Vitamine D klachten
woensdag 27 september 2017 om 14:11
Vitamine D gebrek komt zo'n beetje bij elke Nederlander voor, vooral in de wintermaanden. Rede: te weinig (warm) zonlicht op de huid. Daarom kreeg men vroeger ook levertraan in de winter.
Naast Vitamine D heeft men ook Calcium, Magnesium en bepaalde vetten nodig om het ook allemaal te verwerken. Teveel Vitamine D in een keer kan dus tot gevolg hebben dat er daardoor een tekort ontstaat aan al die andere benodigde stoffen met alle gevolgen van dien.
Vreemde HA trouwens, dat hij aanhoudende klachten niet serieus neemt.
Naast Vitamine D heeft men ook Calcium, Magnesium en bepaalde vetten nodig om het ook allemaal te verwerken. Teveel Vitamine D in een keer kan dus tot gevolg hebben dat er daardoor een tekort ontstaat aan al die andere benodigde stoffen met alle gevolgen van dien.
Vreemde HA trouwens, dat hij aanhoudende klachten niet serieus neemt.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
woensdag 27 september 2017 om 14:16
Ik heb ook chronisch vitamine D tekort, mijn waarde was 9 afgelopen mei...ook spierpijn, moe, moe en nog eens moe. Ik ben ook doorgestuurd naar een longarts, internist en KNO (vanwege neusproblemen). Ik ben nog onder behandeling bij verschillende artsen, astma is er iig al uitgekomen en een gat in mijn neustussenschot. Ook heb ik coeliakie, wat ws voor een ernstig tekort aan vitaminen heeft gezorgd. Mijn darmen nemen het slecht op.
Ik heb overigens geen bijwerkingen ervaren, ik heb vitamine D in een spuitje gehad toendertijd, 25.000 IE per week, 6 weken lang. Toen stond mijn waarde op 78. IK slik nu zelf iedere dag D, druppels. Van 2000IE. Dat zou je ook kunnen doen nog. Pas als je boven de 300 komt (ongeveer, pin me er niet op vast) wordt het gevaarlijk.
Ik heb overigens geen bijwerkingen ervaren, ik heb vitamine D in een spuitje gehad toendertijd, 25.000 IE per week, 6 weken lang. Toen stond mijn waarde op 78. IK slik nu zelf iedere dag D, druppels. Van 2000IE. Dat zou je ook kunnen doen nog. Pas als je boven de 300 komt (ongeveer, pin me er niet op vast) wordt het gevaarlijk.
woensdag 27 september 2017 om 18:39
Jouw ervaring is wel extreem maar dit kan zeker gebeuren door lange tijd grote dosis vitamine D te nemen. Mensen denken dat het geen bijwerkingen geeft omdat het maar een vitamine is (eigenlijk is vitamine D een hormoon trouwens) maar is is absoluut niet het geval. Alles is in balans in je lichaam en als je grote hoeveelheden van een vitamine of mineraal gaat nemen dat gaat het op den duur uit balans. Dit is heel individueel. Maar het kan best zo zijn dat er wel een vitamine D tekort in je bloed is maar dat je lichaam eigenlijk meer magnesium of potassium nodig heeft. Door grote hoeveelheden vitamine D te nemen verstoor je de balans. En dat kan vreemde klachten geven.
Dit geldt ook voor bv langdurig grote hoeveelheden magnesium , calcium enz.
Je zou denken dat je arts je daar alles over kan vertellen, helaas is dat niet zo. Artsen krijgen dit niet in hun opleiding dus je kunt het ze niet kwalijk nemen.
Het is hier al gezegd maar wat je zou kunnen doen is wat magnesium nemen en extra potassium (vitamin D is ook aanslag op je potassium) Maar niet langdurig.
Sterkte!
Dit geldt ook voor bv langdurig grote hoeveelheden magnesium , calcium enz.
Je zou denken dat je arts je daar alles over kan vertellen, helaas is dat niet zo. Artsen krijgen dit niet in hun opleiding dus je kunt het ze niet kwalijk nemen.
Het is hier al gezegd maar wat je zou kunnen doen is wat magnesium nemen en extra potassium (vitamin D is ook aanslag op je potassium) Maar niet langdurig.
Sterkte!
donderdag 28 september 2017 om 20:36
Wat is daar zo vreemd aan ik heet esrA zij esrI
donderdag 28 september 2017 om 21:16
Van Esra lijkt het me niet vreemd, hoor, dat is gewoon jouw nick, en het is jouw topic.
Maar dat er dan een Es-ri met ook een cijfer een account aanmaakt om te reageren, miljoenen namen mogelijk. Vond ik apart.
De laatste tijd zijn er topics geopend om voedingssupplementen te promoten, dat viel op, en ik vroeg me af of ik serieus heb gereageerd op een fake-topic. Maar laat maar.
nounou
donderdag 28 september 2017 om 22:02
Ik promoot geen voedings supplementen hoorzazamaenade schreef: ↑28-09-2017 21:16Van Esra lijkt het me niet vreemd, hoor, dat is gewoon jouw nick, en het is jouw topic.
Maar dat er dan een Es-ri met ook een cijfer een account aanmaakt om te reageren, miljoenen namen mogelijk. Vond ik apart.
De laatste tijd zijn er topics geopend om voedingssupplementen te promoten, dat viel op, en ik vroeg me af of ik serieus heb gereageerd op een fake-topic. Maar laat maar.
Integendeel.
Heb wel nieuw account aangemaakt omdat ik hierop wou reageren omdat ik het zo rot voor TO vind en ik op mijn oude account op een één of andere manier niet meer kon inloggen.
donderdag 5 oktober 2017 om 14:21
Ik ben gisteren weer naar de huisarts gegaan en er was een nieuwe bloeduitslag binnen. Mijn BIJschildklidklier werkt te traag. Normaal met een trage bijschildklier heb je te weinig aan calcium in je bloed en teveel fosfaat. Bij mij is dit dus andersom. Calcium is optimaal en mijn fosfaat is te laag. De huisarts had hier geen verklaring voor. Ik heb het 1 en ander gelezen en door een te hoge vitamine d inname kan je een te trage bijschildklier krijgen. De huisarts had geen oplossing hiervoor en moet alsnog wachten tot 18 okt voor mijn afspraak bij de internist.
donderdag 5 oktober 2017 om 14:36