Hekel aan visite

20-10-2017 13:56 133 berichten
Om maar met de deur in huis te vallen; ik heb een hekel aan visite. Maakt niet uit wie, familie of vrienden, onverwachts bezoek of geplant, ik vind het verschrikkelijk. Ik ben graag op mezelf thuis en ik baal ervan als mensen langskomen en je hebt er zelf geen invloed op hoelang ze blijven plakken. En ze maken in mijn ogen vuilte. Ik heb geen smetvrees maar heb het wel graag schoon en word helemaal gek van vlekjes, kruimels, vieze wc's enzo.
Meer mensen die een hekel aan visite hebben? Baal er wel van dat ik dit heb want vroeger was ik zo niet. Het is trouwens niet dat ik visite afzeg ofzo hoor of dat mensen niet mogen langs komen. Ik mag van mezelf er niet aan toe geven om afstand van visite te nemen maar baal er wel van dat ik iedere keer zo'n drempel over moet. (als ik zaterdag visite krijg loop ik er de hele week "chago" van)
Ik herken het niet en dat is maar goed ook want hier is het 'de zoete inval'. Ik vind het juist gezellig als er mensen langs komen.
Alle reacties Link kopieren
een week van slag? dat is niet goed hoor
Ga eens met de huisarts praten
Doubletree20 schreef: ↑
20-10-2017 13:56
Ik heb geen smetvrees maar heb het wel graag schoon en word helemaal gek van vlekjes, kruimels, vieze wc's enzo.
Nou... ik denk anders dat dit wel redelijk de definitie van smetvrees dekt hoor.
Misschien kun je hulp zoeken om te ontdekken waarom je dit zo moeilijk vindt en hoe je er mee om kunt leren gaan?
Ik herken die hekel wel, hoewel ik er geen week mee bezig ben.
Wel de voorbereiding en de naverwerking is hier telkens in volle gang.

Het onvoorspelbare vind ik niet fijn. Ik heb geen regie over wat ze doen, hoe ze iets doen en wanneer ze vertrekken. Ik ben, zeker op dit moment, enorm van plannen en regie hebben.
Je hebt geen smetvrees maar bent een week van slag omdat visite kruimelt en vlekjes maakt.

Dat klinkt toch echt als smetvrees.
Ik heb een hekel aan onverwachte visite en ik hou ook niet zo heel erg van koffie-visite want ik heb maar een kleine bank en ik weet niet hoe lang ze blijven dus dan vind ik het soms wel ongemakkelijk.
Maar geplande eters vind ik dan weer heel leuk dus het is niet per se de visite zelf.
Ik heb alleen een hekel aan onverwachte visite op het moment dat het hier een bende is.
Normaal gesproken vind ik het gezellig, en is iedereen welkom. :)
Ik hou ook niet van visite maar niet ivm vuil oid. Hou er gewoon niet van. Ik heb wel visite uiteraard. En ik ben ook gastvrij maar liever op afspraak
Bwoh ... ik ga ook liever erop uit om samen wat te doen, dan dat ik mensen thuis ontvang. Zeker onverwachts hou ik niet zo van; wil wel het huis beetje presentabel hebben als ik gasten (voor mijn beste vriendinnen maakt dat weer niet uit) verwacht. Maar een hekel vind ik ook weer sterk uitgedrukt.

Bij mij heeft het liever "op locatie" er mee te maken, dat je dan zelf vrijer bent om je eindtijd te bepalen en naar huis kan als je moe wordt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Smetvrees is het niet, ik ben niet bang voor bacteriën ofzo maar misschien heeft het meer met controle dwang te maken? Ik kan het niet verklaren maar in mijn huis moet alles aan kant zijn en ik heb een vuile vloer fobie. (+ het feit dat ik weet dat ik m'n vloer niet schoon krijg als ik te lang wacht, natte voetstappen bijvoorbeeld trekken erin en krijg ik er om de 1 of andere reden niet uit)

En vaak vind ik veel visite in 1x niet gezellig. Zit altijd op hete kolen als er visite is en ik zie al die troep om me heen. Kan pas ontspannen in een schoon en opgeruimd huis en kan dan niet wachten tot ze weg zijn. Wat ik uiteraard niet laat merken hoor! Mensen gaan ook nooit van mij verwachten dat ik dit heb.
Ik hou ook niet zo van visite. Vind het leuk als mensen moeite doen om te komen, maar ben altijd erg blij dat ze weer weggaan. Vooral de plakkers heb ik een hekel aan. Dat je ze bijna aan het wegkijken bent, van ik heb nog meer te doen vandaag. Maar goed, is uiteindelijk vaak wel gezellig, maar vind het ook prima als ik lekker alleen thuis op de bank kan zitten met een goed boek.
Onverwacht bezoek hou ik echt niet van. Sowieso raak ik wat in de stress van bezoekers, mijn huis is nog niet wat ik wil en alles voelt rommelig (objectief gezien valt het mee hoor, maar na verhuizing vorig jaar moet ik het nog steeds gezellig maken, een hoekbank die wel de goede kant uitstaat kopen, ingebouwde dingen van vorige bewoner slopen). Ik ben nu niet trots op mijn huis en door drukte is het ook vaak een beetje rommelig. Bovendien zie ik er zelf op mijn vrije dag of avond bij onverwachts bezoek niet zo flatteus uit....
20-10-2017 14:20
Smetvrees is het niet,
en ik heb een vuile vloer fobie.
Kan pas ontspannen in een schoon en opgeruimd huis en kan dan niet wachten tot ze weg zijn. Wat ik uiteraard niet laat merken hoor!
echt hoor, ga eens met een arts praten, het leven is veel leuker, als je je niet drukt hoeft te maken om een vuile vloer
Ik ga ook veel liever naar een ander dan dat ik iemand hier heb.
Onverwacht bezoek vind ik echt verschrikkelijk, maar dat heeft ook niemand me in jaren meer geflikt. Dat weet men wel.
Volgens mij is het voornamelijk omdat mijn huis mijn eigen prive coconnetje is. Ik hoef dat niet zo nodig met anderen te delen.
Gelukkig heb ik mijn vriend goed gekozen, die nodigt ook nooit iemand uit.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Visite is gezellig, maar ook niet te lang, heb ook een hekel aan plakkers
Op een gegeven moment ben ik gewoon uitgepraat :)
Cuques schreef: ↑
20-10-2017 14:05
Nou... ik denk anders dat dit wel redelijk de definitie van smetvrees dekt hoor.
Misschien kun je hulp zoeken om te ontdekken waarom je dit zo moeilijk vindt en hoe je er mee om kunt leren gaan?
Of ze houdt niet van schoonmaken.... Ik baal er ook altijd van als er visite is geweest en ik kan weer aan de slag om de boel weer netjes te krijgen. (En dan ben ik ook zo'n muts die alles netjes op orde heeft, voor de visite komt. :facepalm: ) Ik heb gewoon een flinke hekel aan schoonmaken, maar heb het wel graag schoon en opgeruimd. Maar gelukkig vind ik het wel gezellig als er mensen op visite komen en kunnen ze zelfs blijven slapen als ze willen.
Ik heb ook een hekel aan visite, mijn huisje is mijn rustige plekje en daar ben ik het liefst alleen / met vriend. Ga veel liever op bezoek bij anderen, kan ik weggaan wanneer ik wil. Maarja soms ontkom je er niet aan..
PindaKaas-88 schreef: ↑
20-10-2017 14:38
Ik heb ook een hekel aan visite, mijn huisje is mijn rustige plekje en daar ben ik het liefst alleen / met vriend. Ga veel liever op bezoek bij anderen, kan ik weggaan wanneer ik wil. Maarja soms ontkom je er niet aan..
:-)
Met alleen maar mensen die geen bezoek in huis willen, red je dat idd niet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
20-10-2017 14:20
Smetvrees is het niet, ik ben niet bang voor bacteriën ofzo maar misschien heeft het meer met controle dwang te maken? Ik kan het niet verklaren maar in mijn huis moet alles aan kant zijn en ik heb een vuile vloer fobie. (+ het feit dat ik weet dat ik m'n vloer niet schoon krijg als ik te lang wacht, natte voetstappen bijvoorbeeld trekken erin en krijg ik er om de 1 of andere reden niet uit)

En vaak vind ik veel visite in 1x niet gezellig. Zit altijd op hete kolen als er visite is en ik zie al die troep om me heen. Kan pas ontspannen in een schoon en opgeruimd huis en kan dan niet wachten tot ze weg zijn. Wat ik uiteraard niet laat merken hoor! Mensen gaan ook nooit van mij verwachten dat ik dit heb.
Dit klinkt mij in de oren alsof je super onzeker bent. Dat je verwacht dat je kritiek op je huishouden gaat krijgen als het niet spik en span is bij jou thuis. Of je het allemaal wel goed doet voor de visite.
Maar het is geen 'visite' die je krijgt. Het zijn vrienden en familie waarmee je (als het goed is) een goede band mee hebt en die komen om JOU te zien en niet hoe schoon je huis is.
Ik zou er in elk geval wel hulp bij zoeken, want stel dat je kinderen krijgt. Ik kan je vertellen dat je er dan niet meer tegenop kan poetsen hoor.
Ook ik heb een hekel aan visite.
( Op een paar uitzonderingen na, maar die mensen beschouw ik niet echt als visite )

Dat je inderdaad niet weet hoelang ze blijven, terwijl je er al geen zin in heb.
Ik heb er een hekel aan als mensen met hun schoenen aan door mijn huis lopen, en niet iedereen vraagt of ze hun schoenen uit moeten doen.Ik heb zelfs iemand die gaat zuchten als ik het wel vraag.

Gelukkig dit topic want ik dacht echt dat het weer iets aparts van mij was.
Terwijl ik nu lees dat veel meer mensen dit hebben.
Ik ben er alleen niet een week lang chago om.
Herkenbaar ja.
Ik vind het best lastig dat ik zo ben, voel me dan heel ongastvrij. Ik vind het leuk als mensen zo'n zoete inval hebben en ik ga ook graag op bezoek. Maar inderdaad dan kun je zelf bepalen hoelaat je gaat.

Op de een of andere manier voel ik me ongemakkelijk in mijn eigen huis met visite. Niet vanwege rommel want het is hier op het oog bijna altijd opgeruimd en schoon. Ik weet niet waarom, houd er niet van. Ben een echte huismus, huispak, sloffen en liefst ook luxaflex dicht, gewoon mijn veilige plekje. Dat vind ik zo fijn aan de herfst en winter, vroeg donker, alles dicht en kaarsjes aan ( en dan niet meer weg hoeven) dat hoef ik dan ook zelden want ik heb geen verplichtingen savonds en die ga ik om die reden ook wel uit de weg.

Onverwacht bezoek vind ik al helemaal vreselijk. Zeker als ik net bedacht heb om iets te doen of juist helemaal niks.

Ik vind sociaal contact gezellig maar het kost me vaak ook veel energie. Van bezoek moet ik ook bijkomen.
Ik vind bezoek ook vaak ongemakkelijk. Niet als het goede vriendinnen of nabije familie is, maar wel bijvoorbeeld als een stel komt eten of een grote groep mensen. Ik ben niet bang dat het vies wordt, maar ga twijfelen of ze het wel naar hun zin hebben en ben dan in mijn hoofd niet bezig met de inhoud, maar met of mijn appeltaart niet te klef is, de koffie lekker en of het goed is om het raam open te doen of juist niet. Heel stom! Ik weet het, ik ben dan veel te veel bezig met hoe-het-hoort ipv ontspannen kletsen. Dit weerhoudt me er trouwens niet van mensen uit te nodigen.
.
OKcomputer schreef: ↑
20-10-2017 15:08
Ik vind bezoek ook vaak ongemakkelijk. Niet als het goede vriendinnen of nabije familie is, maar wel bijvoorbeeld als een stel komt eten of een grote groep mensen. Ik ben niet bang dat het vies wordt, maar ga twijfelen of ze het wel naar hun zin hebben en ben dan in mijn hoofd niet bezig met de inhoud, maar met of mijn appeltaart niet te klef is, de koffie lekker en of het goed is om het raam open te doen of juist niet. Heel stom! Ik weet het, ik ben dan veel te veel bezig met hoe-het-hoort ipv ontspannen kletsen. Dit weerhoudt me er trouwens niet van mensen uit te nodigen.

.......koffievisite vind ik wel leuk, maar eters......ben altijd bang dat het niet lekker genoeg is en dan ga ik me ongemakkelijk voelen. Nooit ontspannen dus.
Hier ook liever geen visite, en al helemaal niet onverwacht.

Mijn huis is mijn veilige nestje, waar ik helemaal mezelf kan zijn. Van zodra hier iemand binnenkomt moet ik weer acteren en gezellig doen.

Geplande visite vind ik wel oké, maar dat gebeurt niet zo heel veel, en ik merk dat ik achteraf ook compleet leeg ben, ook als ik het tijdens het bezoek wel leuk vind.

Ook hier gebrek aan controle: rokers die hun sigaretten op mijn kast leggen als ze buiten roken, handtassen die overal rondslingeren, baby die verschoond wordt op de sofa en de luier wordt dan vervolgens in de keuken in de vuilnisbak gegooid ipv de container buiten (en ik heb een erg gevoelige neus,...
Het voelt erg snel aan als een inbreuk op mijn territorium en ik verbijt me om niet overal wat van te zeggen want dan ben ik constant bezig mensen te corrigeren, wordt er ook niet gezelliger op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven