Lijf & Lijn alle pijlers

Menstruatie cup problemen

13-07-2017 22:58 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Ik vind niets uit mijn eigen lichaam vies. En voor mij zijn de voordelen het weinig hoeven wisselen, geen afval, makkelijk in gebruik op lichtere dagen, nooit meer doorlekken, geen irritatie van vier dagen tampons.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Vlammetje schreef:
19-08-2017 12:09
Ik vind niets uit mijn eigen lichaam vies. En voor mij zijn de voordelen het weinig hoeven wisselen, geen afval, makkelijk in gebruik op lichtere dagen, nooit meer doorlekken, geen irritatie van vier dagen tampons.
Van tampons heb ik juist nooit irritatie, maar van een paar dagen cup wel. Maar dat kan komen doordat ik nog niet zo handig ben met het ding.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Even een beetje off topic en sorry als deze vraag al gesteld is (ik heb alle 7 pagina's gelezen maar ik doe dit vanaf mijn telefoon dus misschien heb ik er overheen gelezen) maar zijn er hier ook vrouwen die sponsjes gebruiken ipv cups? dat overweeg ik dus. Het principe is volgens mij hetzelfde, ook te hergebruiken, enz.

Terug on-topic: een vriendin van mij gebruikt cups en zij zei dat ze na het slapen juist niet meteen naar de wc hoeft omdat zij het idee heeft dat ze in een liggende positie minder bloed verliest... Maar zoals iemand anders hier al zei: misschien gebruik je een te kleine maat?
To read is to travel.
inbetween schreef:
19-08-2017 14:55
Even een beetje off topic en sorry als deze vraag al gesteld is (ik heb alle 7 pagina's gelezen maar ik doe dit vanaf mijn telefoon dus misschien heb ik er overheen gelezen) maar zijn er hier ook vrouwen die sponsjes gebruiken ipv cups? dat overweeg ik dus. Het principe is volgens mij hetzelfde, ook te hergebruiken, enz.
Van de website:
Q: Kan ik Beppy Tampon meer dan 1 keer gebruiken?
A: Nee, de Beppy Tampon kun je niet hergebruiken. Na gebruik moet je de Beppy Tampon in de vuilnisemmer gooien.

Sponsjes zijn duurder dan tampons en ik heb al van diverse gebruiksters gehoord die het er niet zo makkelijk uit kregen! Daarbij moet je op zware dagen net zo vaak wisselen als tampons. Het enige voordeel dat ik dus zie is dan je ermee kan vrijen en het makkelijk is in de sauna.
~ I want to be shaken to my core, like the wild winds disrobe the trees ~
Herbruikbare sponzen (heb dit gelezen over natuurlijke sponzen) zijn niet veilig, je hebt meer kans op toxisch shock syndroom, oftewel de tamponziekte. Je krijgt de bacteriën er nooit goed uit helaas. Dus geen aanrader.
Hier ook een beetje off topic: Kun je zo'n cup ook gebruiken als je een spiraaltje (mirena) hebt? Ik vind het woord 'vacuum' ik combinatie net spiraaltje een beetje eng klinken, maar ben wel benieuwd naar zo'n cup! Iemand ervaring?
That's just me though...
Foodsandbeats schreef:
19-08-2017 15:12
Herbruikbare sponzen (heb dit gelezen over natuurlijke sponzen) zijn niet veilig, je hebt meer kans op toxisch shock syndroom, oftewel de tamponziekte. Je krijgt de bacteriën er nooit goed uit helaas. Dus geen aanrader.
Over herbruikbare (natuur)sponsjes staat op webvrouw.nl dit:

Schoonmaken

Hoe je je spons schoonmaakt hangt van af hoe je hem gebruikt. Kies een methode die het beste bij jou past.

Schoon: Was de spons goed onder warm water met een klein beetje hand zeep of intieme zeep.
Nog Schoner: Laat de spons 10 minuten weken in een glas of bakje met 1:10 water (appel)azijn mix. Een paar druppeltjes TeaTree olie erbij desinfecteert nog beter.
Helemaal Schoon: Laat de spons 10 minuten weken in een glas of bakje water met 1 lepel baksoda (natriumbicarbonaat). Dit verfrist en herstelt de spons.

Natuurlijke eigenschappen van de intiem sponsjes
Natuurlijk voorkomende enzymen in de zee spons voorkomen dat bacteriën zich voortplanten, en stoppen schimmel groei. Dit betekent dat natuurlijke sponzen een toxisch-vrij en hypoallergeen product word genoemd. De duizenden poriën zorgen voor een hoge absorbeer-kracht maar ook dat vloeistoffen makkelijk doorspoelen. Dit maakt de natuurlijke spons een schoon en bacterie vrij product, ook voor intiem gebruik.

Misschien is het best hygiënisch en schoon hoor, maar ik spoel dan toch liever een cup van siliconen om. En kook hem na de menstruatie uit.
Die duizenden poriën van zo'n spons absorberen bloed vast fantastisch, maar worden al die poriën echt goed schoon na 10 minuten weken met baksoda?

Dat "Hoe je je spons schoonmaakt hangt van af hoe je hem gebruikt." vind ik ook wat typisch.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Beppies heb ik ook liggen maar een cup voelt veel safer want een beppy lekt bij mij te makkelijk door op zware dagen.
En ik vind ze te duur.

Cup en spiraal is geen probleem
Juist bij tampons bleef soms een plukje tampon aan het draadje haken. :O niet prettig bij uithalen en ik was best bang dat ik daardoor tss zou oplopen.
Een van de redenen dat ik omgegaan ben naar de cup.
Been there, done that, got the T-shirt.
Die natuurspons is vragen om ongelukken.
Thanks Apatura! Denk dat ik er maar 1 ga aanschaffen. Hoop dat ik meteen de juiste maat te pakken kan krijgen, want dat lijkt me nog wel een beetje gedoe.
That's just me though...
Ik heb een meluna daar zijn wel goede maattabellen en omschrijvingen van.
Je moet ook n beetje je lijf kennen.
Ik heb er 2 gekocht.
Waar heb je die van jou gekocht? Online? Ik lees goeie dingen over cutecotton.
That's just me though...
AlterEga schreef:
19-08-2017 16:08
Hier ook een beetje off topic: Kun je zo'n cup ook gebruiken als je een spiraaltje (mirena) hebt? Ik vind het woord 'vacuum' ik combinatie net spiraaltje een beetje eng klinken, maar ben wel benieuwd naar zo'n cup! Iemand ervaring?
Ja, kan prima! Die trek je er niet zomaar uit ;)
AlterEga schreef:
19-08-2017 23:58
Waar heb je die van jou gekocht? Online? Ik lees goeie dingen over cutecotton.
Ik heb op cutecotton de organicup besteld.... Da's een one size fits most. Zoveel keuze, kwam er niet uit. Beviel overigens heel goed! Nu zwanger, vandaar dat ik in verleden tijd praat.
Ik heb ze bij cutecotton gekocht. Redelijk wat keus en snelle levering.
En voor je hem eruithaalt verbreek ik iig eerst het vacuum door mn vinger er langs te steken.
Thanks voor de tips, ik ga morgen kijken! En Saga, gefeliciteerd!
That's just me though...
Kon niet wachten en heb net de claricup besteld! :biggrin: Ben benieuwd!
That's just me though...
Alterega, geef het aub alleen niet na 1x op omdat het zeer doet of niet lukt. Het is echt iets wat je even onder de knie moet krijgen. En dan ben je blij dat je het gedaan hebt.
Ik beloof plechtig dat ik heeel erg m'n best ga doen en niet zomaar ga opgeven HoneyLemon! :lijstje: :-D
That's just me though...
Ik weet niet of deze tip al gegeven is, maar kijk eens op YouTube. Genoeg informatie te vinden daar over het gebruik van cups of andere alternatieven. Ik heb zelf veel informatie gehaald bij Precious Stars en Amy Nix. zij hebben het voornamelijk over wasbaar maandverband maar vertellen ook veel over cups. Er zijn genoeg andere vrouwen die er ook video's over maken. Wel allemaal in het Engels.
Ik gebruikte trouwens eerst de C-fold (gewoon dubbelvouwen), maar vond m dan vrij groot om in te doen. Daarna overgegaan op pushdown (geloof ik). Dan ging ie soms wel wat lastiger uit elkaar in vagina. Later werkte C fold wel prima. Ik zou dus vooral lekker experimenteren en evt. wat waterbasis glijmiddel gebruiken.

Paar vouwmanieren:
http://pistachioproject.com/2015/01/6-f ... -cups.html
Dames, ik kom er ook even in met een vraag. Ik begin pas net met gebruik van de cup, heb vrij zware menstruaties (supertampons die doorlekken<2 uur de eerste dagen) dus de cup leek me ideaal. Heb daarom ondanks mijn leeftijd (24) en feit dat ik nog geen kinderen heb een meluna classic XL besteld voor zware dagen in verband met de inhoud ervan. Ben vorige menstruatie halverwege begonnen met de XL (op de lichtere dagen) en kwam dan uit met 2x verschonen, lekvrij. Hij zat dan 1/3 vol ofzo. Heb er toen tevens een M bijbesteld, voor de lichte dagen.

Nu ben ik weer ongesteld en ging het de eerste dag prima met de M, maar nu op de zwaardere dagen lekt de XL al na 2-4 uur door. Als ik hem eruit haal is hij meer dan halfvol, maar echt niet tot het randje ofzo. Bij het inbrengen let ik op dat mijn cervix er niet naast ligt, ik voel helemaal met mijn vinger rondom en voel dan geen deukjes, en bij zachtjes trekken of proberen te draaien is 'ie netjes vastgezogen. Is het normaal dat het al gaat lekken bij iets meer dan halverwege vol en komt dat dan door de hoek ofzo?
Ik denk dat de xl niet goed kan liggen bij jou omdat hij te groot is. Als je checkt ligt hij wel goed maar als je gaat lopen dan verschuift hij.

Hou t bij de M.

Ik ben 35 en heb 1 kind gebaard. Ik heb een shorty L sport en shorty XL classic. De L is voor mij prima. En ja op zwaardere dagen red ik het soms maar 4 uur.
Dat hij maar halfvol lijkt en dan lekt vind ik trouwens niet heel raar. Hij ligt natuurlijk iets gekanteld in je vagina.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven