Kind is hetero

01-10-2017 14:41 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ten aanleiding van het andere topic.

Ik moet bekennen dat ik het ergens een beetje 'jammer' zou vinden als mijn kind 'normaal' zou zijn. Zich voelde als het geslacht zoals geboren en hetero zou zijn. Ik denk dat dit komt omdat ik me daar niet in kan verplaatsen, hoe dit is. Net zoals veel vaders een zoon willen zodat ze samen kunnen voetballen en moeders een dochter zodat ze 'meidendingen' kunnen doen... heb ik ook last van dat je een soort onbewust verwacht dat je kind net zo zal zijn zoals jij bent. Maar dit blijkt doorgaans niet, het wordt geen kopie van jou maar een individueel persoon.

Hoe gaan jullie als ouders daar mee om? Hebben jullie deze (onbewuste) verwachtingen, wanneer is het je gelukt om deze van je af te zetten, hoe lang duurde dit, wat hielp, etc?
Je doet nu net alsof hetero's van een compleet andere wereld komen dan homoseksuelen. En ik dacht we nu net de hele discussie voetbal (mannen) en vrouwen (shoppen) voorbij waren, Ik vind het ook wel typisch als juist een homoseksueel persoon zo bezig is met de oude orde. De meeste homoseksuelen die ik ken zijn juist totaal niet bezig met hokjes of hoe hun kinderen binnen de vaste kaders zich moeten gedragen. Vonden het ook een verademing dat je bij een trouwerij en werkzaamheden in het huis niet te maken hebt met de oude, traditionele rolpatronen. Zien hun kinderen juist als een eigen individu en accepteren het kind gewoon zoals het is ongeacht voorkeuren.
violetskies wijzigde dit bericht op 01-10-2017 14:50
77.42% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
violetskies schreef:
01-10-2017 14:43
Je doet nu net alsof hetero's van een compleet andere wereld komen dan homoseksuelen.
Ik denk dat dat ergens wel is. Ik kan absoluut niet begrijpen hoe het is om maar op één geslacht te vallen en je man of vrouw te voelen. wat dat betreft zullen dat andere werelden blijven waar je je moeilijk bij in kan leven omdat je het zelf niet hebt of kan ervaren. Wie van de ouders of kinderen nu wel of niet hetero is.
violetskies schreef:
01-10-2017 14:43
Ik vind het ook wel typisch als juist een homoseksueel persoon zo bezig is met de oude orde.
Oude orde? Homoseksuelen zijn ook gewoon mensen. Die kunnen net als een ander (onbewuste) vooroordelen hebben. Die kunnen hun kind minder begrijpen als het anders is dan henzelf. Ik vind dat hetero mensen onevenredig gebasht worden als ze het moeilijk vinden dat hun kind anders blijkt te zijn als henzelf en hun verwachtingen. Want naar mijn inziens heeft elke ouder ergens een onbewuste wens dat het kind zoals jou zal zijn.
Snoekbaars schreef:
01-10-2017 14:47
Ik denk dat dat ergens wel is. Ik kan absoluut niet begrijpen hoe het is om maar op één geslacht te vallen en je man of vrouw te voelen. wat dat betreft zullen dat andere werelden blijven waar je je moeilijk bij in kan leven omdat je het zelf niet hebt of kan ervaren. Wie van de ouders of kinderen nu wel of niet hetero is.
Dat zal wel voor iedereen anders zijn, maar voor twee goede vrienden van mij is seksuele voorkeur slechts een klein stukje van een veel grotere puzzle. Als je jezelf teveel focust op alleen de verschillen bestaat de kans dat je jezelf uitsluit of je het leven veel te ingewikkeld voor jezelf maakt. Je in feite jezelf te kort doet.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Snoekbaars schreef:
01-10-2017 14:51
Oude orde? Homoseksuelen zijn ook gewoon mensen. Die kunnen net als een ander (onbewuste) vooroordelen hebben. Die kunnen hun kind minder begrijpen als het anders is dan henzelf. Ik vind dat hetero mensen onevenredig gebasht worden als ze het moeilijk vinden dat hun kind anders blijkt te zijn als henzelf en hun verwachtingen. Want naar mijn inziens heeft elke ouder ergens een onbewuste wens dat het kind zoals jou zal zijn.
Oude orde als in alle achterhaalde ideeën die vroeger door religieuze instituties en andere machthebbende instanties in het leven waren geroepen en in stand werden gehouden. De sleutel voor een gelukkig leven is communiceren en open staan voor anderen. Mijn eigen ouders zagen het juist als een verademing en verrijking dat ik op veel vlakken juist niet zo ben als hen. Het enige wat voor hen telt is dat ik gelukkig ben.

En dan heb je nog van die heteroseksuele vrouwen die graag gehoopt hadden dat ze een homozoon hadden gehad zodat ze lekker zouden kunnen shoppen. Dan blijkt hun eigen heterozoon op latere leeftijd juist van design te houden en een goede vriend van die zoon een homoseksueel die juist van 'stoere' dingen te houden.
Ik moet zeggen dat ik hoop bij vaders die een zoon willen zodat ze samen kunnen voetballen dat ze een zoon krijgen die er geen bal aan vind (haha woordgrap) en liever gaat shoppen...
Maar alsnog blijft het denk ik wel universeel dat je ergens wilt dat je kind zoals jou is of hoe jij wou zijn als kind, hoe open je ook bent. Er gaan momenten zijn dat je de keuzes of niet-keuzes van je kind niet volledig begrijpt, hoe ga je daar mee om?
Snoekbaars schreef:
01-10-2017 15:05
Ik moet zeggen dat ik hoop bij vaders die een zoon willen zodat ze samen kunnen voetballen dat ze een zoon krijgen die er geen bal aan vind (haha woordgrap) en liever gaat shoppen...
Maar alsnog blijft het denk ik wel universeel dat je ergens wilt dat je kind zoals jou is of hoe jij wou zijn als kind, hoe open je ook bent. Er gaan momenten zijn dat je de keuzes of niet-keuzes van je kind niet volledig begrijpt, hoe ga je daar mee om?
Door vanaf dag 1 te beseffen dat je kind een eigen individu is en geen kloon van jouzelf
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Snoekbaars schreef:
01-10-2017 14:41
Ten aanleiding van het andere topic.

Ik moet bekennen dat ik het ergens een beetje 'jammer' zou vinden als mijn kind 'normaal' zou zijn. Zich voelde als het geslacht zoals geboren en hetero zou zijn. Ik denk dat dit komt omdat ik me daar niet in kan verplaatsen, hoe dit is. Net zoals veel vaders een zoon willen zodat ze samen kunnen voetballen en moeders een dochter zodat ze 'meidendingen' kunnen doen... heb ik ook last van dat je een soort onbewust verwacht dat je kind net zo zal zijn zoals jij bent. Maar dit blijkt doorgaans niet, het wordt geen kopie van jou maar een individueel persoon.

Hoe gaan jullie als ouders daar mee om? Hebben jullie deze (onbewuste) verwachtingen, wanneer is het je gelukt om deze van je af te zetten, hoe lang duurde dit, wat hielp, etc?
:rofl: geweldige reactie op het andere topic chapeau !
Wat flauw dit. Kinderachtig om zo te reageren op een ander topic. Maak jezelf niks mee dat je niks beters kon verzinnen?
ghost79 wijzigde dit bericht op 01-10-2017 15:23
56.20% gewijzigd
Zo had ik gisteren met mijn (homosexuele) neef een hele discussie. Hij snapt niet dat ik van veel van mijn single vrienden niet weet of ze op mannen of op vrouwen vallen. Ik vind dat helemaal niet belangrijk om te weten. Het zijn namelijk mijn vrienden. Ik hou van ze zoals ze zijn en wie ben ik om te willen weten op wie ze vallen. Als ze het me willen vertellen, verstellen ze het me wel. En tot die tijd ga ik het niet voor iemand invullen. Ik vind het daarentegen weer heel raar dat bij iedere nieuwe persoon die ik aan hem voorstel, de tweede vraag is “is hij homo?”. Ik vind het bjjzonder dat een bevolkingsgroep die toch best lang heeft moeten strijden voor gelijke rechten, zelf nog zo graag anderen in (dezelfde) hokjes plaatst.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ghost79 schreef:
01-10-2017 15:19
Wat flauw dit. Kinderachtig om zo te reageren op een ander topic. Fijn voor je dat je homofiliteit de nornaalste zaak van de wereld vindt, maar je weet natuurlijk net zo goed als iedereen hier dat dat niet het geval is. En dat het als ouder toch wel even slikken is als kindlief dit verteld.
Eens behalve even slikken als kind dit verteld. Het zou mij niets uitmaken maar mij wel zorgen maken om homo haar bijvoorbeeld op straat.
Pieps2016 schreef:
01-10-2017 15:24
Eens behalve even slikken als kind dit verteld. Het zou mij niets uitmaken maar mij wel zorgen maken om homo haar bijvoorbeeld op straat.
Ik kan me dat niet voorstellen dat het je helemaal niks uitmaakt, je hebt toch een bepaald toekomstbeeld cq verwachting die je dan bij moet stellen? Bovendien weet je dat je kind te maken krijgt met vooroordelen e.d. En daarbij ook gekwest zal worden. Dat doet toch ook wat met je als ouder?
Ghost79 schreef:
01-10-2017 15:38
Ik kan me dat niet voorstellen dat het je helemaal niks uitmaakt, je hebt toch een bepaald toekomstbeeld cq verwachting die je dan bij moet stellen? Bovendien weet je dat je kind te maken krijgt met vooroordelen e.d. En daarbij ook gekwest zal worden. Dat doet toch ook wat met je als ouder?
Lees je mijn bericht wel? Want ik zeg toch dat het mij niks uitmaakt behalve de homohaat? Waaronder ik ook vooroordelen schaar.
Ghost79 schreef:
01-10-2017 15:19
Wat flauw dit. Kinderachtig om zo te reageren op een ander topic. Maak jezelf niks mee dat je niks beters kon verzinnen?
Ik meen dit serieus. Ik geef toe dat ook ik als niet-hetero transgender ouder het moeilijk kan vinden als je kind op welk gebied dan ook buiten jouw persoonlijke referentiekader valt.
S7rin schreef:
01-10-2017 15:20
Zo had ik gisteren met mijn (homosexuele) neef een hele discussie. Hij snapt niet dat ik van veel van mijn single vrienden niet weet of ze op mannen of op vrouwen vallen. Ik vind dat helemaal niet belangrijk om te weten. Het zijn namelijk mijn vrienden. Ik hou van ze zoals ze zijn en wie ben ik om te willen weten op wie ze vallen. Als ze het me willen vertellen, verstellen ze het me wel. En tot die tijd ga ik het niet voor iemand invullen. Ik vind het daarentegen weer heel raar dat bij iedere nieuwe persoon die ik aan hem voorstel, de tweede vraag is “is hij homo?”. Ik vind het bjjzonder dat een bevolkingsgroep die toch best lang heeft moeten strijden voor gelijke rechten, zelf nog zo graag anderen in (dezelfde) hokjes plaatst.
het goedbedoelde "ik hoef niet te weten waar je op valt want dat maakt me niks uit" ligt vaak heel dicht bij "ik wil er niets van weten en laten we allemaal gewoon normaal doen." En daarom zijn er, of in ieder geval ken ik, genoeg niet-hetero's die hun geaardheid juist in alles benadrukken. Ja, ik ben gay. Alles aan mij is gay. Alles wat ik doe is gay. Het is een soort tegenhanger van die "we hebben het er niet over want het doet er niet toe"-beweging. Het doet er wel toe. Ik ben anders. Ik ben gay. En de enige manier om dat te normaliseren is door het juist wél te uiten. (ik wil je niet aanvallen met deze reactie, dit is slechts hoe ik het ervaar :) )
oh gets dubbel
koekkoekje wijzigde dit bericht op 01-10-2017 17:06
Reden: bericht dubbel verstuurd
96.25% gewijzigd
Ik vind je reactie niet aanvallend hoor 😉 maar het is niet wat ik bedoel. Van mij mag iedereen uitdragen en -stralen waar hij of zij op valt. Maar in het geval van mijn neef lijk hij het vooral heel (heel!) belangrijk te vinden dat anderen het ook (net als hij) zijn.

Grappig is dat ik vroeger (rond mijn puberteit) homosexualiteit wel interessant vond. Maar mede doordat het in mijn omgeving (werk en vrienden) eerder regel dat uitzondering is, ben ik eigenlijk - wellicht uit luiheid - mee opgehouden om bij te houden wie ookalweer wat was. Het wisselt namelijk ook soms nog wel eens.
s7rin wijzigde dit bericht op 01-10-2017 18:16
22.68% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Nou ik word over twee weken vader en ik ga echt alles helemaal kapot projecteren op die knul.
Ghost79 schreef:
01-10-2017 15:38
Het zou mij werkelijk niks uitmaken. Vooroordelen? Ach, er zijn zoveel vooroordelen. Doet je kind VMBO krijgt het ook te maken met vooroordelen, wil je dochter op paaldansen dan heb je ze ook. En als je kind blijkt op hetzelfde geslacht te vallen dan zal hij/zij daar ook mee moeten leren omgaan. Ik leer ze liever dat het thuis gelukkig helemaal niet uitmaakt, ik heb er geen oordeel over, ik hoef geen verwachtingen bij te stellen, ik wil gewoon dat mijn kind gelukkig is/wordt, in welke vorm dan ook.

En draag graag mijn steentje bij in de hoop dat er een moment komt dat iemand niet meer 'uit de kast' hoeft te komen omdat het gewoon niet uitmaakt. Jammer dat het blijkbaar nog steeds zo'n ding is, dat je aan de wereld kenbaar moet maken op welk geslacht je valt omdat de verwachtingen wel eens anders zouden kunnen zijn, of dat iemand je er om veroordeelt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven