Wat vragen NLse les?
donderdag 5 oktober 2017 om 21:25
Hallo,
Mijn buurman wil graag Nederlands leren en hij heeft mij gevraagd of ik het hem zou willen leren. Lijkt me erg leuk en ik heb de tijd, dus ja!
Nu alleen: wat moet ik vragen? Ik heb geen ervaring in het lesgeven, maar ik heb wel professioneel materiaal liggen. Ik zal de lessen vormen naar zijn situatie; hij wil volgend jaar migreren naar Nederland (ik woon dus in het buitenland), dus de lessen zijn privé. In dit land is er haast geen vraag/aanbod in Nederlandse lessen.
Wat is redelijk denken jullie?
Dankje voor het meedenken. Ik vind het vooral lastig omdat het mijn buurman is.
Mijn buurman wil graag Nederlands leren en hij heeft mij gevraagd of ik het hem zou willen leren. Lijkt me erg leuk en ik heb de tijd, dus ja!
Nu alleen: wat moet ik vragen? Ik heb geen ervaring in het lesgeven, maar ik heb wel professioneel materiaal liggen. Ik zal de lessen vormen naar zijn situatie; hij wil volgend jaar migreren naar Nederland (ik woon dus in het buitenland), dus de lessen zijn privé. In dit land is er haast geen vraag/aanbod in Nederlandse lessen.
Wat is redelijk denken jullie?
Dankje voor het meedenken. Ik vind het vooral lastig omdat het mijn buurman is.
Hakuna Matata
donderdag 5 oktober 2017 om 21:29
donderdag 5 oktober 2017 om 21:43
donderdag 5 oktober 2017 om 21:45
Als hij het Engels machtig is, kan dit van pas komen.
http://www.dutchgrammar.com/nl/
http://www.dutchgrammar.com/nl/
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020
donderdag 5 oktober 2017 om 21:52
Ehm....is dit iets wat je met buurman hebt besproken? Want ik zou me heel goed kunnen voorstellen dat hij niet verwacht dat jij er geld voor wil/gaat vragen.
Als ik bij wijze van een arabisch sprekende buur had waar ik goed mee overweg kon en als ik bv zou zeggen goh ik ga in x arabisch sprekend land wonen kan jij me wat leren...etc.
Ik zou er zelf niet vanuit gaan dat diegene daar geld voor verwacht? Ik zou het zien als een vrienden / buren dienst..kwalitatief zou ik ook geen reusachtige verwachtingen hebben immers diegene is er niet voor opgeleid om een ander de taal te leren.
edit: wel zou ik geneigd zijn iets terug te doen, of een bloemetje te geven, eten te koken, etc.
Als ik bij wijze van een arabisch sprekende buur had waar ik goed mee overweg kon en als ik bv zou zeggen goh ik ga in x arabisch sprekend land wonen kan jij me wat leren...etc.
Ik zou er zelf niet vanuit gaan dat diegene daar geld voor verwacht? Ik zou het zien als een vrienden / buren dienst..kwalitatief zou ik ook geen reusachtige verwachtingen hebben immers diegene is er niet voor opgeleid om een ander de taal te leren.
edit: wel zou ik geneigd zijn iets terug te doen, of een bloemetje te geven, eten te koken, etc.
anoniem_648d14ce53f9d wijzigde dit bericht op 05-10-2017 21:53
7.70% gewijzigd
donderdag 5 oktober 2017 om 22:12
Ik denk dat het afhankelijk is van zijn verwachtingen. Wil hij drie keer per week drie uur les of 2 keer per maand een uurtje? Wil hij hallo/doei/dankjewel kunnen zeggen of wil hij zich echt kunnen redden hier?
En wat is zijn financiële situatie?
En, ook niet onbelangrijk: hoe leuk vind jij het om te doen? Doe je het alleen omdat je vindt dat je geen 'nee' kunt zeggen en/of dat het een leuke bijverdienste zou zijn of vind je het ook echt leuk?
En wat is zijn financiële situatie?
En, ook niet onbelangrijk: hoe leuk vind jij het om te doen? Doe je het alleen omdat je vindt dat je geen 'nee' kunt zeggen en/of dat het een leuke bijverdienste zou zijn of vind je het ook echt leuk?
donderdag 5 oktober 2017 om 22:15
Alleen al voor de fun zou ik het gratis doen
Nederlands is net zo moeilijk te leren voor anderstaligen als voor ons chinees
Met veel inspanning zal deze buurman zich waarschijnlijk net aan kunnen redden in ons land.
Als het je vakgebied is vind ik het meer als normaal dat je hier geld voor vraagt, anders voor de fun of voor een wederdienst
Nederlands is net zo moeilijk te leren voor anderstaligen als voor ons chinees
Met veel inspanning zal deze buurman zich waarschijnlijk net aan kunnen redden in ons land.
Als het je vakgebied is vind ik het meer als normaal dat je hier geld voor vraagt, anders voor de fun of voor een wederdienst