Scheiding - woonconstructie
woensdag 1 november 2017 om 13:17
ik wil graag een constructie voorstellen na scheiding. Is dit mogelijk, is dit illegaal en wat zijn de nadelen? Ik hoop dat iemand hier mee verstand van heeft dan ik.
Er is een gezamelijke koopwoning. De man wil deze overnemen. De vrouw blijft dan in het huis wonen en betaald haar ex huur.
De man kan volgens mij niet ingeschreven staan, want dan ben je fiscale partner en dan heeft zij geen recht op toeslagen die zij wel echt nodig heeft.
De man woont elders, maar dit is in zijn bedrijfspand. Hij kan zich elders inschrijven.
Dit is illegaal lijkt mij. Wat zijn de nadelen voor hem en wat is het risico?
ALs hij wel elders woont waar hij zich in kan schrijven, is huurconstructie voor de ex dan wel gewoon legaal en haalbaar?
En zijn er dan nog consequenties waar ik niet aan gedacht heb? Nu kan ik alleen bedenken dat de man geen hypotheekrentaftrek kan krijgen omdat hij niet ingeschreven staat en de woning verhuurt. Dus dat dit een investeringsobject is. Klopt dat?
Hartelijk dank alvast.
Er is een gezamelijke koopwoning. De man wil deze overnemen. De vrouw blijft dan in het huis wonen en betaald haar ex huur.
De man kan volgens mij niet ingeschreven staan, want dan ben je fiscale partner en dan heeft zij geen recht op toeslagen die zij wel echt nodig heeft.
De man woont elders, maar dit is in zijn bedrijfspand. Hij kan zich elders inschrijven.
Dit is illegaal lijkt mij. Wat zijn de nadelen voor hem en wat is het risico?
ALs hij wel elders woont waar hij zich in kan schrijven, is huurconstructie voor de ex dan wel gewoon legaal en haalbaar?
En zijn er dan nog consequenties waar ik niet aan gedacht heb? Nu kan ik alleen bedenken dat de man geen hypotheekrentaftrek kan krijgen omdat hij niet ingeschreven staat en de woning verhuurt. Dus dat dit een investeringsobject is. Klopt dat?
Hartelijk dank alvast.
woensdag 1 november 2017 om 15:34
woensdag 1 november 2017 om 15:34
Ok, dat wist ik niet. Dank je wel
woensdag 1 november 2017 om 19:07
Wij hebben het jaren zo gedaan. Ik heb wel zelf de volledige hypotheek en onderhoud en verbetering aan de woning betaald, maar de overwaarde heeft mijn ex in het huis gelaten. Je kunt dan wel maar de helft van de hypotheek aftrekken. En de andere helft kan ex idd. maar 2 jaar kan aftrekken). Helft huurwaardeforfait moet je opgeven als inkomen (wordt gezien als verkapte partner-alimentatie). WOZ-aanslagen gaan door de helft... Het was wel elk jaar gedoe bij de Belastingdienst. Deze situatie komen ze niet vaak tegen. Aan de hypotheekverstrekker hebben we niks gemeld. Zo lang je de hypotheek blijft betalen, kraait er geen haan naar. Het is wel zo dat wanneer hij in geldproblemen was gekomen (k heb zelfs mee moeten tekenen toen hij een appartementje kocht), ze bij mij waren aangeklopt. Dat moet je wel durven... en de verstandhouding moet dus ook goed zijn... Je moet je realiseren dat het wel een risico is als er iets voor valt (en je kunt van tevoren nooit voorspellen wat dat kan zijn), je wel in een kwetsbare positie zit.
Inmiddels heb ik mijn ex uit kunnen kopen. Dat voelt een stuk beter... maar het was op dat moment heel fijn dat dit kon. Zo had ik tijd om mijn inkomen te vergroten en konden de kinderen in hun eigen omgeving blijven.
donderdag 2 november 2017 om 15:12