Wat is je favoriete kinderboek?
vrijdag 22 september 2017 om 19:26
Ik ben dit jaar begonnen met de Academische Pabo en dat betekent dat ik weer kinderboeken moet gaan lezen! Dat vind ik superleuk om te doen en ik heb al een hele lijst met boeken die ik (weer) wil gaan lezen, maar ik was ook wel benieuwd naar wat jullie favoriete kinderboeken zijn, misschien doe ik nog wel wat inspiratie op!

vrijdag 22 september 2017 om 21:39
Kinderen kijken tegenwoordig de gekste dingen op youtube en spelen GTA.vlaamsevink schreef: ↑22-09-2017 21:16Van mij mag het hoor, maar vind het een beetje bijzonder om kinderen zo'n beklemmend onderwerp aan te dragen. Ik heb stukjes Achterhuis gelezen, maar nooit het hele boek. Eigenlijk krijg ik het gewoon benauwd als ik aan die situatie denk...
Dan is zo'n boek peanuts.
vrijdag 22 september 2017 om 21:40
Het is ook een dagboekMoirenPhae schreef: ↑22-09-2017 21:38Ik vond het niet om door te komen. Als kind niet en nu mag niet.

vrijdag 22 september 2017 om 22:18
Bovenbouw: Naast alles van roalsndahln en thea beckman: de tranen knallen uit mijn kop, weg uit het verleden, de dolle tweeling en de olijke tweeling. Ronja de roversdochter!!!
Wipneus en pim. Pad en kikker reeks.
Schippers van de kameleon
Mijn dochter in groep 4; dolfje weerwolfje, hennie de heks (prentenboeken) prinsesje lilly, kolletje reeks
Onderbouw: Vergeet de gruffalo niet!
En iets van een mol die wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept. Alles van annie mg schmid. Het muizenhuis
Wipneus en pim. Pad en kikker reeks.
Schippers van de kameleon
Mijn dochter in groep 4; dolfje weerwolfje, hennie de heks (prentenboeken) prinsesje lilly, kolletje reeks
Onderbouw: Vergeet de gruffalo niet!
En iets van een mol die wil weten wie er op zijn hoofd heeft gepoept. Alles van annie mg schmid. Het muizenhuis

vrijdag 22 september 2017 om 22:38
Die vond ik zó eng toen die werd voorgelezen op school. Wel heel spannend en een goed verhaal. Ik wist ergens wel dat het niet echt was maar ik twijfelde die week toch of ik wel in bad zou moeten, voor de zekerheid zeg maar (De heksen roken alleen schone kinderen). Mijn moeder zal wel gedacht hebben

zaterdag 23 september 2017 om 00:54
Mijn lievelingsboeken als kind waren:
Het sleutelkruid - Paul Biegel
De dans van de paarden - Peter Vervloed
Die laatste is volgens mij helemaal niet bekend, maar is een van de weinige boeken die ik als kind meerdere keren heb gelezen, ik was er helemaal weg van.
Daarnaast smulde ik van alles van Paul van Loon, ook al had ik er vreselijke nachtmerries van. Het was een soort zelfkastijding...
Het sleutelkruid - Paul Biegel
De dans van de paarden - Peter Vervloed
Die laatste is volgens mij helemaal niet bekend, maar is een van de weinige boeken die ik als kind meerdere keren heb gelezen, ik was er helemaal weg van.
Daarnaast smulde ik van alles van Paul van Loon, ook al had ik er vreselijke nachtmerries van. Het was een soort zelfkastijding...
zaterdag 23 september 2017 om 01:16
Vos en Haas!
Start met simpele drie letterwoorden, bouwt door de delen heen op in moeilijkheidsgraad. Eerst om voor te lezen, daarna om zelf te lezen.
Schiet met regelmaat zelf in de lach tijdens het voorlezen.
Start met simpele drie letterwoorden, bouwt door de delen heen op in moeilijkheidsgraad. Eerst om voor te lezen, daarna om zelf te lezen.
Schiet met regelmaat zelf in de lach tijdens het voorlezen.
merl0t wijzigde dit bericht op 23-09-2017 01:35
Reden: Typefout
Reden: Typefout
0.94% gewijzigd
Hips, hopsakee en pierlala.
zaterdag 23 september 2017 om 01:28
kinderboeken, oef dat is 55 jaar geleden. Ik las alles wat los en vast zat, veel boeken waren of een gelukkig gezin of een gezin waar vader of, vaker, moeder overleden was. (denk dat ze tegenwoordig gescheiden zouden zijn)maar boeken in de stijl van Daan Zonderland, over professor Zonderland, vond ik heerlijk om te lezen. lees nog steeds graag fantasy, denk niet dat Zegellak daar echt onder valt, maar het was wel anders dan al die kostschoolverhalen en kinderen die ofwel blind waren ofwel in een rolstoel zaten maar die toch wel een of ander talent hadden waardoor ze echt wel gelukkig waren (wat een draken van boeken had je toen)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 23 september 2017 om 02:00
O ja, Daan Zonderland is ook leuk! Enigszins vergelijkbaar: het kinderwerk van Hans Andreus (over meester Pompelmoes).
Toen iemand daarstraks de sprookjes van Bomans noemde dacht ik ook aan diens verhalen over Pa Pinkelman en tante Pollewop. Niet echt voor kinderen bedoeld, maar voor de rijpere jeugd volgens mij prima te volgen. En voor de visueel ingestelden onder ons heb je er de leuke plaatjes van Carol Voges bij.
Toen iemand daarstraks de sprookjes van Bomans noemde dacht ik ook aan diens verhalen over Pa Pinkelman en tante Pollewop. Niet echt voor kinderen bedoeld, maar voor de rijpere jeugd volgens mij prima te volgen. En voor de visueel ingestelden onder ons heb je er de leuke plaatjes van Carol Voges bij.

zaterdag 23 september 2017 om 02:57

zaterdag 23 september 2017 om 11:03
Ja, die was en is geweldig. Helaas weggegeven..
zaterdag 23 september 2017 om 11:23
vast nog wel op boekenmarkten te vinden, bij ons liggen er hele stapels van dat soort series.
Maar behalve Daan Zonderland is er weinig uit mijn jeugd wat nog te pruimen is, denk aan Mariska de circusprinses, Vogeltje en dat soort dingen.
Joop ter Heul, van Cissy van Marxveldt, was voor de wat ouderen blijft trouwens wel goed leesbaar, je verwondert je wel over hoe papa's wil nog wet was, en hoe die wil overgenomen werd door de verloofde
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert