Mondverzorging
zaterdag 21 oktober 2017 om 20:52
Dit gaat vast raar klinken. Ik kan wel advies gebruiken voor mondverzorging.
Poetsen alleen is niet genoeg, dat is de merken. Moet 2 keer per jaar langs de mondhygieniste. Heb ook regelmatig ontstoken tandvlees en gevoelige tanden.
Flossen en stokken vind ik moeilijk. Komt door mijn slechte fijne motoriek. Als ik mijn mondhygieniste vraag voor tips krijg ik te horen, blijf flossen en stokken proberen, zelf als ik zeg dat ik dit lastig vind. Flossen kan ik echt niet. Stoken blijft ook lastig. Houten stokers snij ik mij altijd mee. Gebruik daarom nu rubberen stokers. Daar snij ik mij soms ook mee. Stook te weinig, omdat het zo k-klus is, zon 2 keer per week. Kan ook niet overal bij, omdat sommige tanden te dicht op elkaar staan.
Poets 2 keer per dag elektrisch, en gebruik mond water. Tandpasta en mondwater van parodontax. Mijn tandvlees is al minder vaak ontstoken.
Toch kan mijn mondverzorging beter. Hebben jullie tips voor mij?
Poetsen alleen is niet genoeg, dat is de merken. Moet 2 keer per jaar langs de mondhygieniste. Heb ook regelmatig ontstoken tandvlees en gevoelige tanden.
Flossen en stokken vind ik moeilijk. Komt door mijn slechte fijne motoriek. Als ik mijn mondhygieniste vraag voor tips krijg ik te horen, blijf flossen en stokken proberen, zelf als ik zeg dat ik dit lastig vind. Flossen kan ik echt niet. Stoken blijft ook lastig. Houten stokers snij ik mij altijd mee. Gebruik daarom nu rubberen stokers. Daar snij ik mij soms ook mee. Stook te weinig, omdat het zo k-klus is, zon 2 keer per week. Kan ook niet overal bij, omdat sommige tanden te dicht op elkaar staan.
Poets 2 keer per dag elektrisch, en gebruik mond water. Tandpasta en mondwater van parodontax. Mijn tandvlees is al minder vaak ontstoken.
Toch kan mijn mondverzorging beter. Hebben jullie tips voor mij?
zaterdag 21 oktober 2017 om 20:59
Ik gebruik zelf de stokers van GUM om tussen mijn tanden, die dicht op elkaar staan, te komen. Niet goedkoop, maar redelijk vaak in de aanbieding. Misschien kun je ook opletten of je niet te kort na het eten je tanden poetst. Dan is je glazuur nog zacht en kun je het beschadigen met de tandenborstel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zaterdag 21 oktober 2017 om 21:00
zaterdag 21 oktober 2017 om 21:05
Ragers gebruiken inderdaad. Wel raar dat de mondhygiënist je die niet heeft aangeraden, en laten zien hoe je die gebruikt.
In dit filmpje gebruiken ze de driehoekige, maar je moet de rechte gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=L075oefRsCg
In dit filmpje gebruiken ze de driehoekige, maar je moet de rechte gebruiken: https://www.youtube.com/watch?v=L075oefRsCg
zaterdag 21 oktober 2017 om 21:08
Als je fijne motoriek lastig is, zijn ragers denk ik sowieso niet ideaal. Zo'n ding zou wel moeten lukken denk ik; al gaat het mis dan gebeurt er niks ernstigs. Het kost wel wat, maar als je continu ragers moet kopen (en vaak weggooien omdat ze breken of scheef staan) sta je na een jaar of anderhalf quitte denk ik.
https://www.philips.nl/c-p/HX8431_01/so ... e-reiniger
zaterdag 21 oktober 2017 om 21:08
Volgens mijn tandarts en mondhygieniste helpt zon waterpik niet. Dus dat heb ik nog nooit gebruikt
zaterdag 21 oktober 2017 om 21:19
Dat filmpje is handig. Ga toch eens ragers proberen.Theamuts schreef: ↑21-10-2017 21:05Ragers gebruiken inderdaad. Wel raar dat de mondhygiënist je die niet heeft aangeraden, en laten zien hoe je die gebruikt.
Zit de laatste tijd te denken om naar een andere mondhygienist te gaan.
Ga van de week toch eens ragers proberen.Woepsie96 schreef: ↑21-10-2017 21:08Als je fijne motoriek lastig is, zijn ragers denk ik sowieso niet ideaal. Zo'n ding zou wel moeten lukken denk ik; al gaat het mis dan gebeurt er niks ernstigs. Het kost wel wat, maar als je continu ragers moet kopen (en vaak weggooien omdat ze breken of scheef staan) sta je na een jaar of anderhalf quitte denk ik.
Volgens mijn tandars en ook volgens mijn mondhygieniste helpt die airfloss niets. Heb het ze als eens gevraagd.
zaterdag 21 oktober 2017 om 22:32
Zal maandag even langs de Etos. Zien voor ragers.
Hebben jullie ook nog tips voor tandpasta en mondwater? Wie wel eens een ander merk proberen.
Zit ook te twijfelen of ik een waterpik of de airfloss zou kopen
Als sommige merken duurder zijn, maakt mij niets uit hoor. Als het maar helpt
Wil graag minder vaak langs de mondhygieniste. Al zit ik ook wel eens te denken om naar een andere te gaan
Hebben jullie ook nog tips voor tandpasta en mondwater? Wie wel eens een ander merk proberen.
Zit ook te twijfelen of ik een waterpik of de airfloss zou kopen
Als sommige merken duurder zijn, maakt mij niets uit hoor. Als het maar helpt
Wil graag minder vaak langs de mondhygieniste. Al zit ik ook wel eens te denken om naar een andere te gaan
zaterdag 21 oktober 2017 om 22:42
Van mijn mondhygieniste moest ik ook mondwater gebruiken. Dus dat gebruik ik maar.
Beide van parodontax
zaterdag 21 oktober 2017 om 22:49
Volgens mij mondhygieniste poets ik niet goed. Gebruik wel een elektrische tandenborstel met ronde kop.
zondag 22 oktober 2017 om 07:25
Een andere tip is het gebruiken van desinfecterende tandpasta. Er moet dan echt een werkzaam middel in zitten waardoor bacteriën het loodje leggen, bijvoorbeeld Hexetidine. Ikzelf heb een tube Hextril staan. Al tien jaar. Ik gebruk het als ik ergens heenmoet waar ik absoluut geurvrij moet zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 22 oktober 2017 om 13:43
Het verschilt heel erg per persoon hoe gevoelig je bent voor tandvleesproblemen, erfelijkheid speelt een rol. Natuurlijk is op de juiste manier poetsen heel belangrijk, maar als je snel tandvleesproblemen hebt, dan heb je daar niet voldoende aan. Stokers gebruiken is dan een must.
Ik heb heel snel last van bloedend tandvlees en dan echt in mijn hele mond! Het enige wat bij mij helpt, is naast goed poetsen, die witte haakdingen gebruiken met aan een kant een flosdraadje (die hierboven ergens al op een foto staan). Was voor mij ook even zoeken, veel stokers en ragers pasten simpelweg niet tussen al mijn tanden
.