Ben jij wel eens aangereden?

30-10-2017 11:46 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als fietser, voetganger of automobilist? Hoe ging dat? En hoe vond je het?

Vanochtend ben ik van mijn fiets gereden op een rotonde. Auto van rechts zag me volledig over het hoofd en raakte vol mijn achterwiel. Ik vloog met fiets en al over de grond. Gelukkig heb ik alleen een zere hand en een stijve enkel. Mijn fiets is wel helemaal uit het lood. De automobilist was ontzettend geschrokken, hij stond te trillen op zijn benen. Ik ben vooral bezig geweest om hem gerust te stellen, dat het wel meeviel.
Het is een hele gekke ervaring en ik ben benieuwd hoe anderen dat hebben meegemaakt.
Hips, hopsakee en pierlala.
Courage-- schreef:
30-10-2017 12:30
De blinde hoek in een auto kan heel verraderlijk zijn. Daarom probeer ik altijd 2 momenten te kijken, zodat als in moment 1 de fietser in blinde hoek zat, ik die fietser alsnog zie op moment 2. Of ik buig voorover zodat ik zelf als het ware even om de dode hoek heenkijk. Ik pas mijn snelheid daar ook op aan.
Ik zat een tijd geleden naast iemand in de auto en zag van rechts een fietser aankomen op het fietspad dat we kruisten. Alleen door mijn schreeuw stopte de chauffeur nog net op tijd; ze had hem dus echt niet gezien. Dat kán dus.
Het is mijn nachtmerrie om in de auto een kwetsbaar persoon als kind, fietser of voetganger aan te rijden.
Ik weet dat dat kan, onze vorige auto had dakstijlen die, voor mij althans, op rare plekken zaten. Een paar keer heb ik het gehad dat voetgangers en zelfs een keer een complete auto wegvielen achter die dakstijl en dan opeens tevoorschijn leken te komen, uit het niets. Bij de voetgangers was het gelukkig alle keren zo dat ik heel langzaam reed en alsnog op tijd kon stoppen, maar ik ben me rot geschrokken en kijk sindsdien ook altijd meerdere keren, veer ook vaak helemaal naar voren om zeker te weten dat er niemand is. Het is inderdaad ook mijn nachtmerrie om iemand aan te rijden.
In mijn woonplaats heb je een aantal rotondes die erg gevaarlijk zijn, voor maar vooral ook door fietsers; het verkeer op de rotondes heeft voorrang, maar de fietspaden die op die rotondes aansluiten, zijn rood van kleur en dat loopt door op de rotonde. Daardoor lijkt het alsof je als fietser altijd vrij baan hebt, terwijl je strikt gezien natuurlijk voorrang moet geven aan bijvoorbeeld een auto die al op de rotonde is, ook al kun je er gemakkelijk langs op, zeg maar. Fietsers weten dit niet, komen op een heel enkele uitzondering na altijd gewoon de rotonde op en denken dan voorrang te hebben. Dat is dus heel gevaarlijk, als automobilist weet je dan niet zeker of je de rotonde wel kunt verlaten, want ook al was jij al op de rotonde en waren er geen fietsers op toen jij erop reed, inmiddels kan er toch alweer een fietser naast je zitten die gewoon doortrapt. Zeker als het donker en regenachtig is, kun je zomaar iemand over het hoofd zien. Moet er echt niet aan denken...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Op de fiets aangereden door een auto. Ik vloog ineens door de lucht, was van achter aangereden. De schade viel mee, tijd pijnlijke ellebogen gehad, kleding en fiets kaduuk, maar kon gerepareerd worden. Wel flink geschrokken. De vrouw die mij aangereden had bracht mij daarna naar m’n stage en toen begreep ik hoe het gebeurd was. Er zat een laag rijp op de voorruit en de binnenkant was volledig beslagen. Je kon niks zien. ’Maar dat trekt wel weg.’ Bleek dat ze vanaf haar huis 30 m gereden had. Het was letterlijk an accident waiting to happen.
silversky schreef:
30-10-2017 13:45
Ik ben nog niet zo gek lang geleden van mijn fiets afgereden door een onoplettende hork. Kan nu achteraf zeggen dat ik er niet heel veel aan vond. Het is net vallen. Ineens lig je gestrekt. Eenmaal opgestaan zag ik pas dat ik aangereden was. Ik hoorde natuurlijk wel de klap, maar net als vallen, struikelen enzo lig je net zo snel plat dus besef heb je er niet van. Pas na een half uur begon ik pijn te voelen, vast de adrenaline waardoor dat later pas kwam. En zag ik dus ook dat mijn heup en benen aardig kapot waren. Daarom ook het liefst 1 keer en nooit meer.
Bij mij lijken dergelijke gebeurtenissen juist in slow motion te gaan!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Merl0t schreef:
30-10-2017 12:32
Ik ben er wel mee bezig, merk ik. Wat anderen ook schreven, m'n veiligheid in het verkeer is ineens weg. Ik heb na de aanrijding meteen m'n vriend gebeld, die heeft me opgepikt en naar werk gereden. Fijn om ook m'n verhaal te kunnen doen. Als het aan hem lag, ging ik langs de huisarts. Maar ik voel me daar te nuchter bij. Heb wel wat spierpijn, maar geen grote schade volgens mij.

Schadeformulier had automobilist niet bij zich. Heb al zijn gegevens genoteerd en een foto van auto+nummerbord genomen. Vanavond neemt hij contact op. (Ga ik dan vanuit.)
Ga toch maar langs de huisarts, voor het geval dat. Mijn dochter is 4 jaar geleden op de fiets aangereden door een auto die haar over het hoofd zag. Zij vloog over de motorkap heen, fiets totallos, maar ze stond ook weer op. Beetje spierpijn, dat is alles dacht ze. Nu 4 jaar later heeft ze nog steeds dag en nacht hoofdpijn, nek en schouderpijn, allemaal whiplash-achtige klachten. De veroorzaker klaagde alleen maar dat hij de kosten van de fiets moest betalen. Mijn dochter is tot op vandaag onder behandeling van therapeuten en geen schadevergoeding, want niet meteen naar een arts geweest.
"Boring conversation anyway"
Ben op de fiets aangereden door een fietser. Joch kwam even snel tussen stilstaande auto's heengesjeest en knalde zo tegen mijn bakfiets aan waardoor ik omviel. Knie uit de kom en met de ambulance naar het ziekenhuis. STom joch, aan de ene kant denk ik dan dat doe je nooit meer, veilig voor je eigen leven Aan de andere kant dacht ik wel eens was maar tegen een scooter of auto aangereden had je zelf wat gehad ipv ik en mijn zoon (die zat in de bak)
Dank voor alle tips over de huisarts! Ik ga woensdagochtend even langs, voor een checkup, maar met name voor de aantekening. Mocht ik dan toch later klachten overhouden, dan heb ik tenminste een aanknopingspunt voor de verzekering.

Vanavond is de bestuurder hier geweest voor het invullen van de papieren. Hij neemt alle aansprakelijkheid op zich, scheelt weer gedoe. Zo te zien, wordt het gelukkig netjes afgehandeld.

Mijn hele lijf doet wel zeer nu. Alles is beurs en m'n arm speelt behoorlijk op. En ben nu ook veel meer geschrokken. Wat een impact zo'n val kan hebben, ik vind het echt heftig!
Als kind van een jaar of 6. Van mijn fiets gereden. Kan me er weinig van herinneren. Had wel wat verwondingen maar niets ernstigs. Was niet mijn schuld overigens
Hoe gaat het nu, Merlot?
Op de fiets twee keer aangereden: 1 keer op een rotonde door een taxi, 1 keer door aan auto die op het laatste moment besloot niet rechtsaf te slaan. Twee keer fiets total loss, ikzelf alleen maar bont en blauw.
Met de auto 3 keer: alle keren door een achteropkomende auto. 1 keer toen stoplicht groen was, maar een auto voor mij ineens afremde en de auto achter mij vol gas gaf en twee keer toen ik voor een auto van rechts stopte en de auto achter mij niet meer kon stoppen. Alle keren gelukkig alleen maar blikschade (de keer bij het stoplicht mijn auto wel rijp voor de sloop).
Wat dat betreft heb ik enorm geluk gehad.
Zelf ook twee keer een fietser aangereden: wat vond ik dat erg :-( . 1 keer een fietser die van links de heuvel af kwam sjezen zo mijn motorkap op (ik wist zeker dat hij dood was, maar hij stond op, pakte zijn fiets, zei sorry en was al weg voordat ik het in de gaten had).
Tweede keer een fietser die ineens midden op de weg (70 km weg) reed. Ik heb hem nooit gezien. Daar heb ik nog weleens nachtmerries van, godzijdank niet ernstig gewond.
maritte schreef:
31-10-2017 08:45
Op de fiets twee keer aangereden: 1 keer op een rotonde door een taxi, 1 keer door aan auto die op het laatste moment besloot niet rechtsaf te slaan. Twee keer fiets total loss, ikzelf alleen maar bont en blauw.
Met de auto 3 keer: alle keren door een achteropkomende auto. 1 keer toen stoplicht groen was, maar een auto voor mij ineens afremde en de auto achter mij vol gas gaf en twee keer toen ik voor een auto van rechts stopte en de auto achter mij niet meer kon stoppen. Alle keren gelukkig alleen maar blikschade (de keer bij het stoplicht mijn auto wel rijp voor de sloop).
Wat dat betreft heb ik enorm geluk gehad.
Zelf ook twee keer een fietser aangereden: wat vond ik dat erg :-( . 1 keer een fietser die van links de heuvel af kwam sjezen zo mijn motorkap op (ik wist zeker dat hij dood was, maar hij stond op, pakte zijn fiets, zei sorry en was al weg voordat ik het in de gaten had).
Tweede keer een fietser die ineens midden op de weg (70 km weg) reed. Ik heb hem nooit gezien. Daar heb ik nog weleens nachtmerries van, godzijdank niet ernstig gewond.
Wouw, in je eentje 7 ! aanrijdingen? eh tja.
1x als automobilist.

Ik reed op de snelweg en het was druk. Omdat ik niet zo heel veel ervaring had hield ik goed afstand achter mijn voorganger. Reed op de middelste van 3 banen. Toen bedacht een vrachtwagenchauffeur dat hij zijn wagen wel tussen mij en mijn voorganger kon persen. Dat lukte alleen nog zonder mij te raken omdat ik vol op de rem ging. Ik zat er echt bijna tegenaan. Gelukkig niet helemaal. We reden dus weer verder, maar nog voordat ik echt afstand had kunnen creeëren tussen de vrachtwagen en mezelf ging hij vol op de rem. Ik dus ook weer en ook dat leek nog net goed te gaan. Helaas lukte het degene die achter mij reed niet om op tijd af te remmen en hij botste vol achterop mij, waardoor ik alsnog op de vrachtwagen knalde.
Mijn auto was total loss en het spatbord zat zo tegen mijn achterwielen aangevouwen dat ik de auto met de grootste moeite naar de kant van de weg kun rijden.
Wat ik heel naar vond was dat zowel de vrachtwagenchauffeur als degene die mij had aangereden alleen met zichzelf bezit waren. De vrachtwagenchauffeur keek alleen of hij schade had. En ik weet dat hij officieel niet schuldig is, maar zijn roekeloze gedrag heeft wel voor het ongeluk gezorgd, hij had niet tussen mij en mijn voorganger moeten persen, dat zorgde voor een hele gevaarlijke situatie. De auto achter mij was een leswagen en ik zag dat de eigenaar snel het L-plaatje van zijn wagen verwijderde en degene die reed op de passagiersstoel zette. Die was alleen maar bezig zijn eigen zaakjes te regelen.
Gelukkig was er een hele aardige getuige die is gestopt, me heeft geholpen met het schadeformulier en mijn zijn kaartje heeft gegeven voor als ik een getuige nodig zou hebben.
Mijn auto was total loss en moest weggesleept worden. Zelf mankeerde ik alleen een gekneusde pols en ik was natuurlijk erg geschrokken. Dacht echt even dat mijn laatste uurtje geslagen was.
Heb ook nog weken achter de schuldige aan moeten bellen voordat het met zijn verzekering geregeld was. Achterlijke egoist vond ik dat.
Merl0t schreef:
30-10-2017 12:27
Wat een verhalen! Zo te lezen heb ik ontzettend mazzel gehad vanochtend. Er fietste een vrouw achter me, die stapte geschrokken af en was helemaal verbaasd dat ik opstond en m'n fiets opraapte. Ik moest m'n beschermengel bedanken, zei ze.

Gek dat sommige automobilisten zo boos reageren! Misschien door de schrik van het moment? Ik had echt te doen met degene die mij aanreed. Was echt lijkbleek en zn handen trilden. Daardoor vergat ik aan mezelf te denken. Ik ben ook helemaal niet boos geweest ofzo.
Niet altijd. De vrouw die mij aanreed toen ze met 80 km per uur door rood reed, en ik lopend aan het oversteken was door groen licht (inmiddels is de verkeerssituatie aangepast, maar dit was destijds zo, eerder stonden er zelfs geen stoplichten op deze weg) was zo boos op mij en mijn vriendin en schold me uit toen ik met mijn gebroken been op de grond lag nadat ik een meter of 20 door de lucht was gevlogen en bijna een paaltje had geraakt. gelukkig hadden we getuigen van beide kanten. Ze ging zelfs kijken wat er kapot was aan haar auto, terwijl de scherven in mijn lijf zaten van haar voorlicht.
Ze heeft tot de strafzaak volgehouden dat ze NIET tegen me aan is gereden maar dat ze tegen een fiets was aangereden ( mijn vriendin liep voor me met een fiets aan haar hand)
Ik hoop dat ze haar rijbewijs nooit meer terug gekregen heeft.
Ik ben 2x aangereden: 1x door een auto die te hard reed en uit een blinde bocht kwam en 1x door een auto terwijl ik op de stoep stond. Geen blijvend lichamelijk letsel aan overgehouden maar wel een deuk in het vertrouwen in de mensheid. In het eerste geval door lang juridisch getouwtrek omdat de vrouwelijke bestuurder met een valse getuigenverklaring kwam en de 2e vrouw reed gewoon door na de aanrijding zonder zich om mij te bekommeren.

Mijn moeder is trouwens ook 2x aangereden door een vrouwelijke bestuurder, ook daar een hoop gedoe vanwege niet bestaande getuigen en 1 doorrijder. Uiteindelijk hebben mijn moeder en ik wel beide zaken gewonnen tegen de dames met valse getuigenissen, maar het heeft onnodig lang geduurd door die verzinsels. Heel opvallend: in beide gevallen zaten ze alleen in de auto, maar plotseling zat er een vriendin in de auto die alles zogenaamd had gezien.

Misschien is het toeval, maar ook mijn man is aangereden door een onbekende vrouwelijke doorrijder. Vijf aanrijdingen met een vrouwelijke bestuurder, waarvan er 3 doorreden en 2 met een spookgetuige kwamen. De drie doorrijders zijn helaas nooit achterhaald.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
nina1966 schreef:
31-10-2017 09:00
Wouw, in je eentje 7 ! aanrijdingen? eh tja.
Ja, zo klinkt het best als veel eigenlijk. Maar gelukkig meestal alleen blikschade en voor zover ik weet geen eigen schuld.
1 Keer wel aan de dood ontsnapt, toen ik als puber een 80 km-weg overstak en gewoon een vrachtwagen nooit gezien heb. Toen heb ik echt een engeltje op mijn schouder gehad. Ik denk er nog weleens aan terug en sindsdien kijk ik altijd zeer uitgebreid bij het oversteken.
Zelf trouwens super ervaringen met hulp van omstanders. Echt heel fijn. Ik heb 1 keer een tijdje moeten wachten op de ambulance en toen kwamen echt van alle kanten mensen met dekens uit de auto, die mij hielpen en mij gerust stelden (ik wilde zelf het liefst meteen naar huis, maar dat vonden de getuigen niet zo'n goed idee).
vivamien schreef:
31-10-2017 08:16
Hoe gaat het nu, Merlot?
Bagger. Veel spierpijn, alles doet zeer. Ik ben tegen heug en meug aan 't werk, gelukkig kan ik rustig aan doen.
Op mijn 13de aangereden door een bus.
Vlak voor de deur van mijn ouders (er is daar een oversteekplaats).

Zwaar gekneusde voet aan overgehouden - mijn voet moet een voorband hebben geraakt - en het litteken is ruim 20 jaar later nog altijd goed zichtbaar. (En mijn voet zwelt met momenten nog altijd op.)

Buschauffeur in fout, maar geen zaak van gemaakt.
Die man is kennelijk achteraf nog bij mijn ouders langs geweest met chocola.
Als we er wel een zaak van hadden gemaakt, was ie waarschijnlijk zijn job kwijt.
(En was de enige hoofdbaan door het dorp 2 uur geblokkeerd geweest.)

Op één of andere manier ben ik tijdens de shock overigens als een wervelwind terug naar huis en naar boven gelopen. De echte pijn kwam pas achteraf. Getuigen snapten er niets van dat ik dat nog kon.

Overigens wel getuigen genoeg ... Midden in 't centrum van 't dorp om 4 uur 's middags.
Ik (als fietser) ben een paar keer echt aangereden door een andere automobilist. Maar ik kwam niet ten val, maar de fiets werd dan wel licht beschadigd. Één keer raakte de auto mij terwijl wij beiden in een bocht zaten. De andere keer kwam ik van rechts en kreeg ik geen voorrang. Nog een andere keer reed ik op een voorrangsweg (de auto kwam van rechts).

Ook een paar keer bijna door andere fietsers. Een aantal van hen waren met hun smartphone bezig i.p.v. met het verkeer.

Ook een keer stak een hond plotseling over en reed ik hem net niet aan. De hond was ongedeerd en negeerde mij (geen reactie, dus geen geblaf, of gegrom). Ik denk dat de hond mij niet gezien heeft.
World of Warcraft: Legion
ik werk als fietskoerier, wat betekent dat ik dagelijks bijna aangereden wordt. Voornamelijk mensen die hun spiegels niet goed checken of het principe van voorsorteren niet snappen.
Auto's die ineens afslaan, autodeuren die zo maar openzwaaien, fietsers die zonder voorsorteren, achterom kijken of hand uitsteken afslaan met hun telefoon bezig zijn, of mensen die simpelweg de snelheden niet goed inschatten. Anticiperen leer je iig wel.

Mijn laatste aanrijding was met een tram en mijn eigen schuld. Ik reed op een fiets met achteruittraprem, wat ik niet gewoon ben, en gleed zo onder een tram. Gelukkig geen ernstige schade, behalve dat ik zelf helemaal blauw ben. Trammachiniste was erg boos en geschrokken, dacht dat ik door rood ging. Ik neem het haar niet kwalijk, zij maakt de hele dag door malloten mee die passeren. Ik hou het in vervolg toch maar weer bij mijn racefiets met fatsoenlijke remmen.

2keer semiaanrijding dpor mafketels die ballonnetjes aan het doen waren tijdens het rijden, toen heb ik overigens wel de politie gebeld.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Ik ben wel eens aangereden door een wielrenner die dwars door het centrum van de stad in een klein kronkelstraatje veel te hard aan het fietsen was en niet aan het opletten was. Ik was de straat aan het oversteken en toen zij mij zag schoot ze snel de stoep op, ze zag alleen niet dat ik haar ook probeerde te vermijden door snel de stoep op te rennen, met als gevolg dat ze me dus op de stoep alsnog met volle snelheid raakte. Flink mijn knie bezeerd en mijn nieuwe broek was kapot. Was toen nog een jong meisje dus heb er weinig van durven zeggen, gelukkig voor mij waren er flink wat omstanders die haar de wind van voren gaven.
En ik ben wel eens geramd door een auto die optrok terwijl ik de straat aan het oversteken was. Ging gelukkig nog niet al te hard. Enorme blauwe knie aan overgehouden. Ze was zo beduusd dat ze niet eens sorry kon zeggen, ik heb wel flink staan vloeken en tieren.
Niet echt aangereden maar wel heel ongelukkig als (behoorlijk hard fietsende) fietser op een openslaande autodeur geknald als 14 jarige. Het gebeurde ook echt in een split second en ik had geen idee wat er gebeurde. Wat mij het meeste bij staat is dat ik in slow motion viel, in flitsende beelden. Ondertussen vroeg ik me af: huh? Wat gebeurt er, waarom val ik, ik snap er niks van, wat is er aan de hand? Ik zag de autodeur namelijk niet omdat die op het aller laatste moment ineens open ging en had dus geen idee waarom ik neer ging. Dat was echt een hele vreemde ervaring.

Meneer was erg geschrokken en heeft me toen in de auto gelegd om bij te komen omdat ik vrij verward was, wilde de ambulance bellen maar dat wilde ik niet. De man vertelde me dat ik geluk had gehad, ik was bijna met mijn slaap tegen de punt van de deur aan gekomen, het scheelde niks volgens hem. Vervolgens kwamen er mensen uit hun huizen omdat ze een knal hadden gehoord en zich af vroegen wat er aan de hand was. De buurvrouw van de meneer kwam me vertellen dat ze erg was geschrokken omdat het echt een hele harde knal was geweest. Ik ben vervolgens gewoon naar huis gefietst maar voelde me behoorlijk rot. Toch nog wel even naar de huisarts geweest maar op wat kneuzingen en een mogelijke hersenschudding na was er niks ergs aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven