Slecht richtingsgevoel
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:14
Wie herkent dit?
Ik heb een heel slecht richtingsgevoel. Wanneer ik ergens ben en niet meer weet waar ik zit, raak ik in paniek. Erg rot gevoel. Ik vind het ook akelig op de snelweg wanneer ik de verkeerde afslag neem en niet meer weet wat ik moet doen. Ik krijg dan hartkloppingen door de angst. Ik wil graag met een excursie reis mee, alleen, maar dan heb je vaak van die vrije middagen en ben je op jezelf.
Hetzelfde met citytrips, je moet dan zelf de stad in en de bus rijd dan weg, tot einde van de dag bijvoorbeeld.
Ik ben bang dat ik de weg niet meer terug vind. Sta je daar in het buitenland.
Er vanuit gaan dat je met andere mensen uit de groep mee kan, kan ook niet. Dan ben ik een blok aan hun been. Het moet maar net klikken ook. Niet iedereen is ervan gediend. Ze zijn er voor hun eigen vakantie uiteraard.
Ik zit er erg mee, want hierdoor kan ik alleen reizen met iemand samen en die mogelijkheid heb ik nu niet.
Hoe kom ik van die angst en onzekerheid af? Tips? Bestaat er therapie voor misschien?
Ik heb een heel slecht richtingsgevoel. Wanneer ik ergens ben en niet meer weet waar ik zit, raak ik in paniek. Erg rot gevoel. Ik vind het ook akelig op de snelweg wanneer ik de verkeerde afslag neem en niet meer weet wat ik moet doen. Ik krijg dan hartkloppingen door de angst. Ik wil graag met een excursie reis mee, alleen, maar dan heb je vaak van die vrije middagen en ben je op jezelf.
Hetzelfde met citytrips, je moet dan zelf de stad in en de bus rijd dan weg, tot einde van de dag bijvoorbeeld.
Ik ben bang dat ik de weg niet meer terug vind. Sta je daar in het buitenland.
Er vanuit gaan dat je met andere mensen uit de groep mee kan, kan ook niet. Dan ben ik een blok aan hun been. Het moet maar net klikken ook. Niet iedereen is ervan gediend. Ze zijn er voor hun eigen vakantie uiteraard.
Ik zit er erg mee, want hierdoor kan ik alleen reizen met iemand samen en die mogelijkheid heb ik nu niet.
Hoe kom ik van die angst en onzekerheid af? Tips? Bestaat er therapie voor misschien?
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:20
Herkenbaar. Ik ben ook altijd irreëel bang om de weg kwijt te raken. Waarschijnlijk een traumatische ervaring toen ik ongeveer 4 jaar was en mijn vader kwijt raakte op het strand. Na een uur zoeken met een lieve vrouw, vonden we hem pas.
Affijn, tegenwoordig zorg ik gewoon dat ik goed voorbereid de deur uitga. Geld mee, telefoon. En de wetenschap dat je echt wel altijd thuis komt, want je hebt immers een mond om mee te praten. Ik heb geen therapie nodig, maar misschien is het voor jou een uitkomst.
Affijn, tegenwoordig zorg ik gewoon dat ik goed voorbereid de deur uitga. Geld mee, telefoon. En de wetenschap dat je echt wel altijd thuis komt, want je hebt immers een mond om mee te praten. Ik heb geen therapie nodig, maar misschien is het voor jou een uitkomst.
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:26
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:29
Je kunt tegenwoordig offline kaarten downloaden van Google Maps, je selecteert dan zelf het gebied dat je nodig hebt. Als je dan ergens bent zonder internet kan je alsnog op Google Maps kijken waar je bent. Weet niet of je het weleens gebruikt, je ziet dan een soort rondje met de richting waar je naartoe loopt, dus je ziet ook meteen of je de goede richting op gaat.
Als je dat gebruikt is verdwalen bijna onmogelijk hoor!
Als je dat gebruikt is verdwalen bijna onmogelijk hoor!
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:39
Ik heb ook totaal geen orientatiegevoel; dat was voorheen nog wel eens lastig, want als ik ergens naartoe reed en ik reed fout, dan was het echt drama. Maar tegenwoordig met navigatie op mijn mobiel is dat een eitje. Het juiste adres intikken en ik rijd overal naartoe, zonder probleem.
Wat een citytrip/excursiereis betreft: de reisleider geeft meestal van te voren aanwijzingen waar je op moet letten om de opstapplaats weer terug te vinden (kerktoren, bepaald plein/park/rivier, dat soort dingen) en je krijgt ook vaak een plattegrond van de stad mee. Dan vertelt de reisleider wel waar de bus je weer komt ophalen en dan kun je daar een kruisje op zetten (of soms is dat al gedaan ....), dat is echt niet moeilijk, zeker niet als je ook een navigatieApp op je telefoon hebt. Dan kun je die parkeerplek erin zetten, lekker rondwandelen en tegen de tijd dat je terug moet je weg vinden met je telefoon.
Wat een citytrip/excursiereis betreft: de reisleider geeft meestal van te voren aanwijzingen waar je op moet letten om de opstapplaats weer terug te vinden (kerktoren, bepaald plein/park/rivier, dat soort dingen) en je krijgt ook vaak een plattegrond van de stad mee. Dan vertelt de reisleider wel waar de bus je weer komt ophalen en dan kun je daar een kruisje op zetten (of soms is dat al gedaan ....), dat is echt niet moeilijk, zeker niet als je ook een navigatieApp op je telefoon hebt. Dan kun je die parkeerplek erin zetten, lekker rondwandelen en tegen de tijd dat je terug moet je weg vinden met je telefoon.
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:44
Wat ook prettig kan zijn voor je, is een foto maken van bv het straatnaambord van de straat die je terug wil kunnen vinden.
In een grote parkeergarage ook handig. Daar hangen vaak bordjes die de verschillende delen "beschrijven". Bv 1D, of een plaatje van een molen met het nummer van de verdieping erbij. Weet je zeker dat je je auto weer kunt vinden zonder eindeloos te moeten zoeken!
In een grote parkeergarage ook handig. Daar hangen vaak bordjes die de verschillende delen "beschrijven". Bv 1D, of een plaatje van een molen met het nummer van de verdieping erbij. Weet je zeker dat je je auto weer kunt vinden zonder eindeloos te moeten zoeken!
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:47
Slim!yunus schreef: ↑20-10-2017 19:44Wat ook prettig kan zijn voor je, is een foto maken van bv het straatnaambord van de straat die je terug wil kunnen vinden.
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:53
Ik heb dat ook. Ik liep vroeger nog de verkeerde kant uit als ik een winkel uit stapte: dat ik in de winkel was omgedraaid, registreerde mijn richtingsgevoel blijkbaar niet.
Ik heb er veel trucjes voor ontwikkeld.
- In winkelstraten kijk ik goed naar de winkels. Als ik uit een winkel stap, kan ik zien bij welke winkel ik al ben geweest en daardoor weet ik wat heen en terug is.
- Voor op de snelweg heb ik gewoon eindelijk de snelwegenkaart bestudeerd. En dan echt onthouden van welke plaats naar welke plaats de snelweg gaat. En de tussenliggende afslagen leren. Uiteraard alleen voor het traject waat je veel komt
Maar op die manier kun je verstandelijk beredeneren welke kant je op moet mbv de borden, ipv dat je het op gevoel moet doen.
- In vreemde plaatsen (in de wijken) rij ik altijd naar een drukke weg als ik verdwaald ben, zodat ik daar weer bordjes zie. Dat is dus mijn focus: de drukke weg. Ik focus nog niet op waar ik denk dat ik uiteindelijk heen moet. En als ik niet weet waar de drukke weg is, dan rij ik de eerste auto die ik tegen kom achterna. Dikke kans namelijk dat hij ook richting de grote weg moet en je daar naartoe leidt. En blijkt hij toch een andere eindbestemming te hebben (bijv zijn huis), dan kan ik daar ook mooi stoppen om de weg te vragen.
- In een toeristisch centrum of parkeergarage maak ik met mijn mobiel een foto van een herkenningspunt. Dat helpt mij en anders helpt het mij om een ander beter de weg te kunnen vragen.
En bovenstaande was grotendeels allemaal van het pré mobieltjes tijdperk. Want inmiddels slinger ik gewoon heel makkelijk Google Maps aan.
Ik heb er veel trucjes voor ontwikkeld.
- In winkelstraten kijk ik goed naar de winkels. Als ik uit een winkel stap, kan ik zien bij welke winkel ik al ben geweest en daardoor weet ik wat heen en terug is.
- Voor op de snelweg heb ik gewoon eindelijk de snelwegenkaart bestudeerd. En dan echt onthouden van welke plaats naar welke plaats de snelweg gaat. En de tussenliggende afslagen leren. Uiteraard alleen voor het traject waat je veel komt
Maar op die manier kun je verstandelijk beredeneren welke kant je op moet mbv de borden, ipv dat je het op gevoel moet doen.
- In vreemde plaatsen (in de wijken) rij ik altijd naar een drukke weg als ik verdwaald ben, zodat ik daar weer bordjes zie. Dat is dus mijn focus: de drukke weg. Ik focus nog niet op waar ik denk dat ik uiteindelijk heen moet. En als ik niet weet waar de drukke weg is, dan rij ik de eerste auto die ik tegen kom achterna. Dikke kans namelijk dat hij ook richting de grote weg moet en je daar naartoe leidt. En blijkt hij toch een andere eindbestemming te hebben (bijv zijn huis), dan kan ik daar ook mooi stoppen om de weg te vragen.
- In een toeristisch centrum of parkeergarage maak ik met mijn mobiel een foto van een herkenningspunt. Dat helpt mij en anders helpt het mij om een ander beter de weg te kunnen vragen.
En bovenstaande was grotendeels allemaal van het pré mobieltjes tijdperk. Want inmiddels slinger ik gewoon heel makkelijk Google Maps aan.
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:53
Herkenbaar! Hier helaas ook geen richtingsgevoel. Wel heb ik heel veel ervaring met reizen met het openbaar vervoer. Zodra ik ging studeren buiten de stad moest ik eraan geloven. In het begin vond ik dat nogal spannend, maar je moet het gewoon doen. Aldoende leer je. En je kan altijd mensen om hulp vragen. Ik heb uiteindelijk zelfs een treinreis gemaakt binnen Europa! Daar ben ik echt heel trots op (hoewel die reis niet stress vrij verliep hoor
). In 2018 ga ik voor het eerst een rondreis maken: een groepsreis maar inderdaad ook zelfstandig mijn dagen kunnen invullen. Ik heb er super veel zin in! Ik ga gewoon goed opletten en natuurlijk mensen om hulp vragen als ik de weg niet meer weet.
vrijdag 20 oktober 2017 om 19:57
Als je naar Google Maps gaat op je telefoon kun je ergens kiezen voor 'offline kaarten'. Je selecteert dan zelf het gebied dat je wil (kan geloof ik zo groot zijn als je zelf wil, is dan natuurlijk wel meer MB) en dan kun je die kaart op je telefoon zetten.
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:01
Citytrips doe ik wel gewoon, super leuk. Van te voren regel ik hotel, vlucht en transfer en ik koop ook een kaart waarmee ik onbeperkt kan reizen met het OV binnen die stad. In het begin even mensen om hulp vragen en goed opletten. Dan gaat 't prima. En ik doe altijd zo'n wandeltour meteen de eerste dag, dan weet je ook meteen een beetje waar je moet zijn!
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 20-10-2017 20:04
0.84% gewijzigd
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:02
Hier nog zo één. Ik zeg ook altijd, ik heb geen angst voor het rijden, maar angst om te verdwalen. Ben ik met iemand anders vind ik het zo eng al niet, want dan verdwalen we met zijn tweeën. Ik sta al bekend dat ik zelfs in een pashok verdwaal
Ik wil ook meer met google maps gaan rijden, want wil het niet gaan vermijden. Moet ik naar een onbekend iets, dan ga ik er voor met man eerst proefrijden zodat ik weet waar ik moet zijn. Afgelopen jaar ook weinig tot niet gereden door herniaoperatie met pokke herstel, of is dat een excuus......
Maar in alle voorbeelden die je noemt herken ik mijzelf wel. Dus lees mee voor tips.
Ik wil ook meer met google maps gaan rijden, want wil het niet gaan vermijden. Moet ik naar een onbekend iets, dan ga ik er voor met man eerst proefrijden zodat ik weet waar ik moet zijn. Afgelopen jaar ook weinig tot niet gereden door herniaoperatie met pokke herstel, of is dat een excuus......
Maar in alle voorbeelden die je noemt herken ik mijzelf wel. Dus lees mee voor tips.
hen70 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 20:16
0.16% gewijzigd
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:02
Op de snelweg ...is wel een oplossing voor hoor.
Een navigatiesysteem meenemen , heb m altijd bij...ik ken nl dat paniekgevoel.
Ik ga dan weliswaar niet op vakantie naar het buitenland of excursies, juist om die reden..bang dat ze zonder mij vertrekken..
Of dat ik de weg niet terugvinden kan.
Ik hou heel erg van zekerheid.
Heel lastig idd.
Ook een goede tip las ik hier net...Google map geeft ook een lopen functie....die moet ik onthouden...mis alleen nog een duimpje omhoog in de emoticons.
Voor angstgevoelens bestaat zeker therapie.
Bij de huisarts een verwijzing vragen voor de psycholoog.
Heb (had) zelf ook een angsstoornis vandaar.
Sterkte
Een navigatiesysteem meenemen , heb m altijd bij...ik ken nl dat paniekgevoel.
Ik ga dan weliswaar niet op vakantie naar het buitenland of excursies, juist om die reden..bang dat ze zonder mij vertrekken..
Of dat ik de weg niet terugvinden kan.
Ik hou heel erg van zekerheid.
Heel lastig idd.
Ook een goede tip las ik hier net...Google map geeft ook een lopen functie....die moet ik onthouden...mis alleen nog een duimpje omhoog in de emoticons.
Voor angstgevoelens bestaat zeker therapie.
Bij de huisarts een verwijzing vragen voor de psycholoog.
Heb (had) zelf ook een angsstoornis vandaar.
Sterkte
anoniem_350705 wijzigde dit bericht op 20-10-2017 20:05
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
13.99% gewijzigd
vrijdag 20 oktober 2017 om 20:20
Wat een herkenning!!
Ben overigens wel alleen op reis geweest. Ging wel naar een eiland. Had het bijzondere idee dat je dan niet al te ernstig kon verdwalen.
Dingen die mij hielpen:
* offline kaart downloaden op Google maps.
*adres van waar ik heen moest bij me hebben
*belangrijke telefoonnummers bij me hebben
*tel nr van taxi bij me. Als ik dan echt zou verdwalen kan een taxi me altijd brengen waar ik moet zijn. Duur natuurlijk maar wel een geruststelling
Ben overigens wel alleen op reis geweest. Ging wel naar een eiland. Had het bijzondere idee dat je dan niet al te ernstig kon verdwalen.
Dingen die mij hielpen:
* offline kaart downloaden op Google maps.
*adres van waar ik heen moest bij me hebben
*belangrijke telefoonnummers bij me hebben
*tel nr van taxi bij me. Als ik dan echt zou verdwalen kan een taxi me altijd brengen waar ik moet zijn. Duur natuurlijk maar wel een geruststelling