Geld & Recht alle pijlers

‘Onverwijldheid’ ontslag op staande voet

12-10-2017 18:09 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai!
Ik vroeg me iets af over ontslag op staande voet en dacht dat hier misschien wel forummers zijn die dit weten. Ik begreep dat de werkgever in het geval van ontslag op staande voet dit ontslag onverwijld moet geven, dus meteen nadat bij hem de dringende reden voor het ontslag bekend is geworden. Maar stel dat de ‘dringende reden’ al een tijd geleden heeft plaatsgevonden, en de werkgever nu met het ontslag komt, moet de werkgever dan bewijzen dat hij dit niet toen al wist? Weet iemand hoe dit werkt?
Groetjes, L.
Dus je hebt iets meegenomen en de dag daarna weer teruggebracht aangezien je er spijt van had? En niet omdat je baas er achter was gekomen? Vind ik nogal uitmaken.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
rotterdammert23 schreef:
16-10-2017 19:37
Dus je hebt iets meegenomen en de dag daarna weer teruggebracht aangezien je er spijt van had? En niet omdat je baas er achter was gekomen? Vind ik nogal uitmaken.
Klopt, omdat ik er spijt van had.
Mijn baas had anders van niks geweten.
Fee-de-Goede schreef:
15-10-2017 21:14
Je vind ontslag zogenaamd wel terecht omdat je hebt gestolen maar dan wel graag zoals jij dat graag geregeld wil hebben?
Misschien heb je mazzel omdat ze het meteen hadden moeten moeten...

Maar eerlijk gezegd vind ik deze houding van een dief nogal bijzonder. Om een vriendelijk woord te gebruiken.
Ik zal nog maar eens herhalen dat ik hetgeen ik heb gestolen gelijk heb teruggebracht. Ik heb het direct opgebiecht en het is uitgepraat. Mijn werkgever en ik zijn er toen samen uitgekomen.

Ik vind niet dat het op mijn manier moet. Is het werkelijk zo raar dat ik de manier waarop dit nu gaat niet vind kunnen? Nu zal jij wel zeggen ‘nee jatten, dat kan zeker wel’.

Ik weet dondersgoed dat ik geen spullen mag stelen (ik heb het niet voor niks terug gebracht en alles verteld en noem het maar), ik ben er ook beslist niet trots op. Maar ik vind dit niet de manier. Had hij me toen ik het had opgebiecht meteen de laan uit gestuurd, prima. Maar dit vind ik net even anders. Ik vind niet dat ik overal maar mee weg mag komen omdat ik toevallig spijt heb of zo, maar het is echt echt goed uitgesproken destijds, dit komt gewoon rauw op mijn dak.
anoniem_356523 wijzigde dit bericht op 17-10-2017 20:52
7.67% gewijzigd
Fee-de-Goede schreef:
15-10-2017 21:12
Wat betekend je weg hebben? Hij wil een lopend contract openbreken en moet je nu per direct weg of gaat hij je geen nieuw contract geven?
Hij wil een lopend contract openbreken.
ieneminnie schreef:
13-10-2017 06:32
Ben je per direct naar huis gestuurd na het ontslag?
Yes
piccobellox schreef:
17-10-2017 20:49
Hij wil een lopend contract openbreken.
Niet akkoord gaan dus
sneeuwwitje80 schreef:
16-10-2017 14:41
Maar heb je een brief gehad met de aanzegging van het ontslag op staande voet?
Eerst de mededeling, naar huis gestuurd, later op de dag de brief.
gizzmo-returns schreef:
17-10-2017 20:51
Niet akkoord gaan dus
Dank voor je reactie!
piccobellox schreef:
17-10-2017 20:37
Klopt, omdat ik er spijt van had.
Mijn baas had anders van niks geweten.
Hoe is je baas er dan achtergekomen?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.
piccobellox schreef:
17-10-2017 20:53
Eerst de mededeling, naar huis gestuurd, later op de dag de brief.
Heb je al een advocaat gesproken?
rotterdammert23 schreef:
17-10-2017 20:58
Hoe is je baas er dan achtergekomen?
Lees het topic even
Ontslag op staande voet houdt nooit stand bij rechter aangezien jij dag erna er gesprek over hebt gehad en werkgever het toen geen reden voor ontslag op staande voet vond (wat het toen misschien wel had kunnen zijn (ligt ook nog aan aard van hetgeen je meegenomen hebt)) .
Hij kan jaar later nooit meer dit als reden opvoeren voor ontslag op staande voet. Is niet onverwijld en onmiddellijk na bekendwording.
Dit zou ik in gesprek duidelijk aangeven en aangeven dat je wel met vaststelling overeenkomst afscheid wilt nemen. Dan wordt het gegooid op onverenigbaar verschillen. Houd jij recht op een uitkering.
En als je langer dan 2 jaar in dienst bent heb je ook nog recht op transitie vergoeding.
Het is niet goed te praten wat je gedaan hebt, maar feit dat je dag later zelf je spijt hebt betuigd en spullen terug gebracht, betekent ook dat je niet ineens alle rechten op hoeft te geven. Werkgever heeft namelijk zelf gekozen geen actie te ondernemen destijds en ik neem aan dat je afgelopen jaar je werk gewoon goed hebt gedaan.
En ja, ik weet waarover het heb, vaktechnisch gezien.
Staat in dat appje naar je collega ook wanneer je het hebt gestolen? Of alleen ja, dat heb ik gedaan. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Die zou ik nu gelijk bellen!
Goh, wat een gedoe! Ik snap ook niet dat je het bent gaan melden eerlijk gezegd, je neemt iets mee naar huis en brengt het de volgende ochtend weer mee terug. Dan heb je het geleend zonder toestemming, niet gestolen toch?

Affijn, ik heb er (zoals je hierboven kan zien) geen verstand van, succes in elk geval!
Niet akkoord gaan en allereerst bij voorkeur via advocaat aangeven dat je niet akkoord gaat met je ontslag en graag je werkzaamheden wilt hervatten en dus beschikbaar bent voor werk..dat is echt van belang. En echt zo snel mogelijk, zoals Gizzmo ook zegt .
Want hij heeft geen rechtsgronden voor ontslag op staande voet.
Wel zal het naar alle waarschijnlijkheid uitdraaien op " verstoorde arbeidsrelatie" maar je hebt wel rechten.
Succes!
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-10-2017 16:09
Reden: ivm spam
98.17% gewijzigd
Heb je een jaarcontract of een vast contract? Bij een jaar contract kan je namelijk nooit op staande voet ontslag krijgen! Ik zou het aanvechten en via een vaststellingsovereenkomst uitelkaar gaan.
Zeepdoos25 schreef:
18-10-2017 16:39
Heb je een jaarcontract of een vast contract? Bij een jaar contract kan je namelijk nooit op staande voet ontslag krijgen! Ik zou het aanvechten en via een vaststellingsovereenkomst uitelkaar gaan.
Hoe moet ik artikel 7:677 BW dan lezen?
Winter is coming...
Zeepdoos25 schreef:
18-10-2017 16:39
Natuurlijk kan dat wel. Wat een onzin.
Wat voor contract heb je, TO?

Tja, je hebt iets stoms gedaan. Doen we allemaal weleens. Ook al was het fout, goed dat je je eigen fout toegeeft en ik vind het ook al wat over je zeggen dat je eerlijk bent geweest naar je baas destijds.

Ik zou proberen te gaan voor een vaststellingsovereenkomst en dan op zoek naar iets anders. Heb je rechtsbijstand o.i.d?
Hoe is het nu?
Ik heb persoonlijk geen goed woord over voor dieven. Dat he het hebt opgebiecht poetst de diefstal niet weg. Je bent en blijft een dief. Dus succes ermee.
minnimouse schreef:
02-11-2017 21:02
Wat voor contract heb je, TO?

Tja, je hebt iets stoms gedaan. Doen we allemaal weleens. Ook al was het fout, goed dat je je eigen fout toegeeft en ik vind het ook al wat over je zeggen dat je eerlijk bent geweest naar je baas destijds.

Ik zou proberen te gaan voor een vaststellingsovereenkomst en dan op zoek naar iets anders. Heb je rechtsbijstand o.i.d?
Nou ik steel niet hoor...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven