Vriend zeurt over geld
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:14
Mijn vriend heeft vorige jaar een huis gekocht in Amsterdam. Hij zeur nu dat hij niet genoeg geld over heeft. We wonen nu een paar maanden samen. Ik ga nu ook aan de hypotheek bijdragen ( half van alle kosten). We willen dat ook mijn naam op de papieren van het huis staat, dus dat ik ook de eigenaar word.
-Het huis is vorige jaar juli gekocht
- Het is inmmidels 40 duizend euro duurder geworden.
Ik zal aan hem de kosten betalen vanaf het huis gekocht is , dus vanaf juli 2016. Ik heb veel spaargeld op de bank, dus voor mij is geen probleem.
- Moet ik een samenwoning contract doen voor deze procedure?
-Moet ik de kosten betalen van de oorspronkelijk prijs of de prijs van nu?
- Moeten we gaan naar een notaris of advocaat?
We proberen al 2 weken contact te komen met in Notaris en lukt het niet. Of ze zijn in gesprek. Elke keer werd gezegd dat ze terug gaan bellen, maar het gebeurd niet.
We gaan volgende week weer proberen.
Wie weet waar we een goede notaris kunnen vinden?. We wonen in Amsterdam ,maar kunnen ook buiten de stad gaan.
Hij zeurt over de kosten van eten, huis hypotheek en zo. Ik wil graag rust
Alvast bedankt
-Het huis is vorige jaar juli gekocht
- Het is inmmidels 40 duizend euro duurder geworden.
Ik zal aan hem de kosten betalen vanaf het huis gekocht is , dus vanaf juli 2016. Ik heb veel spaargeld op de bank, dus voor mij is geen probleem.
- Moet ik een samenwoning contract doen voor deze procedure?
-Moet ik de kosten betalen van de oorspronkelijk prijs of de prijs van nu?
- Moeten we gaan naar een notaris of advocaat?
We proberen al 2 weken contact te komen met in Notaris en lukt het niet. Of ze zijn in gesprek. Elke keer werd gezegd dat ze terug gaan bellen, maar het gebeurd niet.
We gaan volgende week weer proberen.
Wie weet waar we een goede notaris kunnen vinden?. We wonen in Amsterdam ,maar kunnen ook buiten de stad gaan.
Hij zeurt over de kosten van eten, huis hypotheek en zo. Ik wil graag rust
Alvast bedankt
I will survive!
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:20
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:20
Het is je vraag niet, maar mijn antwoord is: niet doen. Niet inkopen, geen contracten, niet de helft meebetalen.
Een man die het goed met jou voorheeft doet dit niet op deze manier!
En als je het dan toch doet omdat hij 'voor de rest wel vaak lief is', dan uiteraard alleen na advies van een notaris. En houd in je achterhoofd dat de relatie niet voor altijd hoeft te zijn. Na twintig jaar moet het ook nog eerlijk verdeeld kunnen worden met de afspraken zwart op wit!
Een man die het goed met jou voorheeft doet dit niet op deze manier!
En als je het dan toch doet omdat hij 'voor de rest wel vaak lief is', dan uiteraard alleen na advies van een notaris. En houd in je achterhoofd dat de relatie niet voor altijd hoeft te zijn. Na twintig jaar moet het ook nog eerlijk verdeeld kunnen worden met de afspraken zwart op wit!
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:22
Als je met terugwerkende kracht gaat meebetalen, lijkt het me logisch dat je niet betaalt voor de overwaarde die er in zit. Om het huis (en waarschijnlijk ook de hypotheek) mee op jouw naam te krijgen moet je naar de notaris en de bank. Regel dan ook meteen een testament zodat jullie van elkaar het huis erven.
Als je dit alleen doet om vsn zijn gezeur af te zijn, denk er dan nog eens goed over na. Je zit straks financieel enorm aan elkaar vast, kan niet zo makkelijk uit elkaar gaan. Misschien beter even bij hem huren (bijv alleen meebetalen asn rente, maar niet aan aflossing en onderhoud) voordat je hier financieel vol in stapt.
En bel een andere notaris er zijn er genoeg in Amsterdam
Als je dit alleen doet om vsn zijn gezeur af te zijn, denk er dan nog eens goed over na. Je zit straks financieel enorm aan elkaar vast, kan niet zo makkelijk uit elkaar gaan. Misschien beter even bij hem huren (bijv alleen meebetalen asn rente, maar niet aan aflossing en onderhoud) voordat je hier financieel vol in stapt.
En bel een andere notaris er zijn er genoeg in Amsterdam
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:22
Jee, dit klinkt niet als een fijne basis om mede-eigenaar te worden. Klinkt niet doordacht. Doe minimaal een samenlevingscontract waarbij je afspreekt hoe het gaat als jullie uit elkaar gaan.
En een notaris die je niet te pakken krijgt: er zijn genoeg andere.
Maar sowieso, wat je over je vriend vertelt klinkt eigenlijk helemaal niet leuk. Weet je zeker dat je je ook financieel zo aan hem wil verbinden terwijl hij het financiële verstand lijkt te hebben van een emmer?
En een notaris die je niet te pakken krijgt: er zijn genoeg andere.
Maar sowieso, wat je over je vriend vertelt klinkt eigenlijk helemaal niet leuk. Weet je zeker dat je je ook financieel zo aan hem wil verbinden terwijl hij het financiële verstand lijkt te hebben van een emmer?
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:26
Wat bedoel je met huis is inmiddels €40000 duurder geworden? Ik zou eerst eens alleen naar een notaris gaan wat voor jou in deze situatie goed is om vast te laten leggen. Zoals jij het zegt komt het op mij over alsof vriend bepaalt en jij geld mag gaan bij leggen. Daar zou ik vriendelijk voor bedanken.
ririanneke wijzigde dit bericht op 07-10-2017 10:28
1.15% gewijzigd
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:32
Klinkt als een man waar ik nog niet mee zou willen samenwonen op een woningbouwflat, laat staan dat ik er samen een huis mee zou kopen. Als hij nu al zeurt over geld, waar gaat hij dan over zeuren als de woonkosten geregeld zijn? Dat je te veel geld uitgegeven hebt aan een paar schoenen, of dat je niet naar de goedkoopste supermarkt bent geweest voor de boodschappen, of dat je een te duur drankje hebt besteld bij het uitgaan? Ik zou ervoor passen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:33
Ik weet niet of je vriend zeurt over geld, of dat jij er niet bij stilstaat dat je gratis woont en dat alle kosten voor hem zijn. Als jij niks bijdraagt en je geld met bakken uitgeeft aan etentjes, uitgaan, kleding en vakanties en hij kan dat allemaal niet omdat alle huishoudelijke kosten voor hem zijn, is het ook echt niet fair.
Ik zou het anders aanpakken dan jij nu van plan bent. Mijn idee zou het volgende zijn:
Maak samen inzichtelijk welke vaste lasten jullie gezamelijke huishouden heeft. Dus: gemeentelijke belastingen, verzekeringen voor opstal en inboedel, gas (stadsverwarming?), water, elektriciteit, Ziggo-abbonnenemt oid, kosten voor rente, aflossing en erfpacht. en de boodschappen. Sommige dingen zijn niet meer dan logisch om te delen, andere misschien niet. Met terugwerkende kracht vind ik een beetje onzin, maar dat moeten jullie samen maar bepalen.
Maak en afspraak bij een notaris om in ieder geval een samenlevingscontract en/of testament op te laten stellen en laat je goed informeren welke bepalingen je daarin opneemt. Vraag bij de notaris of het handig is dat jij formele bemoeienis met het huis krijgt. Wil je bijgeschreven worden op de hypotheekakte, wil je eigenaar worden, of beide?
En dan nog wat: je moet dit niet doen om van het gezeur af te zijn, maar omdat je een volwaardige en gelijkwaardige partner van je vriend wilt zijn.
Ik zou het anders aanpakken dan jij nu van plan bent. Mijn idee zou het volgende zijn:
Maak samen inzichtelijk welke vaste lasten jullie gezamelijke huishouden heeft. Dus: gemeentelijke belastingen, verzekeringen voor opstal en inboedel, gas (stadsverwarming?), water, elektriciteit, Ziggo-abbonnenemt oid, kosten voor rente, aflossing en erfpacht. en de boodschappen. Sommige dingen zijn niet meer dan logisch om te delen, andere misschien niet. Met terugwerkende kracht vind ik een beetje onzin, maar dat moeten jullie samen maar bepalen.
Maak en afspraak bij een notaris om in ieder geval een samenlevingscontract en/of testament op te laten stellen en laat je goed informeren welke bepalingen je daarin opneemt. Vraag bij de notaris of het handig is dat jij formele bemoeienis met het huis krijgt. Wil je bijgeschreven worden op de hypotheekakte, wil je eigenaar worden, of beide?
En dan nog wat: je moet dit niet doen om van het gezeur af te zijn, maar omdat je een volwaardige en gelijkwaardige partner van je vriend wilt zijn.
zaterdag 7 oktober 2017 om 10:37
Wow, waarom zou je dat doen en willen?
Ik zou overal netjes aan meebetalen maar niet aan het huis zelf. Ik zou ook geen medeeigenaar willen worden in dit geval. Dat kost je ook nog eens veel geld aan overdrachtsbelasting toch?
En zeker niet met terugwerkende kracht gaan meebetalen.
En 40.000 euro binnen 1 jaar meer waard? Geloof hij het zelf?
En zelfs als dat echt zo is dan betekend het niet dat dat zo blijft. Bubbels gaan een keer over he?
Ik zou niet eens naar de notaris gaan. Ik zou dit gewoon niet doen. Als hij het niet red met jouw bijdrages en misschien een beetje rente ( zou ik ook al niet doen maar oke.. anderen misschien wel) dan is dat zijn probleem.
Verder klinkt hij gewoon niet als een eerlijk en fijne vriend op dit gebied.
Wil je wel iets doen of laten informeren.... Bel dan zelf een financieel expert en notaris en ga daar eerst langs zonder je vriend.
Zodat je inormatie kan vragen die echt voor jou geldt. Dus was voor jou het meest eerlijkst en gunstigst is.
Ik zou overal netjes aan meebetalen maar niet aan het huis zelf. Ik zou ook geen medeeigenaar willen worden in dit geval. Dat kost je ook nog eens veel geld aan overdrachtsbelasting toch?
En zeker niet met terugwerkende kracht gaan meebetalen.
En 40.000 euro binnen 1 jaar meer waard? Geloof hij het zelf?
En zelfs als dat echt zo is dan betekend het niet dat dat zo blijft. Bubbels gaan een keer over he?
Ik zou niet eens naar de notaris gaan. Ik zou dit gewoon niet doen. Als hij het niet red met jouw bijdrages en misschien een beetje rente ( zou ik ook al niet doen maar oke.. anderen misschien wel) dan is dat zijn probleem.
Verder klinkt hij gewoon niet als een eerlijk en fijne vriend op dit gebied.
Wil je wel iets doen of laten informeren.... Bel dan zelf een financieel expert en notaris en ga daar eerst langs zonder je vriend.
Zodat je inormatie kan vragen die echt voor jou geldt. Dus was voor jou het meest eerlijkst en gunstigst is.