Geld & Recht alle pijlers

Wij gaan sparen! Eindelijk!

26-08-2017 22:52 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben wel een spaarpotje, maar lang niet zoveel als we willen en als zou kunnen. We geven beiden makkelijk geld uit. We redden het prima, maar we hebben besloten dat het anders en beter moet.

We zijn de vaste lasten op een rijtje aan het zetten en kijken waar we willen en kunnen besparen. Verder wil ik onszelf een budget voor de maand geven. Voor boodschappen, kleding, cadeautjes, etentjes ed.

Nu ben ik zoek naar een app die het liefst het volgende kan;
Makkelijk alle uitgaven op dat moment in kunnen voeren. Deze moeten dan automatisch worden opgeteld.
Het mooist eis nog als deze afgetrokken wordt van het opgeven budget die maand zodat we zien hoeveel er nog te besteden valt. En wat we mee kunnnen nemen naar de volgende maand.

Is er zoiets en weet iemand welke app geschikt is? Of heeft iemand andere tips om onze dagelijkse uitgaven inzichtelijk te maken?
Goed voornemen!

Ik pin (bijna) alles en heb zo zonder iets zelf in te voeren een overzicht op mijn bankieren-app op mobiel. Daarin kan ik ook voorspelde afschrijvingen zien. (Ik heb trouwens twee rekeningen, de ene gaat elke maand naar de 0, de ander gebruik ik om af te romen of aan te vullen.
Goodbudget is wel zo een app die een virtuele enveloppe is van hoeveel geld je nog hebt!
Erizon schreef:
26-08-2017 23:01
Goed voornemen!

Ik pin (bijna) alles en heb zo zonder iets zelf in te voeren een overzicht op mijn bankieren-app op mobiel. Daarin kan ik ook voorspelde afschrijvingen zien. (Ik heb trouwens twee rekeningen, de ene gaat elke maand naar de 0, de ander gebruik ik om af te romen of aan te vullen.
Zo kan het natuurlijk ook:-). Al geef ik ook best veel geld cash uit.
chentolove schreef:
26-08-2017 23:08
Goodbudget is wel zo een app die een virtuele enveloppe is van hoeveel geld je nog hebt!
Thanks, ik ga even kijken
Goed voornemen.
Een app ken ik niet, wij houden alles gewoon bij in een zelf ontwikkeld systeem in Excel.
Wens je wel veel succes.
minnimouse schreef:
26-08-2017 23:16
Goed voornemen.
Een app ken ik niet, wij houden alles gewoon bij in een zelf ontwikkeld systeem in Excel.
Wens je wel veel succes.
Dank je wel! ik heb er zin in
minnimouse schreef:
26-08-2017 23:16
Goed voornemen.
Wens je wel veel succes.
Voer je dan in de avond al je bonnetjes in? Hoeveel tijd ben je ermee kwijt?
Afas personal even proberen. Voor mij werkt het perfect. Neem dan wel de betaalde versie (maand proberen voor nop) zodat je budgetten etc kunt laten beeekenen en aanpassen. De betaalde versie kost uiteindelijk een paar euro per maand. Succes, leuk! Ik ben ook net (weer) begonnen ;).
Noerie schreef:
26-08-2017 23:50
Voer je dan in de avond al je bonnetjes in? Hoeveel tijd ben je ermee kwijt?
Nee.
We hebben een vast budget voor de boodschappen. Ik pin dat geld contact en betaal dus contant. Wat overblijft gaat in de spaarpot en daar kunnen we een keer eten van bestellen als we geen zin hebben om te koken.

Voor de rest wordt er elke maand automatisch spaargeld overgeboekt naar de spaarrekening (staat vast ingesteld). Voor verschillende 'doelen' (5 of 6 even uit mijn hoofd).

1 keer per week kijken we internetbankieren even na of er dingen zijn gekocht/gepind die nog van een potje af moeten. Bijvoorbeeld kleding van het 'kledingbudget'. Als ik iets gekocht heb die maand, dan verwerk ik dat in Excel en staat er precies hoeveel er nog op die pot staat.

Hoop dat het zo duidelijk is, krijg het even niet beter uitgelegd ;-)
Wat ik doe, ik pin alles. Bij ING kan je heel makkelijk een excelbestand downloaden met af en bijschrijvingen.
Zo krijg je ook veel inzicht waar alles is gebleven
Je onthoudt alle uitgaven en telt ze bij elkaar op. Kassabonnen kúnnen daarbij helpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
goed voornemen!

ik zou gewoon een excelbestand gebruiken, ik heb zowel AFAS personal als de app van de ABN Amro gebruikt maar uiteindelijk is het ouderwetse kasboek in excel voor mij toch het duidelijkst.

Ik pin overigens ook zoveel mogelijk, heb de ervaring dat contant er sneller uitvliegt bij mij. Maar dat is per persoon verschillend.
Ik zou inderdaad het geld voor het boodschappenbudget pinnen en cash uitgeven. Alle andere uitgaven alleen met pin doen. Of ook het budget pinnen en cash uitgeven, en niet meer bijzinnen. Evt werken met 2 portemonnees, 1 met het geld voor de boodschappen en 1 met het budget voor uitgaan en zo.

Zelf doe ik alles per pin, dan kan ik precies zien wat ik waar aan uitgeef. Ik heb vrijwel nooit cash op zak. De meeste online bankierensites hebben automatische indeelmogelijkheden om overzicht te krijgen wat je uitgeeft in de supermarkt, in kledingwinkels en bij uitgaan (bijv).
Overigens vind ik zelf een budget per maand voor cadeautjes niet werken. De ene maand heb je veel meer verjaardagen dan de andere maand.
Bedankt voor alle reacties. Cash voor de boodschappen klinkt goed. Dank jullie wel voor alle tips. Ik ga eens wat opzetten.
Bij welke bank heb je je betaalrekening? Bij de Rabobank kun je klikken op Extra inzicht en zo zien waar je gepinde geld naartoe gaat.

Zelf stort ik zodra mijn salaris binnen komt gelijk een vast bedrag naar mijn spaarrekening.
Ik heb overigens 1 rekening voor boodschappen, benzine, uit eten en cadeaus. De andere rekening is voor vaste lasten. Die pas blijft dus thuis ;). De ene maand heb ik geld over, de andere maand is het schoon omdat cadeaus etc inderdaad wat fluctueren.

Wat ik aan afas handig vind is dat als je de historie van je bank importeert (dat staat heel goed uitgelegd) je meteen inzicht hebt wat je voor welke categorie kwijt bent geweest. Dus met terugwerkende kracht. Zo kan ik makkelijker geld reserveren, niet op natte vingerwerk, maar omdat de realiteit bewijst.

Ik maak ook maandelijks vaste bedragen over naar een spaarrekening voor mijn eigen risico, afschrijving op mijn fiets, dat soort dingen. Dus ik reken alles terug naar maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven