erfenis verwerpen
dinsdag 25 juli 2017 om 20:53
Mijn zus en ik hebben nu flinke buikpijn, want we voelen nu al aan dat we worden belemmerd bij het opvragen van de documenten.
Ondertussen wordenMogen mijn zus en ik papieren opvragen waaruit blijkt hoeveel en welke schulden mijn overleden zus had, namens onze broer?
Ondertussen wordenMogen mijn zus en ik papieren opvragen waaruit blijkt hoeveel en welke schulden mijn overleden zus had, namens onze broer?
anoniem_351201 wijzigde dit bericht op 05-08-2017 23:31
87.76% gewijzigd
dinsdag 25 juli 2017 om 21:00
dinsdag 25 juli 2017 om 21:05
Tot mijn moeder de nota ontving wisten we allen niet dat mijn zus schulden hadden. Kan mijn zus en ik namens onze broer de documenten inzien en kopieren?
Dit ook om de kosten van zijn bewindvoerder te beperken (en tijdwinst)
Gisteraaf gesprek met exzwager die gaf toe dat schulden op zus naam stond. Papieren liggen ergens in huis.
Dit ook om de kosten van zijn bewindvoerder te beperken (en tijdwinst)
Gisteraaf gesprek met exzwager die gaf toe dat schulden op zus naam stond. Papieren liggen ergens in huis.
dinsdag 25 juli 2017 om 21:21
Waarom wil
Je die stukken zien? Kinderen zijn duidelijk op de hoogte van het feit dat er meer schulden zijn dan baten. Jullie kunnen gewoon of verwerpen of beneficiair aanvaarden. Tja dat kost geld maar die kosten zijn voor de betreffende erfgenaam. Allen op 1 akte scheelt geld. Als de enige reden is dat de bewindvoerder de stukken moet zien om namens broer te kunnen verwerpen moet de bewindvoerder notaris bellen.
Hou er wel rekening mee dat als 1 van jullie kinderen heeft de erfenis weer op hun overgaat en ook zij moeten verwerpen enz enz tot aan de zesde graad. Als iedereen verworpen heeft gaat het naar de staat
Je die stukken zien? Kinderen zijn duidelijk op de hoogte van het feit dat er meer schulden zijn dan baten. Jullie kunnen gewoon of verwerpen of beneficiair aanvaarden. Tja dat kost geld maar die kosten zijn voor de betreffende erfgenaam. Allen op 1 akte scheelt geld. Als de enige reden is dat de bewindvoerder de stukken moet zien om namens broer te kunnen verwerpen moet de bewindvoerder notaris bellen.
Hou er wel rekening mee dat als 1 van jullie kinderen heeft de erfenis weer op hun overgaat en ook zij moeten verwerpen enz enz tot aan de zesde graad. Als iedereen verworpen heeft gaat het naar de staat
anoniem_99920 wijzigde dit bericht op 25-07-2017 21:24
6.68% gewijzigd
dinsdag 25 juli 2017 om 21:23
Ik begrijp niet precies wat je vraag is door alle extra info die in de OP staat, maar gaat het erom dat je broer (die onder bewind staat en in de schuldsanering zit) niet zomaar de erfenis mag verwerpen? En dat hij documenten aan moet leveren aan de gemeente (?) om toestemming te krijgen om te verwerpen?
dinsdag 25 juli 2017 om 21:28
dinsdag 25 juli 2017 om 21:29
dinsdag 25 juli 2017 om 21:35
Sgroot: akte van verwerping.
katrien: klopt, alle kinderen en kleinkinderen komen op de akte van verwerping.
we weten welke documenten nodig zijn voor de bewindvoerder. Maar kan ik dit opvragen namens broer (want dit erbij komt ook even hard aan) ivm tijdswinst en kosten van bewindvoerder
We hebben nog 7 weken
we weten welke documenten nodig zijn voor de bewindvoerder. Maar kan ik dit opvragen namens broer (want dit erbij komt ook even hard aan) ivm tijdswinst en kosten van bewindvoerder
We hebben nog 7 weken
dinsdag 25 juli 2017 om 21:39
recht heb je want door verwerping van de kinderen hebben ze jou erfgenaam gemaakt en zijn die schulden totdat je verwerpt van jou dus ja. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Bewindvoerder hoeft niet op jullie te wachten iedere erfgenaam kan op zichzelfstaand verwerpen. Beeindvoerder zal inderdaad toestemming moeten vragen bij de kantonrechter denk ik en tadaaaaa dat duurt minimaal 8 weken in vakantietijd langer
dinsdag 25 juli 2017 om 21:41
Zijn er minderjarige kleinkinderen bij? Want ook dan is voor verwerping machtiging nodig van de kantonrechter en zijn er zelfs rechtbanken die in dat geval zeggen dat de verwerpingen niet op een akte mogen omdat de kleinkinderen pas kunnen en mogen verwerpen nadat de verwerping van hun ouders is geregistreerd...kliek2017 schreef: ↑25-07-2017 21:35Sgroot: akte van verwerping.
We hebben nog 7 weken
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
dinsdag 25 juli 2017 om 21:44
katrien1974 schreef: ↑25-07-2017 21:39recht heb je want door verwerping van de kinderen hebben ze jou erfgenaam gemaakt en zijn die schulden totdat je verwerpt van jou dus ja. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Bewindvoerder hoeft niet op jullie te wachten iedere erfgenaam kan op zichzelfstaand verwerpen. Beeindvoerder zal inderdaad toestemming moeten vragen bij de kantonrechter denk ik en tadaaaaa dat duurt minimaal 8 weken in vakantietijd langer
Zo he, dat kan knap lang duren inderdaad...
dinsdag 25 juli 2017 om 21:51
Fuck fuck fuck. Dus mijn broer red het niet...katrien1974 schreef: ↑25-07-2017 21:39recht heb je want door verwerping van de kinderen hebben ze jou erfgenaam gemaakt en zijn die schulden totdat je verwerpt van jou dus ja. Maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. Bewindvoerder hoeft niet op jullie te wachten iedere erfgenaam kan op zichzelfstaand verwerpen. Beeindvoerder zal inderdaad toestemming moeten vragen bij de kantonrechter denk ik en tadaaaaa dat duurt minimaal 8 weken in vakantietijd langer
dinsdag 25 juli 2017 om 21:51
Minderjarige kinderen zullen nooit schulden erven. Is altijd beneficiair.
Minderjarige kinderen kan inderdaad niet tegelijk want die worden pas erfgenaam als jullie verworpen hebben en dan pas gaat hun 3 maanden lopen.
Als je wilt verwerpen voor je minderjarige kind of iemand in schuldsanering moet er een overzicht aangeleverd worden bij rechtbank van bezittingen en schulden. Dus aan de bel bij ex-partner en aangeven dat je
a recht er op hebt want schulden zijn nu jullie voor verantwoordelijk en niet meer kinderen van je zus
b het nodig is voor rechtbank verwerpen voor jouw kinderen.
Op rechtspraak staat formulier waarin staat dat je dat aan moet leveren laat die eventueel zien
Minderjarige kinderen kan inderdaad niet tegelijk want die worden pas erfgenaam als jullie verworpen hebben en dan pas gaat hun 3 maanden lopen.
Als je wilt verwerpen voor je minderjarige kind of iemand in schuldsanering moet er een overzicht aangeleverd worden bij rechtbank van bezittingen en schulden. Dus aan de bel bij ex-partner en aangeven dat je
a recht er op hebt want schulden zijn nu jullie voor verantwoordelijk en niet meer kinderen van je zus
b het nodig is voor rechtbank verwerpen voor jouw kinderen.
Op rechtspraak staat formulier waarin staat dat je dat aan moet leveren laat die eventueel zien
dinsdag 25 juli 2017 om 21:52
Misschien begrijp ik je niet goed maar alle kleinkinderen zitten in dezelfde groep en moeten dus allemaal aanvaard of verworpen hebben om er voor die generatie vanaf te zijn; als je alleen de meerderjarige kleinkinderen laat verwerpen, blijven de minderjarige kinderen met de gebakken peren zitten...