Stuitligging en bevallen
vrijdag 25 mei 2007 om 08:48
Hallo allemaal!Ik ben nu ruim 34 weken zwanger,eergister bij gyn geweest,kindje ligt in stuit,geprobeerd te draaien maar draaide weer lekker terug.Omdat ik in mn directe omgeving tot 3x toe heb meegemaakt dat het allemaal niet vlekkeloos verliep ben ik behoorlijk onzeker over hoe nu verder.1e vriendin na 27 uur weeen een spoedkeizersnee,kindje daardaoor zuurstoftekort.2e kindje te lang gewacht met keizersnee,kindje tijdens bevalling gestorven..,andere vriendin met 37 weken geprobeerd kindje te draaien waardoor navelstreng om het nekje kwam en moest bevallen van een dood kindje.Ik weet heel goed dat iedere zwangerschap en bevalling anders is maar heb hierdoor toch weinig vertrouwen dat het allemaal wel goed komt.Heb deze angst met gyn besproken maar die zegt aah joh,komt vast goed met jou!En ging vrolijk door met zijn spreekuur....Ik was eigenlijk te beduusd om hier wat over te zeggen.Vooralsnog hoop ik dat ons kindje zich nog even lekker draait zodat ik op natuurlijke manier kan bevallen maar als dat niet zo is ga ik toch maar vragen voor geplande keizersnee denk ik,maar ook daarover krijg ik in omgeving rare opmerkingen.Ben nu dus behoorlijk onzeker over wat nu t beste is...Fijn dat ik het hier kwijt kan!!
Liefs van San
Liefs van San
donderdag 12 februari 2009 om 06:36
Fijn micha dat je zo'n goed gesprek hebt gehad, je zal nu idd veel rustiger zijn. Hoop dat je een beetje lekker geslapen hebt vanacht.
Wij hebben dus gisteren ook een gesprek gehad in het ziekenhuis, en gelukkig een hele aardige gynecoloog, we voelde ons allebei ook gelijk op ons gemak bij hem.
HIj heeft gekeken ons mannetje in stuit lag, en dat is dus volkomen stuit, met de beentjes naar beneden dus.. hij zei dat dit wel mogelijkheid geeft tot draaien, maar later lastiger is met stuitbevalling.. hij stelde toch voor t even proberen te draaien, en we stemde toe, maar na twee keer kort proberen, stopte hij, t lukte gewoon echt niet. En hij zei ook gelijk eerlijk, als ik voel dat de baby niet meewerkt stop ik ook, Baby moet het namelijk zelf doen, met wat hulp van mij misschien, maar als kleine niet wil dan ga ik zeker niet door met proberen
Ook keek hij naar de meting van het hoofdje, en ben nu 36 weken zwanger..hoofdje komt uit op 38 weken.
Volgende week weer een afspraak met hem, en dan gaat hij kijken hoe hij er dan bij ligt, ze gaan er niet vanuit dat hij nog gaat draaien, maarja je weet maar nooit he.
HIj gaat dan bekijken of hij een eventuele stuitbevalling nog ziet zitten. maar wij mogen kiezen, stuitbevalling of keizersnede. En wij gaan denk ik toch echt wel voor keizersnede..
Dus tis nog even spannend, maar we hebben er ons nu ook wel bij neergelegd. Als we straks maar ons mannetje gezond in onze armen mogen hebben .. En kijk er hoe dan ook erg naar uit.
Wij hebben dus gisteren ook een gesprek gehad in het ziekenhuis, en gelukkig een hele aardige gynecoloog, we voelde ons allebei ook gelijk op ons gemak bij hem.
HIj heeft gekeken ons mannetje in stuit lag, en dat is dus volkomen stuit, met de beentjes naar beneden dus.. hij zei dat dit wel mogelijkheid geeft tot draaien, maar later lastiger is met stuitbevalling.. hij stelde toch voor t even proberen te draaien, en we stemde toe, maar na twee keer kort proberen, stopte hij, t lukte gewoon echt niet. En hij zei ook gelijk eerlijk, als ik voel dat de baby niet meewerkt stop ik ook, Baby moet het namelijk zelf doen, met wat hulp van mij misschien, maar als kleine niet wil dan ga ik zeker niet door met proberen
Ook keek hij naar de meting van het hoofdje, en ben nu 36 weken zwanger..hoofdje komt uit op 38 weken.
Volgende week weer een afspraak met hem, en dan gaat hij kijken hoe hij er dan bij ligt, ze gaan er niet vanuit dat hij nog gaat draaien, maarja je weet maar nooit he.
HIj gaat dan bekijken of hij een eventuele stuitbevalling nog ziet zitten. maar wij mogen kiezen, stuitbevalling of keizersnede. En wij gaan denk ik toch echt wel voor keizersnede..
Dus tis nog even spannend, maar we hebben er ons nu ook wel bij neergelegd. Als we straks maar ons mannetje gezond in onze armen mogen hebben .. En kijk er hoe dan ook erg naar uit.
maandag 16 februari 2009 om 09:22
Mijn zoon heeft heel de zwangerschap in een stuit gelegen en met 37 weken is er een afspraak gemaakt voor een draaipoging.
Dit wilde ik voor 200% niet laten doen, toch werd erop aangedrongen.. Uiteindelijk toch niet laten doen en gekozen voor een keizersnede..
Toen ik eenmaal bevallen was kwam de gynacoloog langs en die zei dat ik er goed aan had gedaan om het niet te laten draaien.
Ik had maar heel weinig vruchtwater (met 35 weken vliezen gescheurd en maakte geen nieuw vruchtwater meer aan) waardoor de kans groter was dat het niet zou lukken. Daarom raadde ze me een vaginale bevalling ook af.
Ik ben HEEEEEL blij dat ik het niet heb laten doen en dat ik voor een keizersnede heb gekozen (wat me echt 100% mee is gevallen!)!
Dit wilde ik voor 200% niet laten doen, toch werd erop aangedrongen.. Uiteindelijk toch niet laten doen en gekozen voor een keizersnede..
Toen ik eenmaal bevallen was kwam de gynacoloog langs en die zei dat ik er goed aan had gedaan om het niet te laten draaien.
Ik had maar heel weinig vruchtwater (met 35 weken vliezen gescheurd en maakte geen nieuw vruchtwater meer aan) waardoor de kans groter was dat het niet zou lukken. Daarom raadde ze me een vaginale bevalling ook af.
Ik ben HEEEEEL blij dat ik het niet heb laten doen en dat ik voor een keizersnede heb gekozen (wat me echt 100% mee is gevallen!)!
dinsdag 17 februari 2009 om 20:41
Hallo allemaal, wat ik en de kinderarts dachten dat niet zou gebeuren is toch gebeurd. Mijn kleine meid heeft zich gedraaid en ligt keurig met haar hoofdje naar beneden.(ik heb er niets van gemerkt) Na overleg hebben we besloten om toch voor een natuurlijke bevalling te gaan, wat ik best eng vind hoor... maar als je alles bij elkaar bekijkt en afweegt is het voor mij en de kleine meid het beste om gewoon te bevallen, wel is er een afspraak dat als het te lang duurt of ik het niet redt, dat ze dan evt. toch een keizersnede doen, dit ook ivm. mijn ziekte. Ik voel me er wel rustig onder en de baby is helemaal goed nu en zelfs een beetje groot denken ze. Voor iedereen waar de baby nog wel in een stuit ligt, ga op je gevoel af en bespreek dit met je gyn. Uiteindelijk valt er met mijn gyn. toch ook te praten. Het waren een paar spannende weken en nu nog wel hoor maar ben wel rustig er onder. Iedereen bedankt voor jullie reakties en ik laat jullie nog wel weten hoe het uiteindelijk is gegaan, dat kan nog even duren, maar ja. Hartelijke groetjes, Karin