Werk & Studie alle pijlers

Dag minder werken, werkdruk hetzelfde

18-10-2017 18:05 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na de geboorte van mijn dochter (nu ruim 6 maanden oud) ben ik van 5 dagen werken naar 4 gegaan. Het idee was om lekker een dag extra met m’n baby thuis te zijn, maar in de praktijk zit ik dan toch meestal met m’n werklaptop open (en een jengelende baby op schoot) of werk ik ‘s avonds als ze in bed ligt.

Hoewel ik wel 20% bruto salaris heb ingeleverd, is er namelijk vrijwel niets veranderd aan m’n werkdruk. Er is namelijk niemand die de dag dat ik er niet ben opvangt. Volgens m’n teamleider is het mijn eigen verantwoordelijkheid om mijn werklast te managen, dan moet ik maar meer delegeren naar collega’s. Die hebben het echter al druk genoeg met hun eigen werk, dus komt het toch op mij neer.

Ik ben er eigenlijk wel klaar mee om in m’n vrije tijd nog te moeten werken, dus ik ben op zoek naar tips hoe ik beter m’n grenzen kan bewaken. Hoe doen anderen die een dag minder zijn gaan werken dit?
Andere baan zoeken. Bouwvakker bijvoorbeeld, of winkelmedewerker of trambestuurder.
Die gaan gewoon naar huis en dan wordt het werk niet of door iemand anders gedaan.
Robinson schreef:
19-10-2017 07:38
Hoe doen jullie dat dan met vakanties? Of krijgt de klant dan gewoon paar weken geen antwoord?
Vakanties zijn ook vaak een probleem. Dan moeten collega’s ook taken overnemen, maar zij doen meestal alleen het echt minimale, omdat ze anders hun eigen werk niet af krijgen. En het gebeurt inderdaad dat klanten dan minder goed geholpen worden. Na je vakantie ligt er dus een hele stapel achterstallig werk op je te wachten.
Procne schreef:
19-10-2017 14:37
Vakanties zijn ook vaak een probleem. Dan moeten collega’s ook taken overnemen, maar zij doen meestal alleen het echt minimale, omdat ze anders hun eigen werk niet af krijgen. En het gebeurt inderdaad dat klanten dan minder goed geholpen worden. Na je vakantie ligt er dus een hele stapel achterstallig werk op je te wachten.
Kort door de bocht conclusie: het aantal FTE van jouw afdeling is waarschijnlijk erg krap voor de hoeveelheid werk en is nog krapper geworden toen jij een dag minder gaan werken. Het aantal FTE vind ik toch echt het probleem van jouw teamleider (of de manager van je teamleider, want als die teamleider nooit aangeeft dat het allemaal maar net gaat, dan verandert er waarschijnlijk ook niets.)
Als je door de stapel werk heen bent, die tijdens je vakantie is opgestapeld, ben je weer toen aan vakantie.
dolfine wijzigde dit bericht op 19-10-2017 22:07
0.50% gewijzigd
Dolfine schreef:
19-10-2017 15:58
Kort door de bocht conclusie: het aantal FTE van jouw afdeling is waarschijnlijk erg krap voor de hoeveelheid werk en is nog krapper geworden toen jij een dag minder gaan werken. Het aantal FTE vind ik toch echt het probleem van jouw teamleider (of de manager van je teamleider, want als die teamleider nooit aangeeft dat het allemaal maar net gaat, dan verandert er waarschijnlijk ook niets.
Als je door de stapel werk heen bent, die tijdens je vakantie is opgestapeld, ben je weer toen aan vakantie.
+1

Dus niet meer extra werken op je vrije dag.
Dit is een probleem van je werkgever. Ik check mijn mail wel stiekem op mijn vrije dag, maar bepaal zelf of ik het urgent genoeg vind. Een mailtje beantwoorden is ook snel gedaan, maar vaak is het helemaal niet urgent en had de mailer andere mails beter moeten lezen. Als je wel elke vrije dag mail gaat beantwoorden of iets anders doet waaruit ze opmaken dat je thuis (GRATIS)aan het werk bent, verwachten ze straks ook dat je op je vrije tijd klaar staat om van alles op te lossen. Kijk daar dus mee uit.
Hier hetzelfde, daarom werk ik nog steeds fulltime met een ‘thuiswerkdag’. Die dag smeer ik uit over twee andere dagdelen (meestal een avond doordeweeks en een dagdeel in het weekend). Als ik op papier minder zou gaan werken, heb ik nog altijd dezelfde werklast, minder geld en meer stress. Zo doen alle vaders het trouwens ook bij ons. Ik kan me ertegen verzetten, maar ik ga de werkcultuur bij ons niet veranderen.

Gelukkig krijg ik het prima af, en is het geen probleem om op mijn ‘thuiswerkdag’ alle mails te laten liggen en lekker met m’n kind te spelen.
sugarmiss schreef:
18-10-2017 18:35
Onzin.
Het is de verantwoordelijkheid van de manager om het werk te verdelen over de afdeling.
Het kan niet zo zijn dat de manager je taken geeft voor 5 dagen en dat je dan de taken die je niet binnen 4 dagen afkrijgt zelf bij een collega moet zien te slijten. Als die collega ook gewoon voor 5 dagen werk heeft gekregen dan heeft de collega geen tijd om er werk van to bij te doen.

Het is de verantwoordelijkheid van de manager om voldoende personeel in te plannen.
Helemaal eens. Vier dagen werken is taken aannemen die in vier dagen passen, niet salaris inleveren en hetzelfde blijven doen! Ik heb destijds hetzelfde meegemaakt en heb met mijn leidinggevende besproken welke taken ik zou afstoten. Geen probleem. Hoe leidinggevende dat weer oplost is niet mijn probleem.
Jouw leidinggevende is akkoord gegaan met een dag minder werken.
Jij zorgt zelf gewoon voor vier productieve dagen, en wat niet af is blijft liggen. Op je vrije dag ben je niet bereikbaar. Echt hoor, door op je vrije dag te blijven werken, geef je je leidinggevende geen enkele aanleiding om het probleem op te lossen en houd je het dus zelf in stand.
Procne schreef:
18-10-2017 19:58
Bedankt voor alle adviezen, dit helpt me zeker! Ik moet inderdaad duidelijker gaan aangeven dat ik bepaalde klussen niet meer kan doen. En proberen me daar dan vervolgens niet schuldig over te voelen :) Ik ga in ieder geval meteen een out-of-office-reply aanzetten.

Het lastige is dat mijn werk niet zozeer bestaat uit een vast aantal taken, maar uit verschillende projecten. Deze zijn verdeeld per type klant. Ik doe alle projecten voor klant type A, een collega voor klant type B en weer een ander voor klant type C etc. Alle ‘klant A opdrachten’ komen dus automatisch bij mij terecht.
En hoe deed je dat vroeger, als alle klant A opdrachten damen 6, 7 of 8 dagen werk per week opleverden?
Ik zit in hetzelfde schuitje. Geen tips, ik lees vooral mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven