Gepaste reactie
donderdag 27 juli 2017 om 20:25
Ik geef bij voorbaat aan dat ik niet te veel in detail kan treden in verband met eventuele herkenbaarheid (wellicht dat het verhaal ietwat vaag overkomt hierdoor, mijn excuses).
Oké, stel dat je op dit moment ziek thuiszit naar aanleiding van psychische problemen en de bedrijfsarts stelt vast om tijdelijk niet te werken. Twee vriendinnen willen graag met je afspreken deze week om wat afleiding te hebben. Via een groepsgesprek op Whatsapp worden er plannen gemaakt en hier komt een plan uit voort, dat niet reëel genoeg is om uit te voeren (het plan is te groot ten opzichte van het tijdsbestek). Dit benoem je samen met het feit, dat je verwacht dit plan niet aan te kunnen in verband met je huidige gezondheidssituatie.
Als reactie krijg je hierop; Waarom kon je vorige week dan wel dit en dat doen, maar komende week dan niet met ons mee gaan..?
* zucht *
Je vertelt hier niet over uit te wijden via WA, omdat dit ook één op één besproken kan worden.
Uiteindelijk er ook niet te diep op ingaande, verlaat je het groepsgesprek om verdere escalatie te voorkomen. Dit wordt opgemerkt en na een duidelijke, vriendelijke en bondige uitleg waarin staat dat je er even afstand van doet om met andere ogen naar de hele situatie te kunnen kijken en of dit wel is wat je wil, lees je daar: "Iedereen heeft problemen, niet alleen jij....''
Uiteraard ga ik ook daar niet via WA op in, maar mocht de situatie ooit voor doen om hier één op één op te kunnen reageren: wat is hierop een gepaste reactie?
Oké, stel dat je op dit moment ziek thuiszit naar aanleiding van psychische problemen en de bedrijfsarts stelt vast om tijdelijk niet te werken. Twee vriendinnen willen graag met je afspreken deze week om wat afleiding te hebben. Via een groepsgesprek op Whatsapp worden er plannen gemaakt en hier komt een plan uit voort, dat niet reëel genoeg is om uit te voeren (het plan is te groot ten opzichte van het tijdsbestek). Dit benoem je samen met het feit, dat je verwacht dit plan niet aan te kunnen in verband met je huidige gezondheidssituatie.
Als reactie krijg je hierop; Waarom kon je vorige week dan wel dit en dat doen, maar komende week dan niet met ons mee gaan..?
* zucht *
Je vertelt hier niet over uit te wijden via WA, omdat dit ook één op één besproken kan worden.
Uiteindelijk er ook niet te diep op ingaande, verlaat je het groepsgesprek om verdere escalatie te voorkomen. Dit wordt opgemerkt en na een duidelijke, vriendelijke en bondige uitleg waarin staat dat je er even afstand van doet om met andere ogen naar de hele situatie te kunnen kijken en of dit wel is wat je wil, lees je daar: "Iedereen heeft problemen, niet alleen jij....''
Uiteraard ga ik ook daar niet via WA op in, maar mocht de situatie ooit voor doen om hier één op één op te kunnen reageren: wat is hierop een gepaste reactie?
everything happens for a reason
donderdag 27 juli 2017 om 20:29
Kan je ze allebei niet gewoon even bellen? Je OP klinkt wat vaag maar als ik een probleem heb via de app en het zit me hoog dan bel ik even op. Misschien is het dan zo uitgesproken en anders kan je het één op één uitleggen zoals je ook aangeeft te willen.
Niet te vaag lopen doen, gewoon duidelijk zijn. Is voor iedereen het fijnste.
Niet te vaag lopen doen, gewoon duidelijk zijn. Is voor iedereen het fijnste.
donderdag 27 juli 2017 om 20:35
Ik zou ook bellen.
Het klinkt als een misverstand.
Wellicht hebben zij er allemaal dingen voor verzet omdat ze een goede vriendin wilden zijn
En zijn teleurgesteld in jouw gebrek aan enthousiasme.
En jij weer omdat je het idee hebt dat je een rotopmerking over je ziekte hebt gehad.
Zonde want het klinkt als een leuk iniatief.
Het klinkt als een misverstand.
Wellicht hebben zij er allemaal dingen voor verzet omdat ze een goede vriendin wilden zijn
En zijn teleurgesteld in jouw gebrek aan enthousiasme.
En jij weer omdat je het idee hebt dat je een rotopmerking over je ziekte hebt gehad.
Zonde want het klinkt als een leuk iniatief.
donderdag 27 juli 2017 om 20:45
Als jij ziek bent, dan lijkt me dat jij aangeeft wat haalbaar is. En als zij plannen hebben die voor jou te heftig zijn, kunnen ze dat doen zonder jou.
Uit de groepschat gaan lijkt me niet zo handig.
Maar het is ook een beetje vreemd als je ziek thuis bent en zij gaan spectaculaire activiteiten voor je verzinnen waar je vooral enthousiast over moet zijn.
Uit de groepschat gaan lijkt me niet zo handig.
Maar het is ook een beetje vreemd als je ziek thuis bent en zij gaan spectaculaire activiteiten voor je verzinnen waar je vooral enthousiast over moet zijn.
Je kunt méér.
donderdag 27 juli 2017 om 20:46
Het klopt ook dat iedereen problemen heeft. Het is iets wat ik vrijwel dagelijks ook tegen mijn omgeving zeg: Ieder huisje heeft zijn kruisje. En ik probeer er ook op te letten om niet te lopen klagen in het bijzijn van anderen. Sterker nog; het onderwerp wordt vermeden.
Het is gelukkig niet zo dat ik die dag helemaal niks wil ondernemen, want ik kwam nog met andere soortgelijke voorstellen, die wel in hun tijdsbestek zouden kunnen passen. Echter kwamen we niet tot een compromis.
Ik heb meer moeite met het gevoel dat het lijkt alsof ik me moet verantwoorden over waarom ik iets wel of niet wil doen. En vervolgens te horen krijg dat iedereen problemen heeft.
Het is gelukkig niet zo dat ik die dag helemaal niks wil ondernemen, want ik kwam nog met andere soortgelijke voorstellen, die wel in hun tijdsbestek zouden kunnen passen. Echter kwamen we niet tot een compromis.
Ik heb meer moeite met het gevoel dat het lijkt alsof ik me moet verantwoorden over waarom ik iets wel of niet wil doen. En vervolgens te horen krijg dat iedereen problemen heeft.
donderdag 27 juli 2017 om 20:51
Kan het zijn dat alles rondom uitjes (of de hele vriendschap) momenteel vooral om jou en je problematiek draait en dat ze dat wel een beetje zat zijn? Hoeft niet zo te zijn dat jij er altijd over praat, maar daardoor wel vaak dingen afzegt, maar wel andere dingen kunt doent etc. Kweekt ook een hoop onbegrip.
donderdag 27 juli 2017 om 20:54
Als je ze even belt is dat al gepaster dan jezelf op een aandachttrekkende manier verwijderen uit de groep.
Voorderest weten wij niet wat er speelt en hoe jij je in je omgeving gedraagt.
Wellicht hebben je vriendinnen een terecht punt, maar misschien ook niet.
Bel ze in iedergeval alsnog om het uit te praten.
Voorderest weten wij niet wat er speelt en hoe jij je in je omgeving gedraagt.
Wellicht hebben je vriendinnen een terecht punt, maar misschien ook niet.
Bel ze in iedergeval alsnog om het uit te praten.
donderdag 27 juli 2017 om 20:55
Je kunt beter de telefoon wegleggen dan uit de groepschat gaan. De volgende keer dat het zo oploopt type je dat je de telefoon weglegt en pas later of morgen zult reageren. Door te vertrekken maak je hen monddood en dat is dus olie op het vuur.
Verder snap ik niet zo goed waarom je op hun vraag waarom je vorige week wel en nu niet kunt afspreken niet gewoon antwoordde 'omdat ik ziek ben en me niet zoveel moet belasten' of iets dergelijks.
Verder snap ik niet zo goed waarom je op hun vraag waarom je vorige week wel en nu niet kunt afspreken niet gewoon antwoordde 'omdat ik ziek ben en me niet zoveel moet belasten' of iets dergelijks.
donderdag 27 juli 2017 om 20:56
In ieder geval nooit uit een groepsapp stappen. Ik zit in een groepsapp waar om de haverklap iemand uitstapt bij een discussie (funfact: het zijn, behalve ikzelf, alleen maar mannen). Wat standaard volgt is een discussie over wat-er-nou-precies-gebeurt-was en of het wel of niet terecht is dat diegene opgestapt is etc. etc. Daarna volgt de walk of shame omdat diegene uiteindelijk toch weer terug wil in het groepje (soms direct al, soms na een dag, soms na een week, het is hoe dan ook awkward). Dus nooit doen, dat opstappen.
Verder gewoon even bellen met die mensen inderdaad...
Verder gewoon even bellen met die mensen inderdaad...
donderdag 27 juli 2017 om 20:57
Als het onderwerp wordt vermeden, realiseren je vriendinnen zich dan wel hoe ernstig jouw psychische problemen voor jou zijn? Wellicht hebben ze niet in de gaten in welke mate jij hier last van hebt en begrijpen ze daarom niet zo goed waarom het ene wel haalbaar is en het andere niet.
Bel ze op en probeer het via die weg uit te spreken. Tekst is maar tekst en wordt vaak anders geïnterpreteerd dan bedoeld.
Bel ze op en probeer het via die weg uit te spreken. Tekst is maar tekst en wordt vaak anders geïnterpreteerd dan bedoeld.
But without the dark, we'd never see the stars
donderdag 27 juli 2017 om 21:05
donderdag 27 juli 2017 om 21:07
Ik denk dat jullie gelijk hebben voor wat betreft het uit de groep gaan. Dit zal te impulsief zijn geweest. Echter laat ik het nu voor even wat het is. Zodra er wederzijds rust is, zal ik zeker in gesprek gaan.
Ik ben uit het groepsgesprek gegaan, omdat zich begin dit jaar ook een zelfde incident voordeed met hen, waarin mij om allerlei dingen gevraagd werd verantwoording af te leggen. Dit ging over hele simpele zaken. Hierbij heb ik niet het gevoel gehad dat ik verantwoording verschuldigd was, want het was iets waar zij niet in betrokken waren. Dit viel toen niet in goede aarde. Dit kan ik mij ook goed voorstellen, want ze zullen het echt uit goede bedoelingen gedaan hebben, alleen kwam dat toen niet zo op mij over.
Ik werd er tijdens dit gesprekje aan herinnerd en ik wilde niet de geschiedenis laten herhalen.
Mede om het feit dat ik niet vind dat WhatsApp een middel is om volledige gesprekken te voeren, probeer ik de laatste tijd hier ook minder mee te gaan doen. Dit doe ik ook in het kader van het roer omgooien op weg naar mijn herstel
Ik ben uit het groepsgesprek gegaan, omdat zich begin dit jaar ook een zelfde incident voordeed met hen, waarin mij om allerlei dingen gevraagd werd verantwoording af te leggen. Dit ging over hele simpele zaken. Hierbij heb ik niet het gevoel gehad dat ik verantwoording verschuldigd was, want het was iets waar zij niet in betrokken waren. Dit viel toen niet in goede aarde. Dit kan ik mij ook goed voorstellen, want ze zullen het echt uit goede bedoelingen gedaan hebben, alleen kwam dat toen niet zo op mij over.
Ik werd er tijdens dit gesprekje aan herinnerd en ik wilde niet de geschiedenis laten herhalen.
Mede om het feit dat ik niet vind dat WhatsApp een middel is om volledige gesprekken te voeren, probeer ik de laatste tijd hier ook minder mee te gaan doen. Dit doe ik ook in het kader van het roer omgooien op weg naar mijn herstel
donderdag 27 juli 2017 om 21:10
Precies dat djengaz, ik wil echt wel met ze in gesprek. Ik wil ze niet de mond snoeren. Ik probeer het even van een afstand te bekijken en met een schone lei weer beginnen.
Dankje voor het bijspringen
Oeps, ik lees nogmaals je reactie. Ik ben wel uit het groepsgesprek gegaan. Zie hiervoor mijn vorige reactie.
Dankje voor het bijspringen
Oeps, ik lees nogmaals je reactie. Ik ben wel uit het groepsgesprek gegaan. Zie hiervoor mijn vorige reactie.
donderdag 27 juli 2017 om 21:14
Het klinkt ergens als niet zo'n heel fijn contact. Verantwoording af moeten leggen enzo. Goed om even afstand te nemen. Slim om niet via de app je mee te laten slepen.
Ik kan er weinig over zeggen maar het is altijd goed om jezelf in acht te nemen en niet over je grenzen heen te gaan als dat niet goed voelt.
En praat het uit met ze
Ik kan er weinig over zeggen maar het is altijd goed om jezelf in acht te nemen en niet over je grenzen heen te gaan als dat niet goed voelt.
En praat het uit met ze
donderdag 27 juli 2017 om 21:15
Marana, ja dit is wel gezegd in het gesprek. Daarom begrijpen ze niet waarom ik vorige week wel het ene kon doen, maar komende week niet het andere
Blackflame, Ik denk dat ze inderdaad niet helemaal doorhebben wat het op dit moment met mij doet, dat ik me voel zoals ik me nu voel. Maar ik durf nu niet meer hier verder op in te gaan in verband met de opmerking dat iedereen problemen heeft
Blackflame, Ik denk dat ze inderdaad niet helemaal doorhebben wat het op dit moment met mij doet, dat ik me voel zoals ik me nu voel. Maar ik durf nu niet meer hier verder op in te gaan in verband met de opmerking dat iedereen problemen heeft
donderdag 27 juli 2017 om 21:21
Ach ja domme mensen die alleen aan zich denken komen vaak sneller aan het licht als er iets is. Misschien ook wel zo fijn?
Ik was niet uit de app gegaan maar had duidelijk gemaakt dat je niet voor niks thuis zit en je dit en dat wel wil en kan en meer niet.
Je had dan vanzelf gezien of het gewoon even een te snelle reactie van ze was geweest of dat het echt domme egocentrische dames zijn.
Door uit de groep te stappen geef je een heel heftig signaal af. En broeit het gewoon lekker door. En veel langer dan dat je assertief had gereageerd.
Ik zou verder even niks doen eerlijk gezegd. Maar anders even bellen met degene die je het leukst vind. Als die er al is.
Ik was niet uit de app gegaan maar had duidelijk gemaakt dat je niet voor niks thuis zit en je dit en dat wel wil en kan en meer niet.
Je had dan vanzelf gezien of het gewoon even een te snelle reactie van ze was geweest of dat het echt domme egocentrische dames zijn.
Door uit de groep te stappen geef je een heel heftig signaal af. En broeit het gewoon lekker door. En veel langer dan dat je assertief had gereageerd.
Ik zou verder even niks doen eerlijk gezegd. Maar anders even bellen met degene die je het leukst vind. Als die er al is.
donderdag 27 juli 2017 om 21:24
Beste TO
Met psychische problemen is geen dag hetzelfde voor je en is het dus begrijpelijk dat je de ene keer iets wel kunt en de andere keer niet. Bij echte vrienden hoef je je hiervoor niet te verantwoorden, maar is een dergelijke opmerking voldoende.
Uit groepsapp stappen klinkt wel impulsief en beetje naar dramatiek. Maar goed, kan gebeuren hoor, je bent de enige niet die dit wel eens gedaan hebt.
Ik hoop voor jou gewoon dat ze zelf leuk contact met jou zoeken!
Met psychische problemen is geen dag hetzelfde voor je en is het dus begrijpelijk dat je de ene keer iets wel kunt en de andere keer niet. Bij echte vrienden hoef je je hiervoor niet te verantwoorden, maar is een dergelijke opmerking voldoende.
Uit groepsapp stappen klinkt wel impulsief en beetje naar dramatiek. Maar goed, kan gebeuren hoor, je bent de enige niet die dit wel eens gedaan hebt.
Ik hoop voor jou gewoon dat ze zelf leuk contact met jou zoeken!
donderdag 27 juli 2017 om 21:27
Om eerlijk te zijn Fee-de-Goede; Ik heb een assertief bericht getypt, maar hun reactie niet afgewacht
Omdat ik (zoals ik hierboven beschreef) geen zin meer had om me steeds te moeten verantwoorden over wat ik wel en niet wil/ wel en niet doe. Misschien impulsief en mond-snoerend, maar ik had even het gevoel dat het anders (vanuit mijn kant) zou escaleren... en in het één op één gesprekje aangegeven dat ik tijdelijk afstand doe en het er later nogmaals over heb met ze
Omdat ik (zoals ik hierboven beschreef) geen zin meer had om me steeds te moeten verantwoorden over wat ik wel en niet wil/ wel en niet doe. Misschien impulsief en mond-snoerend, maar ik had even het gevoel dat het anders (vanuit mijn kant) zou escaleren... en in het één op één gesprekje aangegeven dat ik tijdelijk afstand doe en het er later nogmaals over heb met ze
donderdag 27 juli 2017 om 21:38
Zo waar dit ook he. Maar je kunt hun er op aankijken maar je kan nu zelf ook actie ondernemen om of te bellen of er voor te zorgen dat jullie face to face praten voor uitleg.
Bam!!!!