Geluidsoverlast buren
dinsdag 26 september 2017 om 11:28
En in dit geval ben ik diegene die overlast bezorgd.
Ik heb sinds een tijdje nieuwe buren, ze wonen er nu een week. Aardige mensen, maar de eerste klacht kwam vanmorgen: Ik bezorg geluidsoverlast.
Om half 5 begin ik met koeien melken en dan slaat de apparatuur aan, daar worden ze wakker van. Die apparatuur staat aan de zijkant (voor hun achterkant) van de stal.
De bedrijvigheid hier gaat natuurlijk de rest van de dag ook door, tot ik om 23u een laatste rondje met de trekker doe. Het is de nieuwe buren erg tegengevallen hoeveel herrie er van mijn bedrijf komt. Ik had niet het lef te vertellen dat het afgelopen week juist een rustige week was..
Ze wonen 100 meter tegenover de stal. Omdat er een grote sloot tussen zit draagt het geluid wel erg ver. De nieuwe buren zijn Rotterdammers die hun woordje wel klaar hebben. Ik heb dat niet en nog minder als ik overdonderd word.
Op zich hadden ze kunnen weten wat ze kochten maar ik voel me wel enigszins bezwaard, Mijn melkerij is vrij nieuw maar ik wil wel kijken of dat geluid verminderen kan, de trekker kan ik qua geluid weinig aan doen.. Wil wel graag voorkomen dat ik volgend jaar bij Frank Visser zit. Hoe moet ik hierop reageren?
Ik heb sinds een tijdje nieuwe buren, ze wonen er nu een week. Aardige mensen, maar de eerste klacht kwam vanmorgen: Ik bezorg geluidsoverlast.
Om half 5 begin ik met koeien melken en dan slaat de apparatuur aan, daar worden ze wakker van. Die apparatuur staat aan de zijkant (voor hun achterkant) van de stal.
De bedrijvigheid hier gaat natuurlijk de rest van de dag ook door, tot ik om 23u een laatste rondje met de trekker doe. Het is de nieuwe buren erg tegengevallen hoeveel herrie er van mijn bedrijf komt. Ik had niet het lef te vertellen dat het afgelopen week juist een rustige week was..
Ze wonen 100 meter tegenover de stal. Omdat er een grote sloot tussen zit draagt het geluid wel erg ver. De nieuwe buren zijn Rotterdammers die hun woordje wel klaar hebben. Ik heb dat niet en nog minder als ik overdonderd word.
Op zich hadden ze kunnen weten wat ze kochten maar ik voel me wel enigszins bezwaard, Mijn melkerij is vrij nieuw maar ik wil wel kijken of dat geluid verminderen kan, de trekker kan ik qua geluid weinig aan doen.. Wil wel graag voorkomen dat ik volgend jaar bij Frank Visser zit. Hoe moet ik hierop reageren?
dinsdag 26 september 2017 om 12:13
Zullen die koeien ook leuk vinden, ineens 2 uur later pas verlost worden van die volle uiers. Weet je wel wat voor herrie dat geeft, een stal vol ontstemde koeien met zere tieten?
En ach, volgens mij kan TO best die bulk voer even met de bezem voor de hekken schuiven toch? Daar heb je geen trekker voor nodig
Sterker nog, die koeien moeten maar gewoon wachten op eten tot een fatsoenlijk tijdstip voor stadse mensen. Dat kan best, een koe hoeft helemaal niet voortdurend te eten en te herkauwen, die magen kunnen best even stil liggen...
En ach, volgens mij kan TO best die bulk voer even met de bezem voor de hekken schuiven toch? Daar heb je geen trekker voor nodig
Sterker nog, die koeien moeten maar gewoon wachten op eten tot een fatsoenlijk tijdstip voor stadse mensen. Dat kan best, een koe hoeft helemaal niet voortdurend te eten en te herkauwen, die magen kunnen best even stil liggen...
dinsdag 26 september 2017 om 12:14
De boeren die ik ken beginnen echt niet voor 6 uur smorgens. Maar die doen robotmelken,heel handig alle gegevens worden gelijk naar hun smartphone gestuurd zo kun je alles bijhouden over afwijkingen,welke koe veel melk geeft en welke te weinig.
En die boeren liggen om 2300 uur allang in bed.
dinsdag 26 september 2017 om 12:17
Begroeiing bij de sloot om het geluid te dempen?
Ik ben een stadsmens maar ik vind dit geneuzel van je buren, dit is iets wat ze eerder hadden kunnen bedenken. Dit is van het niveau dat ik ga mekkeren dat ik overlast heb van het treinverkeer hier. Nogal wiedes, ik woon bij een station in de buurt en het is helemaal feest als er weer eens werkzaamheden 's nachts zijn. Had ik ergens anders moeten gaan wonen.
Gewoon rustig blijven en uitleggen dat je wil meedenken maar ook waarom bepaalde dingen op een bepaald uur moeten. Ik zou het je overigens niet na kunnen doen, half vijf is mij veel te vroeg om op te staan.
Ik ben een stadsmens maar ik vind dit geneuzel van je buren, dit is iets wat ze eerder hadden kunnen bedenken. Dit is van het niveau dat ik ga mekkeren dat ik overlast heb van het treinverkeer hier. Nogal wiedes, ik woon bij een station in de buurt en het is helemaal feest als er weer eens werkzaamheden 's nachts zijn. Had ik ergens anders moeten gaan wonen.
Gewoon rustig blijven en uitleggen dat je wil meedenken maar ook waarom bepaalde dingen op een bepaald uur moeten. Ik zou het je overigens niet na kunnen doen, half vijf is mij veel te vroeg om op te staan.
anoniem_207026 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 12:19
Reden: Half vijf dus, niet half zes.
Reden: Half vijf dus, niet half zes.
0.56% gewijzigd
dinsdag 26 september 2017 om 12:18
Habbekratz schreef: ↑26-09-2017 12:14De boeren die ik ken beginnen echt niet voor 6 uur smorgens. Maar die doen robotmelken,heel handig alle gegevens worden gelijk naar hun smartphone gestuurd zo kun je alles bijhouden over afwijkingen,welke koe veel melk geeft en welke te weinig.
Ook bij zo melken ( als je dat al kan betalen) is mijn oom gewoon heel vroeg uit bed en laat er weer in en maakt het lawaai.
Daar waar ze dus over klagen.
Sorry maar denk je echt dat TO voor zijn/haar lol zuke tijden werkt?
En dat je even voor de nieuwe buren je hele bedrijfsvoering zo effe aan gepast kan worden?
Echt bijzonder.
dinsdag 26 september 2017 om 12:18
Ook met de machine ben je veel tijd kwijt aan melken hoor. En wat dacht je van de boel schoonspoelen na het melken? Dan ben je wel klaar met melken, maar het schoonspoelen kost ook tijd en dan heb je je machine ook aan staan(en dus "lawaai").Habbekratz schreef: ↑26-09-2017 12:08Je buren wisten dat ze naast een melkveebedrijf kwamen wonen,hebben ze zelf ook een bedrijf?
4.30 beginnen met melken,doe je alles met de hand nog?
Met de trekker om 2300 uur nog een ronde maken,kan dat niet om 2100 uur?
Als je uren vroeger gaat voeren hebben ze niet genoeg voer voor de nacht...
dinsdag 26 september 2017 om 12:19
Dan heb je stalkoeien.Habbekratz schreef: ↑26-09-2017 12:14De boeren die ik ken beginnen echt niet voor 6 uur smorgens. Maar die doen robotmelken,heel handig alle gegevens worden gelijk naar hun smartphone gestuurd zo kun je alles bijhouden over afwijkingen,welke koe veel melk geeft en welke te weinig.
dinsdag 26 september 2017 om 12:21
Daar moet je ook maar geld voor hebben.... en dan kunnen de koeien 24u per dag gemolken worden, met dus 24u per dag dito lawaai....ghostly41 schreef: ↑26-09-2017 12:20De boeren die ik ken beginnen echt niet voor 6 uur smorgens. Maar die doen robotmelken,heel handig alle gegevens worden gelijk naar hun smartphone gestuurd zo kun je alles bijhouden over afwijkingen,welke koe veel melk geeft en welke te weinig.
anoniem_314453 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 12:22
44.19% gewijzigd
dinsdag 26 september 2017 om 12:22
Verschilt blijkbaar per omgeving hoe laat iedereen begint, hier in het noorden is iedereen vroeg. En ik melk zelf inderdaad, ik wil geen robot.
Dat laatste rondje is max om 23u, meestal wel een uurtje eerder maar ik was afgelopen week steeds laat.
Het gaat mij er verder niet om of zij wel of niet goed hebben nagedacht over hun huis, maar ik wil geen ruzie met ze en ik weet op dit moment ook weinig andere teksten dan "Ik zal kijken wat ik kan doen".
Dat laatste rondje is max om 23u, meestal wel een uurtje eerder maar ik was afgelopen week steeds laat.
Het gaat mij er verder niet om of zij wel of niet goed hebben nagedacht over hun huis, maar ik wil geen ruzie met ze en ik weet op dit moment ook weinig andere teksten dan "Ik zal kijken wat ik kan doen".
dinsdag 26 september 2017 om 12:23
Ik denk dat je dat dus niet moet zeggen, dat schept verwachtingen. Je moet ze meteen duidelijk maken dat je helemaal niets kunt veranderen.jeskanana schreef: ↑26-09-2017 12:22Verschilt blijkbaar per omgeving hoe laat iedereen begint, hier in het noorden is iedereen vroeg. En ik melk zelf inderdaad, ik wil geen robot.
dinsdag 26 september 2017 om 12:24
Wat betreft de begroeiing en de raad: dat kun je altijd proberen, lijkt me. Dat lijkt me in elk geval makkelijker om te proberen dan de koeien veel later te gaan melken, met boze koeien tot gevolg, en te vroeg eten te geven voor de nacht.
Ik heb geen idee hoe de apparatuur verder in elkaar steekt en hoe strak het tegen de muur van de stal staat, maar zou het mogelijk zijn om tegen muur geluidsisolatie te gebruiken? Lost je trekkerprobleem alsnog niet op maar mogelijk horen ze je apparatuur dan een stuk minder.
Ik heb geen idee hoe de apparatuur verder in elkaar steekt en hoe strak het tegen de muur van de stal staat, maar zou het mogelijk zijn om tegen muur geluidsisolatie te gebruiken? Lost je trekkerprobleem alsnog niet op maar mogelijk horen ze je apparatuur dan een stuk minder.
anoniem_207026 wijzigde dit bericht op 26-09-2017 12:25
Reden: Trage Truus hier.
Reden: Trage Truus hier.
4.02% gewijzigd
dinsdag 26 september 2017 om 12:25
dinsdag 26 september 2017 om 12:27
Ik heb mijn eerste 20 jaar op een boerderij gewoond.De buren hadden ca 150 melkkoeien en wat vleeskoeien.. Buurman stond om 6 uur op om te melken. De melkwagen kwam savonds tussen 1900/2000 uur het melk bij hem ophalen. Daarna was hij nog hooguit een uur in de stal aan het werk .Fee-de-Goede schreef: ↑26-09-2017 12:18Ook bij zo melken ( als je dat al kan betalen) is mijn oom gewoon heel vroeg uit bed en laat er weer in en maakt het lawaai.
Daar waar ze dus over klagen.
Sorry maar denk je echt dat TO voor zijn/haar lol zuke tijden werkt?
En dat je even voor de nieuwe buren je hele bedrijfsvoering zo effe aan gepast kan worden?
Echt bijzonder.
En dat is al heel wat jaren geleden. Tegenwoordig gaat het stukken sneller/makkelijker met al dat robotwerk.
dinsdag 26 september 2017 om 12:27
en misschien is duidelijk (maar vriendelijk) zijn, wel beter
Dat je binnen de normen werkt, dus dat het heel vervelend voor hen is.
Nu lijkt het of je iets gaat doen, terwijl dat misschien wel onmogelijk is?
dinsdag 26 september 2017 om 12:34
Ik ook. Mijn buren gingen, en gaan nu nog steeds, elke ochtend tussen half 5 en 5 uur melken, robot of geen robot. Bovendien, het feit dat de robots er zijn wil nog niet zeggen dat a)iedere boer zich dat kan veroorloven en b)gebruik wil maken van al die automatisering. Het is ook geen verplichting uiteraard.Habbekratz schreef: ↑26-09-2017 12:27Ik heb mijn eerste 20 jaar op een boerderij gewoond.De buren hadden ca 150 melkkoeien en wat vleeskoeien.. Buurman stond om 6 uur op om te melken. De melkwagen kwam savonds tussen 1900/2000 uur het melk bij hem ophalen. Daarna was hij nog hooguit een uur in de stal aan het werk .
En dat is al heel wat jaren geleden. Tegenwoordig gaat het stukken sneller/makkelijker met al dat robotwerk.
dinsdag 26 september 2017 om 12:36
Zoals ik al zei heb ik geen robot en die wil ik ook niet. Ik heb een aantal jaar geleden mijn tijden vervroegd zodat ik om half 7 's avonds klaar ben, dat vond mijn toenmalige vriend nodig en het bevalt mij goed. Voordat ik op bed ga doe ik nog een rondje door de stal, 5 minuten op de trekker, klaar. Zo ouderwets ben ik niet.Habbekratz schreef: ↑26-09-2017 12:27Ik heb mijn eerste 20 jaar op een boerderij gewoond.De buren hadden ca 150 melkkoeien en wat vleeskoeien.. Buurman stond om 6 uur op om te melken. De melkwagen kwam savonds tussen 1900/2000 uur het melk bij hem ophalen. Daarna was hij nog hooguit een uur in de stal aan het werk .
dinsdag 26 september 2017 om 12:37
Wij wonen recht tegenover een boerderij, en daar wordt, om financiële redenen nog redelijk ouderwets geboerd. Dus geen robot om te melken bijvoorbeeld, en dat kost gewoon veel tijd dus wordt er vroeg begonnen. Ook maakt de boer rond elf uur zijn laatste rondje door de stal.
Op zondag slaap ik uit, en ja, dan word ik wel eens vroeg wakker van de trekker of de mestband, dan draai ik me weer om en slaap verder.
Wij zijn hier 25 jaar terug komen wonen, en dat bedrijf stond er toen al zo'n 40 jaar.
Dat soort dingen weet je idd als je in een dorp in de buurt van een veehouder gaat wonen en moet je m.i. dan ook niet over miepen.
O, en wat een ander ook al zei, weet je hoe koeien reageren als ze een paar uur later gemolken worden en last hebben van te volle uiers?
Dan gaan ze loeien, heel hard... en dat maakt véél meer herrie dan een melkmachine of trekker hoor.
Op zondag slaap ik uit, en ja, dan word ik wel eens vroeg wakker van de trekker of de mestband, dan draai ik me weer om en slaap verder.
Wij zijn hier 25 jaar terug komen wonen, en dat bedrijf stond er toen al zo'n 40 jaar.
Dat soort dingen weet je idd als je in een dorp in de buurt van een veehouder gaat wonen en moet je m.i. dan ook niet over miepen.
O, en wat een ander ook al zei, weet je hoe koeien reageren als ze een paar uur later gemolken worden en last hebben van te volle uiers?
Dan gaan ze loeien, heel hard... en dat maakt véél meer herrie dan een melkmachine of trekker hoor.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
dinsdag 26 september 2017 om 12:38
Boeren moeten constant investeren om mee te kunnen komen en dan heb ik het nog niet eens over steeds weer nieuwe regels.LaFleurNoire schreef: ↑26-09-2017 12:20Oh ja, elke boer heeft ook de middelen en de capaciteit om volledig geautomatiseerd te werken natuurlijk.
Niet voor niets worden boerenbedrijven moeilijk verkocht en dat is niet alleen door de komende asbestkosten. Jonge boeren willen geen verouderde boerenbedrijven dat kost teveel tijd en geld om die rendabel te maken. Heel veel boerenbedrijven moeten het nu van neveninkomsten hebben,eigen boerderijwinkel met oa boerderij ijs of ze gaan een zorgboerderij beginnen. Laatst kwam ik langs een boerderij daar kon je verse melk drinken ed daar kon je uitrusten op leuke zitjes.
Maar goed on topic weer....
dinsdag 26 september 2017 om 12:40
En over die vijf minuten zeuren ze o.a.?jeskanana schreef: ↑26-09-2017 12:36Zoals ik al zei heb ik geen robot en die wil ik ook niet. Ik heb een aantal jaar geleden mijn tijden vervroegd zodat ik om half 7 's avonds klaar ben, dat vond mijn toenmalige vriend nodig en het bevalt mij goed. Voordat ik op bed ga doe ik nog een rondje door de stal, 5 minuten op de trekker, klaar. Zo ouderwets ben ik niet.
Ik zou me er niet zo druk over maken. Blijkbaar hebben zij een verkeerd beeld gehad van het wonen op het platteland.
Nou, dan is het aan hun om óf dat beeld bij te stellen óf weer terug verhuizen naar de "rustige "stad.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
dinsdag 26 september 2017 om 12:41
Ze gebruikt de trekker om het voer voor de hekken te schuiven. Ik vermoed dat het van haar huis naar de stal slechts een paar meter is...als je het voer handmatig voor de hekken moet schuiven ben je erg lang bezig en vernachel je je rug.
dinsdag 26 september 2017 om 12:41
Bedankt voor jullie tips trouwens, ik ga ze eerst eens op de koffie vragen en het bedrijf uitleggen. Het was vanmorgen vooral even schrikken van een schreeuwende buurman op het erf
Ik weet inderdaad niet of er überhaupt iets aangepast worden kan aan de apparatuur, inderdaad niet handig om toezeggingen te doen.
Ik weet inderdaad niet of er überhaupt iets aangepast worden kan aan de apparatuur, inderdaad niet handig om toezeggingen te doen.
dinsdag 26 september 2017 om 12:42