Goede vriend gaat met GV, wat zou jij doen?

13-02-2009 21:05 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
*
Extrahalo, Heb je al tegen hem gezegd dat om deze reden de vriendschap niet meer zo leuk vind?

Je zou er mee om kunnen gaan door te zeggen ik wil de vriendschap wel met je voortzetten en je weet hoe ik over de verhouding tussen jou en haar denk. Ik wil er niets meer over horen en van weten. Ik respecteer jou ik hoop dat jij mij ook respecteert.

Het is niet leuk om te doen maar ook jij mag aangeven wat jij wil in deze vriendschap. Geef gewoon je grenzen aan hoe moeilijk dat ook is.
Je moet hem er eens serieus mee confronteren. Zeggen wat je vind. Samen met iemand wiens menig hij ook serieus neemt. Misschien schudt dat hem wakker.
Is hierdoor de héle vriendschap niet meer leuk? Jemig.
.
Ook binnen een vriendschap kan iemand wel eens tegenvallen.Ik zou er zelf geen moeite mee hebben, vrienden met gebonden geliefden maar ik zie wel in dat jij, die er echt last van heeft, niet meer zo warm loopt voor deze vriendschap.

Het zijn nu jouw standpunt tegen dat van hem, gevoelsmatig. Jij bent de enige die kan bepalen of zijn liefde voor een GV jullie vriendschap gaat vertroebelen.

Je voelt het zoals je het voelt, dat is niet te ontkennen. Ik weet van jou dat je je best doet om een middenweg te vinden maar daar moet je wel achter staan. Doe je dat niet dan kan ik me, vanuit jouw perspectief, indenken dat je moeite hebt met deze situatie.....

Heb je het al eens met hem zelf besproken? Zoals je het nu hier vertelt bedoel ik?
*
Dit is altijd waar ikzelf bang voor ben...Dat een bepaalde actie van mij, die an sich niet verschrikkelijk is, zorgt dat bepaalde mensen me niet meer willen zien. Dat het meer gaat om 1 "slecht" iets in hun ogen dan de 300 dingen die ik "goed" doe.

Dus 1 ding, en geen vreselijk iets als pedofilie, massamoord of wat dan ook, zorgt voor het beeindigen van de vriendschap? Vind ik erg bizar.

Overigens zou dat bij mij de hoererij zijn. En dat zal ik altijd iemand hartstochtelijk kwalijk blijven nemen, als diegene mij daar om zou laten vallen.
*
*
Weleens zoiets aan het handje gehad en ik ben er achter gekomen dat het voor mij niets uitmaakt hoe slecht ik iets vind wat mijn vriendinnen doen: ik blijf ze geweldig vinden. Hun gedrag vind ik dan niet altijd leuk en dat kan dan ook gezegd worden.
Ik sluit me bij je aan Hanzie, ik denk er hetzelfde over.

Hoewel...ik zal niet zeggen dat me helemaal níets uitmaakt maar zoiets als dit wat Extrahalo aangeeft, daar heb ik geen problemen mee.

Maar even een vraag aan jou Halo, is dat iets wat jij kunt scheiden denk je? Kun jij iemands handelswijze afkeuren maar diegene nog steeds als persoon ok vinden?
*
Lastig, omdat hij er zo door in beslag genomen wordt.....

En hem zeggen dat je van hem houdt maar echt moeite hebt met zijn keuze en dat je het er liever niet over wil hebben?

Of is dat geen optie?

Een vriendin van mij is erg zweverig geworden de afgelopen jaren. Dat vind ik, als nuchter mensen, hechtend aan bewijs en wetenschap, heel erg lastig. Ik heb na heel lang luisteren en proberen geduldig en belangstellend te reageren, uitgesproken dat ik het gevoel heb dat ik niet meer met haar kan praten. Dat was heel pijnlijk want dat wilden we beiden niet natuurlijk.

Het gaat nu veel beter omdat we het uitgesproken hebben. Zij is anders geworden, ik ook, we zijn al 17 jaar vrienden en hebben allebei veel meegemaakt en zijn een bepaalde kant opgegaan. Nu het uitgesproken is merk ik dat ik minder last heb van irritaties naar haar toe en zij probeert mij niet steeds te betrekken in haar aardstralen e.d. Zij kan na ons gesprek beter begrijpen wat ik bedoel als ik zeg dat ik niet 'mee wil zweven'.

Dat gesprek was voor ons beiden een eye opener. We weten dat we van elkaar houden, we letten niet op onze woorden maar hebben onze karakters weer even op elkaar afgestemd. We doen nu niet krampachtig meer.

Ik denk toch echt dat de enige manier om jullie vriendschap te bewaren praten is. Denk jij niet?
Ik begrijp, extrahalo, dat het niet zozeer de foute relatie zélf is die je dwars zit, als wel het feit dat hij over niets anders meer kan praten? Dat kan ik me wel voorstellen, ja. Maar dat kun je dan toch ook aansnijden, iets zeggen als: "Vriend, ik vind jouw relatie met een gebonden vrouw niet echt handig maar wil daar graag met je over praten omdat ik wil weten wat jou bezighoudt, maar kunnen we het ook eens over iets anders hebben?"

Ik zou sowieso de deur wat betreft het praten over zijn relatie niet dichtgooien, dit is iets dat erg belangrijk voor hem is en als ik jou was, zou ik OOK de dingen waarmee ik het niet eens ben wél willen bespreken met mijn vriend(in), omdat het nu eenmaal datgene is dat hem/haar bezighoudt. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat het niet zo moet zijn dat dit nog het énige is waarover gepraat wordt, en dat zou ik dan ook zeggen.
.
Een goede vriend van mij heeft ook een relatie met een GV gehad, ik keurde dat af, maar luisterde wel naar zijn verhalen en als ik het beu was zei ik dat. Ondanks dat ik zijn relatie afkeurde, kon ik wel naar hem luisteren. Omdat ik van hem houd en niemand perfect is.

Heb ook een vriendin met een hele slechte relatie, daar luister ik ook naar, houd een spiegel voor en dat terwijl ik vind dat ze al jaren geleden uit die relatie had moeten stappen.

Zij luisteren naar mijn gezever over mijn baan. Dat is voor mij vriendschap. Maar ik laat ze dus even uitrazen en als ik het te lang vind duren ga ik over op een ander onderwerp.
*
*
Ben je niet gewoon jaloers?
*
Extrahalo, dat je hele goeie vriend ook je zwager sinds 10 jaar is vind ik een spannende wending in het verhaal.

Zo ook de verdeling praten 70% - luisteren 30 %.

Hebben jullie elkaar eerder leren kennen en gingen van elkaar houden. Of klikte het gewoon omdat hij de broer van je vriend is?

Edoch lijkt het me een shitterig probleem hoor. (f)
Ik zou 'n ander nooit kunnen verwijten wat ik zelf ook wel 'ns heb gedaan. Ik zou 'm wel vertellen waarom ik het nu nooit meer zou doen, maar mensen moeten de kans krijgen hun eigen fouten te maken en daar van te leren. Ik leerde daaruit o.a. dat ik nooit 'n man wil die kinderen heeft. Terwijl bij de GM in kwestie geen sprake was dat ie zijn gezin ging verlaten voor mij, dus ik zou er bij hem toch nooit mee te maken krijgen. Ook het feit dat je hem nooit mag bellen, maar hij wel jou, dat zijn toch storende dingen die 'n relatie ongelijkwaardig maken. Het gaat vanzelf vroeg of laat wel voorbij als die vriend van jou dat ook in gaat zien.
In een echte vriendschap deel je dingen met elkaar.

Bij echte vrienden mag je klagen .

Maar bij echte vrienden mag je ook zeggen dat je vind dat dingen die iemand doet, niet echt jouw ding zijn.

Je kan hem vertellen dat je het niet eens bent met het feit dat hij met een GV gaat en ook uitspreken dat je bang bent dat HIJ straks met lege handen staat maw dat ze toch bij haar man blijft.

Dat je het niet erg vind dat hij er af en toe over praat, maar dat je het toch ook erg leuk zou vinden om af en toe zelf iets te mogen vertellen * sarcastische smiley*, dat je eigenlijk vind dat hij ietwat doorslaat.

Zou zeer zeker de deur niet dichtgooien, maar wel duidelijk maken dat je niet alleen maar verhalen over haar en haar kinderen wilt horen.
Ik begrijp je moeite wel. Het is gewoon slecht te verteren als iemand steeds enthousiast loopt te vertellen over een situatie waarvan onschuldigen (haar man en kinderen) de dupe zijn.

Het lijkt me lastig omdat het je zwager is
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Helemaal eens met Merano.

Tja, je kunt natuurlijk lekker vrijblijvend doen, zo van ieder zijn eigen verantwoordelijkheid etc. etc. maar dat is ook wel het makkelijkste. Lekker veilig, je hoeft je nek niet uit te steken, je kunt niet van fatsoensrakkerij of moraalgeridder beticht worden.

Maar er bestaat toch zoiets als normen en waarden. Een relatie onderhouden met een gebonden persoon gaat daar niet mee samen. Tenminste niet binnen mijn normen en waarden, omdat ik helaas uit ervaring weet hoeveel pijn en verdriet dat met zich mee brengt, voor iedereen. Ik zou er dan ook altijd iets van zeggen en er geen leuke verhalen over willen horen want het is niet leuk.
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven