Schoonouders
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:22
Zoveelste topic over schoonouders waarschijnlijk
maar ben benieuwd naar jullie mening.
Sinds een half jaar ongeveer zijn wij (christelijk) met gezinnetje overgestapt naar een andere (veel 'lichtere') kerk. Schoonvader kan hier niet mee dealen, is er boos over en is na een discussie met ons hierover boos weggelopen. Hebben hem daarna weken niet gezien.
Een maand geleden trouwde een oom van man, waar hij eigenlijk nooit contact mee heeft. Schoonvader wilde ons opdringen als daggasten, wat wij uiteraard uit z'n hoofd gepraat hebben. We zien oom nooit (ik heb hem in 10 jaar tijd 2x gezien). Sv boos. Man werkt wisselende diensten, krijgt eind vd week zijn werkrooster voor de week daarna, en had geen vrij gevraagd voor de bruiloft van oom. Had dus avonddienst, en is niet naar de bruiloft geweest. Sv nog bozer.
Hij vertelt tegen de kinderen (zijn nog klein, tussen de 4 en 8) allerlei rare dingen, zoals 'papa werkt op zondag, dat hoort niet, is slecht'. Oudste vond het maar vreemd en jongste was vooral overstuur omdat opa zo boos deed. Overigens waren man en ik hier niet bij.
Nu was man jarig, werd 30 dus vierden het uitgebreid. 's morgens krijgt hij een app van zijn vader 'ik ben vandaag weg dus ik kom niet'. App van schoonzusje: 'ben ziek, ik kom niet'. App van schoonmoeder (halverwege de avond): 'heb geen vervoer, ik kom niet'.
Dat was dan z'n familie... geen felicitatie, niks.
Daarna niets meer gehoord van sv, schoonmoeder is nog 1x aan de deur geweest maar manlief was werken.
Z'n verjaardag is ondertussen ruim 2 maanden geleden.
Man is er nu klaar mee en laat het contact doodbloeden met in ieder geval zijn vader, maar eigenlijk met allebei zijn ouders. Ik probeer me er buiten te houden, onze relatie is nooit geaccepteerd en voor mij maakt het niet zoveel uit als ik ze niet meer zou zien. Ik ben alleen in dubio, omdat het wél zijn ouders zijn en de opa&oma van de kinderen (al vinden ze die ook niet zo interessant, kan er een boek over schrijven).
Zouden jullie aandringen op weer een poging tot een normaal gesprek of het contact inderdaad laten doodbloeden?
Sinds een half jaar ongeveer zijn wij (christelijk) met gezinnetje overgestapt naar een andere (veel 'lichtere') kerk. Schoonvader kan hier niet mee dealen, is er boos over en is na een discussie met ons hierover boos weggelopen. Hebben hem daarna weken niet gezien.
Een maand geleden trouwde een oom van man, waar hij eigenlijk nooit contact mee heeft. Schoonvader wilde ons opdringen als daggasten, wat wij uiteraard uit z'n hoofd gepraat hebben. We zien oom nooit (ik heb hem in 10 jaar tijd 2x gezien). Sv boos. Man werkt wisselende diensten, krijgt eind vd week zijn werkrooster voor de week daarna, en had geen vrij gevraagd voor de bruiloft van oom. Had dus avonddienst, en is niet naar de bruiloft geweest. Sv nog bozer.
Hij vertelt tegen de kinderen (zijn nog klein, tussen de 4 en 8) allerlei rare dingen, zoals 'papa werkt op zondag, dat hoort niet, is slecht'. Oudste vond het maar vreemd en jongste was vooral overstuur omdat opa zo boos deed. Overigens waren man en ik hier niet bij.
Nu was man jarig, werd 30 dus vierden het uitgebreid. 's morgens krijgt hij een app van zijn vader 'ik ben vandaag weg dus ik kom niet'. App van schoonzusje: 'ben ziek, ik kom niet'. App van schoonmoeder (halverwege de avond): 'heb geen vervoer, ik kom niet'.
Dat was dan z'n familie... geen felicitatie, niks.
Daarna niets meer gehoord van sv, schoonmoeder is nog 1x aan de deur geweest maar manlief was werken.
Z'n verjaardag is ondertussen ruim 2 maanden geleden.
Man is er nu klaar mee en laat het contact doodbloeden met in ieder geval zijn vader, maar eigenlijk met allebei zijn ouders. Ik probeer me er buiten te houden, onze relatie is nooit geaccepteerd en voor mij maakt het niet zoveel uit als ik ze niet meer zou zien. Ik ben alleen in dubio, omdat het wél zijn ouders zijn en de opa&oma van de kinderen (al vinden ze die ook niet zo interessant, kan er een boek over schrijven).
Zouden jullie aandringen op weer een poging tot een normaal gesprek of het contact inderdaad laten doodbloeden?
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:28
Ik zou hier geen energie in steken. Tenzij zij dat zelf doen. Want: zij zijn opa en oma en kunnen dus prima zelf investeren in het contact met hun kleinkinderen. Doen ze dat niet, zou ik daar geen moeite voor doen in dit geval. En misschien over een tijdje als alles wat is gezakt. Tijd doet ook veel
.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:32
Investeren in de kleinkinderen hebben ze nog nooit gedaan eigenlijk. 95% van de contactpogingen komt van onze kant.
Overigens is dat ook onze schuld, want toen dochter geboren is en direct naar de IC moest en ik nog lag te wachten op een operatie, vroeg man aan zijn ouders of ze een paar uur later wilden komen als we een beetje bijgekomen zouden zijn. Toen kwamen ze 2 dagen later pas. Onze schuld dus want wij probeerden een band te voorkomen tussen hun en de kleinkinderen
Overigens is dat ook onze schuld, want toen dochter geboren is en direct naar de IC moest en ik nog lag te wachten op een operatie, vroeg man aan zijn ouders of ze een paar uur later wilden komen als we een beetje bijgekomen zouden zijn. Toen kwamen ze 2 dagen later pas. Onze schuld dus want wij probeerden een band te voorkomen tussen hun en de kleinkinderen
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:33
Laat gaan. Geef ze geen extra voer tot opstoken. Je hoeft je levenskeuzes niet te verantwoorden naar hen en al helemaal je aan te passen aan hun mening. Gewoon even een tijdje onder de radar blijven. Dat doet je man prima.
Met betrekking tot je kinderen zijn ze stom bezig. Een fijne opa zou zijn kleinkinderen niet betrekken in een meningsverschil tussen hemzelf en zijn zoon.
Met betrekking tot je kinderen zijn ze stom bezig. Een fijne opa zou zijn kleinkinderen niet betrekken in een meningsverschil tussen hemzelf en zijn zoon.
Hips, hopsakee en pierlala.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:35
Ouders moeten hun kinderen loslaten zodat die hun eigen leven kunnen leiden, eigen keuzes kunnen maken. Kinderen zijn geen bezit, ze zijn autonoom. Jouw schoonhouders hebben dat niet begrepen. Zij willen hun levensstijl aan jullie opdringen. Als ze dat niet los kunnen laten, zul je het contact inderdaad beter af kunnen houden. Maar ik zou ze dat wél laten weten. Dus eerlijk vertellen. Dan hebben ze de keuze. Nu weten ze niet dat ze jullie aan het kwijtraken zijn. Laat ze in ieder geval bewust een keuze maken.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:35
dit zegt toch genoeg..lilyjo schreef: ↑01-08-2017 23:32Investeren in de kleinkinderen hebben ze nog nooit gedaan eigenlijk. 95% van de contactpogingen komt van onze kant.
Overigens is dat ook onze schuld, want toen dochter geboren is en direct naar de IC moest en ik nog lag te wachten op een operatie, vroeg man aan zijn ouders of ze een paar uur later wilden komen als we een beetje bijgekomen zouden zijn. Toen kwamen ze 2 dagen later pas. Onze schuld dus want wij probeerden een band te voorkomen tussen hun en de kleinkinderen![]()
als je man er niet rouwig om is zou ik er geen tijd en energie meer insteken
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:38
Wees blij dat je kinderen niet meer in zo'n situatie worden opgegroeid. Geloof is een keuze en hoe meer je moet,hoe meer dat averechts gaat werken. En als je sv al zo doet tegen ze op hun leeftijd. Thank god mogen ze van jullie nog kind zijn! Steun zoveel mogelijk je vriend. Dat is belangrijk.
Ik vind het vreselijk dat ruzies komen door het geloof. Verbaasd me dat zulke mensen netjes de bijbel lezen maar vreselijke mens kunnen zijn. En ook nog denken dat ze beter zijn dan niet-gelovigen. Really?!
Ik vind het vreselijk dat ruzies komen door het geloof. Verbaasd me dat zulke mensen netjes de bijbel lezen maar vreselijke mens kunnen zijn. En ook nog denken dat ze beter zijn dan niet-gelovigen. Really?!
Bam!!!!
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:38
Dit is veelzeggend...lilyjo schreef: ↑01-08-2017 23:32Investeren in de kleinkinderen hebben ze nog nooit gedaan eigenlijk. 95% van de contactpogingen komt van onze kant.
Overigens is dat ook onze schuld, want toen dochter geboren is en direct naar de IC moest en ik nog lag te wachten op een operatie, vroeg man aan zijn ouders of ze een paar uur later wilden komen als we een beetje bijgekomen zouden zijn. Toen kwamen ze 2 dagen later pas. Onze schuld dus want wij probeerden een band te voorkomen tussen hun en de kleinkinderen![]()
Laat het contact van je man afhangen, wil hij niet dan niet. Daarnaast als je kinderen straks iets groter zijn en contact willen dan zou ik ze daarin faciliteren en steunen. Maar ga vooral niet trekken aan een dood paard, ze zullen je alleen teleurstellen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:40
Haha jullie hebben allemaal dezelfde mening. Ik moet het inderdaad maar loslaten.. maar ik ben altijd de boeman die het verkeerd doet in hun ogen. Te bijdehand, te werelds.
Aan mijn kant een familie waar man wel bijhoort en waar normaal contact is. Voor manlief is dat contrast de laatste tijd wel heel duidelijk geworden.
Aan mijn kant een familie waar man wel bijhoort en waar normaal contact is. Voor manlief is dat contrast de laatste tijd wel heel duidelijk geworden.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:46
Daar heb je helemaal gelijk in. Nogmaals, wij zijn zelf ook gelovig. Maar niet op de manier van sv. Ik geloof niet in 2x per zondag verplicht naar de kerk gaan, geen broeken dragen en geen tv hebben.Ycjoo- schreef: ↑01-08-2017 23:38Wees blij dat je kinderen niet meer in zo'n situatie worden opgegroeid. Geloof is een keuze en hoe meer je moet,hoe meer dat averechts gaat werken. En als je sv al zo doet tegen ze op hun leeftijd. Thank god mogen ze van jullie nog kind zijn! Steun zoveel mogelijk je vriend. Dat is belangrijk.
Ik vind het vreselijk dat ruzies komen door het geloof. Verbaasd me dat zulke mensen netjes de bijbel lezen maar vreselijke mens kunnen zijn. En ook nog denken dat ze beter zijn dan niet-gelovigen. Really?!![]()
![]()
![]()
We willen onze eigen manier van leven en worden daarin in alles tegengewerkt door sv. Als we niet leven zoals hij het wil worden we blijkbaar 'gestraft' doordat ze niet meer langskomen. Valt nog tegen dan voor hun dat man er eigenlijk klaar mee is en het wel lekker rustig vindt
anoniem_227343 wijzigde dit bericht op 01-08-2017 23:48
0.42% gewijzigd
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:46
Als we hier op viva allemaal dezelfde mening hebben is het best veelzeggendlilyjo schreef: ↑01-08-2017 23:40Haha jullie hebben allemaal dezelfde mening. Ik moet het inderdaad maar loslaten.. maar ik ben altijd de boeman die het verkeerd doet in hun ogen. Te bijdehand, te werelds.
Sneu voor je man, heel rot om zoiets te moeten beseffen.
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:52
Dat is het vooral ja, dat ik het voor man zo rot vindt. Er komen dan allemaal dingen boven uit z'n opvoeding die hij nu achteraf gezien niet begrijpt. Dat ze 'm toen al zo beklemd hielden en nooit ergens bij steunden.
Gelukkig doet ie het opvoeden onze kinderen heel anders, hij heeft wel een voorbeeld hoe hij het niet wil
dinsdag 1 augustus 2017 om 23:54
Hele herkenbare situatie. Om te generaliseren: de wereld buiten het strenge geloof is één blinde vlek voor deze mensen. Het is een onbegonnen strijd je eigen standpunt aan hen duidelijk te maken. Verspil je energie niet. Leef je leven zoals jij en je man dat goeddunkt. Je schoonouders leven hun leven tenslotte ook op de manier die hen goeddunkt.lilyjo schreef: ↑01-08-2017 23:46Daar heb je helemaal gelijk in. Nogmaals, wij zijn zelf ook gelovig. Maar niet op de manier van sv. Ik geloof niet in 2x per zondag verplicht naar de kerk gaan, geen broeken dragen en geen tv hebben.
We willen onze eigen manier van leven en worden daarin in alles tegengewerkt door sv. Als we niet leven zoals hij het wil worden we blijkbaar 'gestraft' doordat ze niet meer langskomen. Valt nog tegen dan voor hun dat man er eigenlijk klaar mee is en het wel lekker rustig vindt![]()
Hips, hopsakee en pierlala.
woensdag 2 augustus 2017 om 00:00