Geld & Recht alle pijlers

Begroting

10-10-2017 02:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort moet ik opzoek naar nieuwe woonruimte. Ik de helft van de week is mijn dochter bij me (co-ouderschap)
Ik wil een begroting gaan maken wat ik per maand ongeveer te besteden heb aan woonruimte/vaste lasten enz zodat ik globaal kan bepalen hoeveel ik kan sparen.
Is er een site die op basis van je inkomen een verdeling kan maken wat je voor welke post moet reserveren?
Been there, done that, got the T-shirt.
Nibud wellicht?
Nibud idd
Daar staan ook wel rekentools op
Pak je afschriften van een heel jaar erbij. Tel al je inkomsten op, ook vakantiegeld, dertiende maand, kinderbijslag, alimentatie etc.

Zoek al je vaste uitgaven terug en zet ze in rubrieken. Reken ze door naar jaarbedragen. Huur zal maandelijks zijn, maar er zijn ook lasten die je maar zes keer per jaar betaald. Oid.

Kijk kritisch naar of die bedragen hoger of lager moeten/kunnen.

Trek de lasten af van de inkomsten en deel wat je overhoud door twaalf. Dat is het bedrag voor je de niet vaste lasten. Maak daarin zo veel potjes als je denkt nodig te hebben en verdeel het geld daarover.

Succes!
Wat ik heb gedaan: alle vaste lasten op een rijtje en daar het bedrag per maand voor. Dit bedrag gaat elke maand op de ene rekening. Verder gaat er geld naar een spaarrekening. Wat overblijft gaat naar een derde (betaal)rekening. Alles wat daar op staat mag uitgegeven worden aan boodschappen en extraatjes. Zo hou ik overzicht en weet ik op elk moment van de maand hoeveel ik nog heb. De vaste lasten worden nooit op dezelfde dag afgeschreven en meerdere rekeningen was voor mij de enige oplossing.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ik heb het altijd als volgt gedaan:

Alle vaste lasten optellen over een heel jaar, dus 12x huur, 12x energie, 1x autoverzekering, 1x inboeldelverzekering, 8x gemeentebelasting (wordt hier in 8 periodes afgeschreven) 12x ziektekostenverzekering enz, enz.
Dit bedrag deel je door 12 en je hebt je maandelijkse vaste lasten.

Nu neem je je netto maandinkomen en trekt hier het bedrag vaste lasten af. Nu heb je je bestedingsruimte per maand. Dit kun je als je wilt weer onderverdelen in boodschappen, uiterlijke verzorging, benzine, reserveren voor bv nieuwe wasmachine of extra ziektekosten enz. enz.

De inkomsten zoals kinderbijslag en vakantiegeld hebben wij nooit betrokken bij de maandinkomsten. We hielden dat als extraatje. Kochten er bijvoorbeeld kleding voor de kinderen van of van het vakantiegeld gingen we dagjes weg.
Dat is heel persoonlijk. Je kunt het natuurlijk ook bij je maandinkomsten betrekken,

Succes!
........en inderdaad het Nibud geeft tools en rekenmethodes, maar ik vind hun bedragen soms wat onrealistisch.
polkat schreef:
10-10-2017 07:34
Wat ik heb gedaan: alle vaste lasten op een rijtje en daar het bedrag per maand voor. Dit bedrag gaat elke maand op de ene rekening. Verder gaat er geld naar een spaarrekening. Wat overblijft gaat naar een derde (betaal)rekening. Alles wat daar op staat mag uitgegeven worden aan boodschappen en extraatjes. Zo hou ik overzicht en weet ik op elk moment van de maand hoeveel ik nog heb. De vaste lasten worden nooit op dezelfde dag afgeschreven en meerdere rekeningen was voor mij de enige oplossing.

Dit is ook een goede methode. Ik gebruik maar 1 betaalrekening met 2 spaarrekening, en de onderverdeling doe ik op papier.
inkomsten minus uitgaven; dat kan geen hogere wiskunde zijn. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
polkat schreef:
10-10-2017 07:34
Ik heb precies hetzelfde als jou en het bevalt super goed! Je hoeft helemaal niet meer te kijken naar de vaste lasten op de ene rekening. Ook wanneer er een rekening komt van bijv. de gemeente die 1x in het jaar komt, dan kan ik die meteen betalen aangezien ik daar het hele jaar al voor "gespaard" heb.
Mwah Nibud zou ik laten zitten, vrij onrealistische aannames zowel voor woonlasten en sparen als qua advies wat een realistische hypotheek is. Gewoon obv afgelopen 12 maanden berekenen idd
Ik begrijp nooit zo dat mensen een bedrag gaan vaststellen om te sparen. En als je dan wat meer overhoud in de maand moet dat dan op? Ik leef zo zuinig mogelijk en als er dan een uitgave op mijn pad komt dan kan dat. Toen ik werkte hield ik heel veel over, nu niet meer maar spaar nog wel alle meevallers weg (teruggave zorg, gas en licht etc)
Ik heb 2 betaalrekeningen. 1 voor de vaste lasten, daar wordt ook mijn loon op gestort. 1 voor boodschappen, uit eten oid en brandstof.
Op de boodschappenrekening laat ik automatisch elke week een bedrag naar overschrijven en daar moet ik het mee doen.
Op de rekening van de vaste lasten gaan alle kosten vanaf, geld wat ik spaar en wat ik aan het einde van de maand over houd kan dan ook naar de spaarrekening.

Ik ben uitgegaan van de vaste lasten, hoeveel ik wil sparen en hoeveel ik uit wil geven aan boodschappen en brandstof. Aan de hand daarvan een bedrag per week bepaald. Alle extra's, zoals een kopje koffie op een terras moet ook daar van.
In de supermarkt gebruik ik ook een scanapparaat, daar zie je precies op hoeveel de boodschappen kosten.

Ik heb in het afgelopen jaar het bedrag aan boodschappen zelfs naar beneden kunnen bijstellen.
nina1966 schreef:
10-10-2017 08:43
Ik begrijp nooit zo dat mensen een bedrag gaan vaststellen om te sparen. En als je dan wat meer overhoud in de maand moet dat dan op? Ik leef zo zuinig mogelijk en als er dan een uitgave op mijn pad komt dan kan dat. Toen ik werkte hield ik heel veel over, nu niet meer maar spaar nog wel alle meevallers weg (teruggave zorg, gas en licht etc)
Ik heb gekeken wat mijn vriend en ik per maand ongeveer kwijt ben aan vaste lasten, dit laat ik op de rekening staan waarop het salaris gestort wordt. Daarna heb ik gekeken wat we gemiddeld kwijt zijn aan boodschappen, cadeautjes ,extra's etc. Dat bedrag zet ik op mijn betaalrekening en de rest zet ik op de spaarrekening. Als ik aan het einde van de maand wat geld over hou neem ik dat mee naar de volgende maand en zou het als het veel is weer iets meer naar mijn spaarrekening kunnen. We hebben ook wel eens dat we meer kosten maken dan vooraf gepland, dan haal ik dit van de spaarrekening af.
nina1966 schreef:
10-10-2017 08:43

Tja niet iedereen heeft dezelfde manier van leven en bij sommige mensen is het zo dat als ze niet direct een spaarbedrag wegzetten, het er niet meer van komt. De verleidingen tot consumeren zijn dan blijkbaar te groot.
Als je zo in elkaar zit is het vaststellen van een spaarbedrag een hele goede methode.
Boodschappen contant betalen ,
Ik pin elke maandag 100 euro en op is op, toen ik alles pinde gaf ik veel meer uit .
Ik weet mn lasten nog niet. Dat is even t probleem. Rekentools kan ik dus niet invullen.
Ik wil o.a. bepalen wat een realistisch bedrag is aan huur en wat ik 'over' heb voor flexibele vaste lasten zoals abonementen.

Stel een netto maandinkomen van 2100 euro.
Op jaarbasis teveel voor huursubsidie.
Is dan 750 euro kale huur realistisch of boven budget?
En hoeveel is verstandig om uit te geven aan een auto inc. benzine. (1 a 2 x per mmd tanken)
Kinderalimentatie van 165 euro per mnd.
Apatura schreef:
10-10-2017 15:04
Ik weet mn lasten nog niet. Dat is even t probleem. Rekentools kan ik dus niet invullen.
Ik wil o.a. bepalen wat een realistisch bedrag is aan huur en wat ik 'over' heb voor flexibele vaste lasten zoals abonementen.

Stel een netto maandinkomen van 2100 euro.
Op jaarbasis teveel voor huursubsidie.
Is dan 750 euro kale huur realistisch of boven budget?
En hoeveel is verstandig om uit te geven aan een auto inc. benzine. (1 a 2 x per mmd tanken)
Kinderalimentatie van 165 euro per mnd.
Ik denk dat dat wel realistisch is. Enne....flexibele vaste lasten bestaan niet hè. Of je geld overhoudt voor abo's e.d. kun je pas bekijken als je de èchte vaste lasten in kaart hebt.
herfstappeltaart schreef:
10-10-2017 07:46
........en inderdaad het Nibud geeft tools en rekenmethodes, maar ik vind hun bedragen soms wat onrealistisch.
Vind je het te laag? Ik kan alleen voor een eenpersoonshuishouden spreken maar klopt wel redelijk goed verder.
broodtrommel schreef:
10-10-2017 16:29
Vind je het te laag? Ik kan alleen voor een eenpersoonshuishouden spreken maar klopt wel redelijk goed verder.

Ik vind de bedragen soms wat hoog, vooral die voor voeding. Maar het hangt enorm af van je eigen manier van leven hoor.
Abonnementen komen bij mij pas in beeld als ik alles heb begroot, dus vaste lasten, reserveringen voor eigen bijdrage ziektekosten, reserveringen voor vervangen inboedel, kleding enz, enz. Een abonnement op een tijdschrift ofzo gaat bij ons van het potje "plezier" :P (waar ik ook een vast bedrag per maand voor reserveer). Maar dat is echt persoonlijk. De een vindt dit belangrijk en de ander weer totaal andere dingen.
10-10-2017 15:18
Ik denk dat dat wel realistisch is. Enne....flexibele vaste lasten bestaan niet hè. Of je geld overhoudt voor abo's e.d. kun je pas bekijken als je de èchte vaste lasten in kaart hebt.
Ik moet gaan kiezen of ik ze op wil zeggen. Vandaar flexibele vaste lasten net als internet en telefoon enz. Daar heb je ook meet invloed op dan op je vaste vaste lasten als hypotheek en gwl.
10-10-2017 16:57
Ik vind de bedragen soms wat hoog, vooral die voor voeding. Maar het hangt enorm af van je eigen manier van leven hoor.
Abonnementen komen bij mij pas in beeld als ik alles heb begroot, dus vaste lasten, reserveringen voor eigen bijdrage ziektekosten, reserveringen voor vervangen inboedel, kleding enz, enz. Een abonnement op een tijdschrift ofzo gaat bij ons van het potje "plezier" :P (waar ik ook een vast bedrag per maand voor reserveer). Maar dat is echt persoonlijk. De een vindt dit belangrijk en de ander weer totaal andere dingen.
Haha ik dacht al, is toch ruim voldoende?
Maar beter te hoog inschatten en geld overhebben dan andersom. Als iemand voor het eerst alleen is kan het wel een goede indicatie zijn.

@TO,

750 kale huur met netto inkomen van 2100 valt prima te doen.
Nibud geeft een indicatie weer van veel kosten.

Vaste lasten zijn huur, gas, water, elektra, verzekeringen zoals inboedel, zorg, gemeentelijke belastingen ed. De basis om te leven.
Boodschappen kan je zo duur maken als je zelf wilt. Ga in ieder geval uit van een minimum uit van 50 euro per week.

Telefoon, inet, tv, sport, abonnementen, kleding zijn variabel en kan je aanpassen. Zal je moeten doen naar je budget. Dat kan je later nog makkelijk aanpassen. Bijvoorbeeld door een sim only maandelijks opzegbaar af te sluiten.

Kijk kritisch naar je auto, kan je vaker de fiets pakken? Heb je echt een auto nodig of ben je het gewoon gewend etc

Kleding voor 1 persoon valt al prima te doen voor 60 euro per maand. Ikzelf geef gemiddeld denk ik 80 euro per maand uit. En ik ben het niet nodig. Heb twee kledingkasten vol. En nee tis zeker geen Primark wat er allemaal in hangt. Ook verkoop ik oude kleding en spullen weer waar ik op uit ben gekeken. Dat gaat dan weer in mijn potje.

Het gaat je wel lukken met 2100 netto.

Succes TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven