Gepaste reactie

27-07-2017 20:25 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik geef bij voorbaat aan dat ik niet te veel in detail kan treden in verband met eventuele herkenbaarheid (wellicht dat het verhaal ietwat vaag overkomt hierdoor, mijn excuses).

Oké, stel dat je op dit moment ziek thuiszit naar aanleiding van psychische problemen en de bedrijfsarts stelt vast om tijdelijk niet te werken. Twee vriendinnen willen graag met je afspreken deze week om wat afleiding te hebben. Via een groepsgesprek op Whatsapp worden er plannen gemaakt en hier komt een plan uit voort, dat niet reëel genoeg is om uit te voeren (het plan is te groot ten opzichte van het tijdsbestek). Dit benoem je samen met het feit, dat je verwacht dit plan niet aan te kunnen in verband met je huidige gezondheidssituatie.

Als reactie krijg je hierop; Waarom kon je vorige week dan wel dit en dat doen, maar komende week dan niet met ons mee gaan..?
* zucht *
Je vertelt hier niet over uit te wijden via WA, omdat dit ook één op één besproken kan worden.
Uiteindelijk er ook niet te diep op ingaande, verlaat je het groepsgesprek om verdere escalatie te voorkomen. Dit wordt opgemerkt en na een duidelijke, vriendelijke en bondige uitleg waarin staat dat je er even afstand van doet om met andere ogen naar de hele situatie te kunnen kijken en of dit wel is wat je wil, lees je daar: "Iedereen heeft problemen, niet alleen jij....''

Uiteraard ga ik ook daar niet via WA op in, maar mocht de situatie ooit voor doen om hier één op één op te kunnen reageren: wat is hierop een gepaste reactie?
everything happens for a reason
Heb je pas een assertiviteitscursus gevolgd?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
.
anoniem_140353 wijzigde dit bericht op 27-07-2017 21:58
0.00% gewijzigd
Nouschi schreef:
27-07-2017 21:46
Heb je pas een assertiviteitscursus gevolgd?
nee, maar vanwaar de vraag? :lol:
Vaak wisselt het ook per dag of je wel/niet de energie hebt dus dan is het sowieso niet handig om een week van te voren een heel plan te maken.

Maar ik snap ook wel, als zij moeite willen doen, jij maakt een vervelende opmerking en verlaat het gesprek, dat dat niet zo lekker valt.
Je kunt méér.
puntjeeee schreef:
27-07-2017 21:27
Om eerlijk te zijn Fee-de-Goede; Ik heb een assertief bericht getypt, maar hun reactie niet afgewacht :-$

Omdat ik (zoals ik hierboven beschreef) geen zin meer had om me steeds te moeten verantwoorden over wat ik wel en niet wil/ wel en niet doe. Misschien impulsief en mond-snoerend, maar ik had even het gevoel dat het anders (vanuit mijn kant) zou escaleren... en in het één op één gesprekje aangegeven dat ik tijdelijk afstand doe en het er later nogmaals over heb met ze

Heb je dan zo weinig zelfbeheersing dat je niet in staat bent om aan te geven dat je er morgen op terugkomt en daarna je telefoon weg te leggen? In het kader van je herstel zou ik daaraan werken in plaats van een bommetje droppen en wegrennen.
S-Groot schreef:
28-07-2017 08:24
Heb je dan zo weinig zelfbeheersing dat je niet in staat bent om aan te geven dat je er morgen op terugkomt en daarna je telefoon weg te leggen? In het kader van je herstel zou ik daaraan werken in plaats van een bommetje droppen en wegrennen.

Nee dat heb ik de laatste tijd helaas niet. En dat weet ik van mijzelf. En daarom probeer ik het op te lossen door er even uit te stappen en er op een ander moment op terug te komen. De behandelend psycholoog weet hiervan en er gaat ook aan gewerkt worden.
Moon-Alisa schreef:
27-07-2017 22:28
Vaak wisselt het ook per dag of je wel/niet de energie hebt dus dan is het sowieso niet handig om een week van te voren een heel plan te maken.

Maar ik snap ook wel, als zij moeite willen doen, jij maakt een vervelende opmerking en verlaat het gesprek, dat dat niet zo lekker valt.
Hoe bedoel je dat ik een vervelende opmerking heb gemaakt naar aanleiding van hun goede bedoelingen?
puntjeeee schreef:
27-07-2017 21:27
Om eerlijk te zijn Fee-de-Goede; Ik heb een assertief bericht getypt, maar hun reactie niet afgewacht :-$
Dat zeg je hier toch?
Je kunt méér.
Het is niet assertief als je een opmerking plaatst en dan direct het gesprek verlaat. Dat is (passief) agressief gedrag, geen assertief gedrag. Het bericht an sich kan eventueel wel assertief zijn geweest, je gedrag helaas niet.
Telt dat ook als je ziet dat ze het lezen en er zelfs een dag later geen respons op krijgt? (Oprecht benieuwd naar antwoorden)

:@@:
Ik snap het even niet meer, je bent nu toch uit de groepsapp?
Bedoel je dat je nog voor je 'vertrek' blauwe vinkjes hebt gezien?
Je kunt méér.
Moon-Alisa schreef:
28-07-2017 10:58
Ik snap het even niet meer, je bent nu toch uit de groepsapp?
Bedoel je dat je nog voor je 'vertrek' blauwe vinkjes hebt gezien?
Ja
Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf en de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven.

Het is lastig te zeggen of je opmerking assertief was of agressief, zonder dat we de opmerking (en de context) kunnen lezen, en ik begrijp heel goed dat je niet de hele tekst hier wilt plaatsen.
Maar als zij er niet op reageren denk ik dat het toch niet zo prettig is overgekomen bij hen.
Je beseft dat escaleren vanuit jouw kant wel eens voorkomt blijkbaar. Zie je dan ook een patroon in de escalaties? Is er voor jou een grens duidelijk tot wanneer je assertief was en vanaf wanneer het escalerend was?
Ik denk dat toen jij de groepsapp verliet, zij dat hebben vertaald als 'ze wil niet meer met ons praten'. En dat ze je nu dus met rust laten.

Hoe had je gehoopt dat ze zouden reageren? Telefoontje bijvoorbeeld?
Je kunt méér.
Ik snap overigens wel dat als je toch al ziek bent en nu ook nog een boel gedoe krijgt over een 'gezellig' uitje, dat je dat er niet bij kunt hebben. En dat je daarom misschien anders gereageerd hebt dan je had gedaan als je heel rustig nagedacht had.
Je kunt méér.
_Marana_ schreef:
28-07-2017 11:01
Een adequaat assertieve houding betekent opkomen voor zichzelf en de eigen mening, rechten en standpunten zonder gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven.

Het is lastig te zeggen of je opmerking assertief was of agressief, zonder dat we de opmerking (en de context) kunnen lezen, en ik begrijp heel goed dat je niet de hele tekst hier wilt plaatsen.
Maar als zij er niet op reageren denk ik dat het toch niet zo prettig is overgekomen bij hen.
Je beseft dat escaleren vanuit jouw kant wel eens voorkomt blijkbaar. Zie je dan ook een patroon in de escalaties? Is er voor jou een grens duidelijk tot wanneer je assertief was en vanaf wanneer het escalerend was?
Ik heb in ieder geval niet gescholden. Dat doe ik gewoon niet, want dan ben je hoe dan ook verloren en dat is asociaal.

Ik heb alles benoemd vanuit mijn kant met de ik-vorm ("Ik voel me" en "ik vind het fijn als.." etc..) en niet met "jullie hebben" of "jij bent" of iets dergelijks. Waarop ik tot mijn verbazing wel een antwoord kreeg dat sprak voor twee personen ("wij willen.."). Dit vond ik zeer onaangenaam. En heb ik ook benoemd als: "Ik vind het niet prettig dat..."
Moon-Alisa schreef:
28-07-2017 11:03
Ik snap overigens wel dat als je toch al ziek bent en nu ook nog een boel gedoe krijgt over een 'gezellig' uitje, dat je dat er niet bij kunt hebben. En dat je daarom misschien anders gereageerd hebt dan je had gedaan als je heel rustig nagedacht had.
Ze hebben me wel benaderd over waarom ik de groep verliet . Ook dit ging (zoals ik hierboven beschreef) in de "wij willen..." vorm. Dit vond ik omdat ik het al een keer in de groep benoemd had, zeer onaangenaam.

En inderdaad, mijn emmertje zit redelijk vol. Ik vind het moeilijk om op zo'n moment dan rustig er over na te denken. Ook al weet ik wat nu de consequenties zijn.
Een boodschap die begint met "Ik vind het niet prettig dat..." is vaak een jij-boodschap verpakt in een ik-vorm. Je wijst naar de ander die iets doet wat jij niet prettig vindt. Het is dus de schuld van de ander.
Als je zin bijv was "Ik vind het niet prettig dat jullie een hele volle dag plannen" dan is dat geen juiste ik-boodschap, maar een verkapte jij-boodschap. Als je er een betere ik-boodschap van wilt maken dan kun je beter zeggen "Ik heb liever een minder volle dag want ik kan niet zoveel belasting aan op dit moment, zullen we een andere planning maken?"
_Marana_ schreef:
28-07-2017 11:16
Een boodschap die begint met "Ik vind het niet prettig dat..." is vaak een jij-boodschap verpakt in een ik-vorm. Je wijst naar de ander die iets doet wat jij niet prettig vindt. Het is dus de schuld van de ander.
Als je zin bijv was "Ik vind het niet prettig dat jullie een hele volle dag plannen" dan is dat geen juiste ik-boodschap, maar een verkapte jij-boodschap. Als je er een betere ik-boodschap van wilt maken dan kun je beter zeggen "Ik heb liever een minder volle dag want ik kan niet zoveel belasting aan op dit moment, zullen we een andere planning maken?"
Ahaa! Vandaar. Weer wat geleerd :whoops:
Mooi verwoord Marana.

Ik heb me ook wel eens aan gesprekken onttrokken als mijn emmertje vol zat. En ook al is dat soms niet netjes, soms weet je gewoon niet meer wat je kunt/moet zeggen wat niet verkeerd is.
Misschien onderschatten je vriendinnen ook het feit dat je ziek bent. Je bent niet voor niks ziek thuis en je moet aan je herstel werken. Veel te ingewikkelde uitjes zijn dan niet handig.

Ze hadden beter iets heel simpels kunnen bedenken en dan erbij kunnen zeggen dat je op de dag zelf kunt aangeven of je dat wilt/kunt of niet.
Je kunt méér.
Ben jij een pleaser die makkelijk over je eigen grenzen heen gaat?

Dit klinkt namelijk erg ingewikkeld allemaal.
puntjeeee schreef:
28-07-2017 10:57
Telt dat ook als je ziet dat ze het lezen en er zelfs een dag later geen respons op krijgt? (Oprecht benieuwd naar antwoorden)

:@@:
Ja. Ik lees ook wel eens wat en reageer pas later. Jij verbindt daar een bepaalde betekenis aan. Waarom vind je het zo belangrijk dat iemand meteen reageert als ze iets gelezen hebben? Oh en ik lees nu dat je na dat bericht de groep hebt verlaten, wat verwacht je dan? Dat ze jou een persoonlijk bericht gaan sturen omdat jij zelf bent weggelopen? Ik zou het ook gehad hebben als iemand 'wegloopt' uit zo'n gesprek, blijkbaar wil je dan geen reactie, toch?

Als het je nu allemaal te veel is zou ik gewoon nu dingen niet meer via de app doen, maar bellen.
Update:

Het gesprek is aangegaan. Face to face. Het hele verhaal is besproken en de lucht is geklaard. Ik heb geen spijt van hoe het is gelopen en hoe het is gegaan. Ik merkte dat het vanuit mijn kant nodig was om een kleine afstand te nemen. Precies zoals Moon-Alisa het aangeeft in haar laatste reactie.

Vriendinnen hadden niet in de gaten wat het met me doet en hoe ik nu precies in het leven sta. Dus ze begrepen achteraf (nu dus) waarom ik reageerde zoals ik deed.

Bedankt voor jullie visies. Ik heb ze meegenomen in hoe ik dit heb aangepakt.

:redrose: :thumbsup:
Ah gelukkig dat het zo is afgelopen. Leuk dat je update geeft.

Komt er uiteindelijk nog een 'activiteit' of doe je het gewoon even rustig aan nu?
Je kunt méér.
Dank voor je update, goed dat de lucht geklaard is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven