Ver over de datum
vrijdag 15 september 2017 om 16:28
Goedemiddag dames en heren, ik vraag mij af of mensen hier ook wel eens etenswaren, ver over de datum, gewoon opeten? Ik vond in de kast van die mini potjes jam, allemaal nog dicht. Ik had een potje opengemaakt. Frambozen jam, rook prima, de smaak ook top. Alleen de kleur had meer weg van appelstroop. Toch op een beschuitje gesmeerd en opgegeten. Op het potje stond tht 2013
Ik vertrouw op mijn neus en smaak.
Ik vertrouw op mijn neus en smaak.
vrijdag 15 september 2017 om 17:58
O jahoor, ik ben heel makkelijk. Zolang het nog goed ruikt en er goed uitziet eet ik alles nog. Alleen met rauwe vis/rauw vlees ben ik wat voorzichtiger.
Elders op VIVA zag ik net trouwens een lijst van producten die oneindig houdbaar zijn;
https://www.viva.nl/eten-drinken/7x-pro ... -bederven/
Ze hebben je topic zeker net gezien
Elders op VIVA zag ik net trouwens een lijst van producten die oneindig houdbaar zijn;
Ze hebben je topic zeker net gezien
Nothing happens for a reason
vrijdag 15 september 2017 om 18:00
Fijn dat er hier nog mensen zijn die op hun gezonde verstand, neus en ogen vertrouwen en niet alleen op de datum letten.
Lijkt me inmiddels toch algemene kennis dat tht en tgt niet hetzelfde is.
Pindakaas tht2016 is nog onveranderd qua smaak en structuur.
Nachosaus in een potje tht2010 moet ik binnenkort toch eens aanbreken. Is vast niets mis mee.
Als ik jam maak staat er ook geen houdbaarheidsdatum op het potje, dus waarom zou supermarktjam niet langer meegaan?
Nachosaus in een potje tht2010 moet ik binnenkort toch eens aanbreken. Is vast niets mis mee.
Als ik jam maak staat er ook geen houdbaarheidsdatum op het potje, dus waarom zou supermarktjam niet langer meegaan?
vrijdag 15 september 2017 om 18:21
vrijdag 15 september 2017 om 18:42
Dat snap ik, er zit altijd een risico aan dat je er ziek van kan worden. Als ik misselijk word dat heb ik geen moeite om boven het toilet te gaan hangen. Maar ik neem geen onnodige risico's.SueHeck schreef: ↑15-09-2017 17:57Nee dat had ik niet meer opgegeten.
Ik ben echt paranoia wat betreft datums en eten. Het enige wat ik over de datum eet zijn kruiden.
Ik heb een kots fobie en mijn angst is zo groot dat ik echt niks over de datum eet of klaar maak.
Daar tegen over staat dat ik al ons eten plan zodat ik zo min mogelijk weg hoef te gooien/ te verspillen.
vrijdag 15 september 2017 om 18:44
Ja ik zag hetjuliet64 schreef: ↑15-09-2017 17:58O jahoor, ik ben heel makkelijk. Zolang het nog goed ruikt en er goed uitziet eet ik alles nog. Alleen met rauwe vis/rauw vlees ben ik wat voorzichtiger.
Ze hebben je topic zeker net gezien![]()
vrijdag 15 september 2017 om 18:46
Oh nee, dan ben ik altijd extra voorzichtig. Zou het vreselijk vinden als er iemand ziek zou worden van mijn eten.MevrouwTomatensoep schreef: ↑15-09-2017 18:35Serveren jullie dat ook aan gasten? Ik zou het best vervelend vinden als ik bij iemand ga eten en diegene saus uit 2010 serveert. Dat je het zelf eet prima, maar voor je gasten niet zo sociaal.
vrijdag 15 september 2017 om 18:52
vrijdag 15 september 2017 om 19:14
Haha, ik had groenten geraspt op de keukenmachine maar daarna vergeten de machine schoon te maken. Dus na een dag of drie ga ik opnieuw iets raspen maar er zaten grijze gedeelten in de geraspte groenten en het rook zo raar. De groenten heb ik gewokt en verder niet meer op gelet.
Na het eten haal ik de machine uit elkaar en stinken! Die groenten waren heel erg gaan rotten.
Maar we hebben er niets aan overgehouden. Was ook niet te verwachten, en de rottingsgeur was kennelijk verdwenen tijdens het wokken.
Na het eten haal ik de machine uit elkaar en stinken! Die groenten waren heel erg gaan rotten.
Maar we hebben er niets aan overgehouden. Was ook niet te verwachten, en de rottingsgeur was kennelijk verdwenen tijdens het wokken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 15 september 2017 om 19:15
Dat was geloof ik een keer bij Zembla, dat je die data niet zo serieus moet nemen.
Die verzinnen de fabrikanten ter plekke. (Dan heb ik het niet over verse dingen zoals melk, vleesbeleg enz. Die zijn uiteraard echt beperkt houdbaar)
Inderdaad gewoon op je ogen, mond en neus vertrouwen. (En mocht je wel iets eten waar bijna pootjes aangroeien dan ga je daar echt niet dood van hoor, a la Sneeuwwitje en die kl*teappel)
Die verzinnen de fabrikanten ter plekke. (Dan heb ik het niet over verse dingen zoals melk, vleesbeleg enz. Die zijn uiteraard echt beperkt houdbaar)
Inderdaad gewoon op je ogen, mond en neus vertrouwen. (En mocht je wel iets eten waar bijna pootjes aangroeien dan ga je daar echt niet dood van hoor, a la Sneeuwwitje en die kl*teappel)
vrijdag 15 september 2017 om 19:26
WoW wat een verhaal, geweldigretrostar schreef: ↑15-09-2017 19:14Haha, ik had groenten geraspt op de keukenmachine maar daarna vergeten de machine schoon te maken. Dus na een dag of drie ga ik opnieuw iets raspen maar er zaten grijze gedeelten in de geraspte groenten en het rook zo raar. De groenten heb ik gewokt en verder niet meer op gelet.
zondag 17 september 2017 om 12:19
Supermarktjam bevat zelfs veel troep om langer houdbaar te maken. Dus denk dat je gelijk hebt hoor.polonaise schreef: ↑15-09-2017 18:00Fijn dat er hier nog mensen zijn die op hun gezonde verstand, neus en ogen vertrouwen en niet alleen op de datum letten.
zondag 17 september 2017 om 12:22
Kiest tot na de houdbaarheidsdatum. Wel zelf, anderen schotel ik dat niet voor.
Yoghurt, kwark, andere houdbare melkproducten.....wel gesloten verpakkingen. Bij geopend ben ik wat alerter op veranderingen van smaak etc.
Vlees en vis langer in de vriezer dan men aanraad.
Kruiden, sauzen, fruit en groente eet ik tot het er niet meer uitziet. Plekjessnij ik weg en de rest eet ik.
Yoghurt, kwark, andere houdbare melkproducten.....wel gesloten verpakkingen. Bij geopend ben ik wat alerter op veranderingen van smaak etc.
Vlees en vis langer in de vriezer dan men aanraad.
Kruiden, sauzen, fruit en groente eet ik tot het er niet meer uitziet. Plekjessnij ik weg en de rest eet ik.
zondag 17 september 2017 om 12:39
Gatver, wat ranzig. Mag hopen dat je je visite geen bedorven troep geeft.Kleurfoutje schreef: ↑15-09-2017 16:46Eieren leg ik altijd in het water, zolang ze de bodem raken eet ik ze nog. Zelfs na een half jaar![]()
zondag 17 september 2017 om 12:59
Ja inderdaad
zondag 17 september 2017 om 13:32
saartje007 schreef: ↑17-09-2017 13:12Hoezo getver? Dat is gewoon hoe je beoordeelt of eieren nog goed zijn! Als je zelf kippen hebt staat er ook geen datum bij he?
zondag 17 september 2017 om 13:47
Heb deze week stamppot gemaakt met bacon die 2 maand over datum was. En had mijn schoonmoeder te eten. Ik weet dat zij ook geen moeite heeft met zoiets. Heb het wel gezegd, zij vindt het alleen maar goed dat we het niet weggegooid hebben.
Als ik gasten te eten krijg, dan zet ik ze dat voor wat ze zelf ook zouden doen. Schoonmoeder krijgt dus gerust bacon die over de datum is. Vriendin x zou ik dat niet geven, die vindt dat vies.
Als ik gasten te eten krijg, dan zet ik ze dat voor wat ze zelf ook zouden doen. Schoonmoeder krijgt dus gerust bacon die over de datum is. Vriendin x zou ik dat niet geven, die vindt dat vies.
zondag 17 september 2017 om 15:01
Zo zeg, bacon die 2 maanden over de datum was ? Zou ik niet durven.
Is het altijd goed gegaan ?
Ik heb laatst rookvlees van een paar dagen over de datum weggedaan. Had een rare groene glans, en rook anders.
Het ging me wel aan het hart, vooral omdat er een dier voor is gestorven, dan vind ik het wel extra erg iets weg te gooien.
Is het altijd goed gegaan ?
Ik heb laatst rookvlees van een paar dagen over de datum weggedaan. Had een rare groene glans, en rook anders.
Het ging me wel aan het hart, vooral omdat er een dier voor is gestorven, dan vind ik het wel extra erg iets weg te gooien.
nounou
zondag 17 september 2017 om 15:04
Nergens last van, dat vlees was echt nog wel goed
gerookt vlees is natuurlijk wel wat anders dan een pak gehakt of zo.
Hoewel je daar ook snel genoeg merkt of de kleur en geur nog in orde is. Zolang je het dan goed doorbakt, waarom niet?
Bij vis vind ik dat wederom veel lastiger te beoordelen en ben ik dan ook veel voorzichtiger.
Ook producten die niet meer bereid hoeven te worden, vind ik vaak heikel. Rauwkost of vleessalade bijvoorbeeld. Dat bewaar ik niet zo lang!
Ps:er is bij ons nog nooit iemand ziek geworden door het eten.
Hoewel je daar ook snel genoeg merkt of de kleur en geur nog in orde is. Zolang je het dan goed doorbakt, waarom niet?
Bij vis vind ik dat wederom veel lastiger te beoordelen en ben ik dan ook veel voorzichtiger.
Ook producten die niet meer bereid hoeven te worden, vind ik vaak heikel. Rauwkost of vleessalade bijvoorbeeld. Dat bewaar ik niet zo lang!
Ps:er is bij ons nog nooit iemand ziek geworden door het eten.