Bod intrekken huis
woensdag 18 oktober 2017 om 20:48
Hallo!
De woningmarkt in de grote steden is momenteel vrij absurd- deze dinsdag hebben we een huis bezichtigd en vrijdag moet op inschrijving een bod binnen zijn. Ik heb het huis gezien, met mijn ouders, vriend niet want die had die dag geen tijd (ander tijdstip kon niet, en ze doen blijkbaar niet open voor onbekenden want dat heeft vriend vanavond geprobeerd). Het voldoet aan onze wensen, lijkt het, maar het is vrij bizar om na 15 minuten een bod te doen. Gaan we waarschijnlijk ook niet doen, maar vroeg me toch af: als we een (schriftelijk) bod doen, in hoeverre kunnen we dit nog intrekken? Er is het schriftelijkheidsvereiste om de koop tot stand te brengen, maar ik lees ook ergens op de pagina van een advocatenkantoor dat rechters soms toch vinden dat een mondelinge overeenkomst bindend is of tot tekenen verplicht. De Hoge Raad heeft er nog geen uitspraak over gedaan, staat er.
https://www.blenheim.nl/nl/onroerend-go ... oning.html
Of is het uitbrengen van een bod en acceptatie van dat bod, niet een mondelinge overeenkomst tot aankoop?
Het is natuurlijk wel iets wat ik 100% zeker wil weten. Het is een tikkeltje grijs gebied lijkt het wel.
Wat weten jullie hiervan? En hoe weten jullie dit- uit ervaring of vanuit je professionele achtergrond?
De woningmarkt in de grote steden is momenteel vrij absurd- deze dinsdag hebben we een huis bezichtigd en vrijdag moet op inschrijving een bod binnen zijn. Ik heb het huis gezien, met mijn ouders, vriend niet want die had die dag geen tijd (ander tijdstip kon niet, en ze doen blijkbaar niet open voor onbekenden want dat heeft vriend vanavond geprobeerd). Het voldoet aan onze wensen, lijkt het, maar het is vrij bizar om na 15 minuten een bod te doen. Gaan we waarschijnlijk ook niet doen, maar vroeg me toch af: als we een (schriftelijk) bod doen, in hoeverre kunnen we dit nog intrekken? Er is het schriftelijkheidsvereiste om de koop tot stand te brengen, maar ik lees ook ergens op de pagina van een advocatenkantoor dat rechters soms toch vinden dat een mondelinge overeenkomst bindend is of tot tekenen verplicht. De Hoge Raad heeft er nog geen uitspraak over gedaan, staat er.
https://www.blenheim.nl/nl/onroerend-go ... oning.html
Of is het uitbrengen van een bod en acceptatie van dat bod, niet een mondelinge overeenkomst tot aankoop?
Het is natuurlijk wel iets wat ik 100% zeker wil weten. Het is een tikkeltje grijs gebied lijkt het wel.
Wat weten jullie hiervan? En hoe weten jullie dit- uit ervaring of vanuit je professionele achtergrond?
woensdag 18 oktober 2017 om 20:54
Sowieso moet je eerst nog maar afwachten of je bod geaccepteerd word. Als dat zo is gaat er nog wat tijd overheen voor het tekenen van het voorlopig koopcontract en daarna heb je nog 3 dagen bedenktijd. In deze markt heeft de verkoper weinig belang om jou voor de rechter te slepen, want voor jou 10 anderen die het willen kopen.
Let wel op dat je je bod uitbrengt onder voorbehoud van financiering en eventuele andere ontbindende voorwaarden die voor jou belangrijk zijn.
Let wel op dat je je bod uitbrengt onder voorbehoud van financiering en eventuele andere ontbindende voorwaarden die voor jou belangrijk zijn.
woensdag 18 oktober 2017 om 20:55
Dat kan. heb ik ook een keer gedaan. We hadden op een huis geboden maar besloten om toch eerst ons oude huis te verkopen. Dus makelaar gebeld en schriftelijk aangegeven het bod in te trekken (overigens het huis 2 maanden later toch gekocht). Zelfs na tekenen van voorlopig koopcontract heb je nog 3 dagen bedenktijd.
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 18 oktober 2017 om 21:55
Dit is echt geen hogere wiskunde hoor; die 3 dagen bedenktijd als je al tot overeenstemming bent gekomen is gewoon wettelijk. Daar is in dit hypothetische geval niet eens sprake van.
En dat er biedingen worden ingetrokken is blijkbaar regelmatig voorkomend. Vrienden hadden hun huis een jaar of 6 geleden te koop staan en hebben daar zelfs 3x mee te maken gehad.
woensdag 18 oktober 2017 om 22:56
Je kan je bod idd nog intrekken.
Wij hebben op dezelfde manier ons huis gekocht. Wel samen wezen kijken maar max een kwartiertje binnen geweest.
In deze situaties moet je vaak alleen wel met een goed bod komen met goede voorwaardes.
Hier 25 bieders waarvan zelfs een deel over de vraagprijs. Hou dus in gedachte dat de kans vrij klein is dat jullie ook de kopers worden.
Wij hebben op dezelfde manier ons huis gekocht. Wel samen wezen kijken maar max een kwartiertje binnen geweest.
In deze situaties moet je vaak alleen wel met een goed bod komen met goede voorwaardes.
Hier 25 bieders waarvan zelfs een deel over de vraagprijs. Hou dus in gedachte dat de kans vrij klein is dat jullie ook de kopers worden.
woensdag 18 oktober 2017 om 23:06
Ja. Maar zoals gebruikelijk krijg je hier 23 verschillende adviezen, bijvoorbeeld van mensen die vrienden hebben die er 6 jaar geleden wel eens mee te maken hebben gehad. Of mensen die links met oude info quoten. Ik vraag me dan altijd af waarom men dit soort belangrijke dingen juist hier vraagt, met het risico op verkeerde informatie af te gaan.girasole3 schreef: ↑18-10-2017 21:55Dit is echt geen hogere wiskunde hoor; die 3 dagen bedenktijd als je al tot overeenstemming bent gekomen is gewoon wettelijk. Daar is in dit hypothetische geval niet eens sprake van.
En dat er biedingen worden ingetrokken is blijkbaar regelmatig voorkomend. Vrienden hadden hun huis een jaar of 6 geleden te koop staan en hebben daar zelfs 3x mee te maken gehad.
Google bijvoorbeeld op bod intrekken bij inschrijving en de eerste hit geeft info dat dat in dat geval niet kan (NVM). Wel is er de wettelijke termijn van 3 dagen na het voorlopig koopcontract. Wat beantwoordt TO's vraag?
donderdag 19 oktober 2017 om 05:42
Dit klopt. Ik heb deze zomer gekocht en verkocht en dit zei mijn makelaar ook.ShaunTheSheep schreef: ↑18-10-2017 20:51Tot de handtekening op het koopcontract staat kunnen koper èn particuliere verkoper nog alle kanten op.
Niet-particuliere partijen zitten wel vast aan mondelinge toezeggingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
donderdag 19 oktober 2017 om 08:35
Ik heb het de (verkoop)makelaar gevraagd, en die zei me dat er na het uitbrengen van een bod nog tijd is om uitgebreid te bezichtigen, mits je wordt uitgekozen voor verdere onderhandeling, en dat het pas vaststaat als er getekend wordt.Tillif schreef: ↑18-10-2017 23:06Ja. Maar zoals gebruikelijk krijg je hier 23 verschillende adviezen, bijvoorbeeld van mensen die vrienden hebben die er 6 jaar geleden wel eens mee te maken hebben gehad. Of mensen die links met oude info quoten. Ik vraag me dan altijd af waarom men dit soort belangrijke dingen juist hier vraagt, met het risico op verkeerde informatie af te gaan.
Google bijvoorbeeld op bod intrekken bij inschrijving en de eerste hit geeft info dat dat in dat geval niet kan (NVM). Wel is er de wettelijke termijn van 3 dagen na het voorlopig koopcontract. Wat beantwoordt TO's vraag?
Ik heb dit proberen te verifieren via legitieme bronnen via Google, onze hypotheekadviseur en mensen in mijn omgeving die veel ervaring hebben met huizen kopen. Maar op internet vind ik hier en daar uitspraken van best legitieme bronnen die toch wat grijs gebied laten zien. Daarom vraag ik het hier. Met daarbij of men kan zeggen of men dat weet door ervaring of professie. Als er een jurist tussen zit hier kan ik dat weer zwaarder wegen.
Ik ga dus echt niet alléén af op wat hier wordt gezegd maar kan geen kwaad om te kijken of hier wat kennis zit toch.
donderdag 19 oktober 2017 om 16:47
Dat je zelf tegenstrijdige informatie post.
Je snapt toch zelf ook wel dat het tekenen van een voorlopig koopcontract een heel stuk na het uitbrengen van een bod komt.
En dat de NVM zegt dat je een bod niet kunt intrekken, is natuurlijk praten voor eigen parochie, die hebben geen zin in allerlei lukrake niet-serieuze biedingen.
Als je een bod niet in zou kunnen trekken, zou je de hele molen ingaan, een voorlopig koopcontract tekenen en dan binnen 3 dagen er wel onderuit kunnen: dat is toch het paard achter de wagen spannen.
De moraal van het verhaal is dat je altijd onder een bod uit kunt tot die 3 dagen verstreken zijn.
donderdag 19 oktober 2017 om 17:14
Hiermee heb je een kuil voor jezelf gegraven. Als er meerdere biedingen binnenkomen zal hun voorkeur naar een ander gaan omdat jullie niet zeker genoeg zijn.
donderdag 19 oktober 2017 om 17:30
Zucht.... je snapt toch hopelijk wel dat de info van de NVM gewoon onzin is. Zoals al 3 keer geschreven heb je wettelijk gezien recht om binnen 3 dagen na ondertekening zonder reden af te zien van de aankoop.
Dus dat impliceert toch dat je van een bod af kunt.
Het is echt niet zo moeilijk hoor.
donderdag 19 oktober 2017 om 17:33
Bedankt voor het nogmaals bevestigen van mijn punt.girasole3 schreef: ↑19-10-2017 17:30Zucht.... je snapt toch hopelijk wel dat de info van de NVM gewoon onzin is. Zoals al 3 keer geschreven heb je wettelijk gezien recht om binnen 3 dagen na ondertekening zonder reden af te zien van de aankoop.
Dus dat impliceert toch dat je van een bod af kunt.
Het is echt niet zo moeilijk hoor.