Lexapro en afvallen
maandag 31 juli 2017 om 00:03
Hoi wie dit leest
Ik heb een vraagje: sinds een jaar gebruik ik 15mg Escitalopram/Lexapro (anti-depressiva) en voel me alsof niets meer echt binnenkomt, hetgeen erg fijn is aan de ene kant omdat ik hypersensitief ben, maar aan de andere kant ervoor zorgt dat ik minder alert ben.
Nu is het mede daardoor dat ik 20kg ben aangekomen (en omdat ik 1,5 jaar voor m'n vader heb gezorgd en steeds in de file heen en terug moest en tot zijn overlijden bij tank stations at). Het lukt me nu niet om af te vallen doordat de anti-depressiva me geen extra motivatie geven en ik me gewoon wel OK voel zo... Alleen is het niet ok want mijn gewrichten doen pijn en ik heb een vet percentage van 41%...!
Is er iemand die ervaring heeft met afvallen en het slikken van anti-depressiva? Hoe zorg je ervoor dat de motivatie inkickt en je doorzet tot een gezond gewicht?
Help
Ik heb een vraagje: sinds een jaar gebruik ik 15mg Escitalopram/Lexapro (anti-depressiva) en voel me alsof niets meer echt binnenkomt, hetgeen erg fijn is aan de ene kant omdat ik hypersensitief ben, maar aan de andere kant ervoor zorgt dat ik minder alert ben.
Nu is het mede daardoor dat ik 20kg ben aangekomen (en omdat ik 1,5 jaar voor m'n vader heb gezorgd en steeds in de file heen en terug moest en tot zijn overlijden bij tank stations at). Het lukt me nu niet om af te vallen doordat de anti-depressiva me geen extra motivatie geven en ik me gewoon wel OK voel zo... Alleen is het niet ok want mijn gewrichten doen pijn en ik heb een vet percentage van 41%...!
Is er iemand die ervaring heeft met afvallen en het slikken van anti-depressiva? Hoe zorg je ervoor dat de motivatie inkickt en je doorzet tot een gezond gewicht?
Help
maandag 31 juli 2017 om 00:55
Motivatie heb je of heb je niet, als jij tevreden bent ben je tevreden. Prima toch?
En anders gewoon veel groenten, fruit magere gezonde dingen eten, niet snoepen, geen suiker, geen snacks en alleen benzine kopen bij de pomp. De kilo's zullen eraf vliegen; ik spreek uit ervaring.
Van sommige ad krijg je meer eetlust, daarom veel groenten eten zoals komkommer, worteltjes dan zit je toch niet met een lege maag en hou je het vol.
Ik zou het ook zéker even met de arts die je de ad voorschrijft bespreken, wie weet kan hij of zij je doorverwijzen naar een dietist om een goed menu voor je op te stellen? Succes en sterkte!
En anders gewoon veel groenten, fruit magere gezonde dingen eten, niet snoepen, geen suiker, geen snacks en alleen benzine kopen bij de pomp. De kilo's zullen eraf vliegen; ik spreek uit ervaring.
Van sommige ad krijg je meer eetlust, daarom veel groenten eten zoals komkommer, worteltjes dan zit je toch niet met een lege maag en hou je het vol.
Ik zou het ook zéker even met de arts die je de ad voorschrijft bespreken, wie weet kan hij of zij je doorverwijzen naar een dietist om een goed menu voor je op te stellen? Succes en sterkte!
maandag 31 juli 2017 om 01:16
Dankjewel Bestaardig Opzich
Motivatie heb ik niet, maar de wetenschap dat 41% vet ontzettend schadelijk is wel. Ik weet dat ik meer groente moet eten en andere keuzes moet maken, maar dat lukt nu dus echt no way door die meds. Ben benieuwd of anderen de ervaring hebben die ik doorga en hoe ze uiteindelijk wel de motivatie hebben weten te krijgen om op een wortel te knabbelen in plaats van een frietje.
