Carrière switch vanuit het onderwijs
dinsdag 3 oktober 2017 om 18:52
Hoi allemaal,
Ik ben een vrouw van 30 jaar en ben nu 6 jaar werkzaam in het onderwijs. Zowel MBO als VO. Ik zie er steeds vaker tegenop om te gaan werken en merk dat docent zijn mij niet gelukkig maakt.
Maar wat ga ik dan doen? Ik heb verschillende tests gedaan waar verschillende persoonskenmerken uit voort kwamen:
-sociaal
-artistiek
-realistisch
-empatisch
-extraverte
Verder houd ik van een dynamische omgeving, positiviteit, afwisseling en vrijheid.
Nu zou ik natuurlijk naar een loopbaancoach kunnen gaan, maar zo'n traject kost al snel 2000 euro.
Hebben jullie wellicht ideeën voor mij? Het mag ook een eigen bedrijfje zijn of in loondienst!
Ik hoop leuke tips te krijgen zodat ik me wat verder kan oriënteren.
Thanks
Ik ben een vrouw van 30 jaar en ben nu 6 jaar werkzaam in het onderwijs. Zowel MBO als VO. Ik zie er steeds vaker tegenop om te gaan werken en merk dat docent zijn mij niet gelukkig maakt.
Maar wat ga ik dan doen? Ik heb verschillende tests gedaan waar verschillende persoonskenmerken uit voort kwamen:
-sociaal
-artistiek
-realistisch
-empatisch
-extraverte
Verder houd ik van een dynamische omgeving, positiviteit, afwisseling en vrijheid.
Nu zou ik natuurlijk naar een loopbaancoach kunnen gaan, maar zo'n traject kost al snel 2000 euro.
Hebben jullie wellicht ideeën voor mij? Het mag ook een eigen bedrijfje zijn of in loondienst!
Ik hoop leuke tips te krijgen zodat ik me wat verder kan oriënteren.
Thanks
dinsdag 3 oktober 2017 om 19:17
Hier zijn al veel topics over geweest, ook nog wel recent.
Een loopbaancoach zal gaan vragen wat je vroeger leuk vond enzo. Die vraag kun je zelf ook wel beantwoorden. En er zijn ook wel zelfhulpboeken, bijvoorbeeld Creatieve levensplanning van Paul Donders. En op internet ook wel tips en tests.
Succes!
Een loopbaancoach zal gaan vragen wat je vroeger leuk vond enzo. Die vraag kun je zelf ook wel beantwoorden. En er zijn ook wel zelfhulpboeken, bijvoorbeeld Creatieve levensplanning van Paul Donders. En op internet ook wel tips en tests.
Succes!
Alleen kalmte kan ons redden.
dinsdag 3 oktober 2017 om 20:16
Als ik zo je wensen lees, beschrijf je mijn baan. Wel eens gedacht aan ambulant werk?
Mensen begeleiden op verschillende vlakken in hun leven. Dit kan je doen met verschillende doelgroepen als gezinnen/ jongeren/ asielzoekers/ lvb/ ggz patiënten of in de verslavingszorg. Of eventueel een combinatie van..
Het is wel handig om kritisch te kijken naar de organisatie, wat is de bedrijfscultuur? Vanuit welke methodiek wordt er gewerkt? Etc
Mensen begeleiden op verschillende vlakken in hun leven. Dit kan je doen met verschillende doelgroepen als gezinnen/ jongeren/ asielzoekers/ lvb/ ggz patiënten of in de verslavingszorg. Of eventueel een combinatie van..
Het is wel handig om kritisch te kijken naar de organisatie, wat is de bedrijfscultuur? Vanuit welke methodiek wordt er gewerkt? Etc
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:37
Ik heb moeite met de houding van leerlingen in groepsverband tijdens de lessen, het contact 1 op 1 contact vind ik wel leuk.Promethium schreef: ↑03-10-2017 20:07Wat vind je wel leuk aan het onderwijs en wat is het precies dat maakt dat je je werk niet leuk vindt?
De randzaken thuis zoals documentatie en nakijken vind ik niet prettig. Ik wil graag thuiskomen en het gevoel hebben klaar te zijn die dag.
Motiveren vind ik altijd leuk, maar nu heb ik het gevoel alleen bezig te zijn met opvoedkundige zaken..
dinsdag 3 oktober 2017 om 21:41
Ik dacht zelf aan bijvoorbeeld fotografie, interieurdesign of een stukje begeleiding bij een instantie voor jongeren gezinnen.Bloody_Mary schreef: ↑03-10-2017 19:38Welke andere jobs lijken je leuk en waarom denk je dat deze jobs leuk zijn? Wat zijn je talenten, je hard skills?
Ik ben een sociaal en down to earth persoon. Kan mij goed inleveren en levelen met mensen. Verder houd ik van creatieve beroepen waarin ik in beweging ben. (Ben van origine kapster)
woensdag 4 oktober 2017 om 14:08
Wat grappig, mag ik vragen wat je dan voor les geeft op school? Ik wil juist het onderwijs in maar ik weet niet of ik écht nog een hele onderwijsopleiding moet doen.
woensdag 4 oktober 2017 om 15:51
To, misschien lesgeven in kleine groepen bij een huiswerkinstituut?
Of decaan. Of iets in leerlingbegeleiding individueel?
Creatieve therapie is ook wel wat misschien, maar dan moet je weer 4 jaar studeren en er is nauwelijks werk in.
Er zijn natuurlijk nog wel belangrijke vragen die je niet stelt/beantwoord in jouw post. Bijv: ben je afhankelijk van jouw inkomen? Zo ja, dan zijn zaken zoals fotografie en interieurdesign niet handig, want daarmee kun je moelijk echt een flink inkomen vergaren.
Voor beroepen waarin je mensen met problemen begeleidt wordt meestal sph / social work e.d. gevraagd.
Wat kun je niet? Want weten dat je artistiek en empathisch bent is goed, maar daar staat ook tegenover wat je niet bent / kunt etc. Dat is net zo belangrijk. En dan heb ik het niet zozeer over specifieke taken, zoals huiswerk nakijken, maar breder. Dingen die je in geen enkele baan zou kunnen / willen.
Of decaan. Of iets in leerlingbegeleiding individueel?
Creatieve therapie is ook wel wat misschien, maar dan moet je weer 4 jaar studeren en er is nauwelijks werk in.
Er zijn natuurlijk nog wel belangrijke vragen die je niet stelt/beantwoord in jouw post. Bijv: ben je afhankelijk van jouw inkomen? Zo ja, dan zijn zaken zoals fotografie en interieurdesign niet handig, want daarmee kun je moelijk echt een flink inkomen vergaren.
Voor beroepen waarin je mensen met problemen begeleidt wordt meestal sph / social work e.d. gevraagd.
Wat kun je niet? Want weten dat je artistiek en empathisch bent is goed, maar daar staat ook tegenover wat je niet bent / kunt etc. Dat is net zo belangrijk. En dan heb ik het niet zozeer over specifieke taken, zoals huiswerk nakijken, maar breder. Dingen die je in geen enkele baan zou kunnen / willen.