Dakhond in Jeruzalem
zondag 1 oktober 2017 om 21:44
Hallo,
Ik zit met een vraag en ik weet even niet wat te doen.
We hebben een overbuurman en op zijn dak houdt hij een hond. Hij kan daar komen via een ladder. De hond blijft daar altijd, komt er nooit vanaf.. Hij krijgt daar eten en drinken en dat was het, misschien een beetje aandacht. We vinden het vreselijk om aan te zien, want dit is pure dierenmishandeling. Bovendien wonen we in Jeruzalem en schijnt de zon nog vrij sterk. Dus je raadt het al, hond heeft weinig schaduw, laat staan een koele ruimte.. Daarop nog eens blaft hij de hele dag door, om gek van te worden natuurlijk.
Sinds gister is 'dakhond' - zoals wij hem noemen- ook nog eens aangelijnt. We zagen nu ook dat de lijn om zijn pootje was, waardoor hij ook al niet meer kon bewegen. Gelukkig zat die lijn vandaag weer goed, maar nu kan hij helemaal nergens meer naartoe (ander gedeelte van het dak dus).
Hond woont trouwens al een paar maanden op het dak. Wij wonen er bijna twee maanden en de hond is nog een puppy.
Ik en partner praten over met de buren praten, de dierenbescherming, misschien politie.. Maar het 'probleem' is dat we hier in een 'gemengde' Arabische-Joodse buurt wonen, en iedereen is blij dat wij in vrede samen leven. Nu zijn wij in een 'Joods' huis en de eigenaar van dakhond in een 'Arabisch' huis. Ik heb het met andere buren in ons huis erover gehad, maar zij durven niet met de eigenaar te praten, omdat ze bang zijn dat het de vrede zal verstoren voor een hond. En het dus politiek geladen zal worden.
Ik weet het even niet. Ik kan die mishandeling niet meer aanzien, en het geblaf (ook 's nachts) niet meer aanhoren. Anderzijds ben ik bang dat de buren gelijk zullen hebben en we politieke spanningen met de buren zullen krijgen. Iemand een idee? Alvast bedankt.
Ik zit met een vraag en ik weet even niet wat te doen.
We hebben een overbuurman en op zijn dak houdt hij een hond. Hij kan daar komen via een ladder. De hond blijft daar altijd, komt er nooit vanaf.. Hij krijgt daar eten en drinken en dat was het, misschien een beetje aandacht. We vinden het vreselijk om aan te zien, want dit is pure dierenmishandeling. Bovendien wonen we in Jeruzalem en schijnt de zon nog vrij sterk. Dus je raadt het al, hond heeft weinig schaduw, laat staan een koele ruimte.. Daarop nog eens blaft hij de hele dag door, om gek van te worden natuurlijk.
Sinds gister is 'dakhond' - zoals wij hem noemen- ook nog eens aangelijnt. We zagen nu ook dat de lijn om zijn pootje was, waardoor hij ook al niet meer kon bewegen. Gelukkig zat die lijn vandaag weer goed, maar nu kan hij helemaal nergens meer naartoe (ander gedeelte van het dak dus).
Hond woont trouwens al een paar maanden op het dak. Wij wonen er bijna twee maanden en de hond is nog een puppy.
Ik en partner praten over met de buren praten, de dierenbescherming, misschien politie.. Maar het 'probleem' is dat we hier in een 'gemengde' Arabische-Joodse buurt wonen, en iedereen is blij dat wij in vrede samen leven. Nu zijn wij in een 'Joods' huis en de eigenaar van dakhond in een 'Arabisch' huis. Ik heb het met andere buren in ons huis erover gehad, maar zij durven niet met de eigenaar te praten, omdat ze bang zijn dat het de vrede zal verstoren voor een hond. En het dus politiek geladen zal worden.
Ik weet het even niet. Ik kan die mishandeling niet meer aanzien, en het geblaf (ook 's nachts) niet meer aanhoren. Anderzijds ben ik bang dat de buren gelijk zullen hebben en we politieke spanningen met de buren zullen krijgen. Iemand een idee? Alvast bedankt.
Hakuna Matata
zondag 1 oktober 2017 om 22:07
zondag 1 oktober 2017 om 22:09
We hebben hondenkoekjes gegooit, maar nu zit de hond aan de lijn. Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet om. Die hond zit daar op een dak in deze hitte, wordt niet uitgelaten en wordt verwaarloost. Ik wil iets doen, maar ik weet niet hoe best te doen.
Hakuna Matata
zondag 1 oktober 2017 om 22:10
Haha, je snapt 't niet!spinnetje_ schreef: ↑01-10-2017 22:09We hebben hondenkoekjes gegooit, maar nu zit de hond aan de lijn. Maar goed, daar gaat het natuurlijk niet om. Die hond zit daar op een dak in deze hitte, wordt niet uitgelaten en wordt verwaarloost. Ik wil iets doen, maar ik weet niet hoe best te doen.
zondag 1 oktober 2017 om 22:17
NATUURLIJK maak je daar melding van! Het beestje kan zelf immers niet naar de dierenbescherming bellen. Doe dat anoniem en zorg dat, dat arme beest daar weggehaald wordt. De tranen springen me al in de ogen als ik het lees.
Als er zoveel buren zijn met zicht op het hondje, dan kan iedereen wel gebeld hebben. Ik zou niet met die man zelf gaan praten. Grote kans dat hij dan alleen zorgt dat jullie er geen last meer van hebben (dus een blafband of weet ik veel wat voor smerigheid), maar iemand met zo'n visie op honden, gaat zijn hond niet opeens liefdevol verzorgen. Ik zou dus de dierenbescherming inschakelen en jouw naam niet noemen als je belt.
Wat vreselijk zielig, zeg
Als er zoveel buren zijn met zicht op het hondje, dan kan iedereen wel gebeld hebben. Ik zou niet met die man zelf gaan praten. Grote kans dat hij dan alleen zorgt dat jullie er geen last meer van hebben (dus een blafband of weet ik veel wat voor smerigheid), maar iemand met zo'n visie op honden, gaat zijn hond niet opeens liefdevol verzorgen. Ik zou dus de dierenbescherming inschakelen en jouw naam niet noemen als je belt.
Wat vreselijk zielig, zeg
zondag 1 oktober 2017 om 22:19
Ze hebben de CHAI.
zondag 1 oktober 2017 om 22:21
Daar kom je maar op 1 manier achter.
Daarnaast zou ik eerst gewoon kennis maken met buurman en proberen in gesprek te gaan met hem over de hond. Niet gelijk mijzelf bang maken over politieke verstandhoudingen.
zondag 1 oktober 2017 om 22:25
Met wat voor doel zou je het gesprek aan gaan? Denk je dat hij na zo'n gesprek opeens veranderd in een hondenlievende man die wel lief is voor zijn hond? Iedere debiel kan toch bedenken dat je een hond niet de hele dag met een riem aan zijn poot in de brandende zon laat zitten, zonder met hem te wandelen en dergelijke?
Ik zou juist absoluut niet het gesprek aan gaan. Het risico is dat hij boos wordt en er niets mee doet (of dus alleen zorgt dat de hond de buren niet meer lastigvalt), maar een melding maken daarna zorgt ervoor dat hij weet dat TO gebeld heeft. Als je gewoon een anonieme melding maakt, dan kunnen de professionals uitzoeken of deze man wel of niet goed voor zijn hond zorgt.
zondag 1 oktober 2017 om 22:59
Ik begrijp je dilemma van geen ruzie en onrust willen veroorzaken tegenover het willen helpen van deze hond.- en dat geldt in heel veel van deze situaties overal, ook zonder nog eens de politieke en/of religieuze geladenheid-, Niemand wil gedonder met buurtbewoners ook al wordt dierenmishandeling geconstateerd...
Maar het gaat nu niet om wat er mogelijk aan politieke spanningen zou kunnen ontstaan. Het gaat nu om dat de mishandeling, het verwaarlozen stopt. Het gaat nu om de hond en die moet daar weg.
Ook veroorzaakt het overlast, het ook nachtelijke geblaf.
Dit is toch bezijdens politiek gedonder? Het gaat hier toch om iets wat los staat van politiek? Los van religie? Het gaat hier om overlast en empathie, zorgen om de hond. Het in vrede samen leven is wel heel fragiel dan. Als elkaar aanspreken op overlast en dierenverwaarlozing aankaarten al leidt tot angst om de vrede te verstoren en angst tot politieke spanningen.
Niettemin, overal zijn mensen bang om de vrede met buurtbewoners te verstoren, bang om anderen aan te spreken op overlast of geconstateerde dierenmishandeling of kindermishandeling zelfs. Echter leidt dat doorgaans niet tot politieke spanningen. En ik begrijp nogmaals goed, dat het in Jeruzalem wel 'wat' gecompliceerder ligt, triest.
Oké, aan politiek geneuzel heb je niks en de hond al helemaal niet. Even googlen laat al zien dat er in Jeruzalem ook dierenbeschermingsorganisaties actief zijn, die je kan vragen wat te doen.En wat zij kunnen doen.
Ook is er een palestijnse dierenrechtenorganisatie die je om hulp kan vragen, Palestinian Animal League. Ik hoop dat het ertoe leidt dat de hond een veel betere eigenaar krijgt! En echt super dat je er wat tegen wilt doen! Ook al is het echt niet makkelijk.
Maar het gaat nu niet om wat er mogelijk aan politieke spanningen zou kunnen ontstaan. Het gaat nu om dat de mishandeling, het verwaarlozen stopt. Het gaat nu om de hond en die moet daar weg.
Ook veroorzaakt het overlast, het ook nachtelijke geblaf.
Dit is toch bezijdens politiek gedonder? Het gaat hier toch om iets wat los staat van politiek? Los van religie? Het gaat hier om overlast en empathie, zorgen om de hond. Het in vrede samen leven is wel heel fragiel dan. Als elkaar aanspreken op overlast en dierenverwaarlozing aankaarten al leidt tot angst om de vrede te verstoren en angst tot politieke spanningen.
Niettemin, overal zijn mensen bang om de vrede met buurtbewoners te verstoren, bang om anderen aan te spreken op overlast of geconstateerde dierenmishandeling of kindermishandeling zelfs. Echter leidt dat doorgaans niet tot politieke spanningen. En ik begrijp nogmaals goed, dat het in Jeruzalem wel 'wat' gecompliceerder ligt, triest.
Oké, aan politiek geneuzel heb je niks en de hond al helemaal niet. Even googlen laat al zien dat er in Jeruzalem ook dierenbeschermingsorganisaties actief zijn, die je kan vragen wat te doen.En wat zij kunnen doen.
Ook is er een palestijnse dierenrechtenorganisatie die je om hulp kan vragen, Palestinian Animal League. Ik hoop dat het ertoe leidt dat de hond een veel betere eigenaar krijgt! En echt super dat je er wat tegen wilt doen! Ook al is het echt niet makkelijk.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
They ought to practice what they preach
Down on Jubilee Street
zondag 1 oktober 2017 om 23:33
Even googlen laat zien dat er in Jeruzalem ook dierenbeschermingsorganisaties actief zijn, die je kan vragen wat te doen.En wat zij kunnen doen.
Ook is er een palestijnse dierenrechtenorganisatie die je om hulp kan vragen, Palestinian Animal League. Ik hoop dat het ertoe leidt dat de hond een veel betere eigenaar krijgt! En echt super dat je er wat tegen wilt doen! Ook al is het echt niet makkelijk. De bevooroordeelde reacties zijn er al rap: "Waarschijnlijk wordt er in Israël ook anders omgegaan met (huis)dieren dan wat je hier gewend bent."
"Daar zou ik idd vanuit gaan. In West Europa kijkt men wel heel erg anders tegen (huis)dieren aan dan in de rest van de wereld." kan wel wezen, maar ook daar zijn er gelukkig ook heel veel mensen die wel goed met dieren omgaan en ook daar mensen die zich volop inzetten voor dierenbescherming, vanuit diverse achtergronden. - even terzijde: de grootste demonstratie tegen dierenleed ooit werd een paar weken geleden gehouden in Tel Aviv en Israel is werelds koploper wb veganisme, megaveel veganisten daar en evenzoveel mogelijkheden wb veganistisch lekker leven waar de rest van de wereld nog veel van kan leren.....Ook veel sterke dierenrechtenactivisme organisaties daar. En ja, dat vergroeit ook met het arabische gedeelte van de bevolking. Ook bij hen veel mensen die wel van dieren houden en voor dieren opkomen. Zowel wb huisdieren, ook honden en tegen halalslachten.
Ook is er een palestijnse dierenrechtenorganisatie die je om hulp kan vragen, Palestinian Animal League. Ik hoop dat het ertoe leidt dat de hond een veel betere eigenaar krijgt! En echt super dat je er wat tegen wilt doen! Ook al is het echt niet makkelijk. De bevooroordeelde reacties zijn er al rap: "Waarschijnlijk wordt er in Israël ook anders omgegaan met (huis)dieren dan wat je hier gewend bent."
"Daar zou ik idd vanuit gaan. In West Europa kijkt men wel heel erg anders tegen (huis)dieren aan dan in de rest van de wereld." kan wel wezen, maar ook daar zijn er gelukkig ook heel veel mensen die wel goed met dieren omgaan en ook daar mensen die zich volop inzetten voor dierenbescherming, vanuit diverse achtergronden. - even terzijde: de grootste demonstratie tegen dierenleed ooit werd een paar weken geleden gehouden in Tel Aviv en Israel is werelds koploper wb veganisme, megaveel veganisten daar en evenzoveel mogelijkheden wb veganistisch lekker leven waar de rest van de wereld nog veel van kan leren.....Ook veel sterke dierenrechtenactivisme organisaties daar. En ja, dat vergroeit ook met het arabische gedeelte van de bevolking. Ook bij hen veel mensen die wel van dieren houden en voor dieren opkomen. Zowel wb huisdieren, ook honden en tegen halalslachten.
She used to say, All those good people
Down on Jubilee Street
Down on Jubilee Street
zondag 1 oktober 2017 om 23:35
+100! Als het iemands cultuur is om kinderen te misbruiken cq. mishandelen, zeggen we ook niet: 'tja, dat gaat nu eenmaal zo'. Dat iemand iets doet vanuit een cultuur, maakt niet uit. Er wordt nog steeds een levend wezen slecht behandeld. Die hond weet niet eens wat 'cultuur' is.Javier schreef: ↑01-10-2017 23:33Even googlen laat zien dat er in Jeruzalem ook dierenbeschermingsorganisaties actief zijn, die je kan vragen wat te doen.En wat zij kunnen doen.
Los daarvan is Israel hartstikke progressief.
maandag 2 oktober 2017 om 10:04
Nee hoor, in Israël worden dieren netjes verzorgd. Maar helaas staan Arabieren niet bekent om hun diervriendelijkheid.
Ik woon niet twee maanden in Israël, maar twee maanden op dit adres.
We hebben besloten om niet te gaan praten, omdat we van iemand hoorden dat het een vreemde man is en we niet goed weten wat voor positieve dingen het zal bereiken. Man heeft gisteravond uiteindelijk de politie gebeld. Gewoon om te vragen wat te doen. Politie zei dat ze beter even langs zouden komen en dat het telefoontje anoniem blijft. We zagen dat ze idd zijn langsgekomen en daarna heeft de man de hond van het dak gehaald. Ben net even gaan kijken en hij is nog steeds binnen gelukkig.
We houden de situatie verder wel in de gaten natuurlijk, ook met de andere buren. We hebben ook wat beeldmateriaal indien nodig.
Hakuna Matata
maandag 2 oktober 2017 om 10:16
Ohh herkenbaar, tenminste deels. In Turkije zie ik ook zo regelmatig honden die buiten (vaak onder een afdakje dat dan wel) en met beperkte beweegruimte worden gehouden. Deze mensen bestempelen zichzelf als dierenliefhebbers, ze zorgen in hun ogen ook goed voor de hond, maar uitlaten gebeurt bijvoorbeeld niet regelmatig. Zij denken dat eten, drinken en naar de dierenarts in geval van ziekte voldoende is. Ik probeer ze aan hun verstand te peuteren dat een hond veel beweging nodig heeft en een roedelverband, hetzij met (een) andere hond(en), hetzij met het gezin. Vaak luisteren ze netjes maar wat ze ermee doen weet ik verder ook niet aangezien we daar niet wonen en alleen in de zomermaanden verblijven. Wij zijn maar voorbijgangers (ook al zijn het vaak kennissen van mijn man/schoonfamilie).
Ik vind een hond op het dak houden trouwens nog wel een stukje erger. De hitte is daar denk ik nog intenser dan in Izmir en dat is al niet uit te houden, zeker niet voor een pup zonder mogelijkheid tot schaduw. Er zullen in de stad toch wel arabische dierenwelzijnsorganisaties zijn, of een arabische dierenarts? Ik zou beginnen daar mee contact op te nemen.
Ik vind een hond op het dak houden trouwens nog wel een stukje erger. De hitte is daar denk ik nog intenser dan in Izmir en dat is al niet uit te houden, zeker niet voor een pup zonder mogelijkheid tot schaduw. Er zullen in de stad toch wel arabische dierenwelzijnsorganisaties zijn, of een arabische dierenarts? Ik zou beginnen daar mee contact op te nemen.
if we all light up, we can scare away the dark...