Maar nogmaals echt bedankt voor je reactie!!
en slaap lekker!
Maar nogmaals echt bedankt voor je reactie!!
maandag 31 juli 2017 om 01:52
Mijn motivatie kwam toen ik een foto van mezelf zag van de achterkant genomen en onderbelicht dus ik herkende mezelf niet. Toen ik vroeg 'wie was dat dikke meisje met dat bruine haar die heb ik niet gezien die avond?' (was op een feestje) en ik het zelf bleek te zijn schrok ik echt, en hop daar was de motivatie.
Die foto, klinkt mss raar maar ik dacht nee, ik wil weer gewoon hetzelfde wegen als voordat ik ad slikte. Moet wel zeggen dat ik het best moeilijk vond maar door een voor mij goed dieet was het toch best te doen.
At wel frietjes maar dan wel ovenfriet en niet als tussendoortje maar als avondeten, dat soort dingen.
En ik voelde me steeds fitter worden toen er een kilo of 10 af was of minder, weet niet meer precies sorry voelde ik me echt lichter en daar werd ik vrolijk van. Nieuwe kleren gekocht kortom ik knapte er helemaal van op
Maar iedereen is anders en ieder medicijn ook dus ik durf niet te zeggen wat voor jou werkt. Maar als je last krijgt van je gewrichten of kortademig wordt is het ook gewoon lekker om wat minder te wegen.
Maar maak er geen drama van, beter wat zwaarder tot je kan stoppen met de ad. Toch zou ik het even bespreken met de arts die ze voorschrijft al is het maar om op dit gewicht te blijven voorlopig. O ja ik heb geen haast gemaakt met afvallen en wilde absoluut niet te vroeg stoppen met de ad.
Later heb ik nog eens ad moeten slikken en toen lette ik meteen op: ben toen 6 kilo aangekomen, wist dat ik meer honger zou krijgen. Ik goot me helemaal vol met bronwater met koolzuur, cola light en dat soort dingen om een vol gevoel te hebben.
Had heel erg trek in zoetigheid dus heel wat zaken met het zoetmiddel aspartaam naar binnen gewerkt toen. Mss niet goed daarom zou ik het nu anders doen en naar een dietiste stappen. Maar ik was toen allang blij dat ik toch iets zoets had (al had ik liever een gevulde koek genomen hoor haha)
Trustuh!
Die foto, klinkt mss raar maar ik dacht nee, ik wil weer gewoon hetzelfde wegen als voordat ik ad slikte. Moet wel zeggen dat ik het best moeilijk vond maar door een voor mij goed dieet was het toch best te doen.
At wel frietjes maar dan wel ovenfriet en niet als tussendoortje maar als avondeten, dat soort dingen.
En ik voelde me steeds fitter worden toen er een kilo of 10 af was of minder, weet niet meer precies sorry voelde ik me echt lichter en daar werd ik vrolijk van. Nieuwe kleren gekocht kortom ik knapte er helemaal van op
Maar iedereen is anders en ieder medicijn ook dus ik durf niet te zeggen wat voor jou werkt. Maar als je last krijgt van je gewrichten of kortademig wordt is het ook gewoon lekker om wat minder te wegen.
Maar maak er geen drama van, beter wat zwaarder tot je kan stoppen met de ad. Toch zou ik het even bespreken met de arts die ze voorschrijft al is het maar om op dit gewicht te blijven voorlopig. O ja ik heb geen haast gemaakt met afvallen en wilde absoluut niet te vroeg stoppen met de ad.
Later heb ik nog eens ad moeten slikken en toen lette ik meteen op: ben toen 6 kilo aangekomen, wist dat ik meer honger zou krijgen. Ik goot me helemaal vol met bronwater met koolzuur, cola light en dat soort dingen om een vol gevoel te hebben.
Had heel erg trek in zoetigheid dus heel wat zaken met het zoetmiddel aspartaam naar binnen gewerkt toen. Mss niet goed daarom zou ik het nu anders doen en naar een dietiste stappen. Maar ik was toen allang blij dat ik toch iets zoets had (al had ik liever een gevulde koek genomen hoor haha)
Trustuh!
maandag 31 juli 2017 om 09:38
Als je altijd op je calorieëninname let dan hoef je niet aan te komen, ook niet met antidepressiva. Hoewel het best zo kan zijn dat je dan meer trek hebt.
De meesten worden steeds dikker naarmate ze ouder worden maar dat is eigenlijk niet nodig mits men het ervoor over heeft zijn calorieëniname te beperken.
De meesten worden steeds dikker naarmate ze ouder worden maar dat is eigenlijk niet nodig mits men het ervoor over heeft zijn calorieëniname te beperken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
maandag 31 juli 2017 om 09:49
Wortels zijn niet de caloriearmste groenten.en hoe ze uiteindelijk wel de motivatie hebben weten te krijgen om op een wortel te knabbelen in plaats van een frietje
De motivatie haal je uit de wens niet dik te willen zijn. Daaruit volgt dat je niet zoveel meer kan eten. Beiden tegelijk gaat niet.
maandag 31 juli 2017 om 09:58
Dus als jij een superlekkere schaal eten prefereert boven minder kniepijn, dan is dat gewoon een keus.
En dat is een keuze voor het leven hè; ook als je je streefgewicht bereikt hebt zal je nooit meer evenveel kunnen eten als je tot dusverre hebt gedaan.
Misschien dat je kan leren om caloriearme gerechten zo lekker mogelijk klaar te maken zodat je niet op rauwe wortelen aangewezen bent.
Succes.
En dat is een keuze voor het leven hè; ook als je je streefgewicht bereikt hebt zal je nooit meer evenveel kunnen eten als je tot dusverre hebt gedaan.
Misschien dat je kan leren om caloriearme gerechten zo lekker mogelijk klaar te maken zodat je niet op rauwe wortelen aangewezen bent.
maandag 31 juli 2017 om 10:24
madelief_81 schreef: ↑31-07-2017 01:16Dankjewel Bestaardig OpzichMotivatie heb ik niet, maar de wetenschap dat 41% vet ontzettend schadelijk is wel.
Je valt echt niet morgen dood neer vanwege die 41%. Iets afvallen is beter, maar zó essentieel is het niet.
woensdag 2 augustus 2017 om 13:31
madelief_81, ik ben nu wel benieuwd watvoor stappen je wilt ondernemen? Ik zit in exact hetzelfde schuitje en worstel zo met het aangekomen gewicht van een jaar lexapro. Maar aan de andere kant voel ik mij (door de ad) 'wel okay' met mijn lijf. Probleem is dat er nu een soort vicieuze cirkel ontstaat van ontevredenheid en meer negativiteit.
Vind het overigens ook een beetje makkelijk dat er wordt gezegd 'motivatie heb je wel of niet'. Maar goed.
Vind het overigens ook een beetje makkelijk dat er wordt gezegd 'motivatie heb je wel of niet'. Maar goed.
woensdag 2 augustus 2017 om 21:13
Ik gebruik al jaren Effexor (andere anti depressiva) en Haldol (anti psychoticum) O.a. daardoor (en omdat ik helemaal niet lekker in mijn vel zat en teveel en ongezond at en te weinig bewoog) veel aangekomen. 4 januari vorig jaar ging bij mij de knop om. Door Weight watchers te volgen en meer te bewegen ben ik inmiddels 52 kg afgevallen en nog maar 5 kg verwijderd van een gezond BMI. Afvallen in combinatie met medicatie kan dus. Vraagt wel veel discipline en doorzettingsvermogen. Het schrappen van geraffineerde suiker, puur en onbewerkt eten zonder pakjes en zakjes, heeft mij enorm geholpen!
woensdag 2 augustus 2017 om 21:25
Bestaardigopzich schreef: ↑31-07-2017 01:52Mijn motivatie kwam toen ik een foto van mezelf zag van de achterkant genomen en onderbelicht dus ik herkende mezelf niet. Toen ik vroeg 'wie was dat dikke meisje met dat bruine haar die heb ik niet gezien die avond?' (was op een feestje) en ik het zelf bleek te zijn schrok ik echt, en hop daar was de motivatie.
Trustuh!![]()
Dank je! Ik had niet door dat jij ook AD gebruikte. Ik gebruik het de rest van mijn leven waarschijnlijk. Het is goed te weten dat ik niet de enige ben die dit probleem heeft. En dat er uiteindelijk (voor jou de foto, voor mij de pijn in gewrichten) een omslag punt komt die minder fel is dan zonder de AD.
woensdag 2 augustus 2017 om 21:27
Wanneer ik op calorie opname ga letten dan word ik niet blij en juist angstiger. Maar je hebt zeker gelijk!retrostar schreef: ↑31-07-2017 09:38Als je altijd op je calorieëninname let dan hoef je niet aan te komen, ook niet met antidepressiva. Hoewel het best zo kan zijn dat je dan meer trek hebt.
woensdag 2 augustus 2017 om 21:29
woensdag 2 augustus 2017 om 21:32
Ik vind dat motivatie heb je wel of niet ook echt nergens op slaan eerlijk gezegd. Motivatie heeft er namelijk na een tijdje geen ruk meer mee te maken en ik wil het op lange termijn vol houden om naast AD en me ongeremd voelen (excusez m'n tactloosheid hierboven dus) toch een gezond gewicht behouden.memphitic schreef: ↑02-08-2017 13:31madelief_81, ik ben nu wel benieuwd watvoor stappen je wilt ondernemen? Ik zit in exact hetzelfde schuitje en worstel zo met het aangekomen gewicht van een jaar lexapro. Maar aan de andere kant voel ik mij (door de ad) 'wel okay' met mijn lijf. Probleem is dat er nu een soort vicieuze cirkel ontstaat van ontevredenheid en meer negativiteit.
Wat ik ga doen weet ik nog niet precies. Wat ik met deze post eigenlijk wilde was de wetenschap dat ik niet ALLEEN ben hierin en er hoop is voor m'n dikke billen.
woensdag 2 augustus 2017 om 21:36
bloem_m schreef: ↑02-08-2017 21:13Ik gebruik al jaren Effexor (andere anti depressiva) en Haldol (anti psychoticum) O.a. daardoor (en omdat ik helemaal niet lekker in mijn vel zat en teveel en ongezond at en te weinig bewoog) veel aangekomen. 4 januari vorig jaar ging bij mij de knop om. Door Weight watchers te volgen en meer te bewegen ben ik inmiddels 52 kg afgevallen en nog maar 5 kg verwijderd van een gezond BMI. Afvallen in combinatie met medicatie kan dus. Vraagt wel veel discipline en doorzettingsvermogen. Het schrappen van geraffineerde suiker, puur en onbewerkt eten zonder pakjes en zakjes, heeft mij enorm geholpen!
Jeetje, gefeliciteerd!! Wat onwijs onwijs goed van je zeg!! Het beginnen aan een 'clean' dieet is makkie, maar het volhouden met alle lekkere suiker en frituur dingetjes om je heen...?! Hoe doe je dat bijvoorbeeld met uit eten gaan (ik eet drie keer per week in een restaurant
woensdag 2 augustus 2017 om 21:38
Laat eens uitzoeken hoe het staat met je metabool, en is je schildklier nog wel een beetje normaal werkzaam en hoe staat het met je suiker en je bloeddruk en de hoogte (of juist laagte) ect.madelief_81 schreef: ↑02-08-2017 21:29Dank je, maar dood is het andere uiterste. Ik zou graag zonder pijn leven en moet een lager ver percentage hebben (ook ivm fibromyalgie en PCOS).
Bij mij heeft de Lexapro (en nog wat andere medicatie door de jaren heen) mijn hele metabool stuk gemaakt. Dan is afvallen uberhaupt erg moeilijk en een langzaam proces en iets wat je met juiste begeleiding moet gaan doen en die krijg je niet van Viva. Ieder lichaam is anders en zeker met medicatiegebruik weet je niet of koolhydraat arm of fikse caloriebeperking goed voor je zijn. En of je medicatie daar op aangepast moet worden mocht je afvallen enz.
Bel je HA op en vraag of hij/zij wat testjes kan doen en dieetiste weet. Je krijgt sowieso 3 uur vanuit de basisverzekering en in sommige gevallen kost het ook niet je eigen risico, ligt aan wat er uit komt qua diagnose van HA. Ketenzorg valt het dan onder.
donderdag 3 augustus 2017 om 00:21
donderdag 3 augustus 2017 om 07:07
@Fee de Goede Dank je. Je hebt gelijk, via Viva krijg ik ook niet de perfecte oplossing, mijn hormoonhuishouding, bloeddruk etc is wel gecheckt overigens.
Het is wel fijn te weten dat ik er niet alleen in ben en anderen het gevoel herkennen én tips te krijgen hoe ermee aan de slag te gaan.
@Flower2017 Fijn dat je zo weinig bent aangekomen destijds! Het verschilt van persoon tot persoon inderdaad.
Het is wel fijn te weten dat ik er niet alleen in ben en anderen het gevoel herkennen én tips te krijgen hoe ermee aan de slag te gaan.
@Flower2017 Fijn dat je zo weinig bent aangekomen destijds! Het verschilt van persoon tot persoon inderdaad.
donderdag 3 augustus 2017 om 08:48
ik heb het geluk dat ik niet aankom van AD en ook niet meer honger heb. Maar ik ben wel afgevallen tijdens AD gebruik. Het valt me alleszins mee, hoeveel motivatie ik erin moet gooien. Ik eet ongeveer 1700 calorien per dag, wat ik bijhoud met Eetmeter van het voedingscentrum. Zie je ook meteen of je genoeg vitamines binnenkrijgt. Verder geen snoep en chips in huis halen, alleen bij uitzonderingen, en uit eten kan best, als je het compenseert elders in de dag, of de dag daarna. Met 1700 calorien heb je echt geen honger, en val je met de tijd, zonder al te veel wilskracht, toch af.
Het helpt me ook om bij 'lijf en lijn' mee te schrijven in een afvaltopic. Houd je op het rechte pad!
Het helpt me ook om bij 'lijf en lijn' mee te schrijven in een afvaltopic. Houd je op het rechte pad!
donderdag 3 augustus 2017 om 09:01
Alle suiker schrappen.
En hij at nogal veel in een maaltijd, dat heeft hij nu gehalveerd
donderdag 3 augustus 2017 om 12:42
tigri schreef: ↑03-08-2017 08:48ik heb het geluk dat ik niet aankom van AD en ook niet meer honger heb. Maar ik ben wel afgevallen tijdens AD gebruik. Het valt me alleszins mee, hoeveel motivatie ik erin moet gooien. Ik eet ongeveer 1700 calorien per dag, wat ik bijhoud met Eetmeter van het voedingscentrum. Zie je ook meteen of je genoeg vitamines binnenkrijgt. Verder geen snoep en chips in huis halen, alleen bij uitzonderingen, en uit eten kan best, als je het compenseert elders in de dag, of de dag daarna. Met 1700 calorien heb je echt geen honger, en val je met de tijd, zonder al te veel wilskracht, toch af.
Wauw wat goed Tigri! Dat klinkt inderdaad als een plan dat goed vol te houden is. Ik kijk eens bij Lijf en Lijn, dank je