Geld & Recht alle pijlers

Twee werkgevers, loonheffing

16-08-2017 11:32 9 berichten
In september begin ik met een tweede baan, de baan die ik al doe is voor ongeveer 20 uur in de week. De andere zal ongeveer 10 uur in de week worden.

Nu heb ik begrepen dat ik omdat het twee verschillende werkgevers krijg bij een van beide de loonheffing moet stopzetten.
Wie kan mij uitleggen wat hierin handig is? De baan met de meeste uren of de baan met de minste uren?
En misschien kan diegene dan ook uitleggen waarom, zodat ik het zelf ook snap ;)
Alle reacties Link kopieren
loonheffingskorting stop zetten voor de baan met de minste uren. Dit doe je omdat anders beide werkgevers bij de in te houden belasting rekening houden met de volledige heffingskortingen, waardoor er per saldo te weinig ingehouden wordt (bijv bij beide arbeidskorting, waar je maar 1x recht op hebt) en je een fikse naheffing krijgt.

Het kan wel zijn dat hierdoor te veel wordt ingehouden, dit zie je vanzelf bij je jaarlijkse aangifte.
De Belastingdienst zit jouw inkomen als één inkomen, ongeacht het aantal werkgevers. Je hebt loon, dus je mag loonheffingskorting toepassen. Maar dit mag natuurlijk maar één keer, de Belastingdienst ziet het namelijk als één loon. Als je meerdere keren loonheffingskorting laat toepassen (bij meerdere werkgevers) betaal je te weinig loonheffing. Dit wordt gecorrigeerd bij je belastingaangifte en dan krijg je een naheffing. Is ook geen ramp, als je het maar kan betalen. Als je geen naheffing wil, is het dus handig om maar bij één werkgever loonheffingskorting toe te passen (de werkgever waar je het meest verdient).
Per saldo maakt het niet uit. Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt dit rechtgetrokken.

Je moet een keuze maken tussen beide werkgevers. Kan maar een keer namelijk. Je kunt loonheffingskorting laten toepassen op het hoogste loon. Dit houdt in dat je per maand meer over houdt. Of juist over het laagste loon. Dat houdt dan in dat je maandelijks weliswaar minder ontvangt maar dat je bij de belastingaangifte juist geld terug krijgt. Ook niet verkeerd.
Thanx dames,
Ik begrijp dus dat ik de loonheffingskorting moet stopzetten op de baan waar ik het minste verdien. Ga ik doen :)
Ja even goed checken! Ik dacht ook dat ik het goed had gedaan maar kon dit jaar €945 terugbetalen :'(
Appreciate the little things in life
Supernurse05 schreef:
16-08-2017 12:57
Ja even goed checken! Ik dacht ook dat ik het goed had gedaan maar kon dit jaar €945 terugbetalen :'(
.
Dat heb ik ook wel eens gehad. Maar vorig jaar deed ik het andersom niet helemaal goed en toen ik kreeg ik heel veel geld terug.

Ik kreeg in die tijd mijn heffingskorting uitbetaald omdat ik niet werkte (aanrechtsubsidie) en omdat ik maar een paar weken zou gaan werken had ik dat niet stop gezet en liet ik de werkgever de korting niet toepassen. Die paar weken werden een half jaar en daardoor had ik recht op meer korting dan ik kreeg uitbetaald. Was een leuke meevaller.
Afgelopen jaar had ik een baan en aanvullend ww. Waarop het allebei werd toegepast. Toen moest ik terug betalen.
Niet handig. Dus nu liever anders.

Dan krijg ik liever te weinig dat later wordt aangevuld dan dat ik teveel krijg en terug moet geven.
Boogschutter10 schreef:
16-08-2017 12:25
Je moet een keuze maken tussen beide werkgevers. Kan maar een keer namelijk. Je kunt loonheffingskorting laten toepassen op het hoogste loon. Dit houdt in dat je per maand meer over houdt. Of juist over het laagste loon. Dat houdt dan in dat je maandelijks weliswaar minder ontvangt maar dat je bij de belastingaangifte juist geld terug krijgt. Ook niet verkeerd.
Dat hangt helemaal af van hoeveel loon je krijgt. Als je bij beide werkgevers met je loon in de 1e belastingschaal valt maakt het niet uit bij wie van de 2 je het laat toepassen.

Als de ene baan maar kortdurend is en de ander voor langer, dan zou ik het bij de baan doen die het langst doorloopt, ook al is die voor minder uren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven