Psychose?
maandag 9 oktober 2017 om 15:51
Hoi allemaal,
Ik maak me heel erg zorgen om mijn beste vriendin. Zij heeft in haar jeugd veel meegemaakt (kan niet teveel in details treden ivm herkenbaarheid) en ze is psychisch niet sterk.
Zij heeft vier jaar geleden een abortus gehad met negen weken zwangerschap, dit heeft zij nooit kunnen verwerken (ze stond er niet achter). Sindsdien gaat het bergafwaarts met haar. Nu de laatste weken zegt ze écht rare dingen. Ze denkt dat haar kindje nog leeft. Want volgens haar is het gebouw waar de abortus heeft plaatsgevonden zo gemaakt dat de gecuretteerde foetussen, sorry voor hoe ik het omschrijf, dat de foetussen in een machine die op de baarmoeder lijkt een soort van gerijpt worden tot het baby's zijn en dat ze dan verkocht worden.
Dit is natuurlijk volslagen onzin maar ze gaat er elke dag meer in geloven. Ook is ze suïcidaal. Heel erg. Het ene moment wil ze haar kindje gaan zoeken en een uur later wil ze dood want ze trekt het leven niet meer.
Ze is onder behandeling bij een psych, maar ggz wil haar niet opnemen. Geen plaats zeggen ze.
Wat kan ik doen? Dit gaat fout aflopen ben ik bang.
Ik maak me heel erg zorgen om mijn beste vriendin. Zij heeft in haar jeugd veel meegemaakt (kan niet teveel in details treden ivm herkenbaarheid) en ze is psychisch niet sterk.
Zij heeft vier jaar geleden een abortus gehad met negen weken zwangerschap, dit heeft zij nooit kunnen verwerken (ze stond er niet achter). Sindsdien gaat het bergafwaarts met haar. Nu de laatste weken zegt ze écht rare dingen. Ze denkt dat haar kindje nog leeft. Want volgens haar is het gebouw waar de abortus heeft plaatsgevonden zo gemaakt dat de gecuretteerde foetussen, sorry voor hoe ik het omschrijf, dat de foetussen in een machine die op de baarmoeder lijkt een soort van gerijpt worden tot het baby's zijn en dat ze dan verkocht worden.
Dit is natuurlijk volslagen onzin maar ze gaat er elke dag meer in geloven. Ook is ze suïcidaal. Heel erg. Het ene moment wil ze haar kindje gaan zoeken en een uur later wil ze dood want ze trekt het leven niet meer.
Ze is onder behandeling bij een psych, maar ggz wil haar niet opnemen. Geen plaats zeggen ze.
Wat kan ik doen? Dit gaat fout aflopen ben ik bang.
anoniem_356240 wijzigde dit bericht op 09-10-2017 16:19
0.00% gewijzigd
maandag 9 oktober 2017 om 16:08
Bij de huisarts en evt de behandelaar melden.
Met de familie overleggen of een RM een optie is (die kunnen zij aanvragen).
Met haar het over gewone, simpele dingen hebben. Wat je hebt gegeten, een boek wat je gelezen hebt, wat zij gaat eten, dat soort dingen.
Als je bij haar bent, of zij bij jou, en je ziet dat het mis is/mis gaat: 112 bellen.
Maar, het allerbelangrijkste: realiseer je dat als zij komt te overlijden, het niet jouw schuld is.
Met de familie overleggen of een RM een optie is (die kunnen zij aanvragen).
Met haar het over gewone, simpele dingen hebben. Wat je hebt gegeten, een boek wat je gelezen hebt, wat zij gaat eten, dat soort dingen.
Als je bij haar bent, of zij bij jou, en je ziet dat het mis is/mis gaat: 112 bellen.
Maar, het allerbelangrijkste: realiseer je dat als zij komt te overlijden, het niet jouw schuld is.
maandag 9 oktober 2017 om 16:19
maandag 9 oktober 2017 om 16:30
Dat er iets niet goed zit lijkt een feit. Is haar familie op de hoogte?
Zorgen dat via de familie/behandelaar intensieve thuiszorg geregeld wordt
Anders tóch de crisisdienst bellen als zij zich suïcidaal uit, dat is elke dienst een ander persoon dus mogelijk is de beoordeling anders.
Zorgen dat via de familie/behandelaar intensieve thuiszorg geregeld wordt
Anders tóch de crisisdienst bellen als zij zich suïcidaal uit, dat is elke dienst een ander persoon dus mogelijk is de beoordeling anders.
Hatsjikideee...
maandag 9 oktober 2017 om 16:45
Je schreef toch zelf dat ze in haar jeugd al veel heeft meegemaakt. En dat ze abortus om een of andere reden niet vrijwillig was? En als ze die abortus niet goed heeft verwerkt dan kan ze daar last van hebben. Maar lijkt me niet de oorzaak van haar klachten. In ieder geval heeft ze dringend psychiatrische zorg en misschien kun je haar psychiater inlichten. En het kan fout aflopen maar het gaat ook vaak weer beter gelukkig.
maandag 9 oktober 2017 om 16:46
maandag 9 oktober 2017 om 18:33
Ik zou in dit geval de huisartsenpost bellen.
Crisisdienst kom je niet zomaar tussen.
Heb het gezien bij een familielid van mij.
Ze moest in een psychose komen, voordat zij serieus hulp kreeg.
Dus...huisartsenpost, zeggen dat je vriendin waanideeën heeft en suïcidaal is. Mogelijk sturen ze iemand langs.
Sterkte! Ik weet hoe erg dit is, helaas.
Crisisdienst kom je niet zomaar tussen.
Heb het gezien bij een familielid van mij.
Ze moest in een psychose komen, voordat zij serieus hulp kreeg.
Dus...huisartsenpost, zeggen dat je vriendin waanideeën heeft en suïcidaal is. Mogelijk sturen ze iemand langs.
Sterkte! Ik weet hoe erg dit is, helaas.