat wij akte hebben. En documenten willen we opvragen voor tijdwinst en kosten bewindvoerder

Welke akte (van overlijden?) en welke documenten?
Je broer zit in de schuldsanering en heeft een bewindvoerder; de bewindvoerder mag de nalatenschap alleen beneficiair aanvaarden namens je broer en heeft voor een eventuele verwerping machtiging nodig van de kantonrechter.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Sgroot: akte van verwerping.
katrien: klopt, alle kinderen en kleinkinderen komen op de akte van verwerping.
we weten welke documenten nodig zijn voor de bewindvoerder. Maar kan ik dit opvragen namens broer (want dit erbij komt ook even hard aan) ivm tijdswinst en kosten van bewindvoerder
We hebben nog 7 weken
recht heb je want door verwerping van de kinderen hebben ze jou erfgenaam gemaakt en zijn die schulden totdat je verwerpt van jou dus ja. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Bewindvoerder hoeft niet op jullie te wachten iedere erfgenaam kan op zichzelfstaand verwerpen. Beeindvoerder zal inderdaad toestemming moeten vragen bij de kantonrechter denk ik en tadaaaaa dat duurt minimaal 8 weken in vakantietijd langer
kliek2017 schreef:
25-07-2017 21:35
Sgroot: akte van verwerping.
katrien: klopt, alle kinderen en kleinkinderen komen op de akte van verwerping.
we weten welke documenten nodig zijn voor de bewindvoerder. Maar kan ik dit opvragen namens broer (want dit erbij komt ook even hard aan) ivm tijdswinst en kosten van bewindvoerder
We hebben nog 7 weken
Zijn er minderjarige kleinkinderen bij? Want ook dan is voor verwerping machtiging nodig van de kantonrechter en zijn er zelfs rechtbanken die in dat geval zeggen dat de verwerpingen niet op een akte mogen omdat de kleinkinderen pas kunnen en mogen verwerpen nadat de verwerping van hun ouders is geregistreerd...
Katrien: bedankt. Op internet staat "er wordt verwacht dat je je laat informeren".
Voor mij nog niet duidelijk genoeg of het je recht is.
katrien1974 schreef:
25-07-2017 21:39
recht heb je want door verwerping van de kinderen hebben ze jou erfgenaam gemaakt en zijn die schulden totdat je verwerpt van jou dus ja. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Bewindvoerder hoeft niet op jullie te wachten iedere erfgenaam kan op zichzelfstaand verwerpen. Beeindvoerder zal inderdaad toestemming moeten vragen bij de kantonrechter denk ik en tadaaaaa dat duurt minimaal 8 weken in vakantietijd langer

Zo he, dat kan knap lang duren inderdaad... :bonk:
Eckano: idd minderjarige kleinkinderen bij betrokken. Alle meerderjarige kleinkinderen betrekken we erbij. De minderjarige kinderen kunnen we beter even mee wachten voor de volgende ronde. Anders vertraagt dat weer voor mijn broer, toch?
katrien1974 schreef:
25-07-2017 21:39
Fuck fuck fuck. Dus mijn broer red het niet...
Minderjarige kinderen zullen nooit schulden erven. Is altijd beneficiair.

Minderjarige kinderen kan inderdaad niet tegelijk want die worden pas erfgenaam als jullie verworpen hebben en dan pas gaat hun 3 maanden lopen.

Als je wilt verwerpen voor je minderjarige kind of iemand in schuldsanering moet er een overzicht aangeleverd worden bij rechtbank van bezittingen en schulden. Dus aan de bel bij ex-partner en aangeven dat je
a recht er op hebt want schulden zijn nu jullie voor verantwoordelijk en niet meer kinderen van je zus
b het nodig is voor rechtbank verwerpen voor jouw kinderen.

Op rechtspraak staat formulier waarin staat dat je dat aan moet leveren laat die eventueel zien
kliek2017 schreef:
25-07-2017 21:48
Eckano: idd minderjarige kleinkinderen bij betrokken. Alle meerderjarige kleinkinderen betrekken we erbij. De minderjarige kinderen kunnen we beter even mee wachten voor de volgende ronde. Anders vertraagt dat weer voor mijn broer, toch?
Misschien begrijp ik je niet goed maar alle kleinkinderen zitten in dezelfde groep en moeten dus allemaal aanvaard of verworpen hebben om er voor die generatie vanaf te zijn; als je alleen de meerderjarige kleinkinderen laat verwerpen, blijven de minderjarige kinderen met de gebakken peren zitten...
En ja een recht want nogmaals als jullie niets doen komen de schuldeisers bij jullie want jullie hebben de schulden geërfd en dus volledig aansprakelijk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven