Moeder begint te dementeren
zondag 20 augustus 2017 om 20:20
Ik werk zelf met dementerenden en de eerste stap is inderdaad naar de huisarts. Die kan ervoor zorgen dat het balletje gaat rollen. En dan bedoel ik niet meteen een verpleeghuis of iets dergelijks maar bijvoorbeeld thuishulp en eten aan huis (als dat bijvoorbeeld al heel veel zou schelen!)
Wat naar om dit mee te moeten maken, het is heel vervelend om je moeder op deze manier te zien. . Heb je meer vragen mag je mij altijd een PB sturen.
Wat naar om dit mee te moeten maken, het is heel vervelend om je moeder op deze manier te zien. . Heb je meer vragen mag je mij altijd een PB sturen.
zondag 20 augustus 2017 om 20:34
Tja dat hoor je inderdaad vaker! Heel frustrerend juist omdat de persoon zelf het niet merkt. Wat je zou kunnen doen en dat is dan even weer heel kort door de bocht en wellicht niet heel netjes naar je moeder toe. Is de huisarts zelf bellen en je verhaal doen. Deze kan dan op een andere manier proberen je moeder zover te krijgen om erachter te komen of het inderdaad dementie is.
Mocht het inderdaad dementie zijn krijg je het heel lastig niet om je een rotgevoel te geven absoluut niet! Maar je gaat stukje bij beetje je vertrouwde moeder verliezen en er een ander persoon voor terug krijgen. Dit hoor ik erg vaak van familie van onze mensen en helaas zelf ook ondervonden uit eigen ervaring.
Mocht het inderdaad dementie zijn krijg je het heel lastig niet om je een rotgevoel te geven absoluut niet! Maar je gaat stukje bij beetje je vertrouwde moeder verliezen en er een ander persoon voor terug krijgen. Dit hoor ik erg vaak van familie van onze mensen en helaas zelf ook ondervonden uit eigen ervaring.
zondag 20 augustus 2017 om 20:54
Bij dementie gaat eerst het korte termijngeheugen aan de haal. Als in bijvoorbeeld je moeder belt je op verteld een leuk verhaal en 10 minuten later belt je moeder weer met datzelfde leuke verhaal.
Maar ook ernstigere gevallen als in koken maar vergeten dat je moeder aan het koken was. Dit zijn gevaarlijkere dingen waar je moeder zichzelf maar ook andere mee in gevaar kan brengen.
Later gaat je moeder steeds meer terug in de tijd, ze denkt dat je een jaar of 12 bent en is in paniek want waarom ben je nog niet thuis gekomen?
Ook kan het voorkomen dat mensen verlies van decorum krijgen. Dat betekend dat ze bijvoorbeeld midden in een kledingwinkel die nieuwe broek willen passen en dus niet naar het pashokje gaan maar zich midden in de winkel gaan uitkleden.
In deze tijd anno 2017 word ook steeds meer de hulp in geroepen van mantelzorgers dat betekend dat jij maar ook andere broers en zussen, buren, vrienden zich moeten gaan inzetten voor je moeder zodat het veilig blijft voor je moeder. Wat wij zien in het verpleeghuis is dat de meeste dementerenden al veel verder zijn in hun ziekteproces dan zeg 20 jaar geleden omdat ze dus steeds langer thuis blijven wonen met mantelzorgers om zich heen.
Het is geen leuk vooruitzicht en ik benijd je ook echt niet!
Bij sommige dementerenden helpt het om ze te laten weten dat ze vergeetachtiger worden maar bij sommige werkt dat averechts en kun je beter meegaan in het verhaal. Ik snap de irritatie van je man maar dementerenden zijn ook erg stemmings gevoelig dus mijn advies zou zijn aan je man even 10x diep adem halen!
Maar ook ernstigere gevallen als in koken maar vergeten dat je moeder aan het koken was. Dit zijn gevaarlijkere dingen waar je moeder zichzelf maar ook andere mee in gevaar kan brengen.
Later gaat je moeder steeds meer terug in de tijd, ze denkt dat je een jaar of 12 bent en is in paniek want waarom ben je nog niet thuis gekomen?
Ook kan het voorkomen dat mensen verlies van decorum krijgen. Dat betekend dat ze bijvoorbeeld midden in een kledingwinkel die nieuwe broek willen passen en dus niet naar het pashokje gaan maar zich midden in de winkel gaan uitkleden.
In deze tijd anno 2017 word ook steeds meer de hulp in geroepen van mantelzorgers dat betekend dat jij maar ook andere broers en zussen, buren, vrienden zich moeten gaan inzetten voor je moeder zodat het veilig blijft voor je moeder. Wat wij zien in het verpleeghuis is dat de meeste dementerenden al veel verder zijn in hun ziekteproces dan zeg 20 jaar geleden omdat ze dus steeds langer thuis blijven wonen met mantelzorgers om zich heen.
Het is geen leuk vooruitzicht en ik benijd je ook echt niet!
Bij sommige dementerenden helpt het om ze te laten weten dat ze vergeetachtiger worden maar bij sommige werkt dat averechts en kun je beter meegaan in het verhaal. Ik snap de irritatie van je man maar dementerenden zijn ook erg stemmings gevoelig dus mijn advies zou zijn aan je man even 10x diep adem halen!
zondag 20 augustus 2017 om 20:59
Moeilijk hoor! Vooral in het beginstadium, wanneer ze het zelf wel al een beetje in de gaten hebben.
Er bestaan testjes voor, maar dat zal lastig worden om uit te leggen waar het voor is. Ik zou wel de huisarts inlichten, want als hij een keer je moeder ziet voor iets anders gaat het hem vast niet op vallen. Beginnend demente mensen zijn heel goed in het verbergen van achteruitgang.
Mijn moeder is een stuk ouder en al behoorlijk dement. Ze herkent ons nog wel, maar als ze net geslapen heeft duurt dat even. Ze is ongeveer 5 jaar geleden begonnen met de eerste verschijnselen. Ze woonde toen al in een verzorgingshuis gelukkig.
Er bestaan testjes voor, maar dat zal lastig worden om uit te leggen waar het voor is. Ik zou wel de huisarts inlichten, want als hij een keer je moeder ziet voor iets anders gaat het hem vast niet op vallen. Beginnend demente mensen zijn heel goed in het verbergen van achteruitgang.
Mijn moeder is een stuk ouder en al behoorlijk dement. Ze herkent ons nog wel, maar als ze net geslapen heeft duurt dat even. Ze is ongeveer 5 jaar geleden begonnen met de eerste verschijnselen. Ze woonde toen al in een verzorgingshuis gelukkig.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
zondag 20 augustus 2017 om 21:09
Ik heb je pb ontvangen hoor en ik heb je geantwoord. Dank je wel!!Tijdschriftenverslindster schreef: ↑20-08-2017 21:01Ik heb de pb 2 minuutjes geleden verstuurd. Hoop dat je de pb ontvangen hebt; begrijp dat er nl. nog steeds problemen met de pb-functie zijn.
zondag 20 augustus 2017 om 21:10
Ik voel me wel een beetje een verrader als ik achter haar rug om bel hoor. Dan vertrouwt ze me vast nooit meer.Quicksilver1982 schreef: ↑20-08-2017 21:06Je kan allicht bellen om te vragen of ze erop willen letten! Dat is wel een hele goede trouwens de praktijkondersteuner kan dan wellicht inschatten hoe erg het is.
zondag 20 augustus 2017 om 21:15
Tja dat is ook een rot gevoel en dat begrijp ik ook echt! Maar kan je de praktijkondersteuner niet vragen er wat op te letten? En dan te laten proberen het niet al te erg op te laten vallen?
Het is ook gewoon excuse my language zwaar kut! Dit wil je niet, je wilt je het liefst ervoor afsluiten en denken dat het allemaal wel mee valt. Maar ook het vertrouwen van je moeder niet beschamen.
Heb je nog broers, zussen of andere mensen die ook dichtbij je moeder staan waar je het erover kan hebben en of hun ook wat opvalt?
Het is ook gewoon excuse my language zwaar kut! Dit wil je niet, je wilt je het liefst ervoor afsluiten en denken dat het allemaal wel mee valt. Maar ook het vertrouwen van je moeder niet beschamen.
Heb je nog broers, zussen of andere mensen die ook dichtbij je moeder staan waar je het erover kan hebben en of hun ook wat opvalt?
zondag 20 augustus 2017 om 21:15
Ik heb hier in dit stadium geen ervaring mee. Mijn oma is wel dement geweest, maar ik was denk ik net geboren toen ze in het stadium was wat je nu omschrijft ik heb haar vooral als zwaar dementerend gekend. Ik wil je vooral veel sterkte wensen ermee!
Ik weet uit verhalen van mijn moeder wel dat in het begin ze allemaal trucjes bedacht om maar te kunnen ontkennen dat ze dingen vergeten was, maar dat ze het zelf wel door had en er vooral heel verdrietig om was.
Ik weet uit verhalen van mijn moeder wel dat in het begin ze allemaal trucjes bedacht om maar te kunnen ontkennen dat ze dingen vergeten was, maar dat ze het zelf wel door had en er vooral heel verdrietig om was.
zondag 20 augustus 2017 om 21:35
Ja, doen! Uit je zorgen en vraag of zij het, voor zover mogelijk, op kunnen pakken.Rinkels schreef: ↑20-08-2017 21:02Ze is toevallig deze week bij de huisarts geweest vanwege lichamelijk klachten. Daarna merkte ik dat ze niet goed wist van wie ze nou welke uitslag zou krijgen. Volgende week heeft ze een afspraak bij de praktijkondersteuner. Ze dacht zelf dat die afspraak was voor de uitslagen, maar ze wist het niet zo goed. Zal ik daar al iets ondernemen. Ik geloof dat het net op een dag is dat ik niet mee kan. Ik woon ook erg ver bij haar uit de buurt.
Mijn schoonmoeder was gelukkig erg welwillend (in het begin) en daarom wisten we dat ze alzheimer had toen ze een jaar of 63 was.
Een ander familielid hebben we zover gekregen een (hersen)onderzoek te laten doen door te zeggen dat ernstige dingen uitgesloten moesten worden. (wel andere ziekte)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 20 augustus 2017 om 21:51
Dag Rinkels, wat naar dat je je zorgen maakt over je moeder. Het klinkt als het verhaal van mijn moeder die dezelfde eerste signalen liet zien. Er was met haar helemaal niet over te spreken, over het vergeten, niet op woorden kunnen komen, moeilijk een gesprek voeren.Rinkels schreef: ↑20-08-2017 21:02Ze is toevallig deze week bij de huisarts geweest vanwege lichamelijk klachten. Daarna merkte ik dat ze niet goed wist van wie ze nou welke uitslag zou krijgen. Volgende week heeft ze een afspraak bij de praktijkondersteuner. Ze dacht zelf dat die afspraak was voor de uitslagen, maar ze wist het niet zo goed. Zal ik daar al iets ondernemen. Ik geloof dat het net op een dag is dat ik niet mee kan. Ik woon ook erg ver bij haar uit de buurt.
Mijn moeder moest een keer voor wen griepprik naar de huisarts/praktijkondersteuner en toeb heeft mijn vader van te voren gebeld om zijn zorgen te bespreken. In de praktijk hebben ze toen doorgevraagd en kregen ze ook een beeld van het functioneren van mijn moeder. Ze is toen een keer terug gegaan voor een geheugentest en daarnaa verwezen naar de afdeling geriatrie. Daar is ze in twee dagen helemaal door de molen gehaald (geriater, hersenscan, psychiater) en is de diagnose Alzheimer gesteld.
Laat je het weten als je vragen hebt? Veel sterkte, het is zo moeilijk om je te realiseren dat de moeder die je hebt gehad aan het verdwijnen is.
zondag 20 augustus 2017 om 21:55
Oh, ik lees nog dat je man irritaties heeft. Herkenbaar, tenminste ik irriteerde me in het begin ook als ze weeer wat was vergeten, met het verkeerde drinken terugkwam uit de keuken, etc. Maar toen het beeld van dementie ontstond was bij mij de irritatie helemaal weg.
Zou je man wat meer kunnen lezen over dementie? De dag door met dementie is een praktisch en handig boek.
Zou je man wat meer kunnen lezen over dementie? De dag door met dementie is een praktisch en handig boek.