Een maandelijkse borrel? In eigen tijd?
dinsdag 7 november 2017 om 16:33
Ik werk op een middelgroot bedrijf met ongeveer 20 personeelsleden. Ik heb een leuke buitendienst-functie en ik heb met een groot deel van mijn collega's nooit wat te maken. Mijn werkgever is niet altijd even redelijk, al gaat het op het moment wel weer goed.
Het is gebruikelijk dat er 1x per maand op vrijdagavond een borrel is, van 18.00 - ong. 21.00 uur (in eigen tijd dus). Dit gaat mij eigenlijk steeds meer tegenstaan: bezopen collega's (die daarna in de auto stappen), flauwe grappen, mensen voor schut zetten, roddelen, seksistische opmerkingen, enzovoorts. Ik vind het helemaal niet gezellig eigenlijk en ik besteed mijn vrije vrijdagavond liever gewoon aan mijn gezin.
Ik heb de laatste paar keer afgemeld (1x vakantie, 1x gezegd dat ik niet kon, enz...). Nu vrijdag is er weer een borrel, en er is een zeer dringende mail uitgegaan dat het toch wel leuk zou zijn als iedereen er is.
Maar ja.... Het is mijn vrije tijd?! Ik ben toch niemand verplicht om te komen? Of hoe zien jullie dit? Toch maar maandelijks gaan voor de goede orde?
Het is gebruikelijk dat er 1x per maand op vrijdagavond een borrel is, van 18.00 - ong. 21.00 uur (in eigen tijd dus). Dit gaat mij eigenlijk steeds meer tegenstaan: bezopen collega's (die daarna in de auto stappen), flauwe grappen, mensen voor schut zetten, roddelen, seksistische opmerkingen, enzovoorts. Ik vind het helemaal niet gezellig eigenlijk en ik besteed mijn vrije vrijdagavond liever gewoon aan mijn gezin.
Ik heb de laatste paar keer afgemeld (1x vakantie, 1x gezegd dat ik niet kon, enz...). Nu vrijdag is er weer een borrel, en er is een zeer dringende mail uitgegaan dat het toch wel leuk zou zijn als iedereen er is.
Maar ja.... Het is mijn vrije tijd?! Ik ben toch niemand verplicht om te komen? Of hoe zien jullie dit? Toch maar maandelijks gaan voor de goede orde?
dinsdag 7 november 2017 om 16:41
"Dringend" en "leuk" horen wat mij betreft niet in dezelfde zin
Toch, onder het mom "Don't bite the hand that feeds you" zou ik er niet al te eerlijk over zijn
"Beste Baas.
Alhoewel ik begrijp dat een informeel samenzijn iets kan toevoegen aan de onderlinge band, spijt het me toch te moeten melden dat ik niet elke maand aanwezig zal zijn. Dit heeft direct te maken met het feit dat ik een gezin heb en daar rekening mee wil houden. Ik wil me liever nergens op vastpinnen, maar ik kan eens in de zoveel tijd best een keertje mee, wat ik ook beslist zal doen. Zo blijft het voor iedereen leuk en ontspannen, ook voor mij.
Tot vrijdag!".
Toch, onder het mom "Don't bite the hand that feeds you" zou ik er niet al te eerlijk over zijn
"Beste Baas.
Alhoewel ik begrijp dat een informeel samenzijn iets kan toevoegen aan de onderlinge band, spijt het me toch te moeten melden dat ik niet elke maand aanwezig zal zijn. Dit heeft direct te maken met het feit dat ik een gezin heb en daar rekening mee wil houden. Ik wil me liever nergens op vastpinnen, maar ik kan eens in de zoveel tijd best een keertje mee, wat ik ook beslist zal doen. Zo blijft het voor iedereen leuk en ontspannen, ook voor mij.
Tot vrijdag!".
very__cherry wijzigde dit bericht op 07-11-2017 16:42
0.08% gewijzigd
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
dinsdag 7 november 2017 om 16:42
Ze kunnen je overigens inderdaad niet dwingen.
Maar ze kunnen wel beginnen roddelen "Leonie ... die zien we nooit nie".
En als er ooit koppen moeten rollen, ben jij waarschijnlijk één van de eerste.
Net zoals als er ooit een promotie is ... zal jij het ook niet zijn die hem heeft.
Vandaar dat ik me dus wel zo'n 3 à 4 keer per jaar zou laten zien.
Maar ze kunnen wel beginnen roddelen "Leonie ... die zien we nooit nie".
En als er ooit koppen moeten rollen, ben jij waarschijnlijk één van de eerste.
Net zoals als er ooit een promotie is ... zal jij het ook niet zijn die hem heeft.
Vandaar dat ik me dus wel zo'n 3 à 4 keer per jaar zou laten zien.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 07-11-2017 16:43
10.80% gewijzigd
dinsdag 7 november 2017 om 16:42
dinsdag 7 november 2017 om 16:43
Lastig.....
Natuurlijk ben je niet verplicht en sta je in je recht om niet te gaan op je vrije vrijdagavond, maar vanuit je werkgever is het logisch dat ze wat aan teambuilding willen doen.
Ik zou een mail sturen waarin je eigenlijk in nette woorden uitlegt wat je hier ook zegt.
Beste baas,
Dank voor je uitnodiging voor de maandborrel. Ik begrijp dat je aandringt op aanwezigheid, maar ik zal er niet bij zijn en ik wil je graag toelichten waarom.
Ik vind de sfeer op de borrels niet prettig, omdat er in mijn ogen onverantwoord met drank om gegaan wordt, wat onder andere leidt dat collega's zich anders gaan gedragen. Ik heb moeite met de seksistische grappen en roddelen bijvoorbeeld. Daarom kies ik er voor mijn vrije vrijdagavond met anderen door te brengen.
Uiteraard ben ik wel aanwezig, bij salesbijeenkomsten/meetings/teambuildingactiviteiten die onder werktijd georganiseerd worden.
Hartelijke groet,
Leonie.
Natuurlijk ben je niet verplicht en sta je in je recht om niet te gaan op je vrije vrijdagavond, maar vanuit je werkgever is het logisch dat ze wat aan teambuilding willen doen.
Ik zou een mail sturen waarin je eigenlijk in nette woorden uitlegt wat je hier ook zegt.
Beste baas,
Dank voor je uitnodiging voor de maandborrel. Ik begrijp dat je aandringt op aanwezigheid, maar ik zal er niet bij zijn en ik wil je graag toelichten waarom.
Ik vind de sfeer op de borrels niet prettig, omdat er in mijn ogen onverantwoord met drank om gegaan wordt, wat onder andere leidt dat collega's zich anders gaan gedragen. Ik heb moeite met de seksistische grappen en roddelen bijvoorbeeld. Daarom kies ik er voor mijn vrije vrijdagavond met anderen door te brengen.
Uiteraard ben ik wel aanwezig, bij salesbijeenkomsten/meetings/teambuildingactiviteiten die onder werktijd georganiseerd worden.
Hartelijke groet,
Leonie.
dinsdag 7 november 2017 om 16:47
Mwah......Genoeggedronken schreef: ↑07-11-2017 16:43
Beste baas,
Hartelijke groet,
Leonie.
Heb jij ooit voor een baas gewerkt? Met salaris enzo?
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
dinsdag 7 november 2017 om 16:47
Semi eens met ñuca!
Wij doen het hier ook. Toevallig op mijn initiatief, maar dat is echt geen verplichting. Het is meestal hetzelfde kleine groepje. Af en toe wisselende extra's. Echt geen punt.
Omdat ze nu expliciet vermelden dat het leuk zou zijn als iedereen er deze keer is, zou ik in jouw plaats nog eens een keertje gaan. Daarna gewoon niet meer. Tot er weer zo'n mail komt. Sturen ze die vervolgens elke week dan zou ik mij bijzonder geflateerd voelen want dan willen ze je er écht graag bij!
dinsdag 7 november 2017 om 16:50
Dit is een risico, voor hetzelfde geld lult jouw baas dit door aan je collega's en word je het pispaaltje. Ik zou het gooien op mijn privé leven.Genoeggedronken schreef: ↑07-11-2017 16:43Lastig.....
Beste baas,
Hartelijke groet,
Leonie.
dinsdag 7 november 2017 om 16:54
Kun je niet gewoon van 18:00 tot 20:00 gaan? Het is maar 1x in de maand ten slotte. Het hoort een beetje bij werk zeker met een buitendienst functie. En seksistisch het ene oor in het andere oor uit, dat is nou eenmaal in andere branches?
Wil je bij dit bedrijf nog carriere maken? Dan is het helemaal een no-brainer denk ik.
Wil je bij dit bedrijf nog carriere maken? Dan is het helemaal een no-brainer denk ik.
dinsdag 7 november 2017 om 16:54
Hier wekelijks en ik ga eens per jaar ofzo, en dan wel goed, doe een dansje, bler wat muziek mee, blijf als laatste, dus niet met een zuur hoofd een verplicht uurtje erbij zitten.
Moet je maar opletten: Sommigen gaan nooit.
Ik zou niet eens terugmailen of afzeggen. Mijn grootje wil me ook drie keer per dag zien, die ga ik ook niet elke keer als zij een eenzijdige afspraak met mij maakt afzeggen.
Moet je maar opletten: Sommigen gaan nooit.
Ik zou niet eens terugmailen of afzeggen. Mijn grootje wil me ook drie keer per dag zien, die ga ik ook niet elke keer als zij een eenzijdige afspraak met mij maakt afzeggen.
dinsdag 7 november 2017 om 17:00
dinsdag 7 november 2017 om 17:14
In ieder geval niet inhoudelijk reageren via de mail. Wanneer je wel zin hebt gaan en na 1/2 drankjes voor het voor jou uit de hand loopt weggaan. Je hoeft niet te blijven tot het niet meer leuk is.
Wanneer je baas vraagt waarom je maar een paar x per jaar komt. Aangeven dat het eigen tijd is waarover je geen verantwoording aflegt en dat borrelen in eigen tijd niet de enige vorm is van teambuilding.
Zet vooral niets op papier want dat kan altijd tegen je gebruikt worden en mensen kunnen je gezicht en uitdrukking niet zien op de mail. Voor je het weet heb je ruzie. Terwijl je ook gewoon kunt wegblijven.
Wanneer je baas vraagt waarom je maar een paar x per jaar komt. Aangeven dat het eigen tijd is waarover je geen verantwoording aflegt en dat borrelen in eigen tijd niet de enige vorm is van teambuilding.
Zet vooral niets op papier want dat kan altijd tegen je gebruikt worden en mensen kunnen je gezicht en uitdrukking niet zien op de mail. Voor je het weet heb je ruzie. Terwijl je ook gewoon kunt wegblijven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 7 november 2017 om 17:15
Ik zou niet terugmailen en naar de borrel gaan, maar al na een uurtje naar huis met een smoesje. In het begin van de avond zal het nog wel meevallen met de bezopen collega's. En zo stoot je niet je werkgever voor het hoofd.
Zou me wel afvragen of je carriere wilt maken bij een bedrijf waarbij de bedrijfscultuur (begrijpelijk) niet bij je past. Als zij die borrel allemaal én heel leuk én heel belangrijk vinden en jij vindt er (nogmaals: begrijpelijk) echt niks aan, dan is het misschien niet zo'n toffe match. Zeker niet na wat je zegt over je leidinggevende. Ik zeg: cv oppoetsen, Linkedin-profiel actualiseren en doorrrrrrrrr.
Zou me wel afvragen of je carriere wilt maken bij een bedrijf waarbij de bedrijfscultuur (begrijpelijk) niet bij je past. Als zij die borrel allemaal én heel leuk én heel belangrijk vinden en jij vindt er (nogmaals: begrijpelijk) echt niks aan, dan is het misschien niet zo'n toffe match. Zeker niet na wat je zegt over je leidinggevende. Ik zeg: cv oppoetsen, Linkedin-profiel actualiseren en doorrrrrrrrr.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 7 november 2017 om 17:16
Bedankt. Ik denk dat ik inderdaad gewoon een paar x per jaar kort ga. Ik hoop dat dat als 'voldoende' word gezien, maar ik betwijfel het wel een beetje.
Er zijn inderdaad meer collega's die de borrels echt als 'verplichting' zien, oa mijn directe collega.
Op zich hoef ik niet bang te zijn voor ontslag of carrière mogelijkheden gezien mijn functie binnen het bedrijf.
Er zijn inderdaad meer collega's die de borrels echt als 'verplichting' zien, oa mijn directe collega.
Op zich hoef ik niet bang te zijn voor ontslag of carrière mogelijkheden gezien mijn functie binnen het bedrijf.
dinsdag 7 november 2017 om 17:18
Ik zou af en toe blijven gaan en zeker geen emails gaan sturen.
Natuurlijk is het niet verplicht maar carrière technisch kan het handig zijn om regelmatig je gezicht even te laten zien. Zeker als je in de buitendienst werkt en verder weinig communicatie momenten met collega's hebt. Mijn ervaring is dat leuke projecten en promoties vaker gaan naar mensen die centraal staan in het bedrijf en die veel anderen kennen. Dus daarom kan een beetje netwerken wel handig zijn.
Natuurlijk is het niet verplicht maar carrière technisch kan het handig zijn om regelmatig je gezicht even te laten zien. Zeker als je in de buitendienst werkt en verder weinig communicatie momenten met collega's hebt. Mijn ervaring is dat leuke projecten en promoties vaker gaan naar mensen die centraal staan in het bedrijf en die veel anderen kennen. Dus daarom kan een beetje netwerken wel handig zijn.
dinsdag 7 november 2017 om 17:18