Met de chauffeur bemoeien

16-08-2017 18:22 22 berichten
Een van mijn vriendinnen bemoeit zich altijd met mijn rijden als ze bij mij in de auto zit. Ze vind het belachelijk dat ik graag met een tomtom rijd, ze gaat dan lopen roepen dat ik "daar" naartoe moet (terwijl ik net de andere kant op kijk), en slaakt een diepe zucht als ik niet doe wat zij heeft gezegd, ze roept dat ik makkelijk had kunnen inhalen (terwijl ik net heb gezien dat je daar niet zo hard mag rijden).
Zelf heeft ze wel een auto rijbewijs, maar ze heeft zelf nooit een auto gehad. Ik heb haar weleens in mijn auto laten rijden, wat in mijn optiek niet zo goed ging. (Schakelfouten, veel te dicht achter je voorganger rijden e.d.)
Ze heeft een motor en vindt dat ze daarom heel veel beter rijdt dan wie dan ook.
Zo langzamerhand irriteert het me mateloos en wordt ik nogal zenuwachtig van haar kritiek.
Ik heb haar al geprobeerd duidelijk te maken dat ze zich niet met mijn rijden moet bemoeien en als ze vindt dat ik niet kan rijden ze maar niet meer naast mij moet gaan zitten.
Daar kwam geen reactie op, dus dat zal dan wel meevallen allemaal.
Morgen moeten we samen ergens naartoe, maar ik zie er behoorlijk tegenop. Ik heb er ook geen zin in om een hele discussie te starten, ik ben van mening dat je je gewoon nooit met de chauffeur moet bemoeien maar blijkbaar vind ze dat niet of heeft ze niet in de gaten wat ze doet.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik weet dat ik er schijt aan moet hebben maar ik vind dat wel moeilijk :(
Nou ik trap op een rustig stuk keihard op de rem en deel mede dat het klaar is anders gaat ze maar lopen. Maar ik heb dit euvel alleen met mijn moeder ("Jij rijdt veel te langzaam") en mijn zus ("Je rijdt als een halve gare, doe rustig!").
Alle reacties Link kopieren
Niet zo lastig. 1'opmerking zou bij mij zijm; auto aan de kant van de weg zetten en haar keuze geven. Of lopen of mond houden.

De sjieke variant is vooraf melden dat je het gezellig vndt om samen naar xx te gaan, maar dat je het zou waarderen dat jij rijdt en niet zij.
Auto langs de kant zetten en "mond dicht of lopen vrouw".

De eerste keer was niet duidelijk genoeg, deze werkt wél weet ik uit ervaring.
Huts!
Voordat ze instapt: Gezellig dat je meerijdt, maar ik wil geen enkel commentaar op mijn rijden. Als je dat niet wil, kan je nu nog het OV pakken :)
Dat. Mond dicht en anders ga je lekker lopen of neemt ze maar het OV.
Pff, wat vreselijk irritant.

De enige keren dat ik kritiek heb is als ik vind dat iemand onveilig rijdt met mij of een kind in de auto. Als ik dan een 'waar bemoei je je mee, IK rij?' naar m'n hoofd krijg dan stap ik direct uit. Ik vind het super egoïstisch om als een mongool te rijden en dan te verwachten dat iedereen dat maar oké moet vinden en zich veilig moet voelen.

In jouw geval zou ik haar uit de auto zetten met dat gezeur over TomTom. Als je nou onveilig rijdt ofzo, oké. Dit is gewoon 'ik weet het beter' gezeur.
anoniem_352695 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 18:29
Reden: spelfout
0.09% gewijzigd
Is het niet grappig bedoeld?
Anders is het gewoon raar gedrag. Alsof je bij iemand gaat eten en iemands kooktechniek gaat afkammen.
Ik zou ala hyacinth bouquet 'miiiiind the pedestrian richard' gaan roepen enzo.
Even dit voor we gaan, vriendin. Ik zou het enorm op prijs stellen als je je goedbedoelde adviezen voor je houdt onderweg. Het geeft me zo'n zenuwachtig gevoel namelijk. En het daar verder bij laten, komt ze met veel wat alsen of jamaaren? Sorry lieverd, het lijkt me beter dat we voortaan apart reizen. punt.
Toch iets assertiever zijn. Meerijden betekent bek houden.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Mijn moeder kon dat ook zo lekker. Ik schrok harder van haar waarschuwing voor een fietser dan van de fietser die ik zelf al gezien had. Met rijstijl bemoeide ze zich niet, wel met alles wat ze op de weg zag gebeuren en waarvan ze dacht dat dat gevaar op zou leveren. Was ze bij mijn vader ook gewend, net als die het gewend was dat ze het deed. Ik reed vaker alleen dan met een passagier, dus voor mij was het niet zo handig
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Anders pakt ze toch lekker oerend hard de motor?
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 18:28
Voordat ze instapt: Gezellig dat je meerijdt, maar ik wil geen enkel commentaar op mijn rijden. Als je dat niet wil, kan je nu nog het OV pakken :)
Dit! Ik zou het morgenvroeg nog eens zeggen inderdaad.
Dat je het niet fijn vindt als ze commentaar geeft, dat je op jouw manier én veilig wilt aankomen.
Het-groepje schreef:
16-08-2017 18:30
Anders is het gewoon raar gedrag. Alsof je bij iemand gaat eten en iemands kooktechniek gaat afkammen.

Nee, het is zeker niet grappig bedoeld!
Deze vriendin heeft wel vaker dit soort kuren. Als het over andere dingen gaat kan ik dat heel goed relativeren omdat dat niet op het moment zelf gebeurd, of omdat dat niet gaat om iets waar je snel en adequaat moet kunnen reageren.

Ik ben wel heel erg blij met jullie reacties, natuurlijk weet ik wel dat dat de juiste manier is om haar aan te pakken.
Helaas ben ik op die momenten inderdaad niet assertief genoeg en begin ik zelfs te twijfelen aan mij eigen rijkunsten.
Slaat helemaal nergens op want zij is de enige die dat bij mij doet. Zelfs mijn moeder, die nogal hysterisch kan reageren als bijrijder in de auto, is naast mij de rust zelve.
Theamuts schreef:
16-08-2017 18:58
Nee, het is zeker niet grappig bedoeld!
Deze vriendin heeft wel vaker dit soort kuren. Als het over andere dingen gaat kan ik dat heel goed relativeren omdat dat niet op het moment zelf gebeurd, of omdat dat niet gaat om iets waar je snel en adequaat moet kunnen reageren.

Ik ben wel heel erg blij met jullie reacties, natuurlijk weet ik wel dat dat de juiste manier is om haar aan te pakken.
Helaas ben ik op die momenten inderdaad niet assertief genoeg en begin ik zelfs te twijfelen aan mij eigen rijkunsten.
Slaat helemaal nergens op want zij is de enige die dat bij mij doet. Zelfs mijn moeder, die nogal hysterisch kan reageren als bijrijder in de auto, is naast mij de rust zelve.
Desnoods stuur je haar vandaag al een berichtje als je het vervelend vindt het 'live' te zeggen (al moet je je echt niet vervelend voelen om haar er op te wijzen morgen!). "Hey, je mag gerust met mij mee rijden morgen, maar ik vind het vervelend commentaar te krijgen op mijn rijstijl. Zou het appreciëren als je dat daarom ook niet zou doen. Groetjes en tot morgen'
Het-groepje schreef:
16-08-2017 18:30
Hahaha ja dat zegt mijn man tegen mij als ik op hem zit te zeiken in de auto. Moet de vriendin wel oud genoeg zijn om die serie te kennen :$
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
MoirenPhae schreef:
16-08-2017 18:28
Ik zou dit doen. Vooral niet teveel op jezelf gaan betrekken en een heel excuus maken dat je onzeker wordt van commentaar oid wat er hier gezegd werd. En ook niet onaardig doen en tijdens het rijden haar eruit gooien maar gewoon hoppa vooraf duidelijk. Desnoods sms je het nu al.
En TO; ook al zou je rijden als een dweil...het is haar keus om mee te rijden he. Take it or leave it, als ze het zelf beter kan moet ze een auto aanschaffen en zelf rijden.
Hoe is het gegaan TO?
Het aloude "rij jij of rij ik?" doet het altijd goed.
Ik heb mjin schoonmoeder wel eens medegedeeld na gestopt te zijn dat ze kon gaan lopen als ze zich onveilig of onprettig voelde.
Dat was natuurlijk zwaar overdreven in haar optiek. Dus toen gezegd dat ze kon uitstappen of stoppen met meerijden. Dat was behoorlijk confrontrend en niet zo prettig voor de sfeer, maar het helpt wel. Ze is nu geneigd haar klep te houden, terwijl ze zich bij veel anderen nog steeds als een soort Hyacinth Bucket blijft gedragen.
chocolol schreef:
17-08-2017 23:49
Hoe is het gegaan TO?
Ik ben ook benieuwd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven