Gps in auto vd zaak
maandag 30 oktober 2017 om 14:22
Mijn vriend heeft een auto vd zaak. Hier zit een gps systeem in, waardoor er meerdere mensen kunnen zien waar de auto allemaal is geweest. Onder werktijd geen probleem. Maar we betalen bijtelling per maand om dus ook privé te rijden met de auto. Alleen deze ritten worden dus ook geregistreerd..
In hoeverre mag dit? Is dit geen inbreuk op je privacy
In hoeverre mag dit? Is dit geen inbreuk op je privacy
maandag 30 oktober 2017 om 14:32
Dit dusgroenebroek schreef: ↑30-10-2017 14:30Als het goed is, heeft het bedrijf van je vriend een privacyreglement opgesteld, waarin staat hoe er met de info uit de GPS wordt omgegaan.
Zou dat opvragen en eens doorlezen.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 30 oktober 2017 om 14:37
maandag 30 oktober 2017 om 15:02
Geen antwoord op je vraag, maar slechts een terloopse opmerking:
De bijtelling die je betaalt is geen afkoopsom naar je werkgever om te mogen doen met de auto wat jij maar wil; het is een belastingmaatregel (dus tussen jou en de belastingdienst). Bijtelling heeft dus niets te maken met een GPS ontvanger.
De bijtelling die je betaalt is geen afkoopsom naar je werkgever om te mogen doen met de auto wat jij maar wil; het is een belastingmaatregel (dus tussen jou en de belastingdienst). Bijtelling heeft dus niets te maken met een GPS ontvanger.
maandag 30 oktober 2017 om 15:04
maandag 30 oktober 2017 om 15:11
Je hebt als medewerker ook gewoon recht op privacy, je werkgever mag echt niet alles bijhouden en opslaan. Helemaal niet, als je de auto ook prive mag gebruiken (en aangezien je een bijtellingsregeling hebt, mag dat blijkbaar)
Bij gps-registratie is een bekende oplossing dat je als werknemer een knop "privérit" kunt indrukken, waarna de gps-meting stopt.
Bij gps-registratie is een bekende oplossing dat je als werknemer een knop "privérit" kunt indrukken, waarna de gps-meting stopt.
maandag 30 oktober 2017 om 16:02
Ik had ook een lease auto met GPS ontvanger. Werkgever had daar een regelement voor waarin stond dat hij die alleen zou uitlezen bij een grondig vermoeden van misbruik van de auto. Er reden ook zoveel lease auto's rond dat het ook helemaal niet interessant was om mensen te volgen in hun prive tijd.
Ik gebruikte de auto alleen zakelijk en voerde ondanks de GPS ontvanger een rittenregistratie op papier voor de belastingdienst.
Ik gebruikte de auto alleen zakelijk en voerde ondanks de GPS ontvanger een rittenregistratie op papier voor de belastingdienst.
maandag 30 oktober 2017 om 17:28
Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.. maar via het programma konden er vele mensen zien waar wij waren en wij konden ook zien waar andere mensen waren en dit is niet de bedoeling van zo'n systeem. Ze weten het nu dat dit kan, kastje wordt er binnenkort uitgehaald
dinsdag 31 oktober 2017 om 07:31
Pffff, dat dat niet beter was afgeschermd! Best slordig!cvh92 schreef: ↑30-10-2017 17:28Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.. maar via het programma konden er vele mensen zien waar wij waren en wij konden ook zien waar andere mensen waren en dit is niet de bedoeling van zo'n systeem. Ze weten het nu dat dit kan, kastje wordt er binnenkort uitgehaald![]()
dinsdag 31 oktober 2017 om 09:11
Wow, snap nu nog beter waarom je het niet leuk vond.cvh92 schreef: ↑30-10-2017 17:28Het is opgelost. Het maakt ons niet uit dat bv een manager of directeur ziet waar de auto is.. maar via het programma konden er vele mensen zien waar wij waren en wij konden ook zien waar andere mensen waren en dit is niet de bedoeling van zo'n systeem. Ze weten het nu dat dit kan, kastje wordt er binnenkort uitgehaald![]()
Fijn dat het opgelost is.
dinsdag 31 oktober 2017 om 10:44
toch zou ik dat niet prettig vinden hoor. (ik rijd ook lease, ook prive, geen ´kastje)
Gewoon dat iemand kan zien waar ik ben (en nee, ik ga niet naar parenclubs), daarom heb ik bijvoorbeeld behalve een zakelijke telefoon ook een prive (als ongeveer enige hier op de zaak). Ik wil niet dat een systeembeheerder zou kunnen zien, hoe vaak ik mijn moeder bel. Of welke foto´s ik mijn vriendje app
Ook als werknemer heb je toch gewoon recht op privacy?