Geld & Recht alle pijlers

discussie met vriend

13-10-2017 09:25 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren is de accu van de auto vervangen.

Daarbij heeft de monteur per ongeluk een klepje afgebroken die voor onze rekening komt.
Dit gaat maar om 60 euro.
Ik begrijp wel dat wij dit moeten betalen, mijn vriend vindt echter dat dit een fout is van de monteur. En dat dit niet op onze rekening zou moeten komen.

Wat vinden jullie?
broodjerauweham schreef:
13-10-2017 09:43
Bedankt voor de reacties, wij hebben nog niet betaald. Dus mijn vriend gaat vanmiddag bellen.Dan zal het wel een welles nietes spelletje worden...
Als hij blijft beweren dat het voor jullie rekening komt, zal hij ook moeten kunnen laten zien dat het klepje al stuk was. Hij kan wel zoveel roepen.
Vind het ook niet erg klantvriendelijk eigenlijk.
Oude meuk kan zomaar afbreken. Als het bovendien noodzakelijk was om voor het vervangen van de accu dat klepje los te halen, dan kan het heel goed dat die monteur er niks aan kan doen. Mensen die zeggen dat het de schuld van de monteur is, hebben geen idee waar ze over praten!

Hij KAN dan voordat hij aan de slag gaat jouw om toestemming vragen om dat klepje open te maken. Dat doen monteurs normaal zeker bij risicovolle reparaties. Dan is hij helemaal ingedekt. Was iets netter geweest, maar dit is achteraf.

Maar waar hebben we het in godsnaam over. 60 fucking euro op een reparatie van waarschijnlijk 100-150 eur. Shit happens.

Je kan er natuurlijk wel ene punt van maken, maar het is een punt hoeveel je ermee opschiet. Die monteur gaat de volgende keer gewoon een hogere prijsopgave doen, waarin hij ALLES meecalculceert wat mis kan gaan. Je krijgt dan een relatie op basis van wantrouwen.

En hoe leuk is het om je vriend erop af te sturen?
Waarom heb je er een probleem mee als je vriend hier zelf achteraan gaat? Als jij het er mee oneens bent en hij laat jou het regelen snap ik je vraag. Je geeft echter aan dat hij zelf naar de garage gaat bellen. Dan hoor je vanzelf hoe het afloopt en in het beste geval hoef je niet te betalen.
om wat voor soort klepje gaat het?

Stel dat je de banden wilt vervangen, en bij het loshalen van de wielen breekt een bout af. Dat lijkt me een kost die bij de reparatie hoort. Zou wat anders zijn als hij bij het loshalen van het wiel tegen de spiegel loopt en die breekt af.

Dus wat voor klepje is het? Op de accuklemmen zit vaak een afdekplaat over de + pool. Maar dan is 60 euro wel veel geld.
Een bak waar de accu in zit? Dan komt het weer dicht in de buurt van de afgebroken bout bij het wiel...

Dus is het een gevolg van de gevraagde reparatie, of onhandigheid van de garage?
Ik ben het met jouw vriend eens, Broodjerauweham.

Ik herinner me als kind een verhuizing. Er kwam een verhuisploeg met flink wat dozen. Zij pakten alles in dozen en sleepten dat mee naar de vrachtwagen waarmee ze naar de verhuisbestemming zouden rijden.

Ik wou hen mee helpen. Zij raadden dat af en zeiden: "Laat dat ons maar doen. Als jij de doos laat vallen vergoeden wij de schade niet. Als wij de doos laten vallen, is het onze fout, en dan wordt eventuele schade wel vergoed."

Zo ook hier. De monteur of zijn bedrijf moet in dit geval de 60 euro betalen. Niet jullie (jou en je vriend).
World of Warcraft: Legion
kastella schreef:
13-10-2017 11:02
Oude meuk kan zomaar afbreken. Als het bovendien noodzakelijk was om voor het vervangen van de accu dat klepje los te halen, dan kan het heel goed dat die monteur er niks aan kan doen. Mensen die zeggen dat het de schuld van de monteur is, hebben geen idee waar ze over praten!

Hij KAN dan voordat hij aan de slag gaat jouw om toestemming vragen om dat klepje open te maken. Dat doen monteurs normaal zeker bij risicovolle reparaties. Dan is hij helemaal ingedekt. Was iets netter geweest, maar dit is achteraf.

Maar waar hebben we het in godsnaam over. 60 fucking euro op een reparatie van waarschijnlijk 100-150 eur. Shit happens.

Je kan er natuurlijk wel ene punt van maken, maar het is een punt hoeveel je ermee opschiet. Die monteur gaat de volgende keer gewoon een hogere prijsopgave doen, waarin hij ALLES meecalculceert wat mis kan gaan. Je krijgt dan een relatie op basis van wantrouwen.

En hoe leuk is het om je vriend erop af te sturen?
Misschien hier wat nullen? Anders vind ik éénderde van het bedrag best essentieel
Later is nu
sec vervangen van een accu is een klusje van niets:

1) accuklemmen los. Met een kliksysteem, of hooguit met een steeksleutel iets los
2) er zit vaak een klem over de accu om hem op zijn plek te houden. of gewoon openen, of 2 moeren los
3) til accu eruit
4) hele proces de andere kant op, maar dan met de nieuwe accu (waarbij het dan handig is als die gelijke afmetingen en dezelfde soorte accupolen heeft.

Recent gedaan. Volgens mij was het 10 minuten incl. gereedschap en accu naar buiten dragen.

Dus wat dat betreft zou ik begrijpen dat +60 euro op de totale kosten wel hard aantikken. Kosten van een accu variëren, maar tussen 80 en 200 euro moet dat klaar zijn
Maar voor wie die kosten dan zijn van de klep: ik vind het mede afhangen van de vraag of die klep iets met de accu te maken heeft.
Monterrey breekt het af. Dus niet jouw kosten
Het gaat in absolute zin ook niet om heel veel geld.

Je kan er wel twijfels bij hebben, Maar

- is het onmogelijk die accu te bereiken, zonder dat klepje weg te halen,
- is het klepje echt noodzakelijk om in zijn geheel terug te zetten en was het in gebroken toestand niet meer bruikbaar?
- was het lastig om het klepje heel te houden?

Dan kun je hooguit nog miepen over het feit dat ze je
- niet van te voren hebben gewaarschuwd
- niet de reparatie hebben afgebroken toen het klepje brak.

Je kan altijd nog eens kijken hoe het eruit ziet. Is het echt een prulconstructie? Is het klepje ook echt nodig? Was het nodig om om het klepje weg te halen om bij de accu te komen? Ben je niet overtuigd kun je altijd nog een keer samen terug gaan en laat die monteur maar jullie allebei overtuigen. Of bakzeil halen.

Waar ik vooral over val is dat mensen blijkbaar totaal niet begrijpen dat wanneer iets kapot gaat tijdens een reparatie, dat het echt niet perse gelijk een fout van de monteur hoeft te zijn. Dat is geen vanzelfsprekendheid.

Uiteraard moeten ze de schade veroorzaken als ze onachtzaam zijn geweest. Maar het is totaal niet zeker dat hier sprake van was.
broodjerauweham schreef:
13-10-2017 09:25
Gisteren is de accu van de auto vervangen.

Daarbij heeft de monteur per ongeluk een klepje afgebroken die voor onze rekening komt.
Dit gaat maar om 60 euro.
Ik begrijp wel dat wij dit moeten betalen, mijn vriend vindt echter dat dit een fout is van de monteur. En dat dit niet op onze rekening zou moeten komen.

Wat vinden jullie?
Waarom zou jij het zomaar okee vinden dat jouw vriend 60 euro moet betalen voor iets wat een ander veroorzaakt heeft?
ZetHetRaamOpen schreef:
13-10-2017 11:03
Waarom heb je er een probleem mee als je vriend hier zelf achteraan gaat? Als jij het er mee oneens bent en hij laat jou het regelen snap ik je vraag. Je geeft echter aan dat hij zelf naar de garage gaat bellen. Dan hoor je vanzelf hoe het afloopt en in het beste geval hoef je niet te betalen.
Dit. Eens met vriend, maar wat maakt het voor jou uit?
Je vriend heeft gelijk.
Maar ik zou je vriend inruilen voor een echte kerel, want een een vent die zoiets simpels als een accu vervangen niet kan.... ;)
ivo70 schreef:
13-10-2017 11:05
om wat voor soort klepje gaat het?

Stel dat je de banden wilt vervangen, en bij het loshalen van de wielen breekt een bout af. Dat lijkt me een kost die bij de reparatie hoort. Zou wat anders zijn als hij bij het loshalen van het wiel tegen de spiegel loopt en die breekt af.

Dus wat voor klepje is het? Op de accuklemmen zit vaak een afdekplaat over de + pool. Maar dan is 60 euro wel veel geld.
Een bak waar de accu in zit? Dan komt het weer dicht in de buurt van de afgebroken bout bij het wiel...

Dus is het een gevolg van de gevraagde reparatie, of onhandigheid van de garage?
Nee!
Een bout die afbreekt is niet de schuld van een monteur, een bout gaat vast zitten door corrosie, en/of de bout is door corrosie verzwakt, en dat is iets waar een monteur helemaal niets aan kan doen, dit is voor kosten van de klant, en als dit op een ongelukkige plek zit kan dit nog wel wat gaan kosten ook, want zoiets kan met een beetje pech een behoorlijke klus worden.
Potplant schreef:
22-10-2017 11:56
Nee!
Een bout die afbreekt is niet de schuld van een monteur, een bout gaat vast zitten door corrosie, en/of de bout is door corrosie verzwakt, en dat is iets waar een monteur helemaal niets aan kan doen, dit is voor kosten van de klant, en als dit op een ongelukkige plek zit kan dit nog wel wat gaan kosten ook, want zoiets kan met een beetje pech een behoorlijke klus worden.
Juist. En dan moet je vooral heel blij zijn dat ze tijdens de (de)montage afbreken en ze zonder verdere gevolgen vervangen kunnen worden.
Dat bedoelde ik inderdaad te zeggen "hoort bij de reparatie" als in "is gerelateerd aan de werkzaamheden".
In tegenstelling tot een onderdeel aan de andere kant van de auto dat ook ineens kapot gaat.

Maar TS:
wat is er uiteindelijk uitgekomen?
Ook wel benieuwd. Het is heel lastig om zomaar een uitspraak te doen. Het is voor een garage heel makkelijk om meerwerk te ritselen bij een onnzole klant. Maar een onnozel klant kan ook heel makkelijk onterecht op zijn strepen staan, bij een garage die wel gewoon een punt heeft. Ik kan helaas over beide meepraten...
De monteur natuurlijk!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven