Uitstapjes vanaf camping/resort

08-08-2017 12:14 20 berichten
Tijdens onze vakanties met verblijf in een particulier vakantiehuis of op een (kleinschalig) appartementencomplex maken we elke dag wel een uitstapje in de omgeving of iets verder. Naar een park, museum of markt. Komende week gaat mijn jongste met haar vader naar een camping en toen ze vroeg of ze nog iets gingen doen zei hij dat hij dacht van niet, of misschien hooguit een keer naar een markt in de buurt.
Vroeger toen ik nog pakketreizen boekte zonder auto had ik ook dat soort vakanties. Dan boekte ik een of twee keer een excursie, huurde twee dagen een auto, en voor de rest hing ik wat rond bij het zwembad met een boek. Ik denk dat mijn ideale vakantie bestaat uit om de dag luieren en iets doen. Volgend jaar ga ik waarschijnlijk alleen met mijn jongste op vakantie. Die wil vooral luieren en misschien een of twee keer weg, maar niet naar kerken of musea. Mijn oudste vindt luieren op vakantie zonde want dat kun je thuis ook. Liefst snuift ze alle cultuur op in de omgeving en mist ze helemaal niets van de highlights.
Hoe doen jullie dat? En hoe ga je om met verschillende behoeften binnen het gezin?
Alle reacties Link kopieren
compromissen sluiten, bijv. in de ochtend met z`n allen iets doen, `s middags luieren. Als kinderen wat ouder zijn kan je dan bijv. in de middag met de liefhebber ook wat doen en de andere blijft bij het zwembad.
Bij ons wordt van te voren geïnventariseerd wat de wensen zijn. En iedereen levert een top 3 aan. Dat probeer ik in te plannen in de dagen dat we op vakantie zijn. In de praktijk betekent dat, dat er nog veel gewijzigd wordt en zeker als de kinderen het naar de zin hebben op de plek van bestemming. Voor mij zijn de kinderen momenteel nog bepalend voor de uitstapjes. Maar sowieso is het minimaal een dag rust tussen de uitstapjes.
Mijn kinderen zijn 6 en 8 en zijn het liefst de hele dag in de speeltuin en het zwembad en het strand.

Man en ik zijn meer van de natuurwandelingen, markten en oude stadjes bekijken. Oh, en lekker eten.

Wij doen nu meestal de ochtend of middag relaxen en dan het andere deel iets actiefs of cultureels. De kinderen gaan dat ook steeds leuker vinden dus gok dat we over een aantal jaar een stuk minder camping hang momenten hebben. En een jaar of vier geleden was het veelal 1,5 dag hangen en dan even een paar uur er op uit, dus al een hoop vooruitgang geboekt. ;)

Uit mijn kindertijd kan ik me herinneren dat wij vaak mochten kiezen. Mijn moeder wilde elke dag wel boek lezen en zonnen en mijn vader de hort op.
Wij gaan elke dag wat doen. Inderdaad luieren kan thuis ook. Als ik de hele dag met een boek buiten zou willen hangen dan bleef ik gewoon thuis. Daar heb ik namelijk een hele mooie tuin en comfortabele stoelen. Daarvoor hoef ik niet 1 dag te reizen.
Dus nee, actie inderdaad. Ik wil gewoon het grootste deel van de dag op stap en alles zien. Ik ben dol op musea, kerken, kastelen, stadjes bekijken. Daarnaast ga ik vooral heel graag wandelen en soms een sportieve activiteit (zoals kajakken, paardrijden).
Een middagje strand vind ik ook prima ter afwisseling.

De kinderen vinden de meeste uitstapjes ook leuk maar er zijn wel bepaalde aanpassingen nodig. Mijn zoon kan vanwege zijn handicap geen einden lopen en kan sommige dingen dus gewoon niet. Dat betekend dus dat hoe leuk ik een wandelvakantie ook zou vinden dat er gewoon niet in zit. Hoogstens kan ik met dochter een dagje gaan wandelen terwijl man met de jongens (oudste zoon plus de baby) iets anders gaat doen.

Natuurlijk hebben we allemaal onze eigen vakantiebehoeftes. Mijn man houdt erg van zeilen en ik niet zo. Dus hij gaat alleen op zeilvakantie (of met een van de kinderen of met vrienden). En als we als gezin op vakantie zijn dan kunnen we altijd een dag splitsen. Dan gaat hij de hele dag zeilen en ga ik wat anders doen en verdelen we de kinderen onderling. En soms ga ik wel een keer een dag mee want dat moet natuurlijk ook kunnen. ik ga niet mijn hele vakantie aanpassen door een zeilvakantie te houden maar ik kan natuurlijk prima een keer een dagje mee gaan.

De kinderen vinden de meeste dingen die we doen leuk en als zij zelf voorstellen hebben voor iets wat ze willen zien of doen dan passen we dat uiteraard ook in. Daarnaast vind ik het ook wel enige pedagogische waarde hebben om ze bepaalde culturele zaken te laten zien en ze daarin mee te laten beleven.
Ik plan niks van te voren, we doen een uitstapje, of blijven op de camping zo het komt. Twee dagen weg en drie dagen op de camping kunnen ook.

Kinderen zijn (bijna) volwassen en blijven wel eens op de camping als wij weg gaan. En verder is er de pech-gehad-regeling die op ieder wel eens van toepassing is, en toen ze kleiner waren zeker vaker werd toegepast. Als vier iets willen en één niet dan ga je toch mee. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar je afkeuring houd je ook maar lekker voor je.
Kijk als je ex eeen zwaar beroep heeft kan ik mij heel goed voorstellen dat hij een week heerlijk niets doet. Kinderen kunnen zich zelf wel vermaken. Hij heeft ook recht op vakantie en een week nietsen.
Ik krijg uit verschillende reacties een beetje het gevoel dat het een schande is om te luieren (wat ik liever relaxen noem).
Hier maken we in 2,5 weken een dag of 3 een uitstapje naar iets cultureels of zo en verder vermaken we ons prima! Boekje lezen, de kinderen zijn de hele dag in of om het zwembad te vinden. Heerlijk!
Vooral nu het zo warm is hoeft het van mij echt niet anders
En ik vind dit zeker anders dan thuis. We hoeven niks, het weer is heel anders, andere kinderen om mee te spelen en een groot zwembad.

(T is niet zo dat we nooit wat doen hoor, vorig jaar konden we door omstandigheden niet zwemmen. Toen maakten we vrijwel dagelijks uitstapjes).
Stefke schreef:
08-08-2017 13:23
Ik krijg uit verschillende reacties een beetje het gevoel dat het een schande is om te luieren (wat ik liever relaxen noem).
Hier maken we in 2,5 weken een dag of 3 een uitstapje naar iets cultureels of zo en verder vermaken we ons prima! Boekje lezen, de kinderen zijn de hele dag in of om het zwembad te vinden. Heerlijk!
Vooral nu het zo warm is hoeft het van mij echt niet anders
En ik vind dit zeker anders dan thuis. We hoeven niks, het weer is heel anders, andere kinderen om mee te spelen en een groot zwembad.

(T is niet zo dat we nooit wat doen hoor, vorig jaar konden we door omstandigheden niet zwemmen. Toen maakten we vrijwel dagelijks uitstapjes).
hahaha, nee hoor, wij doen tegenwoordig geen donder op vakantie behalve zonnen, lezen , (veel te veel) drinken, uit eten en stappen. Als culurele tegenhanger gaan we wel weer op stedentrip maar mijn zomer vakantie is gewoon zon zee zuipen zwemmen.
Mijn kinderen blijven ook het liefste op de camping, terwijl wij wandelingen willen maken of een stadje willen bezoeken. We schipperen een beetje tussen de behoeftes. Als we bijvoorbeeld naar een stad gaan, zoeken we iets wat de kinderen ook leuk vinden. En vanzelfsprekend passen we onze wandelingen op hun tempo en de lengte van hun benen aan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
7102 schreef:
08-08-2017 13:12
Kijk als je ex eeen zwaar beroep heeft kan ik mij heel goed voorstellen dat hij een week heerlijk niets doet. Kinderen kunnen zich zelf wel vermaken. Hij heeft ook recht op vakantie en een week nietsen.
Hij is gepensioneerd. Maar het was zeker geen kritiek hoor. Ik vind wat rustiger vakanties ook fijner. Onze laatste vakantie was een soort citytrip qua inspanningslevel, maar dan van een week. Dat is me net even te veel. Het was ook prutweer dus een dagje rust zou binnen zitten met een boek en internet hebben betekend. Volgend jaar zoek ik zeker weer een warm land op.
Wij gaan elk jaar in de zomer 3 of 4 weken op vakantie naar zuid Europa, en doen dan niets. Behalve eten drinken boeken lezen en naar en van het strand wandelen.
Heerlijk.
Cultureel doen we de rest van het jaar met andere uitstapjes.
*aanvulling: we werken allebei 40+ u pw, blij dat we in de zomer niets moeten ;-)
Always look on the bright side of life
Wij zijn elke dag op pad. We komen af en toe een (paar) uurtje(s) naar de accommodatie om bij te tanken, maar verder zijn we altijd de hort op. Geen camping voor ons; hotel of huisje (en ja, twee kinderen onder de 8). We gaan dan ook altijd met de auto, of huren ter plaatse een auto. Thuis rusten we wel weer uit, op vakantie willen we zien en beleven. :)
“They slipped briskly into an intimacy from which they never recovered.” ― F. Scott Fitzgerald, This Side of Paradise
Om te luieren rij ik geen 1000 km.
Als ik aan 't zwembad wil liggen, kan ik evengoed naar CenterParcs gaan.

Hier is de slaapplek dus echt alleen bedoeld om te slapen.
Tegen een uur of 10 à 11 vertrekken en ofwel tegen 6 uur (als ik zelf kook en eerst nog in 't zwembad spring), ofwel tegen 10 à 11 uur (uit eten) terug.
1 dag per vakantie ga ik meestal met een boek naast 't zwembad of 't strand zitten.
Maar zelfs dat hou ik meestal niet langer dan 3 uur vol.
Of dan plan ik zo'n dag en blijkt het de dag zelf rotweer te zijn. Of begint het na 2 uur te gieten of te onweren :-D.

Er bestaat overigens nog iets anders dan kerken en musea.
Genoeg dorpjes, grote steden, natuur, marktjes, stranden, boottochten, ...
Het gemiddelde museum vind ik over 't algemeen tijdverlies.
Mijn kinderen vinden het fijn om op de camping te spelen met vriendjes en om te zwemmen. Ik kan me voorstellen dat je minder snel andere kinderen tegenkomt als je in een hotel verblijft.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Muze84 schreef:
08-08-2017 15:24
Wij zijn elke dag op pad. We komen af en toe een (paar) uurtje(s) naar de accommodatie om bij te tanken, maar verder zijn we altijd de hort op. Geen camping voor ons; hotel of huisje (en ja, twee kinderen onder de 8). We gaan dan ook altijd met de auto, of huren ter plaatse een auto. Thuis rusten we wel weer uit, op vakantie willen we zien en beleven. :)
Precies hetzelfde hier. Dat betekent ook dat bepaalde vakantiebestemmingen afvallen: daar is gewoon niet genoeg te doen in de omgeving.
We gaan vaak naar de bergen en dan bij voorkeur regio's met een uitgebreide toeristische infrastructuur (kermis met een voordeeldkaart): kabelbanen, bergwandelingen, rodelbanen, burchten en om bij te komen af en toe zwembad/sauna.
Voor wij kinderen hadden gingen we elke dag wel iets doen, wandelen, paardrijden, naar een stad, museum, verzin het maar. Nu we kinderen hebben en zij veel liever op de camping blijven maken we minder uitstapjes, twee per week ongeveer.
Wij beslissen momenteel nog wat we gasn doen maar we houden wel rekening met wat de kinderen leuk vinden. Zij houden gelukkig ook van een mix van actief en relaxen.

We zijn nu op de terugweg na 2 hele warme weken in Kroatië. Daar hebben we vrijwel niets anders gedaan dan zwemmen en luieren omdat het overal te heet voor was. Alleen onderweg vanuit de camper hebben we wat van het land gezien en we zijn 2x naar een stadje geweest.
Ze waren dolblij dat we nu eindelijk in de Alpen zijn waar we kunnen wandelen en dingen doen en bekijken. En wij ook. Luieren is best lekker maar ik was het langzamerhand wel goed zat.

Ik probeer onze route zo te plannen dat we de eennalaatste dag naar een dierentuin of pretpark kunnen om de vakantie feestelijk af te sluiten. Verder doen we niet echt specifieke kinderdingen. Wel kinderwandelingen hier in Oostenrijk en stoppen bij speeltuinen onderweg enzo natuurlijk.
..
Mijn ideale vakantie is op de camping in een warm land en dan vooral lekker relaxen bij de tent terwijl de kinderen spelen en zwemmen. Wij zwemmen dan trouwens ook mee hoor, jongste heeft nog geen diploma. Ik denk dat we zo'n 1 a 2x per week een uitstapje maken. Dat is wisselend iets voor de kinderen (een klimbos, pretpark, waterpark oid) of iets wat wij leuker vinden zoals een stadje of markt.

Helaas moesten we dit jaar door omstandigheden onze geplande vakantie annuleren en zaten we een week in een huisje in de regen in Drenthe en toen zijn we bijna dagelijks uitstapjes gaan maken omdat ik helemaal gek werd van het hangen in het huisje. Maar dat is voor mij echt geen ideale vakantie!
Wij gaan sowieso altijd naar een warm land met zon,zee en palmbomen. Lekker zonnen, lezen, zwemmen en snorkelen. Ook lekker eten en drinken. "s avonds langs de boulevard slenteren, winkeltjes kijken en op terrassen zitten. Soms een dagje naar een andere stad met bv een markt of een dagje met de boot weg. Musea, kerken en kastelen bezoeken boeit ons niet. Daar heb ik trouwens in Nederland ook geen zin in. Ik kan dat goed 2 a 3 weken vol houden. Als wij 3 weken gingen dan vonden we het ook jammer dat de vakantie er al weer op zat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven