Mondverzorging
zaterdag 21 oktober 2017 om 20:52
Dit gaat vast raar klinken. Ik kan wel advies gebruiken voor mondverzorging.
Poetsen alleen is niet genoeg, dat is de merken. Moet 2 keer per jaar langs de mondhygieniste. Heb ook regelmatig ontstoken tandvlees en gevoelige tanden.
Flossen en stokken vind ik moeilijk. Komt door mijn slechte fijne motoriek. Als ik mijn mondhygieniste vraag voor tips krijg ik te horen, blijf flossen en stokken proberen, zelf als ik zeg dat ik dit lastig vind. Flossen kan ik echt niet. Stoken blijft ook lastig. Houten stokers snij ik mij altijd mee. Gebruik daarom nu rubberen stokers. Daar snij ik mij soms ook mee. Stook te weinig, omdat het zo k-klus is, zon 2 keer per week. Kan ook niet overal bij, omdat sommige tanden te dicht op elkaar staan.
Poets 2 keer per dag elektrisch, en gebruik mond water. Tandpasta en mondwater van parodontax. Mijn tandvlees is al minder vaak ontstoken.
Toch kan mijn mondverzorging beter. Hebben jullie tips voor mij?
Poetsen alleen is niet genoeg, dat is de merken. Moet 2 keer per jaar langs de mondhygieniste. Heb ook regelmatig ontstoken tandvlees en gevoelige tanden.
Flossen en stokken vind ik moeilijk. Komt door mijn slechte fijne motoriek. Als ik mijn mondhygieniste vraag voor tips krijg ik te horen, blijf flossen en stokken proberen, zelf als ik zeg dat ik dit lastig vind. Flossen kan ik echt niet. Stoken blijft ook lastig. Houten stokers snij ik mij altijd mee. Gebruik daarom nu rubberen stokers. Daar snij ik mij soms ook mee. Stook te weinig, omdat het zo k-klus is, zon 2 keer per week. Kan ook niet overal bij, omdat sommige tanden te dicht op elkaar staan.
Poets 2 keer per dag elektrisch, en gebruik mond water. Tandpasta en mondwater van parodontax. Mijn tandvlees is al minder vaak ontstoken.
Toch kan mijn mondverzorging beter. Hebben jullie tips voor mij?
zondag 22 oktober 2017 om 16:21
Dit dus. Alleen bij mij is het zo dat ik flossen en stoken moeilijk vind. Dus ik stook te weinig, zon 2 keer per week. Flossen probeer ik niet eens meer. Heb ook het probleem dat de tanden ergdicht opelkaar staan. Dan kom ik er niet eens tussen met een flosdraadje.OKcomputer schreef: ↑22-10-2017 13:43Het verschilt heel erg per persoon hoe gevoelig je bent voor tandvleesproblemen, erfelijkheid speelt een rol. Natuurlijk is op de juiste manier poetsen heel belangrijk, maar als je snel tandvleesproblemen hebt, dan heb je daar niet voldoende aan. Stokers gebruiken is dan een must.
Ik heb heel snel last van bloedend tandvlees en dan echt in mijn hele mond! Het enige wat bij mij helpt, is naast goed poetsen, die witte haakdingen gebruiken met aan een kant een flosdraadje (die hierboven ergens al op een foto staan). Was voor mij ook even zoeken, veel stokers en ragers pasten simpelweg niet tussen al mijn tanden. Ik gebruik ze dagelijks, soms twee keer per dag en als ik het een paar dagen niet doe, is mijn bloedend tandvlees alweer terug (en enorme stank tijdens het stoken, heel smerig!). Op advies van de mondhygiënist gebruik ik geen mondwater. Ze zeiden dat als ik dat toch zou willen gebruiken, ik een speciale zou moeten gebruiken die ze niet bij het kruidvat o.i.d. verkopen. Ook poets ik elektrisch, philips sonicare, met parodontax.
zondag 22 oktober 2017 om 16:34
Misschien een stomme vraag. Maar ik stel hem toch.
Gelijk tandenpoetsen na het eten is slecht. Maar is stoken/flossen ook slecht om gelijk na het eten te doen?
Morgen even langs de Etos. Even zien voor ragers.
Die flosdraadjes met steeltjes zijn die er ook met extra dun draad?
Heb wel eens flosdraad op steeltje gehad, maar dat paste toen niet.
Gelijk tandenpoetsen na het eten is slecht. Maar is stoken/flossen ook slecht om gelijk na het eten te doen?
zondag 22 oktober 2017 om 17:14
Probeer ze gewoon, als het te dik is kun je dunner flosdraad kopen. Mijn tandarts zei dat je er dan ook nog een knoopje in kunt leggen als je tussen 2 maten in zit.zonnebloemje schreef: ↑22-10-2017 16:34Misschien een stomme vraag. Maar ik stel hem toch.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
zondag 22 oktober 2017 om 18:37
Flossen doet bij mij veel pijn en mijn tandvlees gaat er vanbloeden omdat het draad zo scherp is.
De ragers werken veel beter. Deze heb je (ook van het Kruidvat eigen merk) in allerlei maken, ook heel fijn. Doordat ze niet eerst tussen je tanden door hoeft, maar meteen in de ‘ruimte’ tussen je kiezen en je tandvlees, kun er beter bij.
De ragers werken veel beter. Deze heb je (ook van het Kruidvat eigen merk) in allerlei maken, ook heel fijn. Doordat ze niet eerst tussen je tanden door hoeft, maar meteen in de ‘ruimte’ tussen je kiezen en je tandvlees, kun er beter bij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 22 oktober 2017 om 18:56
Ik heb er ook last van dat stokers bijna niet tussen mijn tanden passen. Ook ik klaagde daarover bij mijn mondhygiënist, maar het antwoord was "toch moet je het doen". En dat blijkt wel waar.zonnebloemje schreef: ↑22-10-2017 16:34Misschien een stomme vraag. Maar ik stel hem toch.
Ik gebruik dus die witte tandenstokers die iemand al gepost heeft, met aan de ene kant een soort haakje en de andere kant een flosstukje. De flosdraadkant gebruik ik amper, ik krijg het er gewoon niet tussen en als het wel lukt krijg ik 'm er bijna niet meer uit
Ik vind het rot dat ik hier snel last van heb, ik ben echt drie keer langer bezig met mijn tanden dan mijn vriend bijvoorbeeld, maar het is wel heel belangrijk om een gezond gebit te hebben, dus het moet maar!
Stokers gebruiken na het eten is volgens mij juist goed.
.
zondag 22 oktober 2017 om 20:41
himalaya schreef: ↑22-10-2017 18:37Flossen doet bij mij veel pijn en mijn tandvlees gaat er vanbloeden omdat het draad zo scherp is.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/de-kl ... adt-het-af
“Don’t look back – you’re not going that way.”