Geld & Recht alle pijlers

Aanvullende beurs

05-10-2017 10:29 2 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit met wat onduidelijkheid omtrent mijn aanvullende studiebeurs, waar ik zelfs na een telefoontje met DUO niet uit kom. Ik ben op dit moment vierdejaarsstudent. Ik heb 3 jaar lang een basisbeurs gekregen, en vanaf dit collegejaar (1 september) ontvang ik dit niet meer. Daarom heb ik op 4 september een lening aangevraagd, en daarbij heb ik ook aangevinkt of DUO uit wil zoeken of ik recht heb op een aanvullende studiebeurs.
2 weken later kreeg ik een brief van DUO dat ik recht heb op een aanvullende studiebeurs, omdat mijn ouders in 2015 een negatief inkomen hadden. Heel erg fijn natuurlijk, maar het was voor mij niet duidelijk hoe lang ik hier recht op heb. Wel kon ik in Mijn DUO zien dat ik er sowieso tot en met december 2017 recht op heb.
Na wat googlen kwam ik erachter dat de aanvullende beurs per kalenderjaar loopt, niet per collegejaar. Het is aan te vragen met terugwerkende kracht, maar binnen hetzelfde collegejaar. Ik heb mijn aanvullende beurs aangevraagd op 4 september en daarom heeft deze aanvraag betrekking op het collegejaar 2017-2018. Dit houdt in dat ik de maandag januari t/m augustus de aanvullende beurs ben misgelopen, omdat dit valt onder het collegejaar 2016-2017. Ik heb dit bevestigd gekregen in mijn telefoongesprek met DUO.
Echter werd mij aan de telefoon verteld dat mijn aanvullende beurs wel zou doorlopen tot augustus volgend jaar, omdat iedereen in beginsel gerechtigd is tot 4 collegejaren aanvullende beurs.

Ik betwijfel sterk of dit klopt. Mijn ouders hebben 1 jaar een negatief inkomen gehad. Betekent dit dan dat ik 4 collegejaren recht heb op een aanvullende beurs en dat dit dus inderdaad doorloopt tot het einde van dit collegejaar?

Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan bieden.

Ssstudentje
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn weten kijken ze naar het inkomen van je ouders van twee jaar geleden. Voor het jaar 2018 zouden ze dan gaan kijken hoeveel je ouders hebben verdiend in 2016.
Is dat teveel krijg je niks.
Zo gaat het in elk geval bij mijn zoon, die krijgt meestal in december /januari te horen wat zijn aanvullende beurs voor het volgende jaar wordt aan de hand van onze inkomensgegevens van twee jaar daarvoor.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven