Werk & Studie alle pijlers

samenwerken onmogelijk

14-10-2017 13:29 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een lastig parket. Samen met een collega werk ik aan een belangrijk project dat in januari moet worden opgeleverd.
Die collega kan slecht onder druk werken en begint dat hoe langer hoe meer op mij af te reageren, tot aan schreeuwen toe. Ik reageer wel, zeg wel dat ik dit niet pik, maar ze lijkt haar eigen gedrag normaal te vinden.
Collega is mijn chef, dus dat maakt het extra lastig. Ik heb dit al wel gemeld bij de leiding, maar het schijnt niet door te dringen hoe ernstig de situatie is. Ik zie ertegenop om de komende maanden op deze manier vol te maken. Naar de klant (die ik ook persoonlijk ken en die echt afhankelijk is van het slagen van dit project) kan ik het niet maken om me terug te trekken. Bovendien is dat ook onmogelijk omdat er geen collega is die het over kan nemen. Wat kan ik doen?
Ben je wel eens met je chef in gesprek gegaan over hoe de samenwerking nu gaat?
Falathiel schreef:
14-10-2017 13:31
Ben je wel eens met je chef in gesprek gegaan over hoe de samenwerking nu gaat?
De collega is haar chef (als ik het goed begrijp).
'Cause the sweetest kiss I ever got is the one I've never tasted.
Mary-C schreef:
14-10-2017 13:33
De collega is haar chef (als ik het goed begrijp).
Ja, maar daar kun je toch mee in gesprek gaan? Voor je direct bij de leiding gaat klagen
Ik zou iets zeggen als 'Moet je eens even goed luisteren. Wij zijn collega's en als collega's ga je op een normale fatsoenlijke manier met elkaar om. Schreeuwen hoort daar niet bij, en als je tegen mij schreeuwt verlaat ik de kamer.' Afspraken maken over wie wat doet en wanneer je gezamenlijk evalueert, en verder in haar sop laten gaarkoken. Is ze nou helemaal betoeterd.
MinkeDeWit schreef:
14-10-2017 13:46
Ik zou iets zeggen als 'Moet je eens even goed luisteren. Wij zijn collega's en als collega's ga je op een normale fatsoenlijke manier met elkaar om. Schreeuwen hoort daar niet bij, en als je tegen mij schreeuwt verlaat ik de kamer.' Afspraken maken over wie wat doet en wanneer je gezamenlijk evalueert, en verder in haar sop laten gaarkoken. Is ze nou helemaal betoeterd.
Dit inderdaad.
En als dat niet helpt kun je de leiding en daarna evt. nog een vertrouwenspersoon inschakelen.
Nog een keer rustig en duidelijk praten en je grenzen aangeven. Verslagje van dit gesprek naar je collega/chef mailen. Escaleren middels een mail naar de leiding zodra ze weer de vastgestelde grenzen overschrijdt.

Wat ik je wel op een briefje kan geven, is dat dit soort mensen zelf meteen krijsend naar de leiding rennen als ze zelf onrecht aangedaan wordt op deze manier, dus onderdruk de neiging om haar eens goed de waarheid te zeggen met nogal wat volume, want dan maken ze er boven bij de leiding een "gewoon tweezijdig conflict" van. Blijf zelf dus netjes.
Wellicht niet de netste oplossing... maar is het een optie om haar 'uitbarsting' eens op te nemen en daarmee naar de leiding of de vertrouwenspersoon te gaan? Als niemand doorheeft hoe erg het is, zul je het toch op een manier duidelijk moeten maken.

Sowieso zou ik naar de vertrouwenspersoon gaan met dit probleem, of je nu wel of geen opname maakt van haar uitbarsting.
Geschreeuw hoef je echt niet te pikken. Leiding op de hoogte brengen zodra dit nog eens gebeurt.
Zo een heb ik er ook gehad. Heel snel krijzen en veel dreigen. Mijn andere collega heeft het wel met hr besproken, maar die gaven alleen tips. We werken nu allebei ergens anders zonder die krijzende dreiger.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven